Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - terugschakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 964 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59439 - terugschakelen
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 9669 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Makrolon 4-11-2009 22:57 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
toen ik pas op een schakel brommer reed deed ik dit ook gewoon koppeling in en remmen, bij stilstand brommer weer in de 1 zetten

maar dit werkt niet

beste kan je gewoon tijdens het rijden terugschakelen dus dat je op de motor remt slijten de remmen ook minder hard

En je cylinder + krukaslagertjes slijten ook harder... gewoon afremmen met de remmen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
RBN 4-11-2009 22:59 Print reply

Posts: 858
en je tandwielen..

heeft iemand nou al een antwoord op mijn vraag of weet niemand het?

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 23:00 uur.
 
Makrolon 4-11-2009 23:03 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
en je tandwielen..

heeft iemand nou al een antwoord op mijn vraag of weet niemand het?

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 23:00 uur.

Wat is je vraag nou dan? T is volkomen normaal dat je bij stilstand niet 4 versnellingen terug kan schakelen. Voor mn uitgebreide antwoord lees je maar even terug.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-11-2009 23:06 Print reply

Posts: 9841
heb je al eens bedacht wat er met je primaire as gebeurt als jij met een behoorlijke snelheid terug gaat schakelen?
Als jij met een gangetje van 60 naar zn 1 schakelt betekent dat dat je toerental van je primaire as naar de snelheid gaat die je met die snelheid in zn 1 zou rijden.

Dus om het even makkelijk te maken:
met 10k rpm rij je bijvoorbeeld 40 in zn 1, als jij met 60 terugschakelt naar zn 1 dan moet je bak dus zo snel gaan draaien alsof je motor 15k draait... vind de bak niet leuk, komt een hoop kracht bij kijken om die massatraagheid te overbruggen en dat betekent slijtage en belasting van de bak.

Dit is WEL precies hetzelfde als bij een auto, want een bak is een bak. De reden dat je em bij een auto vaak lastig in zn 1 krijgt is precies zo, de drukgroep moet dan onzinnig veel toeren gaan draaien en dat wil de bak niet omdat ie het niet kan synchroniseren (wat bij een brommer overigens niet gebeurt want die hebben geen synchro)

Nog leuker is als je nog vooruit rolt en je gooit een auto in zn achteruit. Zelfs als je de koppeling niet op laat komen gaat je bak zo gruwelijk hard op zn flikker krijgen omdat de drukgroep van draairichting moet veranderen (je rijdt immers vooruit in de achteruitversnelling)

Ik schakel bij sequentiele bakken altijd maar 1 versnelling terug en laat dan de koppeling opkomen. Bij afremmen kun je daarmee nog eens mooi op de motor afremmen en het is gewoon beter voor je bak.

Toch zou het in theorie wel moeten kunnen om zo terug te schakelen, afhankelijk van je snelheid uiteraard.

edit:

waar ik drukgroep typte moet je even frictieplaat lezen. heb geen zin om dat aan te passen terwijl wat ik nu typ meer werk is... maar boeiend


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 4-11-2009 om 23:08 uur.
 
Too cool for school!
RBN 4-11-2009 23:08 Print reply

Posts: 858
Nee maar ik bedoel bij stilstand (je brommer staat stil en loopt statonair) van 4 naar 1 terug, snap je?

dat rijdens in een keer naar zn 1 begrijp ik ook wel

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 23:12 uur.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 4-11-2009 23:10 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
ja ik begrijp alles van die versnellingsbak hoe hij werkt, ik weet ook waarom het slecht is om zo te schakel en ik weet ook hoe het goed moet.

maar de grote vraag blijft nog staan.

het systeem werkt toch zo:

er zijn 2 assen met tandwielen

de tandwielen van as 1 wordt aangedreven door de motor en is constant in verbinding met de tandwielen van as 2. de tandwielen van as 2 zitten met lagers bevestigd op as 2. de tandwielen op as 1 zitten vast op hun as.

er zijn 2 schakelarmen met daaraan ronde schijfjes waar staafjes op zitten, deze staafjes moeten in een van de gaten van de tandwielen van as 2 gaan en hierdoor komt hij in een versnelling, deze ronde schijfjes zitten vast op de as en drijven dus het wiel aan.

de staafjes gaan in de gaatjes omdat de tandwielen draaien, en zo komen de staafjes vanzelf een gat 'tegen' waar ze inklikken (als je dus op de versnellingspedaal drukt wordt een van die schijfjes richting een van de tandwielen van as 2 geduwt. en gaat erin vast 'hangen', waardoor je voortandwiel wordt aangedreven.

Nu de vraag dus alsnog: als de tandwielen van as 2 draaien ( de motor draait stationair, tandwielen as 1 draaien en tandwielen as 2 dus ook) en je drukt op het versnellingspedaal, je duwt dus de schijfjes richting een van de tandwielen, dan zouden ze er toch in moeten klikken? de tandwielen draaien immers en de staafjes zouden vanzelf in het gat moeten schieten.

als de motor stilstaat is het logisch dat het niet kan, maar het blokje draait wel en de tandwielen ook..

Waarom kan dit dan toch niet/slecht????




Als het blokje stationair draait met de koppeling in dan staan alle tandwielen van je bak stil.
Meestal kun je dan niet schakelen omdat er dan net 2 tandjes tegen elkaar aan komen (in het geval van verschuiven van tandwielen) of omdat de nokjes (dogs) niet in elkaar vallen omdat ze verkeerd staan.

Als er 1 van de tandwielen van het paar dat je wil schakelen gaat draaien dan kun je wel schakelen. Dat doe je dan dus door de brommer een beetje vooruit te duwen of door de koppeling even (half) op te laten komen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
RBN 4-11-2009 23:13 Print reply

Posts: 858
ik maak een enorme denkfout. helemaal in de war! ik begrijp het.

dank
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-11-2009 23:40 Print reply

Posts: 9841
hheheh .

naja, zolang je bak niet draait moet het heel toevallig zijn als de dogs toevallig in het andere tandwiel vallen.

Zo. dan snapt de rest het ook meteen.

 
Too cool for school!
Malossi DT50MX 5-11-2009 14:00 Print reply
Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II

rij je bijvoorbeeld 40 in zn 1,


uur.

wtf 40 in de 1ste versnelling??? heb jij et dan nog wel over brommers??? lijkt me meer een r6 ofso...
 
kiek um goan!!! een 70cc moet toch wel harder gaan???
Toettoet 5-11-2009 14:01 Print reply
Posts: 780
R6 haalt 100 in ze 1 :')

Brommer kan best 40 in ze 1 halen overigens..
 
Royal Club 5-11-2009 14:01 Print reply

Posts: 60390
ik haal 75 in de 2..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kpotmake 5-11-2009 14:05 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ik haal 75 in de 2..

beetje lang vertand? of heb je zo'n speciale versnellingsbak
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Makrolon 5-11-2009 14:08 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

beetje lang vertand? of heb je zo'n speciale versnellingsbak

Hij heeft een Tomos.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Royal Club 5-11-2009 14:14 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

beetje lang vertand? of heb je zo'n speciale versnellingsbak


normaal vertand.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
WestlandMB 5-11-2009 15:48 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


normaal vertand.


ja maar dan zit je ook op een opgevoerde kreng dat de 150 haalt of je hebt en 2 of 3 bak :P
 

Dit topic is 9669 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved