Honda Stephan |
17-11-2009 19:55 |
Posts: 139 |
Hallo
Pesies het zelfde heb ik ook met me brommer gehad.
Als ik gewoon over het algemeen rustig reed laag in toeren, ging die niet stuk.
Maar als ik veel volgas reed was die zo stuk.
Ik weet niet pesies wat je setup is.
Maar bij mij reed ik de hele tijd met hittegraag 8 van NGK.
Toen ben ik met 9 gaan rijd en die zit er nu al bijna een half jaar in.
Rij met een mtx, met grote setup.
En anders zou je toch even je weerstand van je bobine moeten meten.
|
|
|
|
RBN |
17-11-2009 19:56 |
Posts: 858 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]
Waarom een onzinnige post?
Je bobine kun je wel doormeten met een multimeter, k weet niet of je die bij de hand hebt? Ik weet zo alleen niet aan welke punten / wat er uit moet komen.. Misschien iemand die een werkplaatshandboek heeft, of dat je die zelf hebt?
Nee dat vrees ik niet, nogal zeldzaam allemaal.
maar ik heb in iedergeval een multimeter. als ik meet of hij bijvoorbeeld 6 volt levert en dat doet hij, dan is hij in orde?
of wat moet ik precies meten?
Dit bericht is gewijzigd door RBN op 17-11-2009 om 19:57 uur.
|
|
|
|
knoffy |
17-11-2009 20:10 |
Posts: 610 |
je bobine kan je toch niet door meten ? daar moet een paar duizend volt uit komen wat je multimeter niet kan
|
|
|
|
Plux |
17-11-2009 20:16 |
Posts: 79 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: knoffy
je bobine kan je toch niet door meten ? daar moet een paar duizend volt uit komen wat je multimeter niet kan
Kan wel, en wij hebben hier een multimeter die tot 20k volt gaat.
|
|
|
|
coupequattro |
17-11-2009 20:19 |
Posts: 958 |
En volgens mij moet je een bobine doormeten met weerstand en dan MOET het circuit onderbroken zijn
|
|
|
|
Honda Stephan |
17-11-2009 20:23 |
Posts: 139 |
Je moet niet ik volt meten maar in ohm (weerstand).
Dit moet je doen door de primara en secondere spoelen te meten.
Alleen is het moeilijk omdaar bij te komen omdat ze voor bij elkaar in het plastic verpakt zitten.
|
|
|
|
Makrolon |
17-11-2009 20:25 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
En volgens mij moet je een bobine doormeten met weerstand en dan MOET het circuit onderbroken zijn
Wat je wil zeggen is dat een bobine als hij goed is een oneindig grote weerstand heeft?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Niek de Wildt |
17-11-2009 20:37 |
Posts: 7168 |
Foto van de bougie?
ga maar doen:
-nieuwe bougie
-1:45 mengen.
-carb afstellen
-ontsteking afstellen
is het dan niet verholpen ga je de bobine vervangen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 17-11-2009 om 20:37 uur.
|
|
|
|
coupequattro |
17-11-2009 20:42 |
Posts: 958 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Wat je wil zeggen is dat een bobine als hij goed is een oneindig grote weerstand heeft?
Nee. Wat ik wil zeggen met onderbroken circuit, is dat je de stekkers van de bobine af moet halen(onderbroken stroomkring dus) zodat je alleen de weerstand van de bobine meet en niet die van de bobine+rest van je ontsteking
|
|
|
|
mtx-motard |
17-11-2009 20:49 |
Posts: 14947 |
waarschijnlijk iets te grote sproeier.
sommige brommers/mensen hebben dan continu kapotte bougie.
uit eigen ervaring: ik meng altijd vetter als 1:50, dus misschien ligt het aan synthetische of minerale olie
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
Jheronimus |
18-11-2009 11:24 |
Posts: 33 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
is er een manier waarop je kan testen (doormeten?) of je bobine nog goed is?
Nee, je kunt alleen meten of een bobine stuk is (dan is er weerstand te meten tussen primaire en secundaire spoel).
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
18-11-2009 12:38 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jheronimus
[...]
Nee, je kunt alleen meten of een bobine stuk is (dan is er weerstand te meten tussen primaire en secundaire spoel).
je kunt toch ook gewoon testen of dat ding keiharde vonken over 4cm heentrekt? Als ie dat doet hoef ik echt niet meer te meten
Bougies vreten kan btw idd door een te rijk mengsel komen, of door veel onverbrande benzine.
Dat laatste is wel grappig. Dan heb je dus een superrijk mengsel, maar omdat maar 70% van de benzine verbrandt, draait ie eigenlijk perfect en is je bougie koffiebruin. Zo heb ik ook aardig wat bougies kapotgemaakt.
Kleine stukjes op choke rijden is ook killer voor bougies.
Dan nog... hoe gaat een kapotte bobine er voor zorgen dat je bougie stukgaat? Kan iemand me dat uitleggen? Gewoon heel simpele uitleg zoals: nou, omdat je bobine minder weerstand heeft, komt er een zwakkere vonk uit waardoor het mengsel zus en zo ontbrandt en daarbij komt dit en dat stofje vrij en daardoor gaat je bougie helemaal naar de klote. iemand?
|
|
Too cool for school! |
|
RBN |
18-11-2009 16:36 |
Posts: 858 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Foto van de bougie?
ga maar doen:
-nieuwe bougie
-1:45 mengen.
-carb afstellen
-ontsteking afstellen
is het dan niet verholpen ga je de bobine vervangen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 17-11-2009 om 20:37 uur.
En er een B8 of B9 in doen...
|
|
|
|
RBN |
18-11-2009 16:38 |
Posts: 858 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
je kunt toch ook gewoon testen of dat ding keiharde vonken over 4cm heentrekt? Als ie dat doet hoef ik echt niet meer te meten
Bougies vreten kan btw idd door een te rijk mengsel komen, of door veel onverbrande benzine.
Dat laatste is wel grappig. Dan heb je dus een superrijk mengsel, maar omdat maar 70% van de benzine verbrandt, draait ie eigenlijk perfect en is je bougie koffiebruin. Zo heb ik ook aardig wat bougies kapotgemaakt.
Kleine stukjes op choke rijden is ook killer voor bougies.
Dan nog... hoe gaat een kapotte bobine er voor zorgen dat je bougie stukgaat? Kan iemand me dat uitleggen? Gewoon heel simpele uitleg zoals: nou, omdat je bobine minder weerstand heeft, komt er een zwakkere vonk uit waardoor het mengsel zus en zo ontbrandt en daarbij komt dit en dat stofje vrij en daardoor gaat je bougie helemaal naar de klote. iemand?
Dat is inderdaad ook een manier, volgens mij is dat een prima test of hij nog goed is, die ga ik proberen.
Maar wie kan mij uitleggen waarom teveel benzine voor kapotte bougies kan zorgen?
en inderdaad: hoe kan een kapotte bobine voor kapotte bougies zorgen?
gr
|
|
|
|
Niek de Wildt |
18-11-2009 16:47 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
je kunt toch ook gewoon testen of dat ding keiharde vonken over 4cm heentrekt? Als ie dat doet hoef ik echt niet meer te meten
Bougies vreten kan btw idd door een te rijk mengsel komen, of door veel onverbrande benzine.
Dat laatste is wel grappig. Dan heb je dus een superrijk mengsel, maar omdat maar 70% van de benzine verbrandt, draait ie eigenlijk perfect en is je bougie koffiebruin. Zo heb ik ook aardig wat bougies kapotgemaakt.
Kleine stukjes op choke rijden is ook killer voor bougies.
Dan nog... hoe gaat een kapotte bobine er voor zorgen dat je bougie stukgaat? Kan iemand me dat uitleggen? Gewoon heel simpele uitleg zoals: nou, omdat je bobine minder weerstand heeft, komt er een zwakkere vonk uit waardoor het mengsel zus en zo ontbrandt en daarbij komt dit en dat stofje vrij en daardoor gaat je bougie helemaal naar de klote. iemand?
niet door stofjes, maar door hitte en druk.
Btw, als je ontsteking 4cm trekt, dan kom ik op visite want dat gaat nooit gebeuren, een vonk hoort zoon 1cm lang te zijn (veel langer maak je gegarandeerd NIET mee) bij minder dan een halve cm moet je idd twijfelen (let ook op blauwe verkleuring van het montage materiaal van de bobine/spoel.
Overigens betekend het niet dat er niet iets mis kan zijn met de bobine als hij een flinke vonk trekt, de isolatie om/door de spoel kan namelijk gesmolten/gescheurd zijn en dus een "rare vonk" geven noem ik het maar.
Is op het oog niks aan te zien, maar lopen doet hij niet of kut (lees: niet meer dan 3000 toeren maken)
Laatst had ik nog een HPI waarbij hij niet boven de 3000 uitkwam en knalde als de mofo, maar toch een nette blauwe vonk van 1cm trok, toen we de standaard ontsteking (was een derbi) erop mikte was het over (en ja de hpi stond natuurlijk goed).
Toen de HPI er weer op gedaan om uit te sluiten wat er kapot was (had nog een hpi liggen waarvan ik zeker wist dat hij werkte) en ging onderdelen uit wisselen, te beginnen bij de cdi.
Met cdi nog steeds zelfde symptonen, toen bobine, nog steeds hetzelfde, toen bleef stator (ontstekingspoel) over, en die was het idd.
|
|
|
|