Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - terugschakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 872 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59439 - terugschakelen
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 9668 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RBN 4-11-2009 19:47 Print topicpost

Posts: 858
Als ik in z'n 4 rij en ik wil terugschakelen naar z'n 1 dan kan dat niet in 1 keer ->
Dus in zn 4 remmen, koppeling in, wachten tot je stilstaat, koppeling nog steeds inhouden en 4 keer naar beneden trappen.

Als ik dit doe, komt hij niet in z'n 1e versnelling (maari in zn vrij). maar als ik de koppeling iets laat opkomen terwijl ik het pedaal indruk klikt hij er prima in.

Als ik vanaf zn 4 elke keer dat ik een versnelling terugschakel de koppeling op laat komen (net als bij een motor), zit hij altijd goed en doet hij het prima.

nu de vraag:

- hoort dit zo te zijn (dat hij niet vanaf zn 4 naar zn 1 kan als je stilstaat en de koppeling inhoud)? wie heeft dit nog meer of is dit gewoon een algemeen feit bij schakel?

[ ik vraag me ook af waarom het niet kan, de tandwielen draaien toch altijd, ook als je stilstaat en de motor draait stationair. waarom schieten die staafjes dan niet in de gaten van het tandwiel? ze vrijven toch zegmaar langselkaar en als de staaf bij het gat komt hoort hij daarin te schieten.. ]


Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 19:50 uur.
 

grasmaaier89 4-11-2009 19:51 Print reply

Posts: 14412
FUCK!!!11!1!!

beter doe versnelling voor versnelling terugschakelen, anders loopt heel je bak in de soep.




(eigenlijk vind ik het best sneu dat iemand die vraag stelt....)
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
riccardot 4-11-2009 19:51 Print reply

Posts: 1096
Is logisch, als je kijkt naar hoe een versnellingsbak in elkaar zit
 
Sherwin 4-11-2009 19:59 Print reply

Posts: 561
als je stilstaat moe tje eventjes naar voor rollen(A) dan komt ie wel terug in zn 1, alleen (als je am6 hebt, wilt hij dit nog wel eens met een harde tik doen)succes...

maar zou wel idd versn voor versn terugschakelen
 
RBN 4-11-2009 20:02 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Is logisch, als je kijkt naar hoe een versnellingsbak in elkaar zit


ja ik weet hoe die werkt, dit weekend heemaal vervangen voor nieuwe onderdelen.

maar ik heb er onder staan hoe het komt dat het niet zo werkt. wie kan dat mij uitleggen? waarom klikt hij er dan niet in als de tandwielen wel draaien??

EDIT: ik deed het altijd wel zo (op de goede manier), maar ik vroeg me af of het ook anders kon, is in principe natuurlijk wel makkelijker, kan je voor het stoplicht ff rustig terugschakelen...
en ik vroeg me dus ook af waarom het niet kan.. belangrijkst eigenlijk.

-- en wat gaat er dan kapot?

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 20:19 uur.
 
riccardot 4-11-2009 20:22 Print reply

Posts: 1096
Je bak moeten draaien om te kunnen wisselen van versnelling.
Als je stilstaat en je schakelt van de 4 terug naar de 1, wat dus niet gaat zonder met de brommer te rollen, is dat niet erg. Je moet echter niet niet tijdens het rijden van de 4 naar de 1 schakelen, ook al rem je af. Je bak kan hierdoor een flinke klap krijgen

Dit bericht is gewijzigd door riccardot op 4-11-2009 om 20:22 uur.
 
grasmaaier89 4-11-2009 20:25 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
[...]


ja ik weet hoe die werkt, dit weekend heemaal vervangen voor nieuwe onderdelen.

maar ik heb er onder staan hoe het komt dat het niet zo werkt. wie kan dat mij uitleggen? waarom klikt hij er dan niet in als de tandwielen wel draaien??

EDIT: ik deed het altijd wel zo (op de goede manier), maar ik vroeg me af of het ook anders kon, is in principe natuurlijk wel makkelijker, kan je voor het stoplicht ff rustig terugschakelen...
en ik vroeg me dus ook af waarom het niet kan.. belangrijkst eigenlijk.

-- en wat gaat er dan kapot?

Dit bericht is gewijzigd door RBN op 4-11-2009 om 20:19 uur.



En wat er kapot kan gaan??
van alles, dat kan niemand voorspellen.

En doe nou maar gewoon niet, ook niet meer over nadenken.
Gewoon lekker normaal blijven schakelen, anders gaat het op een gegeven moment mis.
En vergeet ook niet dat versnellingsbakken zijn gemaakt om normaal mee te kunne schakelen, dus niet op jou manier

 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
jan-dx11 4-11-2009 20:35 Print reply

Posts: 4931
gewoon terugschakelen als hij nog rold, dus koppeling in, remmen, terugschakelen, nog meer remmen, en weer rustig verder rijden.

Zorg wel dat je bijna stil staal als je weer in zijn 1 door rijd, dan kan er niets mis gaan
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Tim-gpr99 4-11-2009 21:13 Print reply

Posts: 841
in principe moet je pas terugschakelen naar zn 1 als je stilstaat, net zoals in de auto
 
GPR50 '99 streetfightert
knoffy 4-11-2009 21:14 Print reply
Posts: 610
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TimDapp
in principe moet je pas terugschakelen naar zn 1 als je stilstaat, net zoals in de auto


in principe schakelt een brommer totaal anders als een auto
 
der Chef 4-11-2009 21:16 Print reply

Posts: 3265
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?
 
knoffy 4-11-2009 21:17 Print reply
Posts: 610
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?


versnellingsbak van een auto of brommer is toch totaal anders bij je brommer moet je door je versnellingen heen bij een auto kan je gewoon kiezen waar je heen wilt.
 
Royal Club 4-11-2009 21:17 Print reply

Posts: 60390
in welk opzicht is het 'in princiepe' hetzelfde dan?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Makrolon 4-11-2009 21:18 Print reply

Posts: 6733
Gewoon schakelen als je nog rolt. En dan terugschakelen naar de versnelling waar je ook ongeveer in zou rijden als je je koppeling niet in had steeds. Zo kan je als bijvoorbeeld het stoplicht op groen springt gelijk weer verder rijden en krijg je bak geen grote klappen.



Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 4-11-2009 om 21:18 uur.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Makrolon 4-11-2009 21:19 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
Het systeem zit anders in elkaar, maar het princiepe van hoe je moet schakelelen is opzich wel hetzelfde?

Euh, nee.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Tim-gpr99 4-11-2009 21:23 Print reply

Posts: 841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
in welk opzicht is het 'in princiepe' hetzelfde dan?


wat ik bedoel is, dat het niet erg nuttig en goed is voor je bak om naar zn een te schakelen wanneer je nog rolt. Wanneer je dit bij een auto doet zal je wanneer je de koppeling loslaat dan gaan stoten omdat je op de motor remt. Daarom schakelen mensen vaak niet naar de 1 als ze nog niet stilstaan.

Het systeem werkt inderdaad erg anders als bij een brommer, want een brommer krijgt echt harde klappen dan. Daarom moet je bij een brommer zowel voor je comfort als voor je bak zelf niet naar zn een schakelen.

Daarom zei ik dus, bij een auto schakel je ook niet zomaar naar zn een tijdens het rijden/uitrollen, omdat dat niet handig is. Er zit niet echt een verband tussen, maar bij je brommer doe je dat ook niet
Dit was overigens een poging om iets uit te leggen maar nu ik het zelf teruglees is het een onbegrijpelijk verhaal
 
GPR50 '99 streetfightert

Dit topic is 9668 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved