Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #59527 - Tunen Yamaha RD50
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 12115 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
_Tjoetn_ |
10-11-2009 23:34 |
Posts: 12 |
Hallo,
Ik ben bezig aan een Yamaha RD50 race projectje en ik had enkele vraagjes.
De motor loopt nu toch al redelijk deftig (85 km/u) maar ik zou hem willen tunen (uitlaatpoort vergroten, cilinderkop vlakken, drijfstang vd krukas polijsten,..) alles wat ook maar het minste effect kan hebben! Ik zou hier graag zoveel mogelijk tips over hebben.
(ik heb een mikuni vm20 carburator)
Ik ben 4takt gewend, dus ik weet niet of het wat uithaalt om het vliegwiel af te draaien met een draaibank? Of heb ik dan te weinig koppel?
Nog 1 vraagje. Omdat mijn gaskabel kapot is kan ik het intern oliepompje niet meer gebruiken, momenteel meng ik de benzine gewoon manueel en giet dat zo in de benzinetank, kan dit kwaad?
Mvg, Yoeri
Dit bericht is gewijzigd door _Tjoetn_ op 10-11-2009 om 23:35 uur.
|
|
|
|
Kurzel |
10-11-2009 23:39 |
Posts: 2369 |
betreffende het tunen, je uitlaatpoort niet (veel) groter dan 70% van de boring zetten, en zorgen dat je de randen netjes afbraamt,
en betreffende het mengen,
in princiepe is dit beter dan het ingebouwde pompje, omdat je dan zelf je mengverhouding kan bepalen, dus zou het gewoon zo blijven doen.
hoeveel meng je nu?
edit:
je vliegwiel zou je idd nog af kunnen draaien, weet hier niet zo heel veel van...
het is iig beter voor je gasreactie...
anders kan je altijd nog een binnenrotor ontsteking monteren
Dit bericht is gewijzigd door Kurzel op 10-11-2009 om 23:41 uur.
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
Niek de Wildt |
10-11-2009 23:39 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: _Tjoetn_
Hallo,
Ik ben bezig aan een Yamaha RD50 race projectje en ik had enkele vraagjes.
De motor loopt nu toch al redelijk deftig (85 km/u) maar ik zou hem willen tunen (uitlaatpoort vergroten, cilinderkop vlakken, drijfstang vd krukas polijsten,..) alles wat ook maar het minste effect kan hebben! Ik zou hier graag zoveel mogelijk tips over hebben.
(ik heb een mikuni vm20 carburator)
Ik ben 4takt gewend, dus ik weet niet of het wat uithaalt om het vliegwiel af te draaien met een draaibank? Of heb ik dan te weinig koppel?
Nog 1 vraagje. Omdat mijn gaskabel kapot is kan ik het intern oliepompje niet meer gebruiken, momenteel meng ik de benzine gewoon manueel en giet dat zo in de benzinetank, kan dit kwaad?
Mvg, Yoeri
Dit bericht is gewijzigd door _Tjoetn_ op 10-11-2009 om 23:35 uur.
Noteer eerst je complete setup, meet de squish op en maak dan een poortmap (misschien is er al een keer door iemand een gemaakt, maar dat weten we pas als we weten wat je setup is)
Je kunt idd olie er gewoon zelf bij gooien in de verhouding 1:40 - 1:50, zelf meng ik het liever in een jerrycan die ik dan goed schut, maar volgens een hoop mensen is het een paar keer heen en weer schudden van je brommer voldoende.
Vliegwiel afdraaien zal niet direct een vermogenswinst tot gevolg hebben.
Drijfstang van de krukas polijsten heeft geen nut.
|
|
|
|
kenny77 |
10-11-2009 23:39 |
Posts: 29286 |
Wat voor cilinder, uitlaat, membraan, cilinderkop, ontsteking, versnellingsbak heb je?
hier staat ook veel nuttig informatie in: http://www.brommerforum.nl/showtopic/21660
Als wij iets kunnen bepalen moet je wel eerst een poortmap maken.
Hier staat uitgelegd hoe dat moet: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127
Zelf mengen is prima (1:40)
Edit: te laat , ik word oud en traag. :(
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 10-11-2009 om 23:40 uur.
|
|
|
|
_Tjoetn_ |
11-11-2009 0:08 |
Posts: 12 |
Momenteel meng ik 1:50
Over mijn set-up.. het is een volledig standaard yamaha RD50 motorblok met alle originele onderdelen met een Mitsubishi vise platinés ontsteking. (6v) 6-bak,..
poortmap zal ik later eens maken, ziet er redelijk ingewikkeld en ook nogal veel werk uit.
Groeten!
|
|
|
|
kenny77 |
11-11-2009 0:09 |
Posts: 29286 |
Als je een 6 bak hebt, heb je dan een watergekoelde?
Ziet er ingewikkeld uit, maar dat is het niet.
|
|
|
|
_Tjoetn_ |
11-11-2009 0:15 |
Posts: 12 |
Alles is luchtgekoeld. Maar kan me ook vergissen dat't een 5-bak is ..
Greetz!
|
|
|
|
kenny77 |
11-11-2009 0:16 |
Posts: 29286 |
5 bak lijkt me dan inderdaad logischer.
5 bak is wel al goed, hier in Nederland zit er standaard een 4 bak in dan mis je een hoop snelheid.
We wachten wel de gegevens af.
|
|
|
|
_Tjoetn_ |
11-11-2009 13:13 |
Posts: 12 |
|
|
|
|
kenny77 |
11-11-2009 13:35 |
Posts: 29286 |
Wat voor type staat er op de cilinder?
Heb je toevallig een rd50dx?
Je slag is 39.7mm
Je moet eigenlijk ook de deckheight meten:
dit doe je door de cilinder met voetpakking te monteren en dan de bouten van de cilinder aandraaien (zonder cilinderkop) , dan de zuiger in het bovenste dode punt neer zetten.
Zo:
en dan is dit de maat die je moet meten:
En je moet de hoogte van de bovenkant van de spoelpoorten en uitlaatpoort opmeten, met een schuifmaat in de cilinder.
(is wat nauwkeuriger)
Zoals ik het nu kan aflijden, staat je uitlaatpoort al op 76.8% van de boring, dit is al heel veel , normaal wordt 65~67% aangehouden, voor over de straat en als je al een goede kwaltiteit zuiger hebt en slijtage niet zo'n rol speelt dan kan je richting de 70% of iets meer gaan.
Maar dit is wel al erg breed wat hij nu staat.
Kan je ook eens wat foto's van de cilinder zelf maken?
(foto van de binnenkant en van de buitenkanten)
Al vast bedankt.
edit: ik heb de foto's net is je voertuig gegevens zien staan.
Is inderdaad een rd50dx, die lopen standaard inderdaad al heel mooi.
Aan de cilinder zou ik persoonlijk zelf niks meer aan doen, omdat die standaard al goed staan.
Eventueel wel een andere uitlaat, ontsteking zoeken.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-11-2009 om 13:40 uur.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
11-11-2009 13:47 |
Posts: 9841 |
hehehe lijkt net of je daar de speling moet meten.
|
|
Too cool for school! |
|
kenny77 |
11-11-2009 14:02 |
Posts: 29286 |
die was inderdaad niet zo heel duidelijk.
naja even een nieuwe foto gemaakt:
bovenkant zuiger tot bovenkant cilinder.
|
|
|
|
TECstar |
11-11-2009 14:11 |
Posts: 4664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
deckheight meten
wat is het nu van het meten van je deckheight eigenlijk?
is voor het eerst dat ik deze term zie, zo op het eerste oog ziet het er voor mij bijna hetzelfde uit als je squish (maar dan minder groot aangezien je cilkop ook ruimte geeft natuurlijk)
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
kenny77 |
11-11-2009 14:18 |
Posts: 29286 |
Als je die niet mee neemt dan zit er een verschil in je timingen.
je meet de waardes van de uitlaatpoorthoogte eigenlijk tot waar de bovenkant van de zuiger uitkomt.
Als de zuiger niet helemaal tot boven aan de cilinder komt dan heb je een "meet fout".
En dan zit er een verschil in je timingen.
Edit: als je uitlaatpoorthoogte in je cilinder bijv, 25mm is.
En je deckheight is bijv 0.7.
dan moet je met een maat van 24.3mm rekenen
tenminste al ik het zo goed uitleg.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-11-2009 om 14:20 uur.
|
|
|
|
_Tjoetn_ |
11-11-2009 18:38 |
Posts: 12 |
Dus eventueel een andere uitlaat en ontsteking en aan de cilinder zelf niets meer veranderen.
Maar kan ik de uitlaat en eventueel de inlaat wat polijsten? (in de cilinder) Het zijn nog wat ruwe oppervlaktes en ik denk dat de flow zo beter zal zijn..?
En welke uitlaat / ontsteking raden jullie me dan aan?
Alvast bedankt voor alle info!!
|
|
|
|
_Tjoetn_ |
18-11-2009 19:41 |
Posts: 12 |
Nog een vraagje ivm mijn oliepompje.. aangezien ik dit toch niet meer gebruik zal dit waarschijnlijk niet zo gezond zijn als hij geen olie meer krijgt?
Hoe kan ik dit op een makkelijke en efficiënte manier afsluiten?
Groeten!
|
|
|
|
Dit topic is 12115 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|