Met een stroboscoop kun je bij elk toerental de vooronsteking bepalen en dus de curve netjes in een grafiekje zetten
Dit doe je het best door met een gradenschijf om de 5 graden een streepje op je carter te zetten en dan vanaf de 2.000 tot zeg 14.000 toeren in stappen van 2000 toeren steeds met een stroboscoop (in een
wat donkerdere ruimte) de voorontsteking af te lezen en te noteren.
In dat grafiekje zet je dan een rechte lijn op hoeveel graden voorontsteking je de ontsteking had staan.
Maar al heb je de hele curve netjes in een grafiekje dan nog kun je alleen grof schatten hoeveel voorontsteking je bij elk toerental wilt, en voor welk compromisse in voorontsteking je dus gaat.
Je kunt om te beginnen uitgaan van een voorontsteking van circa 15 graden bij het toerental waar het topvermogen is (stel powerband is van 10 tot 13 duizend toeren, dan ligt het topvermogen bij circa 12.000 toeren).
MITS de maximale vooronsteking bij lagere toeren (tot circa 9000) dan niet meer dan 25 - 30graden is en de minimale voorontsteking bij het hoogste toerental niet minder is dan 0 - 5graden.
De hoeveelheid voorontsteking hangt echter van zoveel variabelen af dat het niet mogelijk is deze theoretisch perfect te bepalen (een aantal variabelen zijn bijv: afstand bougie tot centrum, vlamfront snelheid --> die weer afhangt van de brandstof en de lucht/brandstof verhouding, vorm verbrandingskamer, en uiteraard toerental en motorkarakter.
Maar de enigste echte oplossing is dus een testbank voor een paar uurtjes huren en meerdere runs maken met verschillende voorontstekingen en het vermogen en de verbrandingstemperatuur goed in de gaten houden.
Indien je een grafiekje van de curve van de honda cdi ontsteking gaat maken, ben ik er wel benieuwd naar en zou ik het fijn vinden als je deze ook hier post.
Ik heb dit ook meerdere malen gedaan.
Hier een voorbeeldje van een curve:
De hoeveelheid voorontsteking die de blauwe curve nu heeft, zou bijv mooi geschikt zijn voor een top vermogen bij 12.000 toeren.
ps. leegwater studievereniging?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 11-10-2009 om 18:37 uur.