heb je al eens bedacht wat er met je primaire as gebeurt als jij met een behoorlijke snelheid terug gaat schakelen?
Als jij met een gangetje van 60 naar zn 1 schakelt betekent dat dat je toerental van je primaire as naar de snelheid gaat die je met die snelheid in zn 1 zou rijden.
Dus om het even makkelijk te maken:
met 10k rpm rij je bijvoorbeeld 40 in zn 1, als jij met 60 terugschakelt naar zn 1 dan moet je bak dus zo snel gaan draaien alsof je motor 15k draait... vind de bak niet leuk, komt een hoop kracht bij kijken om die massatraagheid te overbruggen en dat betekent slijtage en belasting van de bak.
Dit is WEL precies hetzelfde als bij een auto, want een bak is een bak. De reden dat je em bij een auto vaak lastig in zn 1 krijgt is precies zo, de drukgroep moet dan onzinnig veel toeren gaan draaien en dat wil de bak niet omdat ie het niet kan synchroniseren (wat bij een brommer overigens niet gebeurt want die hebben geen synchro)
Nog leuker is als je nog vooruit rolt en je gooit een auto in zn achteruit. Zelfs als je de koppeling niet op laat komen gaat je bak zo gruwelijk hard op zn flikker krijgen omdat de drukgroep van draairichting moet veranderen (je rijdt immers vooruit in de achteruitversnelling)
Ik schakel bij sequentiele bakken altijd maar 1 versnelling terug en laat dan de koppeling opkomen. Bij afremmen kun je daarmee nog eens mooi op de motor afremmen en het is gewoon beter voor je bak.
Toch zou het in theorie wel moeten kunnen om zo terug te schakelen, afhankelijk van je snelheid uiteraard.
edit:
waar ik drukgroep typte moet je even frictieplaat lezen. heb geen zin om dat aan te passen terwijl wat ik nu typ meer werk is... maar boeiend
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 4-11-2009 om 23:08 uur.
|