Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Kop vlakken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 449 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59410 - Kop vlakken
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4438 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Plux 2-11-2009 19:58 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik heb de beste ervaring met een echte dremel. ooit zon cheap ding gehad maar dat was echt binnen notime naar de klote.

ook de opzetstukjes van dremel gingen bij mij veel langer mee dus dat is ook wel de moeite waard.



Tof, dan ga ik binnenkort maar eens naar een zaak hier in de buurt, met wat centjes op zak
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:59 Print reply

Posts: 9841
dremel komt altijd wel van pas gebruik die dingen overal voor.

Aluminium is trouwens perfect te bewerken met die schuurtonnetjes, ipv steentjes. Steentjes gaan gauw volzitten met alu terwijl dat schuurpapier dat helemaal niet doet.

 
Too cool for school!
Plux 2-11-2009 20:03 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
dremel komt altijd wel van pas gebruik die dingen overal voor.

Aluminium is trouwens perfect te bewerken met die schuurtonnetjes, ipv steentjes. Steentjes gaan gauw volzitten met alu terwijl dat schuurpapier dat helemaal niet doet.



Okido

Zaterdag maar eens beginnen met zo'n poortmapje enzo
Maar als je nou bijvoorbeeld meer koppel wil, hoe weet je dan welke spoelpoorten je omhoog/omlaag moet bewerken?
 
knoffy 2-11-2009 20:03 Print reply
Posts: 610
uitlaat breder maken
 
Plux 2-11-2009 20:06 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
uitlaat breder maken


Uitlaat poort neem ik aan? xd
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-11-2009 20:07 Print reply

Posts: 13700
De breedte van de uitlaatpoort bedoelt hij idd. Maar er zit een max aan anders hapt je zuigerveer in de poort en is het afgelopen. Meen dat het 64% ofzo van de boring was maar knoop me hier niet op vast.
 
knoffy 2-11-2009 20:07 Print reply
Posts: 610
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]


Uitlaat poort neem ik aan? xd


ja dat bedoel ik
 
Plux 2-11-2009 20:10 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
De breedte van de uitlaatpoort bedoelt hij idd. Maar er zit een max aan anders hapt je zuigerveer in de poort en is het afgelopen. Meen dat het 64% ofzo van de boring was maar knoop me hier niet op vast.


Hm oke, dan zal ik daar dus ff naar moeten kijken. Maar, volgens mij zitten de zuigerveer slotjes naar de achterkant van de cilinder, dus zal de uitlaatpoort bijna helemaal rond moeten willen de zuigerveren erin happen.

Moet je dan btw alleen de uitlaatpoort aan de binnenkant verbreden, of ook aan de buitenkant? Lijkt me haast aan beide kanten, maar dat weet ik niet zeker.

Dit bericht is gewijzigd door Plux op 2-11-2009 om 20:11 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 20:13 Print reply

Posts: 9841
spoelers kunnen ook wel invloed hebben op je koppel maar daar verpest je gauw dingen aan.
als je voor koppel gaat is het belangrijk je inlaattraject niet te groot (qua diameter) te maken. Kan nadelig zijn op de hogere toeren, maar daardoor gaat ie onderin wel beter presteren.
Hele nadeel van een verbrandingsmotor is dat je met een bepaald toerenbereik zit te werken. Als je één toerental zou hebben is het veel makkelijker allemaal want dan is er gewoon één optimaal ontwerp.

Hou er ook rekening mee dat als je dus je vermogen naar beneden aan het verplaatsen bent het gebied waarop je expansie van je uitlaat is ontworpen waarschijnlijk nog verder van je koppelgebied af gaat liggen.
Je zou zelfs die hele expansie eraf kunnen trappen zodat je geen powerband meer hebt (wat voor koppel denk ik nog wel eens voordelig kan zijn).

Als je je expansiepijp zo aanpast dat ie zn powerband heel laag in de toeren heeft zou helemaal mooi zijn, maar dan gaat ie het relatief nog slechter bovenin doen.

Altijd compromissen

 
Too cool for school!
knoffy 2-11-2009 20:15 Print reply
Posts: 610
http://users.skynet....ormance%20Tuning.pdf

miss dat je daar wat aan hebt
 
Plux 2-11-2009 20:23 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
spoelers kunnen ook wel invloed hebben op je koppel maar daar verpest je gauw dingen aan.
als je voor koppel gaat is het belangrijk je inlaattraject niet te groot (qua diameter) te maken. Kan nadelig zijn op de hogere toeren, maar daardoor gaat ie onderin wel beter presteren.
Hele nadeel van een verbrandingsmotor is dat je met een bepaald toerenbereik zit te werken. Als je één toerental zou hebben is het veel makkelijker allemaal want dan is er gewoon één optimaal ontwerp.

Hou er ook rekening mee dat als je dus je vermogen naar beneden aan het verplaatsen bent het gebied waarop je expansie van je uitlaat is ontworpen waarschijnlijk nog verder van je koppelgebied af gaat liggen.
Je zou zelfs die hele expansie eraf kunnen trappen zodat je geen powerband meer hebt (wat voor koppel denk ik nog wel eens voordelig kan zijn).

Als je je expansiepijp zo aanpast dat ie zn powerband heel laag in de toeren heeft zou helemaal mooi zijn, maar dan gaat ie het relatief nog slechter bovenin doen.

Altijd compromissen



Hm ja, ik heb een 16mm carburateur, dus het inlaat traject ook op maximaal 16mm houden? M'n powerband ligt opzich wel goed zo, daar heb ik geen problemen mee ;p Maar ik zou gewoon onderin wat meer power willen.

Daarvoor geldt dus;
Uitlaatpoort verbreden
Niet te grote diameter in inlaat traject
Evt. spoelpoorten aanpassen maar dit brengt dus snel risico's met zich mee. Dat doet alles wel, maar wat ik van Martijn begrijp verkloot je je spoelpoorten redelijk snel.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
http://users.skynet....ormance%20Tuning.pdf

miss dat je daar wat aan hebt


Die site ziet er wel goed uit, maar ik heb niet echt heel veel tijd ivm school enzo. Toch bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door Plux op 2-11-2009 om 20:26 uur.
 
Joel_koningslust 2-11-2009 20:27 Print reply

Posts: 14514
de spoelkanalen zitten in een bepaalde hoek om de spoelrichting te bepalen. die richting verkloot je vrij gauw waardoor het enkel slechter gaat lopen. overigens kom je daar met je dremel ook niet bij. daarvoor moet je een haaks handvat hebben

ik denk dat als je de uitlaatpoort ietwat breder maakt ( ff berekenen uiteraard ) en een fatsoenlijke uitlaat regelt je al een heel end komt
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Plux 2-11-2009 20:30 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
de spoelkanalen zitten in een bepaalde hoek om de spoelrichting te bepalen. die richting verkloot je vrij gauw waardoor het enkel slechter gaat lopen. overigens kom je daar met je dremel ook niet bij. daarvoor moet je een haaks handvat hebben

ik denk dat als je de uitlaatpoort ietwat breder maakt ( ff berekenen uiteraard ) en een fatsoenlijke uitlaat regelt je al een heel end komt


Hm oke, dan blijf ik dus van m'n spoelkanalen af.

Als ik dan de poortmap met de maten enzo heb, hoe weet ik doen hoeveel ik de poort breder kan maken en vanaf hoeveel mm het verschil is te merken?

En, ff vraagje tussendoor, als de uitlaatpoort wordt veranderd, moet er dan ook opnieuw worden afgesteld?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 20:32 Print reply

Posts: 9841
niet denken dat ik er superveel verstand van heb hoor ik heb ook maar één keer een 2t cilinder lopen verkloten, daarna meer met 4t bezig gaan houden, maar de principes gelden wel en met de kennis die ik heb opgedaan in de afgelopen 15 jaar mbt verbrandingsmotoren kan ik wel wat dingen beredeneren.

je moet zorgen dat de stroomsnelheid bij je carb het hoogst is, en dat doe je door te zorgen dat je carb als het ware de kleinste doorlaat in je inlaatsysteem is (cilinder niet meegerekend, want dat wordt door de overdruk in je carter je cilinder ingeblazen).

Maak je die restrictie op een andere plek (bijvoorbeeld in je carter/membraan whatever) dan limiteer je de gehele volumetrische flow van je inlaat met dat punt... in andere woorden, je stroomsnelheid zal op die plek het hoogste liggen waardoor dat dus niet meer in de venturi van je carb is.
Maak je de rest van het traject groter qua doorsnede oppervlak, dan zal daar de stroomsnelheid van de lucht afnemen (heet vast de wet van bernoulli ofzo maar dat weet ik ook niet ). Die stroomsnelheid wil je overal zo hoog mogelijk hebben, dat is echt belangrijk en dat weten heel veel mensen ook niet. Ik heb het zelf ondervonden bij mn auto.. zit nu een veel te grote inlaat op. Rijdt prima, maar ik weet zeker dat het allemaal nog efficienter kan. Daarom ga ik bij mn volgende blok (waar zelfs een turbo op komt) alsnog naar een kleinere doorlaat van de inlaat.

Over dat inlaattraject moet je je niet al te druk gaan maken trouwens, maar als je membraan een doorlaat heeft van bijvoorbeeld X mm2, dan heeft het weinig nut om een carb erop te zetten die meer dan dat oppervlak heeft. Nu laat een membraan nooit 100% perfect door, maar het gaat om het principe. Nog belangrijker is te zorgen dat je geen randen hebt en scherpe hoeken (= bochten waar de lucht van richting moet veranderen).
Het liefst zou je alles in een rechte lijn hebben, maar dat gaat vaak simpelweg niet. Het mooie is dan om te zorgen dat je geen rechte randjes hebt of grote hoeken (van meer dan 15 graden) want dan krijg je nasty turbulentie op dat punt wat je doorlaat weer zit te verkloten.

edit:
mja ik zit weer veel meer te typen dan nodig is

Denk dat je idd maar eens moet beginnen met de uitlaatpoort, vooral omdat je anders met je powerband in de knel komt en teveel tegelijk zit aan te passen (les1, pas altijd maar één ding tegelijk aan omdat je anders niet meer kunt herleiden wat nu precies welke invloed heeft gehad).

Mooi afwerken van eventuele randjes draagt hoe dan ook bij, maar pas op dat je niet teveel materiaal weg gaat zitten halen want dan ben je dus weer de doorlaat aan het vergroten (en de stroomsnelheid van de lucht omlaag aan het halen onderin).

Je kunt ook je inlaattraject verlengen dus tussen je inlaat en je carb gewoon een langer spruitstuk maken. De massatraagheid van de lucht zorgt dan voor een betere cilindervulling onderin. Porsche heeft ooit zelfs door gebruik te maken van resonantie een overdruk gecreëerd op een ongeblazen motor. Nadeel merk je dan weer op hogere toeren, dan gaat een lange inlaat weer als restrictie werken.
vandaar dat ze tegenwoordig ook variabele inlaatlengte toepassen op bijv. yamaha r1.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 2-11-2009 om 20:35 uur.
 
Too cool for school!
Joel_koningslust 2-11-2009 20:33 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]


Hm oke, dan blijf ik dus van m'n spoelkanalen af.

Als ik dan de poortmap met de maten enzo heb, hoe weet ik doen hoeveel ik de poort breder kan maken en vanaf hoeveel mm het verschil is te merken?

En, ff vraagje tussendoor, als de uitlaatpoort wordt veranderd, moet er dan ook opnieuw worden afgesteld?


je kunt dan de breedte van de poort berekenen. op basis daarvan ga je een breedte in procenten kiezen. ik zou persoonlijk niet verder dan 65% van de boring gaan ivm je zuigerveren en ik neem aan dat je geen extreme slijtage wilt

en uiteraard moet er dan wel opnieuw afgesteld worden ja
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 4438 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved