Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha dt vonkt slecht.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 907 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59391 - Yamaha dt vonkt slecht.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 6063 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

zurrik3 1-11-2009 18:17 Print topicpost

Posts: 248
hoi,
ik heb vandaag een yamaha dt gekocht (liep niet).
voetpakking bleek lek en is vervangen maar hij startte nog niet. toen gekeken of hij wel vonkte maar hij vonkte maar ongeveer 1 keer in 2x kicken!!!
normaal moet hij toch bij iedere rotatie van de krukas vonken?
de bougie is nieuw (gisteren nieuw gehaald) en hittegraad is goed. toen ff naar bougiekabel gekeken en zag er zo uit:


(foto's van het uiteinde van de bougiekabel zonder bougiedop)

is dit goed?
en kan het ook dat hij zo weinig vonkt doordat de contactpuntjes van de ontsteking niet goed staan afgesteld?

Bvd,
Rik
 

ChielTZR 1-11-2009 18:19 Print reply

Posts: 6016
kun je niet een stukj van die kabel afknippen en daar je bougidop in draaien?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 1-11-2009 18:26 Print reply

Posts: 9841
hoe vonkt ie als je de bougiekabel bij je frame houdt? Als ie dan nog zo slecht vonkt zit het dieper in je ontsteking.

wat ik weet van DT is dat de bobine het nog wel eens kan begeven. Gewoon hele boel nalopen, contactpuntjes, condensator, evt bobine. Kan nooit heel duur zijn.

 
Too cool for school!
Yamahadtmx50 1-11-2009 18:26 Print reply
Posts: 238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zurrik3
hoi,
ik heb vandaag een yamaha dt gekocht (liep niet).
voetpakking bleek lek en is vervangen maar hij startte nog niet. toen gekeken of hij wel vonkte maar hij vonkte maar ongeveer 1 keer in 2x kicken!!!
normaal moet hij toch bij iedere rotatie van de krukas vonken?
de bougie is nieuw (gisteren nieuw gehaald) en hittegraad is goed. toen ff naar bougiekabel gekeken en zag er zo uit:
afbeelding
afbeelding
(foto's van het uiteinde van de bougiekabel zonder bougiedop)

is dit goed?
en kan het ook dat hij zo weinig vonkt doordat de contactpuntjes van de ontsteking niet goed staan afgesteld?

Bvd,
Rik



Je moet even naar je contactpuntjes kijken..
Ik dacht 0.35mm ertussen zitten.
Moet je maar even aan de meester vragen Kenny77.

 
Yamaha dt 50 mx For the win!
brommerrijdertje 1-11-2009 18:28 Print reply

Posts: 380
volgensmij is er ook gebeund aan je bougiedop als je bougiekabel er zo uitziet. die kun je dus beter ook nieuw halen
 
zo'n grote vuurbal jonge, BAM
ChielTZR 1-11-2009 18:33 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hoe vonkt ie als je de bougiekabel bij je frame houdt? Als ie dan nog zo slecht vonkt zit het dieper in je ontsteking.

wat ik weet van DT is dat de bobine het nog wel eens kan begeven. Gewoon hele boel nalopen, contactpuntjes, condensator, evt bobine. Kan nooit heel duur zijn.



wat is weet van de DT (er varing) dat de bobine het bijna nooit begeeft.
alles kan altijd kapot.

contactpuntjes moeten op 0,4 mm staan.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 1-11-2009 18:36 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


wat is weet van de DT (er varing) dat de bobine het bijna nooit begeeft.
alles kan altijd kapot.

contactpuntjes moeten op 0,4 mm staan.


feit dat ie vonkt zal wel betekenen dat de bobine het nog prima doet idd. Bobine is vaak niet half kapot.

 
Too cool for school!
zurrik3 1-11-2009 18:40 Print reply

Posts: 248
die draad die uitsteekt, moet die zover uitsteken of moet die korter zijn?
 
Pixl 1-11-2009 18:42 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zurrik3
die draad die uitsteekt, moet die zover uitsteken of moet die korter zijn?


Die moet helemaal niet uitsteken. gewoon stukje af snijden ofzo, en weer in de bobine draaien of de bougie dop erop draaien
 
So fuckin' what!?
zurrik3 1-11-2009 18:54 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hoe vonkt ie als je de bougiekabel bij je frame houdt? Als ie dan nog zo slecht vonkt zit het dieper in je ontsteking.

wat ik weet van DT is dat de bobine het nog wel eens kan begeven. Gewoon hele boel nalopen, contactpuntjes, condensator, evt bobine. Kan nooit heel duur zijn.



bedoel je zonder bougiedop en bougie?
 
kenny77 1-11-2009 18:56 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zurrik3
[...]


bedoel je zonder bougiedop en bougie?


je bougie kabel in de buurt van je cilinderkop (paar mm vanaf) houden en dan kicken.
Dan kan je uitsluiten of het een de boudie/ dop ligt.

Edit: dus inderdaad zonder bougie en dop

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 1-11-2009 om 18:56 uur.
 
Tombrom 1-11-2009 19:20 Print reply

Posts: 15925
gewoon ff stukje bougiekabel eraf knippen dus een halve cm van dat uitstekende stuk vandaan ofzo
 
zurrik3 1-11-2009 21:32 Print reply

Posts: 248
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


je bougie kabel in de buurt van je cilinderkop (paar mm vanaf) houden en dan kicken.
Dan kan je uitsluiten of het een de boudie/ dop ligt.

Edit: dus inderdaad zonder bougie en dop

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 1-11-2009 om 18:56 uur.


op deze manier vonkt hij wel!!
ligt het dan aan de bougiedop? want de bougie is nieuw..

 
-Bassie- 1-11-2009 21:37 Print reply

Posts: 6617
jah ligt dan aan de dop
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
zurrik3 2-11-2009 17:49 Print reply

Posts: 248
vandaag nieuwe dop gekocht en gemonteerd maar loopt nog niet...
ligt het dan aan de kontactpuntjes en is daar een faq over om die af te stellen? (heb nu geen tijd om te kijken)
 
kenny77 2-11-2009 17:51 Print reply

Posts: 29286
Had ik toen eens voor iemand anders geschreven, dus staan misschien dingen in die niet van belang zijn
maarja moet wel lukken denk ik.

Dit gebeurt voor alle duidelijkheid dus gewoon achter het vliegwiel !!
(Ik heb de foto’s zo genomen omdat ze anders niet duidelijk waren)

Stap 1.
Kijk door het vliegwiel en dan zie je de contactpuntjes zitten , zitten bijvoorbeeld dicht als je er doorheen kijkt.
Zo als hier onder


Stap 2.
Dan draai je net zo lang aan het vliegwiel totdat de contactpuntjes open gaan en dan laat je het vliegwiel op het punt staan dat de contactpuntjes het verst open gaan, nu blijf je van het vliegwiel af en zorg je er voor dat het vliegwiel niet meer beweegt.
Zo staan ze dus open, zoals ze op de foto staan, staan ze in werkelijkheid te ver maar het was om de foto te verduidelijken.

Je kunt nu de afstand tussen de puntjes opmeten en als ze tussen de 0.30 en 0.40mm staat dan staan ze goed en dan hoef je er niks meer aan te doen.
Staan ze te ver of te weinig open dan volg je de volgende stappen.

Stap3.
Dan pak je een schroevendraaier en dan draai je de schroevendraaier links om en dan draai je de bout los , zodat je de contactpuntjes heen en weer kan bewegen
(ik zelf draai ze nooit te veel los ,maar net zodat ik de contactpuntjes kan bewegen , want anders springen ze de hele tijd weer terug.)


Stap4.
Dan pak je de voelermaatjes.
Mocht je er geen hebben , dan is het handig als je deze aanschaft omdat je bij een DT/RD de puntjes best vaak moet afstellen.
Dit zijn dus voelermaatjes .


Dan beweeg je de contactpuntjes zodat je denkt dat ongeveer tussen de 0.30 en de 0.40 zit,dan draai je het boutje aan.
Dan pak je de voelermaatjes en dan controleer je de afstand door het voelermaatje van de gewenste maat tussen de contactpuntjes te schuiven en dan heen en weer te bewegen . (dit moet een beetje weerstand opleveren maar de puntjes moeten niet uit elkaar worden geduwd ook moet je voelermaatje er niet te los door heen gaan.)



Zo dus .
Dit herhaal je net zo lang totdat de afstand tussen de contactpuntjes tussen de 0.30 en 0.40 zit.
Deze waarde is: als je een snellere set-up (70cc) hebt zou ik 0.40 pakken en als je een langzamere set-up (50cc tenzij getuned) )hebt dan zou ik 0.30 of 0.35 paken.

Als deze afstand goed is dan draai je het boutje weer goed vast zo dat deze niet los gaat.

En als het goed is moeten dan de contactpuntjes goed staan.

Hier onder staan foto's van hoe het ongeveer eruit ziet als het vliegwiel er nog op zit hoe het dus bij jou moet gebeuren.
Het zijn niet de beste foto's want alles is met de telefoon gemaakt en ik had het koud dus mijn handen trilde nog al ik hoop dat je het kunt zien wat ik bedoel.



De afstand opmeten met de voelermaatjes.



De contactpuntjes los en vast draaien.

Ik hoop dat je het snapt en dat je ze nu kunt afstellen , succes .

mede mogelijk gemaakt door Henk


 

Dit topic is 6063 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved