Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha dt vonkt slecht.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 816 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59391 - Yamaha dt vonkt slecht.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6064 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

zurrik3 4-11-2009 17:42 Print reply

Posts: 248
Goeie uitleg! ik ga er dit weekend (of eerder) naar kijken.
misschien een domme vraag maar waar zit bij een yamaha dt (4bak) de ontsteking? linkse kant of rechtse kant van de carter?
 
kenny77 4-11-2009 17:42 Print reply

Posts: 29286
linkse.
 
zurrik3 9-11-2009 17:56 Print reply

Posts: 248
vandaag met voelermaatjes geprobeert maar contactpuntjes kun je zo uit elkaar duwen! zit dan de bout om ze af te stellen niet goed genoeg vast? en als ik die strakker wil zetten moet ik die bout dan eerst een keer helemaal los en dan goed vast?(heb ik ergens gehoord)
 
kenny77 9-11-2009 18:02 Print reply

Posts: 29286
Er zit een veer aan de contactpuntjes deze moeten open en dicht gaan.


 
Noordeling 9-11-2009 18:12 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zurrik3
vandaag met voelermaatjes geprobeert maar contactpuntjes kun je zo uit elkaar duwen! zit dan de bout om ze af te stellen niet goed genoeg vast? en als ik die strakker wil zetten moet ik die bout dan eerst een keer helemaal los en dan goed vast?(heb ik ergens gehoord)


Dat hoort zo dat ze open kunnen.
Je zet je zuiger op het dode punt(zuiger boven) dan staan de contactpuntjes open alst goed is. je steekt je voelermaat er tussen draait de bout los het contact puntje beweegd een klein beetje en zet de bout weer vast ga nu met je voeler maat testen of ze ongeveer goed staan. Hoop dat je het nu begrijpt
 
ik praat niet te snel, jij luistert te langzaam.
Niek de Wildt 9-11-2009 18:20 Print reply
Posts: 7168
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368

Ja, een ontsteking kan helemaal verkeerd staan en toch goed vonken.
(dan vonkt hij namelijk op het verkeerde tijdstip)

Afstelling hoort te zijn:

Contactpuntjes: moeten totaal 0.4mm open

Voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.

dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen
(std setup/af-fabriek is 1,2)

In graden is dit 16 tot 18° voor BDP


Vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)


Twijfel je dan over de vonk?
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.

kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)




succes,


ediTip: Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.
 
zurrik3 10-11-2009 18:31 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx power
[...]


Dat hoort zo dat ze open kunnen.
Je zet je zuiger op het dode punt(zuiger boven) dan staan de contactpuntjes open alst goed is. je steekt je voelermaat er tussen draait de bout los het contact puntje beweegd een klein beetje en zet de bout weer vast ga nu met je voeler maat testen of ze ongeveer goed staan. Hoop dat je het nu begrijpt



ik krijg de bout van de contactpuntjes niet los
geprobeert vliegwiel eraf te halen zodat ik er beter bij kan maar die wil er niet vanaf wat nu?
 
riccardot 10-11-2009 18:48 Print reply

Posts: 1096
Slagschroevendraaier.

Dit bericht is gewijzigd door riccardot op 10-11-2009 om 18:48 uur.
 
zurrik3 10-11-2009 18:49 Print reply

Posts: 248
het is een schroef.. maar heb geen juiste schroevendraaier en kan er niet goed bij dus als ik kracht zet mol ik heel die schroef
 
zurrik3 10-11-2009 20:58 Print reply

Posts: 248
Het is gelukt met het afstellen van de contactpuntjes maar hij vonkt nog steeds niet goed enn loopt dus nog niet....
het enige wat voor mijn gevoel overblijft is de bougiekabel (bougie en bougiedop zijn vervangen). ik wil er dus een nieuwe op zetten maar het probleem is: zit hij vast aan de bobine of kan die er gewoon afgedraaid worden (geprobeerd maar lukte in eerste instantie niet) of moet hiervoor heel de bobine venvangen worden

Edit: sorry voor 2 posts achter elkaar

Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 10-11-2009 om 20:59 uur.
 
kenny77 10-11-2009 22:01 Print reply

Posts: 29286
Bobine moet je inderdaad compleet vervangen, de bougie kabel zit erin vast.

Zijn alle draden ook goed aangesloten?
En het draadje wat aan de bobine zit zit die er ook nog goed aan vast?

Ik heb ook wel eens gehad dat daar een kabel breuk zat.
 
zurrik3 11-11-2009 15:55 Print reply

Posts: 248
ik dacht ook aan een kabelbreuk omdat hij soms wel en soms niet vonkt maar zo'n kabelbreuk hoe kan ik die oplossen? een vriend van me zei:
bougiekabel in het midden doorknippen en daar stuk koperdraad tussen zetten (bij de kabelbreuk) en dan aan het andere deel weer vast solderen. en natuurlijk goed isoleren...
zou dit een oplossing kunnen zijn?

Edit: of i het gewoon beter gelijk nieuwe bobine te halen?
op scootparts zijn ze 12 euro, wat zullen ze bij de bromboer kosten?

Dit bericht is gewijzigd door zurrik3 op 11-11-2009 om 16:08 uur.
 
zurrik3 14-11-2009 19:47 Print reply

Posts: 248
ik heb vandaag een nieuwe bobine gekocht, gemonteerd en hij vonkte 1 of 2x en startte nog steeds niet
bougie, bougiedop, bougiekabel en bobine zijn nu dus vervangen en contactpuntjes staan afgesteld.
wat kan er overblijven?
ik denk dat er ergens een kabelbreuk in een vna de kabels van de ontsteking naar de bobine maar heb niet de beschikking over een multimeter om alles even door te meten
zou het kunnen zijn dat er een kabelbreuk in zit of moet ik dieper in mijn ontsteking gaan zoeken?

 
tosser 14-11-2009 19:51 Print reply
Posts: 393
ik heb er hier een liggen.
 
zurrik3 15-11-2009 10:43 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tosser
ik heb er hier een liggen.


kan ik dan bij jou ff keer doormeten?
 

Dit topic is 6064 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved