Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - terugschakelen 2

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 628 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59447 - terugschakelen 2
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 759 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RBN 4-11-2009 22:48 Print topicpost

Posts: 858
Omdat het oude topic beetje afgedwaald is en niemand meer reageerd omdat hij zo lang is. Wil ik nog even terug komen op de oorspronkelijk vraag die eigenlijk niet beantwoord is (hoop dat het mag):

Ik begrijp alles van die versnellingsbak hoe hij werkt, ik weet ook waarom het slecht is om zo te schakel en ik weet ook hoe het hoort

maar de grote vraag blijft nog staan.

het systeem werkt toch zo:

er zijn 2 assen met tandwielen

de tandwielen van as 1 wordt aangedreven door de motor en is constant in verbinding met de tandwielen van as 2. de tandwielen van as 2 zitten met lagers bevestigd op as 2. de tandwielen op as 1 zitten vast op hun as.

er zijn 2 schakelarmen met daaraan ronde schijfjes waar staafjes op zitten, deze staafjes moeten in een van de gaten van de tandwielen van as 2 gaan en hierdoor komt hij in een versnelling, deze ronde schijfjes zitten vast op de as en drijven dus het wiel aan.

de staafjes gaan in de gaatjes omdat de tandwielen draaien, en zo komen de staafjes vanzelf een gat 'tegen' waar ze inklikken (als je dus op de versnellingspedaal drukt wordt een van die schijfjes richting een van de tandwielen van as 2 geduwt. en gaat erin vast 'hangen', waardoor je voortandwiel wordt aangedreven.

Nu de vraag dus alsnog: als de tandwielen van as 2 draaien ( de motor draait stationair, tandwielen as 1 draaien en tandwielen as 2 dus ook) en je drukt op het versnellingspedaal, je duwt dus de schijfjes richting een van de tandwielen, dan zouden ze er toch in moeten klikken? de tandwielen draaien immers en de staafjes zouden vanzelf in het gat moeten schieten.

als de motor stilstaat is het logisch dat het niet kan, maar het blokje draait wel en de tandwielen ook..

Waarom kan dit dan toch niet/slecht????
 

crossgek - Forum en Sales Moderator 4-11-2009 22:59 Print reply

Posts: 10560
oude topic was nog geen 3 pagina's groot.
vind dit echt onzin.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning

Dit topic is 759 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved