Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Kop vlakken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 602 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59410 - Kop vlakken
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Plux 2-11-2009 19:13 Print topicpost
Posts: 79
Als ik m'n kop ga vlakken, zal dit dan veel invloed hebben op de topsnelheid? En, hoe zit dat met de krukas/lagers, kunnen die dat aan? En, hoeveel raden jullie aan om er +- af te halen?

Ik wil de kop gaan vlakken van mijn Suzuki TSX.

Setup:

50cc snel
proma uitlaat
16mm mikuni
powerfilter

 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:24 Print reply

Posts: 9841
hangt er vanaf hoeveel je vlakt he.
Denk niet dat je compressie er merkbaar omhoog van zal gaan... ga maar uitrekenen hoeveel volume je nu eigenlijk weghaalt.

Enige is dat omdat de verbrandingsruimte taps toe loopt je boring in je kop iets smaller kan worden waardoor de kans bestaat dat je zuiger de kop gaat raken. Ook zou je squishband iets breder kunnen worden en minder omdat je dus de boring aan het verkleinen bent.


maar het maakt uit hoeveel je er vanafhaalt als het er alleen om gaat dat ie vlak is denk ik dat 0.2mm al meer dan genoeg is (afhankelijk van degene die het doet...want als die er niets van bakt ben je zo het dubbele kwijt uiteraard... en hoe... draaibank of vlakbank?)

zou me niet al te druk maken om de belasting van je krukaslagers en bigend... ding gaat waarschijnlijk 10x eerder detoneren en je kop kapotbeuken dan dat je lagers eraan zullen gaan.
 
Too cool for school!
ChielTZR 2-11-2009 19:28 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hangt er vanaf hoeveel je vlakt he.
Denk niet dat je compressie er merkbaar omhoog van zal gaan... ga maar uitrekenen hoeveel volume je nu eigenlijk weghaalt.

Enige is dat omdat de verbrandingsruimte taps toe loopt je boring in je kop iets smaller kan worden waardoor de kans bestaat dat je zuiger de kop gaat raken. Ook zou je squishband iets breder kunnen worden en minder omdat je dus de boring aan het verkleinen bent.


maar het maakt uit hoeveel je er vanafhaalt als het er alleen om gaat dat ie vlak is denk ik dat 0.2mm al meer dan genoeg is (afhankelijk van degene die het doet...want als die er niets van bakt ben je zo het dubbele kwijt uiteraard... en hoe... draaibank of vlakbank?)

zou me niet al te druk maken om de belasting van je krukaslagers en bigend... ding gaat waarschijnlijk 10x eerder detoneren en je kop kapotbeuken dan dat je lagers eraan zullen gaan.


bedoel je met eerder detoneren dat de brandstof uit zichzelf gaat verbranden door de hoge druk? of?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-11-2009 19:32 Print reply

Posts: 13700
Met een te hoge compressie verhouding gaat hij detoneren idd.
 
Plux 2-11-2009 19:32 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hangt er vanaf hoeveel je vlakt he.
Denk niet dat je compressie er merkbaar omhoog van zal gaan... ga maar uitrekenen hoeveel volume je nu eigenlijk weghaalt.

Enige is dat omdat de verbrandingsruimte taps toe loopt je boring in je kop iets smaller kan worden waardoor de kans bestaat dat je zuiger de kop gaat raken. Ook zou je squishband iets breder kunnen worden en minder omdat je dus de boring aan het verkleinen bent.


maar het maakt uit hoeveel je er vanafhaalt als het er alleen om gaat dat ie vlak is denk ik dat 0.2mm al meer dan genoeg is (afhankelijk van degene die het doet...want als die er niets van bakt ben je zo het dubbele kwijt uiteraard... en hoe... draaibank of vlakbank?)

zou me niet al te druk maken om de belasting van je krukaslagers en bigend... ding gaat waarschijnlijk 10x eerder detoneren en je kop kapotbeuken dan dat je lagers eraan zullen gaan.


Hm oke.

Het optrekken zal dus ook wel niet veel sneller worden denk ik dan? ;p

Want, daar gaat het me eigenlijk om. Heeft iemand hier tips voor dan?

 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-11-2009 19:35 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]


Hm oke.

Het optrekken zal dus ook wel niet veel sneller worden denk ik dan? ;p

Want, daar gaat het me eigenlijk om. Heeft iemand hier tips voor dan?



Goedkoopste optie is een 70cc immi. Weet wel niet of dit op lange termijn het goedkoopste is.
 
Plux 2-11-2009 19:36 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]


Goedkoopste optie is een 70cc immi. Weet wel niet of dit op lange termijn het goedkoopste is.


Hm, ik wil het eigenlijk bij deze setup laten. Misschien zelf / laten tunen oid. Lijkt me wel nice om hier een keer me te experimenteren, uiteraard eerst op een andere cilinder.

En anders evt. een andere carburateur. Aanraders?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:38 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


bedoel je met eerder detoneren dat de brandstof uit zichzelf gaat verbranden door de hoge druk? of?


dat is inderdaad wat detoneren betekent ja.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]


Hm oke.

Het optrekken zal dus ook wel niet veel sneller worden denk ik dan? ;p

Want, daar gaat het me eigenlijk om. Heeft iemand hier tips voor dan?



verdiepen in de tuning

hogere compressie kan wel bijdragen, maar brengt complicaties met zich mee. De compressie werkt door in heel veel dingen zoals ontstekingstijdstip, mengselverhouding, warmteontwikkeling etc etc.
Afgezien van de andere geometrie van je hele verbrandingsruimte.

Leuke is dat ze er in de fabriek echt wel goed over nagedacht hebben en iig al sowieso 40 jaar meer ervaring hebben dan de meesten hier... altijd grappig dat mensen die kennis van de fabrikant in twijfel gaan trekken

Als je sneller wilt optrekken moet je meer brandstof verbranden of meer energie uit je brandstof halen. Dat laatste kan met een hogere compressieverhouding, maar daardoor krijg je ook weer meer lekverlies langs je zuigerveren, meer tegendruk tijdens de compressieslag waardoor je wel over je gehele gebied netto meer energie eruit moet halen. meer brandstof verbranden is een kwestie van meer lucht erinkrijgen wat weer met een aantal mooie bewerkingen kan, of nog simpeler; een grotere cilinder.

 
Too cool for school!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:40 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Plux
[...]


Hm, ik wil het eigenlijk bij deze setup laten. Misschien zelf / laten tunen oid. Lijkt me wel nice om hier een keer me te experimenteren, uiteraard eerst op een andere cilinder.

En anders evt. een andere carburateur. Aanraders?


Carb is afhankelijk van de stroming van je cilinder. Alles is op elkaar afgestemd en een grotere carb gaat niet meteen betekenen dat je er voordeel mee haalt (kans is zelfs groter dat je de boel onderin zit te verzieken met een te grote carb)

Zelf mee experimenteren is een goed idee. Kost tijd en geld maar daar leer je het meest van, als je tenminste in staat bent te begrijpen wat alles voor invloed heeft... maar het is wel de ultieme manier om op heel diep niveau de verbrandingsmotor te begrijpen.


 
Too cool for school!
Plux 2-11-2009 19:41 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Als je sneller wilt optrekken moet je meer brandstof verbranden of meer energie uit je brandstof halen. Dat laatste kan met een hogere compressieverhouding, maar daardoor krijg je ook weer meer lekverlies langs je zuigerveren, meer tegendruk tijdens de compressieslag waardoor je wel over je gehele gebied netto meer energie eruit moet halen. meer brandstof verbranden is een kwestie van meer lucht erinkrijgen wat weer met een aantal mooie bewerkingen kan, of nog simpeler; een grotere cilinder.



Zoals ik al zei houd ik lieverd deze cilinder

Maar, "een aantal mooie bewerkingen" wat versta je daar onder?
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-11-2009 19:44 Print reply

Posts: 13700
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/74
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Staat eigenlijk zat leesvoer op de site hier, enkel is het soms niet compleet.
 
WestlandMB 2-11-2009 19:47 Print reply

Posts: 1338
kan je niet beter je uitlaatpoort iets laten uitveilen, of je spoelpoorten vergroten? wel bij en tuner dan.
 
Plux 2-11-2009 19:49 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


Carb is afhankelijk van de stroming van je cilinder. Alles is op elkaar afgestemd en een grotere carb gaat niet meteen betekenen dat je er voordeel mee haalt (kans is zelfs groter dat je de boel onderin zit te verzieken met een te grote carb)

Zelf mee experimenteren is een goed idee. Kost tijd en geld maar daar leer je het meest van, als je tenminste in staat bent te begrijpen wat alles voor invloed heeft... maar het is wel de ultieme manier om op heel diep niveau de verbrandingsmotor te begrijpen.




Hm ja, ik denk dat ik dit ook zeker ga doen want ik heb nog een standaard 50cc liggen. Daar eens wat mee prutsen.

Ik ga later wss ook autotechniek studeren, wat dat betreft is het willen leren geen probleem.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/74
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Staat eigenlijk zat leesvoer op de site hier, enkel is het soms niet compleet.



Dankje man, ik zal het eens doorlezen

Dit bericht is gewijzigd door Plux op 2-11-2009 om 19:49 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:50 Print reply

Posts: 9841
laten tunen leer je niets van.

en die bewerkingen, ga je eerst maar verdiepen in tuning, anders zit je in de wilde weg te kutten.
Is opzich ook een leuke manier, maar kost onzinnig veel geld en je leert het minder snel

basiskennis opdoen en altijd in je achterhoofd houden dat je zoveel mogelijk energie eruit wilt halen. Je kunt em wel opvoeren, maar als ie dan 10% meer vermogen heeft en 2x zoveel zuipt vind ik dat niet echt opvoeren, meer de boel zitten te verneuken


 
Too cool for school!
Plux 2-11-2009 19:52 Print reply
Posts: 79
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
laten tunen leer je niets van.

en die bewerkingen, ga je eerst maar verdiepen in tuning, anders zit je in de wilde weg te kutten.
Is opzich ook een leuke manier, maar kost onzinnig veel geld en je leert het minder snel

basiskennis opdoen en altijd in je achterhoofd houden dat je zoveel mogelijk energie eruit wilt halen. Je kunt em wel opvoeren, maar als ie dan 10% meer vermogen heeft en 2x zoveel zuipt vind ik dat niet echt opvoeren, meer de boel zitten te verneuken




Ik laat het dan ook niet doen Ik ga me ook eerst wel verdiepen (A) Het gaat me vooral om onderin wat meer power te krijgen. In de powerband trekt ie 'm best lekker door

Ik ben nu aan het lezen over die poortmapjes, wat Trax zei Heeft iemand er toevallig nog zo 1 liggen van een 50cc snel voor een TSX? Ik vind het geen probleem om deze zelf te moeten maken, maar dan moet de cilinder er weer af enzo. En het loopt nu net allemaal een beetje lekker

Ik moet alleen eerst nog een dremel hebben, kan iemand hier mij er 1 aanraden? Ook ben ik nog op zoek naar een momentsleuteltje van zo'n 5-60 Nm

Dit bericht is gewijzigd door Plux op 2-11-2009 om 19:56 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 19:55 Print reply

Posts: 9841
ik heb de beste ervaring met een echte dremel. ooit zon cheap ding gehad maar dat was echt binnen notime naar de klote.

ook de opzetstukjes van dremel gingen bij mij veel langer mee dus dat is ook wel de moeite waard.

 
Too cool for school!

Dit topic is 4436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved