Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Helicoil sterk genoeg???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 555 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59338 - Helicoil sterk genoeg???
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4917 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-10-2009 19:40 Print reply

Posts: 9841
Helicoil kan prima gebruikt worden voor bougies.
Zoals al gezegd werd is het draad van een helicoil sterker dan dat brakke standaard alu. Als je bedenkt dat een helicoil zelf met een maatje grotere draad in het alu geschroefd zit kun je bedenken dat je draagoppervlak een stuk groter wordt terwijl je belastingsoppervlak gelijk blijft.
Dan MOET het volgens de natuurwetjes wel sterker zijn

 
Too cool for school!
Noud 28-10-2009 19:49 Print reply
Posts: 14
Wow, jonges harstikke bedankt voor het vele antwoord en adviezen.
Mijn conclusie: Een helicoil erin LATEN zetten.

p.s. Sorry niek maar het is te ver om ''even'' langs te komen :P

Wederom bedankt!

Groetjes noud.
 
ChielTZR 28-10-2009 19:50 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Helicoil kan prima gebruikt worden voor bougies.
Zoals al gezegd werd is het draad van een helicoil sterker dan dat brakke standaard alu. Als je bedenkt dat een helicoil zelf met een maatje grotere draad in het alu geschroefd zit kun je bedenken dat je draagoppervlak een stuk groter wordt terwijl je belastingsoppervlak gelijk blijft.
Dan MOET het volgens de natuurwetjes wel sterker zijn




gewoon serieus, met respect, maar kun je dat beter uitleggen?
bedoel je met draagoppervlak de draad van de helicoils in de kop (in dit geval)?

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 28-10-2009 om 19:55 uur.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-10-2009 19:53 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]



gewoon serieus, met respect, maar kun je dat beter uitleggen?
bedoel je met draagoppervlak de draaid van de helicoils in de kop (in dit geval)?


ja.

je gat is groter, dus je omtrek is groter, dus om het even visueel voor te stellen: als je je draadoppervlak 'af zou wikkelen' heb je bij een helicoil een stuk meer draad waarover dezelfde kracht verdeeld wordt.


 
Too cool for school!
Niek de Wildt 28-10-2009 20:03 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ja.

je gat is groter, dus je omtrek is groter, dus om het even visueel voor te stellen: als je je draadoppervlak 'af zou wikkelen' heb je bij een helicoil een stuk meer draad waarover dezelfde kracht verdeeld wordt.




Bij afschuiving schroefdraad doet de diameter vrijwel niet toe, puur alleen het materiaal, de lengte van het schroefdraad, en de spoed (en daarmee het verschil tussen kern- en middeldiameter) aannemend dat de hoek van het schroefdraad gewoon 60graden blijft en niet andere 55graden draad wordt
Wel kun je zeggen dat over het algemeen bijv een boutje met een grotere diameter ook een grotere spoed zal hebben, maar in dit geval is dat niet het geval, aangezien de spoed van een echte bougiehelicoil aan de binnen en buitenkant gelijk is ondanks dat de diameter groter is!
Zoals ik eerder zei is de diameter zelf niet relevant wat betreft het voorkomen van afschuiving, dit doet het wel een heel klein beetje aangezien de kracht over een groter oppervlak wordt verspreid, maar bij afschuiving begint altijd aan precies 1 kant (waarna de rest van het draad genadeloos zal volgen) en dus kun je het vergelijken met doorsnede aanzicht, hierbij zal de diameter niks uitmaten.

En dat de bougie nu idd op in een "harder materiaal" wordt gedraaid, is waar, maar de helicoil zelfs zit natuurlijk nog wel in het "zachtere materiaal"
Wel is het zo dat je de helicoil er in princiepe niet meer uit zult halen, en je dus het "zachtere materiaal" minder zult verslijten.

"Slechter" zal het dus zeker niet zijn (MITS de lengte van de helicoil gelijk is aan de originele lengte van het schroefdraad!), maar echt veel "beter" durf ik het ook niet te noemen


Genoeg diepzinnig gelult, ram er gewoon een helicoil in.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-10-2009 om 20:08 uur.
 
BUURTJE 28-10-2009 20:08 Print reply

Posts: 762
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Praat geen onzin aap... Gewoon bek dicht als je er geen verstand van hebt. Helicoils zijn sterker dan ori schroefdraad, en worden door sommige fabrikanten zelfs fabriek af in motoren/auto's gezet


Jij bent vanochtend ook met je verkeerde poot uit je nest gekomen zeker? Best gezellig forum dit ja.
 
Yamaha TZR50 '08 Sports White
ChielTZR 28-10-2009 20:09 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BUURTJE
[...]


