Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Slotspeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 756 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59459 - Slotspeling
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6260 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2009 0:32 Print reply

Posts: 9841
maar waar je dan mee bezig bent is eigenlijk om de zoveel tijd reviseren (want reviseren betekent nakijken en niet meteen vervangen).

Opzich ben ik het wel met je eens... maar dan weet je dus ook niet de levensduur van je motor. En juist door het loshalen en telkens aanpassen verkort je de totale levensduur van je motor. Schroefdraad in je blok krijgt veel te verduren als je dingen vaak loshaalt en vastzet. Ander voorbeeld is te snel naar een overmaat boren, waardoor je al snel op de maximale overmaat zit. Bij een brommer is dat geen probleem omdat je makkelijk de hele cilinder kunt vervangen (door een originele nieuwe oid) maar bij een auto verneuk je op die manier het hele onderblok.

Maar het is hoe dan ook goed om je motor in de gaten te houden. Bij brommers valt het allemaal wel mee en kun je het meeste zien aan de bougie en luisteren hoe ie zich gedraagt en voelen of er verslechtering van prestaties is (dus topsnelheid blijven meten )
bij grotere motoren is het vind ik belangrijk om de olietemperatuur en oliedruk in de gaten te houden. Oliedruk hebben veel auto's standaard met een idiot light... daar heb je wel íets aan maar is niet perfect. Olietemperatuur wordt vaak over het hoofd gezien maar is imho een hele goede indicatie van wat je motor aan het doen is. Op die manier kun je de motor prima in de gaten houden zonder dat je alles open hoeft te halen

maar dat soort sensortjes kun je toch niet allemaal op de brommer hebben.

topic dwaalt wel een beetje af zo

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-11-2009 0:39 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
maar waar je dan mee bezig bent is eigenlijk om de zoveel tijd reviseren (want reviseren betekent nakijken en niet meteen vervangen).

Opzich ben ik het wel met je eens... maar dan weet je dus ook niet de levensduur van je motor. En juist door het loshalen en telkens aanpassen verkort je de totale levensduur van je motor. Schroefdraad in je blok krijgt veel te verduren als je dingen vaak loshaalt en vastzet. Ander voorbeeld is te snel naar een overmaat boren, waardoor je al snel op de maximale overmaat zit. Bij een brommer is dat geen probleem omdat je makkelijk de hele cilinder kunt vervangen (door een originele nieuwe oid) maar bij een auto verneuk je op die manier het hele onderblok.

Maar het is hoe dan ook goed om je motor in de gaten te houden. Bij brommers valt het allemaal wel mee en kun je het meeste zien aan de bougie en luisteren hoe ie zich gedraagt en voelen of er verslechtering van prestaties is (dus topsnelheid blijven meten )
bij grotere motoren is het vind ik belangrijk om de olietemperatuur en oliedruk in de gaten te houden. Oliedruk hebben veel auto's standaard met een idiot light... daar heb je wel íets aan maar is niet perfect. Olietemperatuur wordt vaak over het hoofd gezien maar is imho een hele goede indicatie van wat je motor aan het doen is. Op die manier kun je de motor prima in de gaten houden zonder dat je alles open hoeft te halen

maar dat soort sensortjes kun je toch niet allemaal op de brommer hebben.

topic dwaalt wel een beetje af zo



Jaa, je wilt geen dieptegang-duel met martijn aangaan.
 
TimeWalk 16-11-2009 0:41 Print reply

Posts: 171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Jaa, je wilt geen dieptegang-duel met martijn aangaan.


Denk je dat ik te weinig diepgang heb ?
 
Geloof doet leven
Niek de Wildt 16-11-2009 0:43 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimeWalk
[...]


Denk je dat ik te weinig diepgang heb ?


Nee, maar bij martijn is het gewoon van een heel ander niveau.

Hij denkt bijv ook in 7 dimensies waar wij het moeten doen met 3 of soms 4.



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-11-2009 om 0:45 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2009 1:29 Print reply

Posts: 9841
ja soms ben ik een beetje raar

 
Too cool for school!
luukcobussen 16-11-2009 7:26 Print reply
Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Wat ik denk is dat de TS een luie donder is en eerst maar eens moet meten en vertellen wat hij heeft gemeten, en dan vertellen wij wel wat hij moet doen.


Idd ik heb nog niks gemeten. Maar dat komt niet omdat ik een luie donder ben . Maar het komt omdat ik mijn voelermaatjes kwijt ben, en toen dacht ik ga ik ze even bij een vriend halen maar die is ze ook al kwijt. Maar waar het topic eigenlijk over ging was de minimale slotspeling. Ik bedoel een nieuwe cilinder dus. Om te zorgen dat de slotspeling niet te klein is wanneer de zuiger uitzet door de hitte en als gevolg dat de boel kapot loopt dus.
 
luukcobussen 16-11-2009 16:29 Print reply
Posts: 106
Ok heb de voelermaatjes gevonden ik heb 009 inch gemeten omgerekend is dat 0,22 mm moet ik de veer nog bijvijlen of is het zo goed?

 
Derbi-Olaf 16-11-2009 16:31 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: luukcobussen
Ok heb de voelermaatjes gevonden ik heb 009 inch gemeten omgerekend is dat 0,22 mm moet ik de veer nog bijvijlen of is het zo goed?


is prima "
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
luukcobussen 16-11-2009 16:35 Print reply
Posts: 106
Ok mooi ga ik weer verder met in elkaar zetten.
 

Dit topic is 6260 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved