Quote: Oorspronkelijk gepost door: Raze
Het makkelijkste om bij je beginnen is je uitlaat, 2 takt is zeer sterk afhangkelijk van een expansieuitlaat dus met een goeie uitlaat kom je een heel end.
Als volgt:
1. Uitlaat.
2. Carberateur.
3. Onsteking.
4. Cilinderkop laten afdraaien voor hogere compressie.
5. Cilinder laten bewerken voor meer prestatie.
De snelheid, de PK's valt gewoon niet te zeggen. Het hangt enorm af van je eigen skills, hoe hij afgesteld is en wat je allemaal aanpast.
Maar met een goeie uitlaat, en een goeie carberateur en uiteraard je 80cc cilinder moet je toch wel een echte 100-110 Km/h halen.
Je vergeet een heel belangrijke stap, en de volgorde ben ik het ook niet mee eens:
De stap die je vergeet is blueprinten, ofwel alles zo krijgen als de fabrikant het bedoeld heeft, denk aan de squish goed zetten etc etc.
Verder is de lijst natuurlijk sterk versimpeld.
Qua volgorde is de uitlaat uiteraard de makkelijkste stap om snel meer vermogen te krijgen.
Maar daarna staan alle stappen niet echt los van elkaar, maar moet je het als een geheel zien, het beste functioneerd een 2takt als alle componenten samenwerken.
Uiteraard hebben de stappen appart ook wel nut, maar niet zodanig als wanneer alles op elkaar wordt afgestemd.
Overdreven voorbeeld:
Je kan er dus nog zoon snelle cilinder op zetten, maar als je er een uitlaatpijp van een Tomos op zet, dan schiet het niet op.
@ TS:
Als je nou zelf eerst eens aangeeft wat jij verstaat onder "maximaal" tunen, wat volgens mij niet zoveel voorsteld bij jou, en welke setup je verder in gedachten had, dan kunnen wij je wel een indicatie geven over het vemogen en de snelheid.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-11-2009 om 16:09 uur.
|