Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - afstellen ontsteking (FAQ?]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 445 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #59082 - afstellen ontsteking (FAQ?]
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7047 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RBN 12-10-2009 12:09 Print topicpost

Posts: 858
Er is zover ik weet geen FAQ over het afstellen van de ontsteking.

Heeft iemand zin die te schrijven of mij uit te leggen hoe dit goed te doen?

liefst zonder stroboscoop. op BPD afstellen- lijkt me onnauwkeurig?

iemand?
 

Fabio 12-10-2009 12:45 Print reply

Posts: 1737
Meneer RBN, zou u meer precies willen zijn in het posten van een topic!


We hebben het hier nog over je minarelli p4 blok? Met bosch ontsteking? Ducati ontsteking? Contactpunten? Condensator? Met andere woorden, wat voor ontsteking zit er op geknutseld?
 
RubenMTX 12-10-2009 16:39 Print reply

Posts: 558
http://www.brommerforum.nl/showtopic/59074

Als die manier, van Niek, niet nauwkeurig is weet ik het ook niet meer
Of heb jij een andere ontsteking? Dan had je meer info moeten geven. En bovenstaand topic is trouwens van gisteren.
 
Niek de Wildt 12-10-2009 17:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RBN
Er is zover ik weet geen FAQ over het afstellen van de ontsteking.

Heeft iemand zin die te schrijven of mij uit te leggen hoe dit goed te doen?

liefst zonder stroboscoop. op BPD afstellen- lijkt me onnauwkeurig?

iemand?


Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve wilt bepalen en bij een zwaar opgevoerde brommer een idee wilt krijgen in welke richting je moet zoeken.

Bij jou brommer moet je gewoon met graden vooronsteking werken die je omzet naar mm's.

Meestal is dit niet eens nodig en staat er netjes met streepjes aangegevens waar de grondplaat op moet staan.
Ook kan het zijn dat je een streepje op het vliegwiel bij bijv 3.000 toeren moet laten uitlijnen met een streepje @ carter (stroboscoop dus)

Maar even over mm's afstellen van de ontsteking, wat ik jou aanraad om te doen:

Als jij op een nette manier meet is het niet onnauwkeurig.
Met nette manier meten bedoel ik dat je schuifmaat in alle dimensies recht houd en als je maten vergelijkt dan 2x op de zelfde plek meet.
Stel in het handboek staat dat een voorontsteking van 16 - 18graden nodig is, wat jij vervolgens met een formule of programmatje omrekend naar mm's (afhankelijk van je slag en drijfstanglengte) wat bijv gelijk is met 1,3mm (17graden dus).
Dan haal je je bougie uit je kop en meet je met voel je met de dieptemeter van de schuifmaat wanneer de zuiger zijn BDP bereikt (wel de goede kant op draaien, er staat altijd wel een pijl @ vliegwiel, en anders kick je de motor even of een stapje zetten in zijn versnelling, dan zie je welke kant hij op draaid)
Heb je het BDP gevonden, dan verdraai je het vliegwiel niet meer en meet je met een schuifmaat van het bougiegat tot het midden (de top) van de zuiger de afstand.
Deze is dan bijv 25,4mm
Je wou 1,3mm vooronsteking, dus moet hij op 26,7mm (25,4 + 1,3) voor BDP vonken.
Je draaid het vliegwiel dus iets tegen de draairichting in, en zet de schuifmaat op de berekende lengte.
Dan steek je de schuifmaat door het bougiegat, en draai je rustig het vliegwiel de "goede" kant op tot hij de schuifmaat raakt en dan staat de zuiger dus 1,3 ofwel 17graden voor BDP.
Op dit punt moet hij dus vonken.
Bij een contactpunten ontsteking betenend dat dat de contactpunten op dat moment moeten beginnen te openen.
Bij een cdi ontsteking staat er altijd een lijntje op het vliegwiel en een op de grondplaat, deze moeten dan dus uitlijnen, is dit niet het geval, dan stel je dit bij door de grondplaat te verdraaien.
(in het geval van een rotor/vliegwiel zonder spietje, kan je eventueel ook de rotor/vliegwiel loshalen en verdraaien en weer vastzetten)
Dit princiep met streepjes is soms ook toegepas op contactpunten ontstekingen.
Dan staat er vaak een streep met T (top van TDC ofwel BDP) en een streepje met F (fire ofwel vonk)
Het enige wat onnauwkeurig aan deze manier kan zijn is als jij je schuifmaat scheef door het bougiegat steekt en dus niet de afstand tot het midden van de bovenkant van de zuiger meet maar bijv de ene keer wel het midden maar de andere keer meer naar de rand, wat een langere afstand is.
Om dit te voorkomen heb je van bijv het merk Buzetti een schroefmaat die je in je bougiegat kunt draaien en daarmee gewoon netjes het "pikkie" wat eruit komt tegen de zuiger laten komen @ BDP en dan 2,1mm uitdraaien en vervolgens de krukas weer rond draaien tot hij hem weer aanraakt.
Heel lul verhaal maar het is heel simpel
Overigens zijn niet alle ontstekingen te verstellen door het verzetten van de grondplaat, sommige kunnen alleen gesteld worden dmv de totale opening tussen de contactpunten als hij verder open gaat duurt het immers langer voor hij sluit en gaat hij ook eerder open, wat de timing veranderd.
Bij "gewone" contactpunten ontstekingen waarbij de vooronsteking wordt versteld dmv de grondplaat en het vliegwiel vast is ivm spietje, openen de contacpunten bij brommertjes meestal maximaal rond een krappe 0,4mm
Dit check je met een voelermaatje.

kijk ook hier eens:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368
 
RBN 12-10-2009 17:39 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
Meneer RBN, zou u meer precies willen zijn in het posten van een topic!

We hebben het hier nog over je minarelli p4 blok? Met bosch ontsteking? Ducati ontsteking? Contactpunten? Condensator? Met andere woorden, wat voor ontsteking zit er op geknutseld?


Het gaat inderdaad over het minarelli p4 blok die ik weer aan de praat heb

het is een Ducati ontsteking, wat wil je weten over de condensator en de contactpunten [die zitten er op als je dat wilde weten]?





Dit bericht is gewijzigd door RBN op 14-11-2009 om 12:28 uur.
 
RBN 12-10-2009 17:58 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RubenMTX
http://www.brommerforum.nl/showtopic/59074

Als die manier, van Niek, niet nauwkeurig is weet ik het ook niet meer
Of heb jij een andere ontsteking? Dan had je meer info moeten geven. En bovenstaand topic is trouwens van gisteren.



oke had nog niet echt uitgebreid in de topics gezocht, alleen in FAQ.

dat is inderdaad een zeer nauwkeurige uitleg! moet lukken!

 
Fabio 12-10-2009 18:00 Print reply

Posts: 1737
ik wilde alleen weten wat voor ontsteking het is. Dus of er contactpunten op zitten. Toevallig weet ik precies welke ontsteking er op je blok zit

Kijk op het kreidler forum(ik geloof maarten's kreidler forum), daar staat precies uitgelegd hoe je deze moet afstellen. Succes!

Edit: Deze link bedoel ik:

http://www.kreidler....viewtopic.php?t=1603

Dit bericht is gewijzigd door Fabio op 12-10-2009 om 18:07 uur.
 
RBN 12-10-2009 18:03 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve..............................

http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368


hartstikke bedankt voor de uitgebreide post! hier heb ik echt wat aan thnx.


Dit bericht is gewijzigd door RBN op 12-10-2009 om 18:15 uur.
 
RBN 12-10-2009 18:15 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve wilt bepalen en bij een zwaar opgevoerde brommer een idee wilt krijgen in welke richting je moet zoeken.

Bij jou brommer moet je gewoon met graden vooronsteking werken die je omzet naar mm's.

Meestal is dit niet eens nodig en staat er netjes met streepjes aangegevens waar de grondplaat op moet staan.
Ook kan het zijn dat je een streepje op het vliegwiel bij bijv 3.000 toeren moet laten uitlijnen met een streepje @ carter (stroboscoop dus)

Maar even over mm's afstellen van de ontsteking, wat ik jou aanraad om te doen:

Als jij op een nette manier meet is het niet onnauwkeurig.
Met nette manier meten bedoel ik dat je schuifmaat in alle dimensies recht houd en als je maten vergelijkt dan 2x op de zelfde plek meet.
Stel in het handboek staat dat een voorontsteking van 16 - 18graden nodig is, wat jij vervolgens met een formule of programmatje omrekend naar mm's (afhankelijk van je slag en drijfstanglengte) wat bijv gelijk is met 1,3mm (17graden dus).
Dan haal je je bougie uit je kop en meet je met voel je met de dieptemeter van de schuifmaat wanneer de zuiger zijn BDP bereikt (wel de goede kant op draaien, er staat altijd wel een pijl @ vliegwiel, en anders kick je de motor even of een stapje zetten in zijn versnelling, dan zie je welke kant hij op draaid)
Heb je het BDP gevonden, dan verdraai je het vliegwiel niet meer en meet je met een schuifmaat van het bougiegat tot het midden (de top) van de zuiger de afstand.
Deze is dan bijv 25,4mm
Je wou 1,3mm vooronsteking, dus moet hij op 26,7mm (25,4 + 1,3) voor BDP vonken.
Je draaid het vliegwiel dus iets tegen de draairichting in, en zet de schuifmaat op de berekende lengte.
Dan steek je de schuifmaat door het bougiegat, en draai je rustig het vliegwiel de "goede" kant op tot hij de schuifmaat raakt en dan staat de zuiger dus 1,3 ofwel 17graden voor BDP.
Op dit punt moet hij dus vonken.
Bij een contactpunten ontsteking betenend dat dat de contactpunten op dat moment moeten beginnen te openen.
Bij een cdi ontsteking staat er altijd een lijntje op het vliegwiel en een op de grondplaat, deze moeten dan dus uitlijnen, is dit niet het geval, dan stel je dit bij door de grondplaat te verdraaien.
(in het geval van een rotor/vliegwiel zonder spietje, kan je eventueel ook de rotor/vliegwiel loshalen en verdraaien en weer vastzetten)
Dit princiep met streepjes is soms ook toegepas op contactpunten ontstekingen.
Dan staat er vaak een streep met T (top van TDC ofwel BDP) en een streepje met F (fire ofwel vonk)
Het enige wat onnauwkeurig aan deze manier kan zijn is als jij je schuifmaat scheef door het bougiegat steekt en dus niet de afstand tot het midden van de bovenkant van de zuiger meet maar bijv de ene keer wel het midden maar de andere keer meer naar de rand, wat een langere afstand is.
Om dit te voorkomen heb je van bijv het merk Buzetti een schroefmaat die je in je bougiegat kunt draaien en daarmee gewoon netjes het "pikkie" wat eruit komt tegen de zuiger laten komen @ BDP en dan 2,1mm uitdraaien en vervolgens de krukas weer rond draaien tot hij hem weer aanraakt.
Heel lul verhaal maar het is heel simpel
Overigens zijn niet alle ontstekingen te verstellen door het verzetten van de grondplaat, sommige kunnen alleen gesteld worden dmv de totale opening tussen de contactpunten als hij verder open gaat duurt het immers langer voor hij sluit en gaat hij ook eerder open, wat de timing veranderd.
Bij "gewone" contactpunten ontstekingen waarbij de vooronsteking wordt versteld dmv de grondplaat en het vliegwiel vast is ivm spietje, openen de contacpunten bij brommertjes meestal maximaal rond een krappe 0,4mm
Dit check je met een voelermaatje.

kijk ook hier eens:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368


Met al deze informatie gaat het zeker lukken!

Nog een vraagje over het BDP, hoe weet je nou precies dat hij er op zit, is daar nog een truukje voor of gewoon lang kijken/zoeken? neem aan dat er iets verschil zit tussen: in het BDP komen en op het BDP zijn?

thnx man!



Dit bericht is gewijzigd door RBN op 12-10-2009 om 18:16 uur.
 
joost125 12-10-2009 19:25 Print reply

Posts: 448
Het hoogste punt van de zuiger, dus gewoon ff de schuifmaat in de cilinder en kijken
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 12-10-2009 20:00 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve wilt bepalen en bij een zwaar opgevoerde brommer een idee wilt krijgen in welke richting je moet zoeken.




stroboscoop werkt perfect hoor.
Maar dat is meer ter controle dan om hem daadwerkelijk af te stellen. En dat komt omdat je de ontsteking bij een brommer niet kunt verdraaien onder het lopen van de motor. (itt een auto.)
Vooral de werking van een vervroeging kun je mooi controleren met een stroboscoop, alleen moet je dan wel de waardes weten.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
RBN 12-10-2009 20:12 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joost125
Het hoogste punt van de zuiger, dus gewoon ff de schuifmaat in de cilinder en kijken


ja dat snap ik. ik vraag:

neem aan dat er iets verschil zit tussen: in het BDP komen en op het BDP zijn?

ik bedoel dat hij 'even' op zijn hoge punt staat voordat hij weer naar beneden gaat (terwijl de drijfstang van kant wissel)

is dat waar?
 
RBN 12-10-2009 20:12 Print reply

Posts: 858
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


stroboscoop werkt perfect hoor.
Maar dat is meer ter controle dan om hem daadwerkelijk af te stellen. En dat komt omdat je de ontsteking bij een brommer niet kunt verdraaien onder het lopen van de motor. (itt een auto.)
Vooral de werking van een vervroeging kun je mooi controleren met een stroboscoop, alleen moet je dan wel de waardes weten.


oke!
 

Dit topic is 7047 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved