op papier klinkt het "makkelijk", maar in de praktijk is het nagenoeg hopeloos.
mijn tips:
1.
vertrouw NIET op wat de rdw in emails, brieven of aan de telefoon zegt.
vaak klopt het niet en daar nemen ze geen enkele verantwoordelijkheid voor.
je moet zelf alle wetten en regelgeving voor motorvoertuigen bestuderen om te kijken wat wel en niet mag.
2.
alles wat je zou willen doen moet je VOORAF aan de rdw voorleggen, dus ga geen dure onderdelen kopen of dingen aanpassen voordat het met de RDW besproken is.
3.
leg alles vóór de ombouw begint duidelijk op papier vast in een planning, zodat je altijd weet welk artikel of paragraaf van de wet of regelgeving op welke aanpassing van toepassing is en wat de verschillende stappen allemaal gaan kosten.
4.
zoek contact met mensen die recent (dus afgelopen jaar bijvoorbeeld, niet 10 jaar geleden) een particulier brommer zelfbouwproject hebben gedaan en hebben laten keuren. (laat je niet misleiden met verkeerde informatie door mensen die alleen maar een invoerkeuring hebben gedaan, of een keuring van brommer naar motor, of een auto ombouw. dat zijn compleet andere keuringen).
5.
Als je besluit te beginnen zorg dan dat je voor frame en motorblok eigendomsbewijzen hebt zoals kentekenbewijs, aankoopbon, koopcontract enzovoorts.
6.
hou er rekening mee dat als de boel vastloopt qua keuringsproces al het geld en moeite wat je er in hebt gestopt weggegooid is en je nergens kunt klagen.
7.
reken van tevoren uit wat het hele proces gaat kosten, en bedenk goed of het je dat waard is. het zal altijd meer kosten dan wat de brommer na de keuring waard is, dus financieel verlies je er op.
8.
voor bouwtechnische tekeningen heb je iemand nodig die dat volgens de "regels" kan tekenen, zelf een kladje maken gaat vaak niet werken.
hetzelfde geldt voor laswerk aan frame en ophanging, dat moet in principe door een gequalificeerd lasser gedaan worden die op papier kan zetten wat er gedaan is en hoe het gedaan is.
verder zul je iemand nodig hebben die sterkteberekeningen kan uitvoeren voor de aanpassingen aan het frame en wielophanging.
9.
hou er rekening mee dat het veel tijd gaat kosten, wachten op rdw afspraken, tig keer heen en weer naar keuringsstations en naar lelystand voor tussentijdse keuringen, rijproeven, geluidsmetingen enzovoorts. als je door de weeks werkt of op school zit dan zul je er elke keer vrij voor moeten nemen.
al het bovenstaande geeft een indruk waarom je in nederland maar heel weinig goedgekeurde zelfbouwprojecten ziet. de meeste mensen bouwen om zonder keuring en rijden illegaal tot ze een keer door de mand vallen bij een controle of ongeluk, en dan is het dikke pech hebben.
bij een identiteitscontrole van frame en motor moeten de onderdelen ongewijzigd aangeboden worden, daar heb je nu al een probleem omdat het frame al is doorgezaagd. de rdw kan dus weigeren een identiteitscontrole uit te voeren. dat betekent dat het frame en kenteken bij het doorzagen al waardeloos is geworden.
mijn ervaring met zelfbouw en rdw is dat het heel veel stress oplevert, heel veel geld en tijd kost, en het achteraf allemaal weggegooid geld is ongeacht of het goedgekeurd word of niet.
bedrijfsmatig is het makkelijker, dan halen ze de gemaakte kosten er uit via de verkoop van de serie die ze bouwen.
hou er ook rekening mee aan welke milieu en geluidseisen je moet voldoen. als je aan de uitlaatgaseisen van 2024/2025 moet voldoen dan kun je een puch blok wel vergeten.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-1-2025 om 5:05 uur.
|