Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Supercharger/Compressor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 476 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #59274 - Supercharger/Compressor
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 7589 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Malaguti RST 25-10-2009 2:39 Print topicpost

Posts: 1668
Hey,

Ik zit al paar dagen te denken om een soort van compressor systeem op inlaat systeem van me AM6 blok te monteren.


Nou ben ik op dit idee gekomen:

Een kleine ventilator die een hoge CFM (doorstroming) kan maken te monteren tussen mijn filter en carburateur.
Deze dan via een aan/af knop op de accu aan te sluiten(moet wel laag energie verbruik hebben)

Dit zou dan moeten werken als een mini supercharger (zat ook al te denken hoe een echte supercharger via voor tandwiel lopend te krijgen maar dat is een goed stuk moeilijker als je al zo een kleine superchargers heb)

Nou is mijn vraag hoe veel mag zo een ventilator aan stroom verbruiken op een AM6 blok (met gewone verlichting geen extra meuk) zonder dat me accu in problemen komt.

En hoe veel CFM moet ik minimaal zien te maken om effect te hebben? Zat te denken aan zo een computer ventilatortje.

Ik zal sowieso grote sproeier moeten lopen aangezien lucht druk hoger word.


Ook vraag ik me af hoe veel nut het kan hebben met een 19mm carb voor dat je het blok hopeloos zit te verzuipen.

(variabele ventilator?)
 
[[-]] (()) [[\]] [[)) //-\\

Niek de Wildt 25-10-2009 2:49 Print reply
Posts: 7168
Al zoooo vaak roepen mensen dat ze dit gaan doen, en het wordt nooit iets, ga maar wat doen, en misschien is het dan weer de moeite waard voor een discussie.
Overigens vond ik laatst wel deze link:
http://www.ideaconne...le-motor-bike-s.html
Waarvan ik dacht dat een aantal mensen het wel interessant zouden vinden.
Verder is het echt weer het zoveelste leuke idee wat hoogstwaarschijnlijk een idee blijft.
 
Sypie_Honda 25-10-2009 4:57 Print reply

Posts: 13830
wel een beetje mee eens.

heb je al aan eventuele problemen gedacht? zoals de benzine damp die het plastic van je computer fan aantast?
en hoe je de juiste druk op je vlotterbak krijgt om de benzine omhoog te krijgen?

dit zijn maar simpele dingen. volgens mij zuigt zo'n motor ook veel meer lucht op dan zo'n ventilatortje kan leveren.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Joop_Karel_Spank 25-10-2009 8:09 Print reply
Posts: 278
je moet ook niet een gewone computerfan nemen. ik doe zelf aan casemodding en heb al aardig wat ventilatoren beetgehad, een gewone computerfan is ontworpen voor fluisterstil gebruik. vaak geven ze maar echt een heel licht briesje door de computerkast en dit is echt niet genoeg voor een compressor.

je zou kunnen kijken naar de zogenaamde delta fans(kijk maar eens op youtube) dat zijn denk ik de meer krachtige compacte 12V ventilatoren,

ik zou zelf ook overwegen om iets van een kleine compressor te scoren en uit te rekenen of zo'n compact ding bij je toepassing wel op druk blijft en genoeg kracht kan leveren.

ik vraag mij alleen af wat de vermogenwinst zal zijn, ik bedoel bij een gemiddelde setup hoor je dat je het luchtfilter net zo goed ori kan houden omdat het toch weinig uitmaakt, ik heb altijd zelf het idee dat lucht niet beperkt wordt alleen benzinetoevoer en de uitlaat

maar goed ik ben op dit gebied weer minder thuis :P
 
Paul de Salmiakbal 25-10-2009 9:09 Print reply

Posts: 5285
Een computerfan zou het denk ik meer vertragen dan dat het de flow gaat versnellen.
Er gaan ik weet niet hoe veel liters per minuut door zo'n carburateur, veel meer dan zo'n computerfan kan leveren.
Doe er dan ten minste een echte turbo op
 
shirioko 25-10-2009 10:11 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
Een computerfan zou het denk ik meer vertragen dan dat het de flow gaat versnellen.
Er gaan ik weet niet hoe veel liters per minuut door zo'n carburateur, veel meer dan zo'n computerfan kan leveren.
Doe er dan ten minste een echte turbo op

klopt, een motor zuigt de lucht namelijk aan in slokken, en niet in een constante stroom zoals een straalmotor. En bovendien als je een fan voor je carb plaatst creeer je overdruk en kan de benzine niet meer via je gasnaald omhoog komen dus zal je brommer niet eens starten. Met andere woorden een supercharger zoals jij het beschrijft zal nooit werken op een carburatie motor. Hier zijn al zoveel topics over geweest... laatst nog wou een BFer zoiets op zijn puch maken, ben de topic ff kwijt

Het zou alleen werken als je de fan ACHTER je carb zou plaatsen, dus tussen je membraan en je carb, dan zuig je mengsel aan en zou het moeten werken, blijft alleen de vraag of je fan dat aankan

Wat op jou manier wel zou kunnen werken is een injectiemotor. Die zuigt alleen maar lucht aan (zit geen carburateur in) en zodra je uitlaatpoort gesloten is spuit hij benzine in je verbrandingskamer die zich vermengt met de lucht tot een explosief mengsel. Als je dan overdruk creeert zal er meer lucht in je cilinder komen (mits je uitlaat genoeg tegendruk levert, anders gaat alle overdruk verloren via je uitlaatpoort) en door je ECU te tweaken kan je er voor zorgen dat je motor meer benzine inspuit, waardoor je meer lucht en benzine mengt waardoor je zwaardere verbranding krijgt en dus meer vermogen hebt. Daarnaast heb je dan ook meer compressie (meer mengsel in dezelfde verbrandingsruimte) waardoor je ook meer koppel hebt.

Natuurlijk is het te doen, auto's en motoren rijden er ook mee, maar zoals je kan zien aan de lap tekst is het heel veel werk en zou ik de moeite niet nemen, tenzij je ergens een injectiebrommer of scooter kan regelen (Ditech, Purejet) en de bijbehorende interface en software voor je ECU
 
Vets_Tom 25-10-2009 10:49 Print reply

Posts: 297
ik heb zelf een schoeppen compressor gekocht om het zelfde soort project te beginnen. Maar mijn basis was geen 2takt blok.
Aan een geblazen tweetakt bouwen van een tweetakt blok zitten een paar grote probelemen.
-de druk onder de zuiger werkt tegen de neerwaartse kracht.
-de keringen zullen er uit klappen.
-en hij is membraan gestuurd.

Zelf heb ik dus een dax blok je aan geschaft, en al vanalles brekend en bedacht. Ik zou een suck through blok gaan bouwen. De inlaat wordt in de cilinderwanden aan gebracht net als bij een tweetakt.
Had alles gekocht, maar toen ging ik opzoek naar iemand om mijn nokken as aan te passen zodat ik om de 180 graden een klep in de kop open had. Helaas heb ik niemand kunnen vinden die mijn nokken as voor een mooi prijsje wou aan passen.

Het project ligt dus stil. Maar ik ben aan het sparen voor uiteindelijk wat frees/draai gereedschap zodat ik de nokkenas en cilinder kan aanpassen.

hoe de cilinder zou worden aan gepast



 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
-simon- 25-10-2009 11:03 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vets_Tom
ik heb zelf een schoeppen compressor gekocht om het zelfde soort project te beginnen. Maar mijn basis was geen 2takt blok.
Aan een geblazen tweetakt bouwen van een tweetakt blok zitten een paar grote probelemen.
-de druk onder de zuiger werkt tegen de neerwaartse kracht.
-de keringen zullen er uit klappen.
-en hij is membraan gestuurd.

Zelf heb ik dus een dax blok je aan geschaft, en al vanalles brekend en bedacht. Ik zou een suck through blok gaan bouwen. De inlaat wordt in de cilinderwanden aan gebracht net als bij een tweetakt.
Had alles gekocht, maar toen ging ik opzoek naar iemand om mijn nokken as aan te passen zodat ik om de 180 graden een klep in de kop open had. Helaas heb ik niemand kunnen vinden die mijn nokken as voor een mooi prijsje wou aan passen.

Het project ligt dus stil. Maar ik ben aan het sparen voor uiteindelijk wat frees/draai gereedschap zodat ik de nokkenas en cilinder kan aanpassen.

hoe de cilinder zou worden aan gepast
afbeelding




kun je de aandrijving dan niet veranderen zodat hij iedere rotatie van de krukas bediend.

 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
riccardot 25-10-2009 11:28 Print reply

Posts: 1096
Zoals iedereen al zegt heeft het niet veel nut. Een 50cc cilindertje op 10.000toeren zuigt per minuut al extreem veel lucht aan:
0,05L × 10.000 = 500L.
Ik denk dat een computerfan nog niet eens in de buurt komt van 100L per minuut.
Daarnaast wordt de aanzuiging van benzine anders, dus zul je de fan al tussen cilinder en carburateur moeten maken.
 
Joop_Karel_Spank 25-10-2009 11:43 Print reply
Posts: 278
nee dat klopt wel, mijn voorbeeld van die delta fan doet iets van 85L per minuut en dat is al een vrij extreem voorbeeld, youtube spuugt ook nog een resultaat van het dubbele maar dan ben je nog nergens
 
-wokkel- 25-10-2009 11:53 Print reply

Posts: 1129
er is ooit een kreidler gebouwd met compressor moet je maar eens googlen

Met een elektrische fan zal het waarschijnlijk nooit lukken. Eerder een zuiger compressor
Dus bijv een 70 cc cilinder die de lucht in de 50 cc perst. als je die via je krukas aansluit pompt ie op het goeie moment mengsel in zonder keerringen enzo eruit te blazen en dan kun je voor die 70cc je carb zetten. Majah zoveel moeite voor een relatief kleine winst....


 
4takker 25-10-2009 12:28 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vets_Tom
ik heb zelf een schoeppen compressor gekocht om het zelfde soort project te beginnen. Maar mijn basis was geen 2takt blok.
Aan een geblazen tweetakt bouwen van een tweetakt blok zitten een paar grote probelemen.
-de druk onder de zuiger werkt tegen de neerwaartse kracht.
-de keringen zullen er uit klappen.
-en hij is membraan gestuurd.

Zelf heb ik dus een dax blok je aan geschaft, en al vanalles brekend en bedacht. Ik zou een suck through blok gaan bouwen. De inlaat wordt in de cilinderwanden aan gebracht net als bij een tweetakt.
Had alles gekocht, maar toen ging ik opzoek naar iemand om mijn nokken as aan te passen zodat ik om de 180 graden een klep in de kop open had. Helaas heb ik niemand kunnen vinden die mijn nokken as voor een mooi prijsje wou aan passen.

Het project ligt dus stil. Maar ik ben aan het sparen voor uiteindelijk wat frees/draai gereedschap zodat ik de nokkenas en cilinder kan aanpassen.

hoe de cilinder zou worden aan gepast
afbeelding




hoe wou je dat bij een 4 takt blok doen een poort in de cilinder maken om daar meer lucht in je blok te peren je hebt tog gewoon een inlaat klep. wou je voor de compressor op de cilinder nog een extra carbu er op gaan zetten of was je het van plan om bij 1 carbu te houden waar door je moet gaan klooien om het benzien lucht mengsel optimaal te krijgen
dat gaat dus niet werken
je zit met je zuiger veeren die hebben geen nokje dat ze op de plek houd ala 2takt
en die spoel poort die je er op aan wil bouwen hoe ga je dat op lossen als de zuiger boven in zit die compresor blijft dan druk op bouwen en dat pomt die ook onder in je carter dan moet je een groote carter ontluchting er op zetten om daar de druk er uit te laaten
of het blok werkt alle olie de compressor in en dan heb je als de zuiger boven is en als de zuiger onderin dan de olie boven de zuiger komt waar door je een mooie blauwe walm er achteraan krijgt

als je even wat meer googelt op compressors zie je dat ze alle maal op de inlaat zitten en niet ergens halverwegen de cilinder
dan hoef je maar een zelf bouw spruitstuk te maaken een even tuweel zwaardere klep veeren en een maniet om je compressor aan te drijven daar kan je iets voor op het vliegwiel bouwen en je bent klaar eventuweel doe je er nog een intercooler op bouwen

ik zou zeggen flikker dat plan van spoelpoort in een 4t cilinder maar de prullen bak dat gaat niet goed werken

met compressor
http://www.youtube.com/watch?v=4etP3U8Ef9s
http://www.youtube.com/watch?v=U3ZYYZq6MyU

turbo
http://www.youtube.com/watch?v=JUgdKdyLXOo

zie jij bij 1 van deze een spoel poort op op de cilinder?
nee dat wou ik dus even zeggen

Dit bericht is gewijzigd door 4takker op 25-10-2009 om 12:42 uur.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Malaguti RST 25-10-2009 12:34 Print reply

Posts: 1668
ik heb zelf ook al wat problemen bedacht die kunnen/gaan gebeuren.

volgens mij zul je de ventilator moeten regelbare snelheid geven ik denk dat je eventueel met een groot genoegen ventilator misschien te veel lucht voor het toeren tal krijgt

weet niet zeker of dit probleem in de praktijk ook zal wezen maar dat je heb regelbaar maakt bijvoorbeeld door je gas hendel dat je hem laat spoelen zo als een echte compressor.


Van die druk problemen zat ik ook al te denken want 2 takt beukt aardig toeren.

eventueel 2 ventilatoren achter elkaar?
Zo het nut hebben als er een soort laag druk benzine pomp zou zijn?


Zijn er centrifugale superchargers die klein genoeg zijn voor op een brommer?

Die zou je bv aan je voor tandwiel of aan het as je daar van kunnen laten lopen via een riem of ketting.
En dan met een bracket vast zetten zo als in een auto.
Opzich met mijn setup heb ik de ruimte er wel voor.


 
[[-]] (()) [[\]] [[)) //-\\
4takker 25-10-2009 12:53 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Malaguti RST
ik heb zelf ook al wat problemen bedacht die kunnen/gaan gebeuren.

volgens mij zul je de ventilator moeten regelbare snelheid geven ik denk dat je eventueel met een groot genoegen ventilator misschien te veel lucht voor het toeren tal krijgt

weet niet zeker of dit probleem in de praktijk ook zal wezen maar dat je heb regelbaar maakt bijvoorbeeld door je gas hendel dat je hem laat spoelen zo als een echte compressor.


Van die druk problemen zat ik ook al te denken want 2 takt beukt aardig toeren.

eventueel 2 ventilatoren achter elkaar?
Zo het nut hebben als er een soort laag druk benzine pomp zou zijn?


Zijn er centrifugale superchargers die klein genoeg zijn voor op een brommer?

Die zou je bv aan je voor tandwiel of aan het as je daar van kunnen laten lopen via een riem of ketting.
En dan met een bracket vast zetten zo als in een auto.
Opzich met mijn setup heb ik de ruimte er wel voor.




volgens mij heeft een 2 takt mer turbo pas zin als hij niet te veel druk op bouwt zo dat hij je keringen er uir perst of je moet iets er op verzinnen dat hij de keeringen er niet uit kan persen door ze bijvoorbeeld op te sluiten met een metaale plaatje

een variabele waier snelhijs is ook een optie maar hoe wil je het gaan regelen om van het toeren tal wat de waier heeft naar de helft van dat toeren tal te gaan om de druk te verlagen op dat moment
stel je motor draait 10000 toeren per minnut hoeveel slagen zijn dat per sec weet jij iets dat het zo snel kan regelen


aandrijving van zoon ding is makkelijk een poelie op hetvliegwiel monteren en een poelie op de aandrijf as dan een riem en een spanner dat de riem niet te slap staat

 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Makrolon 25-10-2009 13:02 Print reply

Posts: 6733
Wat je dus wil doen is mechanische energie omzetten in electrische, om het vervolgens weer terug om te zetten in mechanische energie. Nee lekker efficient
 
KTM 525 EXC Supermoto
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 25-10-2009 13:03 Print reply

Posts: 13700
Loopt toch op niks uit.
 

Dit topic is 7589 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved