ik kan alleen nog maar hier een toppic beginnen.
Maar ik ben al een paar jaar brommers aan het opknappen, Vooral oltimers.
Nu wil ik zelf maar eens een brommer vanuit het niets gaan bouwen, Hiervoor kwam ik een paar keer uit op dit forum, Ik denk mooi kan ik info zoekken over mensen die het al eerder hebben gedaan of geprobeerd.
Helaas over het stukje rdw en goedkeuring vind ik niets anders dan indianen verhalen over de kosten tot zelfs dat het 100.000,00 zou kosten om zelf een brommer te maken.
Hierna heb ik zelf maar contact opgenomen met het rdw en na een korte simpele corespondentie heb ik deze informatie gekregen.
Geachte heer Wolbert,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In uw e-mail vraagt u informatie over een zelfgebouwde bromfiets.
Van een zelfbouw bromfiets is sprake als de zelfdragende constructie, het frame, niet bedrijfsmatig is vervaardigd.
Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het zelf gebouwde frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame. Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is.
Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen, waarin u verklaart dat u het frame in eigen beheer heeft vervaardigd.
Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:
- de volledige maatvoering;
- de plaatsen van de lassen;
- de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak;
- een stuklijst van de gebruikte materialen
- de naam en het adres van de (zelf-)bouwer
Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.
Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij een RDW keuringsstation. Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet. Ook moet u de herkomst van het motorblok kunnen aantonen.
Een aantal technische eisen voor tweewielige bromfiets zijn:
- de constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 km/uur bedragen. De controle hiervan gebeurt op een snelheidsmeetbank;
- de geluidsproductie mag de toelatingseis van 97 dB(A) (45km/uur) of 91dB(A) (25 km/uur) niet overschrijden;
- de remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat van onderhoud verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld;
- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte met een geluidssterkte van min. 93 dB(A);
- de banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak moet profilering aanwezig zijn. Ook moeten de banden zijn voorzien van een E-keurmerk;
- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar is;
- alle onderdelen van de verlichting moeten voorzien zijn van E-keurmerk en bedoeld zijn voor de functie;
- de verlichting die tenminste aanwezig moet zijn:
o een dimlicht aan de voorzijde, kleur wit of geel;
o een achterlicht, kleur rood;
o een niet driehoekige retroreflector aan de achterzijde, kleur rood;
o een remlicht aan de achter zijde, kleur rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/uur);
o een zijreflector aan beide zijden, kleur ambergeel;
o kentekenplaatverlichting;
o retroreflectoren in de voetpedalen, indien deze aanwezig zijn.
Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.
Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.
Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is:
www.rdw.nl, vervolgens kiest u: particulier, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.
Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1½ werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.
Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.
De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn € 42,00 voor het identiteitsonderzoek en € 42,00 voor inslag VIN.
De kosten voor een kentekenkeuring van een bromfiets bedragen:
Identificatie bromfiets € 50,00
Tarief keuren aspecten € 50,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Kentekenplaat: dit kan verschillen per kentekenplaatfabrikant
Voor een bromfiets zijn geen kosten van BPM (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) verschuldigd.
dus als ik de kosten voor het rdw samen vat zijn de kosten een €146.00
mischien dat ik hier een korting van €99.845,00 heb gekregen of dan je dan een diamante kentekenplaat moet aanvragen dat weet ik natuurlijk niet maar ik hoop dat andere die ook een zelfbouw brommer willen gaan bouwen nu ook iets zijn opgelucht, Het neemt niet af dat er wel wat tijd in gaat zitten maar ik denk dat het voor mij dat wel waard is.
mvg martijn