Jij bent vanochtend ook met je verkeerde poot uit je nest gekomen zeker? Best gezellig forum dit ja.


doet hij wel vaker, niks van aantrekken, typeert hem juist
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-10-2009 20:13 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Bij afschuiving schroefdraad doet de diameter vrijwel niet toe, puur alleen het materiaal, de lengte van het schroefdraad, en de spoed (en daarmee het verschil tussen kern- en middeldiameter) aannemend dat de hoek van het schroefdraad gewoon 60graden blijft en niet andere 55graden draad wordt
Wel kun je zeggen dat over het algemeen bijv een boutje met een grotere diameter ook een grotere spoed zal hebben, maar in dit geval is dat niet het geval, aangezien de spoed van een echte bougiehelicoil aan de binnen en buitenkant gelijk is ondanks dat de diameter groter is!
Zoals ik eerder zei is de diameter zelf niet relevant wat betreft het voorkomen van afschuiving, dit doet het wel een heel klein beetje aangezien de kracht over een groter oppervlak wordt verspreid, maar bij afschuiving begint altijd aan precies 1 kant (waarna de rest van het draad genadeloos zal volgen) en dus kun je het vergelijken met doorsnede aanzicht, hierbij zal de diameter niks uitmaten.

En dat de bougie nu idd op in een "harder materiaal" wordt gedraaid, is waar, maar de helicoil zelfs zit natuurlijk nog wel in het "zachtere materiaal"
Wel is het zo dat je de helicoil er in princiepe niet meer uit zult halen, en je dus het "zachtere materiaal" minder zult verslijten.

"Slechter" zal het dus zeker niet zijn (MITS de lengte van de helicoil gelijk is aan de originele lengte van het schroefdraad!), maar echt veel "beter" durf ik het ook niet te noemen


Genoeg diepzinnig gelult, ram er gewoon een helicoil in.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-10-2009 om 20:08 uur.


mja daar ben ik het niet mee eens als je zegt dat de diameter er niet toe doet, dan doet de lengte er ook niet toe omdat je daarmee ook het draadoppervlak vergroot. Enige verschil is dat áls ie aan één kant belast wordt ie bij een langere draad minder snel zal gaan dan bij een grotere diameter.

Verder geef ik je wel groot gelijk dat je het materiaal minder belast bij montage/demontage van bougies... dat is ook de reden dat ik in alu altijd tapenden probeer te zetten op de plekken die vaak losgehaald worden, dan belast je het aluminium niet bij montage en demontage.


 
Too cool for school!
Gary - Forum en Gallery Moderator 28-10-2009 20:14 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


doet hij wel vaker, niks van aantrekken, typeert hem juist


Jij mag ook wat meer ontopic reageren om een ban te ontlopen.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Makrolon 28-10-2009 20:16 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BUURTJE
[...]


Jij bent vanochtend ook met je verkeerde poot uit je nest gekomen zeker? Best gezellig forum dit ja.

Ik kan er totaal niet tegen als mensen doen alsof ze er verstand van hebben en ondertussen klinkklare onzin uit kramen. Zo verneuk je een forum.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Derbi-Olaf 28-10-2009 21:23 Print reply

Posts: 14999
als ik dit topic zo lees denk ik dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen een helicoil en een draadbus?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ChielTZR 28-10-2009 21:25 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
als ik dit topic zo lees denk ik dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen een helicoil en een draadbus?


wat is het feitelijke verschil?

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Niek de Wildt 28-10-2009 21:27 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


wat is het feitelijke verschil?



Bij een helicoil zitten de draaddelen niet aan elkaar vast (zie het als een veer die dicht op elkaar zit gedrukt)
En een draadbusje is simpelweg een dun busje met aan beide zeiden schroefdraad.

draad BUS
heli COIL



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-10-2009 om 21:28 uur.
 
Royal Club 28-10-2009 21:27 Print reply

Posts: 60390
helicoil is puur het draad, zo gevormd dat het in voorgesneden draad te zetten is, draadbus is er in meer vormen. maar is een dikkere bus met draad intern, of met ook aan buitenkant draad, zoals helicoil

google zegt genoeg
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
dirtbag 28-10-2009 22:45 Print reply
Posts: 76
Dus effectief, als je er een helicoil in laat zetten wordt het gat nu misschien een halve mm groter. Krijg je het vervolgens nog voor elkaar om de helicoil eruit te trekken dan kun je altijd nog een draadbus laten zetten die het gat enkele mm's groter maakt. als je dat ook om zeep helpt draai je je bougie veel te vast en mag je een nieuwe kop halen

mvg

db
 

Dit topic is 4917 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved