maar waar je dan mee bezig bent is eigenlijk om de zoveel tijd reviseren (want reviseren betekent nakijken en niet meteen vervangen).
Opzich ben ik het wel met je eens... maar dan weet je dus ook niet de levensduur van je motor. En juist door het loshalen en telkens aanpassen verkort je de totale levensduur van je motor. Schroefdraad in je blok krijgt veel te verduren als je dingen vaak loshaalt en vastzet. Ander voorbeeld is te snel naar een overmaat boren, waardoor je al snel op de maximale overmaat zit. Bij een brommer is dat geen probleem omdat je makkelijk de hele cilinder kunt vervangen (door een originele nieuwe oid) maar bij een auto verneuk je op die manier het hele onderblok.
Maar het is hoe dan ook goed om je motor in de gaten te houden. Bij brommers valt het allemaal wel mee en kun je het meeste zien aan de bougie en luisteren hoe ie zich gedraagt en voelen of er verslechtering van prestaties is (dus topsnelheid blijven meten )
bij grotere motoren is het vind ik belangrijk om de olietemperatuur en oliedruk in de gaten te houden. Oliedruk hebben veel auto's standaard met een idiot light... daar heb je wel íets aan maar is niet perfect. Olietemperatuur wordt vaak over het hoofd gezien maar is imho een hele goede indicatie van wat je motor aan het doen is. Op die manier kun je de motor prima in de gaten houden zonder dat je alles open hoeft te halen
maar dat soort sensortjes kun je toch niet allemaal op de brommer hebben.
topic dwaalt wel een beetje af zo
|