Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - balhoofd probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1097 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59402 - balhoofd probleem
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2433 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

YZ50crosser 2-11-2009 13:43 Print topicpost

Posts: 2241
ik heb nieuwe lagers in het balhoofd van mijn yamaha yz 125 1989 gedaan en nu draai ik alles weer aan en nu stuurd ie heel moeilijk

zoals dit: http://www.cmsnl.com.../partslist/D-12.html

maar volgensmij komt het door plaat met nummer 3 op de tekening die klemt op het balhoofd van het frame waardoor hij moeilijk stuurt, maar zo hoort het wel in elkaar

wat doe ik nou fout ??
 
www.bxteamlg.tk

kenny77 2-11-2009 14:04 Print reply

Posts: 29286
draai je hem niet gewoon te strak aan?
 
martijn mt5 2-11-2009 14:05 Print reply

Posts: 63
et is belangrijk dat je de balhoofdsmoer... nummer 4 en 15 op die tekening niet extreem strak draait.. anders lopen die kogels niet soepel

de kroon plaat die daarboven zit, moet echter wel strak op nummer 4 zitten dmv. nummer 14 strak te zetten

Dit bericht is gewijzigd door martijn mt5 op 2-11-2009 om 14:06 uur.
 
YZ50crosser 2-11-2009 16:31 Print reply

Posts: 2241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: martijn mt5
et is belangrijk dat je de balhoofdsmoer... nummer 4 en 15 op die tekening niet extreem strak draait.. anders lopen die kogels niet soepel

de kroon plaat die daarboven zit, moet echter wel strak op nummer 4 zitten dmv. nummer 14 strak te zetten

Dit bericht is gewijzigd door martijn mt5 op 2-11-2009 om 14:06 uur.


maar als je 4 en 15 niet zo strak aandraait dan krijg je toch speling op het balhoofd,

dat 2e snap ik trouwens wel
 
www.bxteamlg.tk
kenny77 2-11-2009 17:24 Print reply

Posts: 29286
Daarom moet je het goede balans zien te vinden.

Liefst de yz even op een bok zetten zodat het voorwiel van de grond is , de moer boven het lager niet zo heel strak aandraaien, ongeveer handvast om te beginnen.
Dan draai je de moer boven op het balhoofd ook vast (deze wel goed aandraaien) en voel dan of er speling op het balhoofd zit, zoja draai je de moer boven het lager weer iets vaster en probeer het nog eens.

Als er geen speling op zit dan beweeg je het stuur langsaam heen en weer, als je voelt dat hij stroef gaat dan zet je de moer boven het lager weer iets losser.

Net zoals tot dat je denk dat het goed staat.

Heb je dit, dan pak ik de brommer/ motor zelf altijd even en zet het voorwiel tegen een muur aan.
en duw dan de brommer/motor naar voren, als laatste controle of er geen speling op het balhoofd zit.

Is dit niet het geval en stuurt hij lekker losjes , dan zou die in principe goed moeten staan.
 
Floris-tsx 2-11-2009 19:51 Print reply

Posts: 3225
zijn daar geen aanhaalmomenten voor te krijgen ? gewoon met momentsleutel aandraaien, is altijd goed.
 
Iedereen kan professioneel worden
_yelow-tsx_ 2-11-2009 19:59 Print reply

Posts: 1183
Nee puur op het gevoel is het beste
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 20:00 Print reply

Posts: 9841
zat me net af te vragen...zodra je een aanhaalmoment aan het creëren bent, zit je dan niet al te strak? Die frictie moet ergens vandaan komen he

 
Too cool for school!
Floris-tsx 2-11-2009 20:06 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zat me net af te vragen...zodra je een aanhaalmoment aan het creëren bent, zit je dan niet al te strak? Die frictie moet ergens vandaan komen he



leg uit?
 
Iedereen kan professioneel worden
ChielTZR 2-11-2009 20:17 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zat me net af te vragen...zodra je een aanhaalmoment aan het creëren bent, zit je dan niet al te strak? Die frictie moet ergens vandaan komen he



frictie kan toch van de schroefdraad komen?

btw, denk dat schroefdraad nooit zoveel levert.

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 2-11-2009 om 20:18 uur.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 20:18 Print reply

Posts: 9841
nou...is heel simpel.

een momentsleutel werkt als het ware op de 'weerstand' van datgene wat je aantrekt.
De enige manier hoe die balhoofdsmoer weerstand kan hebben is omdat ie op de lagers loopt te douwen toch? Dan gaat ie dus zwaar.

lijkt me een vrij simpele logische redenering toch? zeg niet dat het zo is, maar zou niet weten hoe je anders ooit een bepaald moment kunt bepalen voor zon moer.
Of je moet em echt op 0.1 Nm kunnen afstellen.

Je wilt eigenlijk bijvoorbeeld rond de 0.005mm speling hebben voor een perfect soepel draaiend balhoofd zonder voelbare speling op de kroonstukken... dat ga je echt niet kunnen meten met een momentsleutel want elke halve graad die je verdraait scheelt al weer een paar honderdsten.
 
Too cool for school!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-11-2009 20:20 Print reply

Posts: 13700
Zoals Kenny zegt, ding met voorwiel van de grond afzetten. Onderaan de vork voelen of er speling opzit zoja kan je hem weer kwart slag aandraaien bijvoorbeeld.
 
mtx-motard 2-11-2009 21:11 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Zoals Kenny zegt, ding met voorwiel van de grond afzetten. Onderaan de vork voelen of er speling opzit zoja kan je hem weer kwart slag aandraaien bijvoorbeeld.


de mensen hier snappen alleen niet dat je 2 moeren tegen elkaar aan draait; maar denken dat je gewoon de bovenste muur vast moet draaien
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Floris-tsx 2-11-2009 23:18 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
nou...is heel simpel.

een momentsleutel werkt als het ware op de 'weerstand' van datgene wat je aantrekt.
De enige manier hoe die balhoofdsmoer weerstand kan hebben is omdat ie op de lagers loopt te douwen toch? Dan gaat ie dus zwaar.

lijkt me een vrij simpele logische redenering toch? zeg niet dat het zo is, maar zou niet weten hoe je anders ooit een bepaald moment kunt bepalen voor zon moer.
Of je moet em echt op 0.1 Nm kunnen afstellen.

Je wilt eigenlijk bijvoorbeeld rond de 0.005mm speling hebben voor een perfect soepel draaiend balhoofd zonder voelbare speling op de kroonstukken... dat ga je echt niet kunnen meten met een momentsleutel want elke halve graad die je verdraait scheelt al weer een paar honderdsten.


Maar als je nou een handboek heb van deze yamaha yz 125, waarin bijv. balhoofd moment staat van 4.7-5.5 nm . En je blijft tussen die twee getallen zitten met je momentsleutel, dan zit je gewoon op de fabrieksinstelling. Daar is toch niks mis mee ?
 
Iedereen kan professioneel worden
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2009 23:20 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzukitsx1994
[...]


Maar als je nou een handboek heb van deze yamaha yz 125, waarin bijv. balhoofd moment staat van 4.7-5.5 nm . En je blijft tussen die twee getallen zitten met je momentsleutel, dan zit je gewoon op de fabrieksinstelling. Daar is toch niks mis mee ?


mijn hele verhaal draait er juist om of 1nM al niet teveel is.... als er door de fabriek een moment wordt opgegeven moet je dat natuurlijk aanhouden alleen maar makkelijker.

Vroeg me dus af of je wel een moment kúnt opgeven voor zoiets, omdat elk moment boven 0 nM al betekent dat je geen speling meer hebt.

 
Too cool for school!
Floris-tsx 2-11-2009 23:24 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


mijn hele verhaal draait er juist om of 1nM al niet teveel is.... als er door de fabriek een moment wordt opgegeven moet je dat natuurlijk aanhouden alleen maar makkelijker.

Vroeg me dus af of je wel een moment kúnt opgeven voor zoiets, omdat elk moment boven 0 nM al betekent dat je geen speling meer hebt.



ja, kan. ik heb bij me tsx ook aanhaalmomenten voor balhoofd gehad. losjes erin draaien, betekent dat je kroonplaten dus min of meer los van je frame hangen. De lagers tussen kroonplaten en frame zijn er gemaakt om op een bepaalde druk (het moment) op zn best te functioneren... daar zijn die fabrieksinstellingen voor en die zijn wel degelijk te geven
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 2433 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved