Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - zelfbouw

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 945 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59399 - zelfbouw
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 10113 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikbat 2-11-2009 12:58 Print topicpost
Posts: 8
ik kan alleen nog maar hier een toppic beginnen.
Maar ik ben al een paar jaar brommers aan het opknappen, Vooral oltimers.
Nu wil ik zelf maar eens een brommer vanuit het niets gaan bouwen, Hiervoor kwam ik een paar keer uit op dit forum, Ik denk mooi kan ik info zoekken over mensen die het al eerder hebben gedaan of geprobeerd.
Helaas over het stukje rdw en goedkeuring vind ik niets anders dan indianen verhalen over de kosten tot zelfs dat het 100.000,00 zou kosten om zelf een brommer te maken.
Hierna heb ik zelf maar contact opgenomen met het rdw en na een korte simpele corespondentie heb ik deze informatie gekregen.

Geachte heer Wolbert,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In uw e-mail vraagt u informatie over een zelfgebouwde bromfiets.

Van een zelfbouw bromfiets is sprake als de zelfdragende constructie, het frame, niet bedrijfsmatig is vervaardigd.
Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het zelf gebouwde frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame. Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is.
Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen, waarin u verklaart dat u het frame in eigen beheer heeft vervaardigd.
Bij de keuring moet u een technische tekening op A4-formaat overleggen. De tekening moet minimaal de volgende gegevens bevatten:

- de volledige maatvoering;

- de plaatsen van de lassen;

- de bevestigingspunten van de motor en de versnellingsbak;

- een stuklijst van de gebruikte materialen

- de naam en het adres van de (zelf-)bouwer
Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.

Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij een RDW keuringsstation. Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling Voertuigen voldoet. Ook moet u de herkomst van het motorblok kunnen aantonen.
Een aantal technische eisen voor tweewielige bromfiets zijn:
- de constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 km/uur bedragen. De controle hiervan gebeurt op een snelheidsmeetbank;
- de geluidsproductie mag de toelatingseis van 97 dB(A) (45km/uur) of 91dB(A) (25 km/uur) niet overschrijden;
- de remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat van onderhoud verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld;

- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte met een geluidssterkte van min. 93 dB(A);

- de banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak moet profilering aanwezig zijn. Ook moeten de banden zijn voorzien van een E-keurmerk;

- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht goed afleesbaar is;

- alle onderdelen van de verlichting moeten voorzien zijn van E-keurmerk en bedoeld zijn voor de functie;

- de verlichting die tenminste aanwezig moet zijn:

o een dimlicht aan de voorzijde, kleur wit of geel;

o een achterlicht, kleur rood;

o een niet driehoekige retroreflector aan de achterzijde, kleur rood;

o een remlicht aan de achter zijde, kleur rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/uur);

o een zijreflector aan beide zijden, kleur ambergeel;

o kentekenplaatverlichting;

o retroreflectoren in de voetpedalen, indien deze aanwezig zijn.

Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.
Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.
Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is: www.rdw.nl, vervolgens kiest u: particulier, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.

Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1½ werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.

Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.

De kosten van een (her)inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN) zijn € 42,00 voor het identiteitsonderzoek en € 42,00 voor inslag VIN.
De kosten voor een kentekenkeuring van een bromfiets bedragen:
Identificatie bromfiets € 50,00
Tarief keuren aspecten € 50,00
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Kentekenplaat: dit kan verschillen per kentekenplaatfabrikant
Voor een bromfiets zijn geen kosten van BPM (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) verschuldigd.




dus als ik de kosten voor het rdw samen vat zijn de kosten een €146.00
mischien dat ik hier een korting van €99.845,00 heb gekregen of dan je dan een diamante kentekenplaat moet aanvragen dat weet ik natuurlijk niet maar ik hoop dat andere die ook een zelfbouw brommer willen gaan bouwen nu ook iets zijn opgelucht, Het neemt niet af dat er wel wat tijd in gaat zitten maar ik denk dat het voor mij dat wel waard is.

mvg martijn
 

hggf 2-11-2009 13:22 Print reply

Posts: 1404
Wil je nu nog wat weten of is dit een mededeling??

Zou trouwens wel handig zijn als je dit als FAQ instuurt.
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
ikbat 2-11-2009 14:07 Print reply
Posts: 8
dit is meer ter info voor ieder die met vragen zit over zelfbouw en rdw ik zal hem inzenden als faq
 
kenny77 2-11-2009 14:09 Print reply

Posts: 29286
Zoals ik het begrijp is het 230 euro excl kentekenplaat.
 
ikbat 2-11-2009 14:12 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Zoals ik het begrijp is het 230 euro excl kentekenplaat.

sorrie ik kijk idd over 2 kostenpostjes heen haha
 
kenny77 2-11-2009 14:13 Print reply

Posts: 29286
naja is toch nog een stuk minder als wat ik altijd dacht.
 
ikbat 2-11-2009 14:39 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
Wil je nu nog wat weten of is dit een mededeling??

Zou trouwens wel handig zijn als je dit als FAQ instuurt.



aangezien ik nog nieuw ben hier heb ik een berichtje na een admin gestuurd, Zelf kan ik het pas over 10 dagen als faq insturen.


 
mr200r 2-11-2009 14:45 Print reply
Posts: 5122
De hoge kosten gelden voor een zelfbouw die je op de markt wil brengen,dan moet hij typegoedkeuring krijgen,das de dure.

Dit is echt aleen voor degene die hij wil bouwen,veel sucses.
Wat voor frame wil je maken?
 
mr200r
Vets_Tom 2-11-2009 14:48 Print reply

Posts: 297
Zijn er al plannetjes bekend? Schetsen ofzo?
 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
ikbat 2-11-2009 14:56 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
De hoge kosten gelden voor een zelfbouw die je op de markt wil brengen,dan moet hij typegoedkeuring krijgen,das de dure.

Dit is echt aleen voor degene die hij wil bouwen,veel sucses.
Wat voor frame wil je maken?


ik heb deze info pas vandaag aangekregen,
ik heb wel een hoop ideeen, Moet een betje een chopper worden.
Breed en dik.
Ga nu beginnen met schetsen. Zodra ik die af heb zal ik ze online zetten.
 
Vets_Tom 2-11-2009 15:30 Print reply

Posts: 297
Een 4takt of een 2takt. Ik zou persoonlijk een cafe racer bouwen, want die is lichter dus heb je aan de 1,3kw genoeg. bij een breede chopper kom je sneller in de problemen dat de motor het koppel niet kan leveren.
 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
ikbat 2-11-2009 16:18 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vets_Tom
Een 4takt of een 2takt. Ik zou persoonlijk een cafe racer bouwen, want die is lichter dus heb je aan de 1,3kw genoeg. bij een breede chopper kom je sneller in de problemen dat de motor het koppel niet kan leveren.


Ik zit te denken aan 2takt ,
4versnellingen en dan hand schakelen(pook naast de tank) word idd ffe een uitdaging om nog wel redelijk vooruit te komen.
Voor een cafe racer (is zeker wel gaaf) kan ik ook een frame van een tomos sprint(1971) of een zundapp ks gebruiken, Da zou me wel een hoop tijd bij het rdw schelen

Dit bericht is gewijzigd door ikbat op 2-11-2009 om 16:19 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ikbat op 2-11-2009 om 16:23 uur.
 
koekie - Administrator 2-11-2009 16:40 Print reply

Posts: 12588
Mooi stukje uitzoekwerk.

Bezwaar als ik dit toevoeg aan de FAQ Afdeling als Info-Artikel?
 
Haaks de hoek om!
ikbat 2-11-2009 16:41 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
Mooi stukje uitzoekwerk.

Bezwaar als ik dit toevoeg aan de FAQ Afdeling als Info-Artikel?

Graag zelfs


 
koekie - Administrator 2-11-2009 19:34 Print reply

Posts: 12588
Haaks de hoek om!
Maeddy 2-11-2009 21:28 Print reply

Posts: 1059
Ik heb eens wat over dit onderwerp gelezen in de 'bromfiets'. Een brommer zelf bouwen schijnt nogal lastig te wezen vanwege allerlei lastige regeltjes. Als het goed is, is hier ook een documentatie van. Er bestaan bijvoorbeeld regels die zeggen dat het rempedaal 50 kg druk moet aankunnen. Zo zijn er natuurlijk veel meer van deze regels, maar om hier allemaal rekening mee te houden kan behoorlijk vervelend zijn.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

Dit topic is 10113 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved