Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Slotspeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 949 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59459 - Slotspeling
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 6214 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

luukcobussen 5-11-2009 21:45 Print topicpost
Posts: 106
Wat moet de slotspeling zijn van een 70cc airsal voor honda mt? Zo'n cilinder met nicasil wand geloof ik dat dat is.
 

Niek de Wildt 5-11-2009 22:43 Print reply
Posts: 7168
Wat voor slot hebben de veren?
Maar ga maar uit van een maximum van rond de 0,5mm bij een dieper liggend pinnetje.

Versleten is het vaak pas bij 1mm +

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-11-2009 om 18:25 uur.
 
luukcobussen 6-11-2009 8:13 Print reply
Posts: 106
het is een hoog pinnetje waar de zuigerveer met een half rondje omheen gaat zeg maar.
 
luukcobussen 6-11-2009 16:07 Print reply
Posts: 106
Onee ik zag net dat het wel zo'n diep liggend pinnetje is. Maar is 0,5 niet een beetje veel of moet het echt zo veel zijn.
 
Niek de Wildt 6-11-2009 18:01 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: luukcobussen
Onee ik zag net dat het wel zo'n diep liggend pinnetje is. Maar is 0,5 niet een beetje veel of moet het echt zo veel zijn.


beter lezen: MAXIMAAL

Origineel zal het zoon 0,2 - 0,3mm zijn.
Maar versleten tot wel ruim 1mm

En leg je de veren wel ONDER de stootrand? dus zeg zoon 7mm vanaf de top vd cilinder?

wat meet je dan?

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-11-2009 om 18:26 uur.
 
luukcobussen 8-11-2009 20:09 Print reply
Posts: 106
Ja het is een nieuwe cilinder maar niet dat de speling dadelijk te klein is en dat de boel kapot loopt. Dus wat mag de minimale speling zijn.
 
luukcobussen 14-11-2009 10:38 Print reply
Posts: 106
Niemand?
 
kenny77 14-11-2009 13:02 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Origineel zal het zoon 0,2 - 0,3mm zijn.





Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 14-11-2009 om 13:03 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-11-2009 14:09 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: luukcobussen
Ja het is een nieuwe cilinder maar niet dat de speling dadelijk te klein is en dat de boel kapot loopt. Dus wat mag de minimale speling zijn.


Heb je al iets gemeten toevallig?

Speling is niet merkspecifiek en meer afhankelijk van de boring en het materiaal zuigerveren. Wat niek zegt had ik ook ongeveer in mn hoofd...weet dat t bij auto's vaak 0.4 is maar die boring is ook 1000x groter.
Wel goed dat je et controleert btw... scheelt een hoop gezeur

 
Too cool for school!
luukcobussen 14-11-2009 18:33 Print reply
Posts: 106
Nee ik heb nog niks gemeten maar ik zal vanavond ff voelermaatjes halen bij een vriend van mij want ik ben die van mij kwijt. Maar het moet dus ongeveer 0,2/0,3 zijn.
 
TimeWalk 15-11-2009 23:50 Print reply

Posts: 171
Bij 0,5 mm zou ik ze vervangen. Liefst even elk half jaar de cilinder eraf. Dan weet je waar je aan toe bent.
 
Geloof doet leven
Makrolon 15-11-2009 23:54 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimeWalk
Bij 0,5 mm zou ik ze vervangen. Liefst even elk half jaar de cilinder eraf. Dan weet je waar je aan toe bent.

Onzin, lekker laten zitten als het goed loopt.
 
KTM 525 EXC Supermoto
TimeWalk 15-11-2009 23:57 Print reply

Posts: 171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Onzin, lekker laten zitten als het goed loopt.


Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Maar als je met een snelle cilinder rijdt kan het heus geen kwaad om op gezette tijden de cilinder + kop + uitlaat er even af te halen. Je kunt dan eventueel schade voorkomen. Je hebt dan meteen de tijd om de uitlaat even schoon te maken (ook van binnen) en de pakkingen (voetpakking en koppakking) te vervangen. Kan nooit kwaad.
 
Geloof doet leven
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2009 0:07 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimeWalk
[...]


Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Maar als je met een snelle cilinder rijdt kan het heus geen kwaad om op gezette tijden de cilinder + kop + uitlaat er even af te halen. Je kunt dan eventueel schade voorkomen. Je hebt dan meteen de tijd om de uitlaat even schoon te maken (ook van binnen) en de pakkingen (voetpakking en koppakking) te vervangen. Kan nooit kwaad.


pakkingen moet je juist vervangen omdat je de boel loshaalt. Pakkingen slijten niet, en gaan ook niet uit het niets lekken. De boel loshalen om pakkingen te vervangen is dus een beetje een rare redenering

En stel dat je alles gaat meten, ben jij dan in staat de oorzaak te bepalen? Als ik meet dat mijn cilinderwand 0.01mm versleten is aan de uitlaatkant ten opzichte van de vorige keer... is dat dan normale slijtage? of moet ik dan meer olie bij mn benzine gooien? Als de slotspeling groter wordt, is het dan een smeerprobleem, normale slijtage? Moet er actie ondernomen worden?

Zolang het goed rijdt zou ik er mooi vanaf blijven mijn ervaring is dat dingen juist naar de klote gaan als mensen er met hun poten aan gaan zitten.

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-11-2009 0:20 Print reply
Posts: 7168
Wat ik denk is dat de TS een luie donder is en eerst maar eens moet meten en vertellen wat hij heeft gemeten, en dan vertellen wij wel wat hij moet doen.
 
TimeWalk 16-11-2009 0:23 Print reply

Posts: 171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


pakkingen moet je juist vervangen omdat je de boel loshaalt. Pakkingen slijten niet, en gaan ook niet uit het niets lekken. De boel loshalen om pakkingen te vervangen is dus een beetje een rare redenering



Daar heb je natuurlijk gelijk in. Dat bedoelde ik eigenlijk ook, maar ik zei het een beetje ongelukkig.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
En stel dat je alles gaat meten, ben jij dan in staat de oorzaak te bepalen? Als ik meet dat mijn cilinderwand 0.01mm versleten is aan de uitlaatkant ten opzichte van de vorige keer... is dat dan normale slijtage? of moet ik dan meer olie bij mn benzine gooien? Als de slotspeling groter wordt, is het dan een smeerprobleem, normale slijtage? Moet er actie ondernomen worden?

Zolang het goed rijdt zou ik er mooi vanaf blijven mijn ervaring is dat dingen juist naar de klote gaan als mensen er met hun poten aan gaan zitten.



Zo'n minieme slijtage aan de cilinderwand is natuurlijk geen probleem. Als je vreemde sporen in je cilinderwand hebt moet je wel naar een oorzaak gaan zoeken. Ook rare putjes in de cilinderkop moeten je aan het denken zetten. Er zijn nog tal van dingen die je kunt controleren. Als het goed is, is het goed. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Ik hoor vaak dat brommers kapot lopen op het naaldlager. Het kan natuurlijk nooit kwaad om dat naadlager om het half jaar te vervangen. Zeker als je een blok hebt dat veel toeren draait. Zolang je alles weer netjes in elkaar zet is er niks aan de hand. Het geeft mij in elk geval een stuk rust. Ik snap ook wel dat een hoop mensen het onzin vinden, maar ik vind het prettig.
 
Geloof doet leven

Dit topic is 6214 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved