Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - bougie + dop weerstand

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 788 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #59545 - bougie + dop weerstand
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5151 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kpotmake 12-11-2009 10:56 Print topicpost

Posts: 3065
hoeveel weerstand moet mijn bougie hebben, als ik meet van dat ding waar de bougiedop overheen schuift, naar de elektrode? (+ puntje, niet de massa) Want bij mij is die 4,9 KILO ohm, ik dacht dat dat nagenoeg niks moest zijn..

is trouwens een br9es

Ik heb hier trouwens ook een bougiedop liggen met een weerstand van 5 kilo ohm (staat ook op de dop zelf, 5k ohm), en eentje met nagenoeg geen weerstand.

Is die bougiedop van 5 kilo ohm dan zo'n storingsvrije? En is mijn bougie van 4,9 kilo Ohm ook zo'n storingsvrije bougie? gaat dat dan icm elkaar, of moet je OF een storingsvrije bougie hebben en een weerstandloze bougiedop en andersom of niet?

Welke bougiedop moet ik dus gebruiken icm mijn br9es? die ene zonder weerstand of met weerstand?

gaat om een am6 blokje met hpi ontsteking

En nog een ander vraagje, als ik kijk naar andere mensen met hpi hebben die vaak rond de 3 of meer mm voorontsteking, bij mij is ie echt niet vooruit te branden bij 3mm en loopt ie veel beter als ik richting de 2mm ga.. is dit iets om me zorgen over te maken? of heeft dit ook iets te maken met dat de carb nog niet is afgesteld? (veels te rijk..)

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 12-11-2009 om 11:42 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

Niek de Wildt 12-11-2009 13:30 Print reply
Posts: 7168
Als er 5K ohm op staat is het idd een ontstoorde bougiedop.
Mijn voorkeur gaat uit naar een ontstoorde bougie ipv bougiedop (de BR9ES waar jij het over hebt is idd ontstoord, zie de R)
En dus is een ontstoorde bougiedop erbij niet de bedoeling.
Lees ook dit artikel:
http://www.ytcn.nl/a...0overmars%20columns/
En dan klikken op "stoorzender"

Je moet niet in mm's rekenen maar in graden, 2mm is 26,65graden en 3mm is 29,1graden (bij een slag van 39mm en een drijfstang van 85mm)
26,5graden is wel erg weinig bij de HPI 2005 - 2007 curve, maar zou wel kunnen als je een hele tamme setup hebt (wat is je setup dus!?)
Ik zou zeggen zet hem op 2,5mm en stel later de de ontsteking fijn af op op een testbank doen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-11-2009 om 18:08 uur.
 
kpotmake 13-11-2009 17:36 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Als er 5K ohm op staat is het idd een ontstoorde bougiedop.
Mijn voorkeur gaat uit naar een ontstoorde bougie ipv bougiedop (de BR9ES waar jij het over hebt is idd ontstoord, zie de R)
En dus is een ontstoorde bougiedop erbij niet de bedoeling.
Lees ook dit artikel:
http://www.ytcn.nl/a...0overmars%20columns/
En dan klikken op "stoorzender"

Je moet niet in mm's rekenen maar in graden, 2mm is 26,65graden en 3mm is 29,1graden (bij een slag van 39mm en een drijfstang van 85mm)
26,5graden is wel erg weinig bij de HPI 2005 - 2007 curve, maar zou wel kunnen als je een hele tamme setup hebt (wat is je setup dus!?)
Ik zou zeggen zet hem op 2,5mm en stel later de de ontsteking fijn af op op een testbank doen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-11-2009 om 18:08 uur.

airsal 50mm
17,5 carb
scr corse cross
hpi

ik weet dat je een ontsteking normaal gesproken in grades afstelt, maar hpi heeft het over milimeters (2-4 mm voorontsteking)

maar als ik hem op 2,5mm zet dan loopt ie niet bepaald beter, hij loopt eerder beter als ik hem nog wat later zet.

en hij kan toch beter wat te laat staan als iets te vroeg? (heb geen zin in dadelijk een gat in mijn zuiger..)

maar is er niet iets wat dit kan verklaren? Kan de slechte carb afstelling er iets mee te maken hebben?

Dit zou ik echter vreemd vinden omdat je meestal ticg eerst de ontsteking ongeveer goed afstelt, daarna carb, en daarna nog een beetje, indien nodig, de ontsteking nog wat bijstellen, en dan zou je (lijkt mij, weet ik niet zeker) de onsteking nog weer wat later moeten zetten, omdat het mengsel beter ontbrand, en dus minder voorontsteking nodig heeft omdat hij minder tijd nodig heeft om volledig te ontbranden (toch..?)

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 13-11-2009 om 17:37 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

Dit topic is 5151 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved