Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #59439 - terugschakelen
|
Pagina 1 van 4
|
Dit topic is 9670 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
grasmaaier89 |
4-11-2009 19:51 |
Posts: 14412 |
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
riccardot |
4-11-2009 19:51 |
Posts: 1096 |
Is logisch, als je kijkt naar hoe een versnellingsbak in elkaar zit
|
|
|
|
Sherwin |
4-11-2009 19:59 |
Posts: 561 |
als je stilstaat moe tje eventjes naar voor rollen(A) dan komt ie wel terug in zn 1, alleen (als je am6 hebt, wilt hij dit nog wel eens met een harde tik doen)succes...
maar zou wel idd versn voor versn terugschakelen
|
|
|
|
RBN |
4-11-2009 20:02 |
Posts: 858 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Is logisch, als je kijkt naar hoe een versnellingsbak in elkaar zit
ja ik weet hoe die werkt, dit weekend heemaal vervangen voor nieuwe onderdelen.
maar ik heb er onder staan hoe het komt dat het niet zo werkt. wie kan dat mij uitleggen? waarom klikt hij er dan niet in als de tandwielen wel draaien??
EDIT: ik deed het altijd wel zo (op de goede manier), maar ik vroeg me af of het ook anders kon, is in principe natuurlijk wel makkelijker, kan je voor het stoplicht ff rustig terugschakelen...
en ik vroeg me dus ook af waarom het niet kan.. belangrijkst eigenlijk.
-- en wat gaat er dan kapot?
Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 20:19 uur.
|
|
|
|
riccardot |
4-11-2009 20:22 |
Posts: 1096 |
Je bak moeten draaien om te kunnen wisselen van versnelling.
Als je stilstaat en je schakelt van de 4 terug naar de 1, wat dus niet gaat zonder met de brommer te rollen, is dat niet erg. Je moet echter niet niet tijdens het rijden van de 4 naar de 1 schakelen, ook al rem je af. Je bak kan hierdoor een flinke klap krijgen
Dit bericht is gewijzigd door riccardot op 4-11-2009 om 20:22 uur.
|
|
|
|
grasmaaier89 |
4-11-2009 20:25 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RBN
[...]
ja ik weet hoe die werkt, dit weekend heemaal vervangen voor nieuwe onderdelen.
maar ik heb er onder staan hoe het komt dat het niet zo werkt. wie kan dat mij uitleggen? waarom klikt hij er dan niet in als de tandwielen wel draaien??
EDIT: ik deed het altijd wel zo (op de goede manier), maar ik vroeg me af of het ook anders kon, is in principe natuurlijk wel makkelijker, kan je voor het stoplicht ff rustig terugschakelen...
en ik vroeg me dus ook af waarom het niet kan.. belangrijkst eigenlijk.
-- en wat gaat er dan kapot?
Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 20:19 uur.
En wat er kapot kan gaan??
van alles, dat kan niemand voorspellen.
En doe nou maar gewoon niet, ook niet meer over nadenken.
Gewoon lekker normaal blijven schakelen, anders gaat het op een gegeven moment mis.
En vergeet ook niet dat versnellingsbakken zijn gemaakt om normaal mee te kunne schakelen, dus niet op jou manier
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
jan-dx11 |
4-11-2009 20:35 |
Posts: 4931 |
gewoon terugschakelen als hij nog rold, dus koppeling in, remmen, terugschakelen, nog meer remmen, en weer rustig verder rijden.
Zorg wel dat je bijna stil staal als je weer in zijn 1 door rijd, dan kan er niets mis gaan
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
Tim-gpr99 |
4-11-2009 21:13 |
Posts: 841 |
in principe moet je pas terugschakelen naar zn 1 als je stilstaat, net zoals in de auto
|
|
GPR50 '99 streetfightert |
|
knoffy |
4-11-2009 21:14 |
Posts: 610 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TimDapp
in principe moet je pas terugschakelen naar zn 1 als je stilstaat, net zoals in de auto
in principe schakelt een brommer totaal anders als een auto
|
|
|
|
der Chef |
4-11-2009 21:16 |
Posts: 3265 |
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?
|
|
|
|
knoffy |
4-11-2009 21:17 |
Posts: 610 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?
versnellingsbak van een auto of brommer is toch totaal anders bij je brommer moet je door je versnellingen heen bij een auto kan je gewoon kiezen waar je heen wilt.
|
|
|
|
Royal Club |
4-11-2009 21:17 |
Posts: 60390 |
in welk opzicht is het 'in princiepe' hetzelfde dan?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Makrolon |
4-11-2009 21:18 |
Posts: 6733 |
Gewoon schakelen als je nog rolt. En dan terugschakelen naar de versnelling waar je ook ongeveer in zou rijden als je je koppeling niet in had steeds. Zo kan je als bijvoorbeeld het stoplicht op groen springt gelijk weer verder rijden en krijg je bak geen grote klappen.
Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 4-11-2009 om 21:18 uur.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Makrolon |
4-11-2009 21:19 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?
Euh, nee.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Tim-gpr99 |
4-11-2009 21:23 |
Posts: 841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
in welk opzicht is het 'in princiepe' hetzelfde dan?
wat ik bedoel is, dat het niet erg nuttig en goed is voor je bak om naar zn een te schakelen wanneer je nog rolt. Wanneer je dit bij een auto doet zal je wanneer je de koppeling loslaat dan gaan stoten omdat je op de motor remt. Daarom schakelen mensen vaak niet naar de 1 als ze nog niet stilstaan.
Het systeem werkt inderdaad erg anders als bij een brommer, want een brommer krijgt echt harde klappen dan. Daarom moet je bij een brommer zowel voor je comfort als voor je bak zelf niet naar zn een schakelen.
Daarom zei ik dus, bij een auto schakel je ook niet zomaar naar zn een tijdens het rijden/uitrollen, omdat dat niet handig is. Er zit niet echt een verband tussen, maar bij je brommer doe je dat ook niet
Dit was overigens een poging om iets uit te leggen maar nu ik het zelf teruglees is het een onbegrijpelijk verhaal
|
|
GPR50 '99 streetfightert |
|
Dit topic is 9670 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 4
|
|