Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - terugschakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1040 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59439 - terugschakelen
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 9734 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tim_DR 4-11-2009 21:24 Print reply

Posts: 196
in principe is het dus niet hetzelfde,
ok, het zijn ook versnellingen, maar je kan ze dus niet echt vergelijken denk ik?
als je kijkt bij een brommer, er zitten twee assen met een paar tandwielen op, en je verschuift gewoon de tandwielen.
bij een auto heb je dan nog die synchro en andere ingewikkelde toestanden wat je bij je brommertje allemaal niet hebt. en het schakelen in een auto verloopt wel iets beter dan met zo'n goedkope schakelwals..
 
Royal Club 4-11-2009 21:25 Print reply

Posts: 60390
ja, stil maar :')

probleem bij sommige brommer is dat als je niet rolt je bak niet terug in een versnelling wil., een beetje heen en weer rollen is meestal al voldoende om te kunnen schakelen.

ik schakel zelf altijd gewoon tijdens het afremmen terug
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Gary - Forum en Gallery Moderator 4-11-2009 21:26 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimDapp
[...]


wat ik bedoel is, dat het niet erg nuttig en goed is voor je bak om naar zn een te schakelen wanneer je nog rolt. Wanneer je dit bij een auto doet zal je wanneer je de koppeling loslaat dan gaan stoten omdat je op de motor remt. Daarom schakelen mensen vaak niet naar de 1 als ze nog niet stilstaan.

Het systeem werkt inderdaad erg anders als bij een brommer, want een brommer krijgt echt harde klappen dan. Daarom moet je bij een brommer zowel voor je comfort als voor je bak zelf niet naar zn een schakelen.

Daarom zei ik dus, bij een auto schakel je ook niet zomaar naar zn een tijdens het rijden/uitrollen, omdat dat niet handig is. Er zit niet echt een verband tussen, maar bij je brommer doe je dat ook niet
Dit was overigens een poging om iets uit te leggen maar nu ik het zelf teruglees is het een onbegrijpelijk verhaal


Je kan ook in zijn 4 op de motor afremmen. Verder haal jij ontzettend veel door elkaar en heeft het schakelen naar zijn 1 alleen zin als je nagenoeg stil staat.

Dus jou gehele post slaat kant noch wal.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Tim-gpr99 4-11-2009 21:28 Print reply

Posts: 841
ja je hebt gelijk, ik snap er zelf ook geen r**t meer van als ik het teruglees, dus laat ook maar.... ik haal idd erg veel dingen door elkaar xD
 
GPR50 '99 streetfightert
der Chef 4-11-2009 21:31 Print reply

Posts: 3265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
[...]


versnellingsbak van een auto of brommer is toch totaal anders bij je brommer moet je door je versnellingen heen bij een auto kan je gewoon kiezen waar je heen wilt.


Oh dus een auto zet je in de 4 en je rijd weg?
Je begint toch overal in de 1e versnelling en dan schakel je omhoog..
Alsof je bij een auto opeens versnellingen overslaat oid?
Een brommer gooi je van de 6 niet plotseling in de 1 maar schakel je gewoon terug.. een auto ook normaal gesproken.
 
lexyver 4-11-2009 21:33 Print reply
Posts: 553
Ik zie nou dit en heb ook een klein vraagje;
Als ik opschakel lukt het heel makkelijk, maar ik kom soms in een 'niks' te zitten, een soort vrij tussen 2 versnellingen..
Heb dit erg tussen 2 en 3 en naar zijn 6 toe, iemand idee?
 
Group B rally, Some say it's just rally, I say is pornography!
supermotaaah 4-11-2009 21:34 Print reply
Posts: 3082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lexyver
Ik zie nou dit en heb ook een klein vraagje;
Als ik opschakel lukt het heel makkelijk, maar ik kom soms in een 'niks' te zitten, een soort vrij tussen 2 versnellingen..
Heb dit erg tussen 2 en 3 en naar zijn 6 toe, iemand idee?


am6? Gewoon harder trappen
 
:|
Gary - Forum en Gallery Moderator 4-11-2009 21:35 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
[...]


Oh dus een auto zet je in de 4 en je rijd weg?
Je begint toch overal in de 1e versnelling en dan schakel je omhoog..
Alsof je bij een auto opeens versnellingen overslaat oid?
Een brommer gooi je van de 6 niet plotseling in de 1 maar schakel je gewoon terug.. een auto ook normaal gesproken.


Als jij iets meer de moeite neemt om zijn post te begrijpen, dan lees je dat je bij de brommer alle versnellingen door moét. En bij de auto kan je versnellingen overslaan.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
lexyver 4-11-2009 21:37 Print reply
Posts: 553
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: supermotaaah
[...]


am6? Gewoon harder trappen

Ja, maar is dat niet raar dan? Ik heb niet op veel brommers gereden maar vergeleken met mijne schakelen ze wel veel soepeler..
 
Group B rally, Some say it's just rally, I say is pornography!
rik hulkenberg 4-11-2009 21:46 Print reply

Posts: 10029
toen ik pas op een schakel brommer reed deed ik dit ook gewoon koppeling in en remmen, bij stilstand brommer weer in de 1 zetten

maar dit werkt niet

beste kan je gewoon tijdens het rijden terugschakelen dus dat je op de motor remt slijten de remmen ook minder hard
 
RBN 4-11-2009 22:28 Print reply

Posts: 858
ja ik begrijp alles van die versnellingsbak hoe hij werkt, ik weet ook waarom het slecht is om zo te schakel en ik weet ook hoe het goed moet.

maar de grote vraag blijft nog staan.

het systeem werkt toch zo:

er zijn 2 assen met tandwielen

de tandwielen van as 1 wordt aangedreven door de motor en is constant in verbinding met de tandwielen van as 2. de tandwielen van as 2 zitten met lagers bevestigd op as 2. de tandwielen op as 1 zitten vast op hun as.

er zijn 2 schakelarmen met daaraan ronde schijfjes waar staafjes op zitten, deze staafjes moeten in een van de gaten van de tandwielen van as 2 gaan en hierdoor komt hij in een versnelling, deze ronde schijfjes zitten vast op de as en drijven dus het wiel aan.

de staafjes gaan in de gaatjes omdat de tandwielen draaien, en zo komen de staafjes vanzelf een gat 'tegen' waar ze inklikken (als je dus op de versnellingspedaal drukt wordt een van die schijfjes richting een van de tandwielen van as 2 geduwt. en gaat erin vast 'hangen', waardoor je voortandwiel wordt aangedreven.

Nu de vraag dus alsnog: als de tandwielen van as 2 draaien ( de motor draait stationair, tandwielen as 1 draaien en tandwielen as 2 dus ook) en je drukt op het versnellingspedaal, je duwt dus de schijfjes richting een van de tandwielen, dan zouden ze er toch in moeten klikken? de tandwielen draaien immers en de staafjes zouden vanzelf in het gat moeten schieten.

als de motor stilstaat is het logisch dat het niet kan, maar het blokje draait wel en de tandwielen ook..

Waarom kan dit dan toch niet/slecht????


 
knoffy 4-11-2009 22:46 Print reply
Posts: 610
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
ja ik begrijp alles van die versnellingsbak hoe hij werkt, ik weet ook waarom het slecht is om zo te schakel en ik weet ook hoe het goed moet.

maar de grote vraag blijft nog staan.

het systeem werkt toch zo:

er zijn 2 assen met tandwielen

de tandwielen van as 1 wordt aangedreven door de motor en is constant in verbinding met de tandwielen van as 2. de tandwielen van as 2 zitten met lagers bevestigd op as 2. de tandwielen op as 1 zitten vast op hun as.

er zijn 2 schakelarmen met daaraan ronde schijfjes waar staafjes op zitten, deze staafjes moeten in een van de gaten van de tandwielen van as 2 gaan en hierdoor komt hij in een versnelling, deze ronde schijfjes zitten vast op de as en drijven dus het wiel aan.

de staafjes gaan in de gaatjes omdat de tandwielen draaien, en zo komen de staafjes vanzelf een gat 'tegen' waar ze inklikken (als je dus op de versnellingspedaal drukt wordt een van die schijfjes richting een van de tandwielen van as 2 geduwt. en gaat erin vast 'hangen', waardoor je voortandwiel wordt aangedreven.

Nu de vraag dus alsnog: als de tandwielen van as 2 draaien ( de motor draait stationair, tandwielen as 1 draaien en tandwielen as 2 dus ook) en je drukt op het versnellingspedaal, je duwt dus de schijfjes richting een van de tandwielen, dan zouden ze er toch in moeten klikken? de tandwielen draaien immers en de staafjes zouden vanzelf in het gat moeten schieten.

als de motor stilstaat is het logisch dat het niet kan, maar het blokje draait wel en de tandwielen ook..

Waarom kan dit dan toch niet/slecht????




als je stil staat met draaiende motor draait er nog maar 1 as waar de koppeling op zit. de andere staat dus stit en kan dus niet schakelen daarom moet je ff de koppeling op laten komen zodat alle tanden goed vallen.
 
RBN 4-11-2009 22:53 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
[...]


als je stil staat met draaiende motor draait er nog maar 1 as waar de koppeling op zit. de andere staat dus stit en kan dus niet schakelen daarom moet je ff de koppeling op laten komen zodat alle tanden goed vallen.


Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven ? nee dus...
 
Sherwin 4-11-2009 22:53 Print reply

Posts: 561
als er een draait, en de ander niet, en je dus schakeld, krijg je bak een ''klap'' en zoiezo is het beter om gewoon terug te schakelen tijdens het afremmen, bovendien kan je dan ook nog eens op je motor afremmen, wat mij in iedergeval heel wat remblokjes bespaard
 
RBN 4-11-2009 22:54 Print reply

Posts: 858
nee maar het toerental is al heel laag als je eenmaal stil staat, je voelt ook niet dat hij een klap krijgt, hij schakeld gewoon niet. hij komt in zn vrij wil niet in zn versnelling.

wat bedoel je met als er 1 draait, en de ander niet?

Er is tot nu toe in dit forum echt veel onzin gepraat naar mijn idee... of heb ik een soort bijzonder blok ofzo?

tandwielen die verschuiven? tandwielen die soms wel en soms niet verbonden zijn?

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 22:59 uur.
 

Dit topic is 9734 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved