Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - waarom 4takt?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1019 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58957 - waarom 4takt?
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 6988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Santa Cruz 4-10-2009 21:55 Print topicpost

Posts: 716
hallo allemaal

ik had laatst een discussie met een maat van me i.v.m 2 en 4 takt
hij zegt dat 4 takt harder optrekt dan 2 takt (met zelfde cc uiteraard) en ik zegt dat 2 takt harder trekt.
Nu zaten we laatst op cafe argumenten te geven zoals: crossmotoren (2t) hebben meer pk's dan de 4takters, brommers zijn over het algemeen 2t.

hij zei: "ja, kan wel zijn maar waarom gebruiken ze dan 4t in superbikes (racemachienes) en in racewagens.

ik weet er dus geen antwoord op.
weet iemand van jullie het en wat is jullie mening ivm 2t en 4t?



Dit bericht is gewijzigd door cedric op 4-10-2009 om 22:04 uur.
 
2takt of 4takt? Supermotard!

De Schout 4-10-2009 21:57 Print reply
Posts: 5327
2-takt, 2 keer zoveel arbeidsslagen op het zelfde aantal omwentelingen.

theoretisch 2x zoveel vermogen bij zelfde cilinderinhoud, maar door mindere vulling ed blijft er nog iets van een factor 1.6 over oid.

veel klasses rijden 4takten omdat 2 takten steeds meer verboden worden, of omdat een 4 takt in de zelfde klasse 2X de cilinderinhoud mag hebben van de 2-takters.
 
tune tweak fiddle bang bummer
MH..Jurgen..RX 4-10-2009 21:58 Print reply

Posts: 337
hangt af. als jij een snelle pijp onder een 2 takt zet dan is 4 takt er niks bij. + met een 4 takt heb je door dat een klep je cillinder sluit geen powerband meer. dus heb je wat je maat zegt gewoon in elk toeren gebied trekkracht.. maar 2 takt heeft geen kleppen. dus het hangt van je uitlaat af in welk toeren gebied hij het meeste koppel levert. dus je kan em snel laten op trekken. of snel op top laten rijden
 
Dit bericht is geplaatst door MH..Jurgen..RX
Leen 4-10-2009 22:01 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH..Jurgen..RX
hangt af. als jij een snelle pijp onder een 2 takt zet dan is 4 takt er niks bij. + met een 4 takt heb je door dat een klep je cillinder sluit geen powerband meer. dus heb je wat je maat zegt gewoon in elk toeren gebied trekkracht.. maar 2 takt heeft geen kleppen. dus het hangt van je uitlaat af in welk toeren gebied hij het meeste koppel levert. dus je kan em snel laten op trekken. of snel op top laten rijden



bullshit, een 4takt heeft net zo goed een powerband, alleen vaak over een veel breder gebied.
 
Paul de Salmiakbal 4-10-2009 22:03 Print reply

Posts: 5285
4t is ook zuiniger dan een 2t.
Hij heeft niet gelijk qua dat 4t meer vermogen heeft dan 2t met zelfde inhoud. En idd, bij superbikes mogen 4t 2 keer zo veel inhoud hebben dan een 2t, dus iedereen gaat voor 4t.
Ik vind persoonlijk 4t ook mooier geluid geven
 
Tim-gpr99 4-10-2009 22:03 Print reply

Posts: 841
die maat heeft zeker geen verstand van brommers! 50cc 4 takt kan ECHT maximaal 65-70 ontgrensd, met een hoop geklooi zoals koppen flowen enzo en veel aanpassingen moet 85 ook nog wel te halen zijn, maar kijk naar de nieuwe 2 takt schakels, ander uitlaatje en paar ringentjes weghalen en je rijd 100.....

4 takt is echter wel zuiniger en minder belastend voor het milieu plus dat het veel meer koppel levert.... ook het geluid is van tweetakten "fel" wat de meeste mensen (20+ dan he :P) als irritant ervaren. Daarom zijn ze in de MotoGP overgestapt naar viertakt omdat er veel meer potentieel in de 4takten zit tegenwoordig (inspuiting, variabele kleptiming , dubbele nokkenassen ga maar door) en omdat het dan ook mee kan doen aan het groene imago van tegenwoordig.

Toch zijn de snellere en betere 4takten (nog) te duur en te ingewikkeld voor in brommers om volledig tot recht te komen... een flink getunde 88cc 4takt kan ook wel in de 15 pk regio komen , met DOHC kop 24mm carburateur enzo maar dat is heel ingewikkeld en nog te duur de huidige 4takt brommers voldoen opzich wel aan de eisen (zuinig, redelijk onderhoudsvrij) maar qua prestatie doen ze erg onder voor 2 takt, en aangezien circa 75% van de totale brommerrijders de doelgroep jeugd betreft en zij vaak "the need for speed" hebben wil het nog niet erg lukken.


PS: ik vraag me ook af wat de modjes hiervan vinden, ik heb zo het vermoeden dat dit topic wel eens dicht kan gaan omdat het antwoord op jouw vraag/discussie wel redelijk algemeen bekend is, maar toch.

Groeten Tim (Derbi&Zundapp rijder, snelheid & ouderwetse uitstoot dus. )

Dit bericht is gewijzigd door TimDapp op 4-10-2009 om 22:05 uur.
 
GPR50 '99 streetfightert
MH..Jurgen..RX 4-10-2009 22:04 Print reply

Posts: 337
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



bullshit, een 4takt heeft net zo goed een powerband, alleen vaak over een veel breder gebied.

klopt. maar dan nog als je onder die powerband zit heb je wel meer trekkracht dan wanneer je een 50cc 2 takt onder de powerband komt

 
Dit bericht is geplaatst door MH..Jurgen..RX
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-10-2009 22:04 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH..Jurgen..RX
hangt af. als jij een snelle pijp onder een 2 takt zet dan is 4 takt er niks bij. + met een 4 takt heb je door dat een klep je cillinder sluit geen powerband meer. dus heb je wat je maat zegt gewoon in elk toeren gebied trekkracht.. maar 2 takt heeft geen kleppen. dus het hangt van je uitlaat af in welk toeren gebied hij het meeste koppel levert. dus je kan em snel laten op trekken. of snel op top laten rijden


euh de enige reden dat je een powerband hebt is omdat je motortje daar beter presteert dan in de rest van het toerenbereik...hij loopt daar het meest efficient.

een viertakt heeft ook een bereik waar ie het meest efficient loopt, maar dat is veel subtieler omdat ie over de rest van het toerenbereik efficienter loopt

een groot voordeel van een tweetakt is is dat het hele principe simpeler is, daardoor goedkoper te produceren.
Eveneens is een 2t om diezelfde reden compacter.

daardoor is het in het verleden verstandig geweest om voor tweetakt te kiezen voor kettingzagen, brommers etc etc. De ruimte en het gewicht hebben een groter belang dan de efficientie of wat dan ook... hierdoor is er natuurlijk meer tijd en geld in de ontwikkeling van tweetakt gestoken waardoor een tweetakt behoorlijk meer vermogen uit hetzelfde aantal ccs haalt... maar als je gaat kijken en rekenen kun je eigenlijk zeggen dat een 2t 2x zoveel cc heeft, omdat ie het dubbele aantal arbeidsslagen heeft.

in theorie zou je dan idd 2x zoveel vermogen hebben, maar omdat je dat niet hebt zie je al direct dat een 2t minder efficient loopt dan een 4t.


 
Too cool for school!
st.nyksterdriver 4-10-2009 22:09 Print reply
Posts: 3376
een 2 takt blok is ook lichter toch want je ziet bij die FMX rijders alleen maar 2 takt rijden/springen
 
konterbonker 4-10-2009 22:21 Print reply
Posts: 460
stel beunhazen hier (grote deels dan),

als je op een 50cc STANDAARD ONTGRENSDE 4-takt en 2-takt rijdt is het verschil dat je metteen merkt, dat de 4-takt meer koppel heeft maar minder pk's
de 2takt heeft minder koppel maar heel wat meer pk's.

Bij een 4-takt moet de zuiger 2x rond zijn geweest, is de proces klaar. Bij een 2-takt hoeft de zuiger maar 1x van boven naar beneden.

De reden waarom er geen 2-takt is in de superbikes is omdat 2-takt 1000cc gewoon niet mee te rijden is omdat

Een 500cc 2-takt machine is al erg lastig genoeg om die aan de grond te houden.

Een 85cc+ sprinter (2-takt) stuitert toch ook alle kanten op?

Het grootste kenmerk dat je meer 4-takt ziet, komt door de milieu bandieten / activisten.

In landen zoals hongkong of die GIGA druk bevolkte steden, rijden ze allemaal met 2-takt en ja.. dan merk je wel dat, dat erg slecht is voor het milieu vergeleken met 4-takt.

Maar wat ik laatst had gehoord.. Dat ze in amsterdam een voorstel hadden gedaan om 2-takt helemaal te verbieden daar, dat gaat me echt tever..

De diesels van tegenwoordig zijn bijna of zelfs al schoner dan benzine motoren maar je betaalt er nog steeds een giga bedrag uit aan wegenbelasting?
Terwijl dat eerst juist de reden was om auto's met dieselmotoren, vanwege hun uitstoot meer belasting erover te kunnen heffen

Dit bericht is gewijzigd door konterbonker op 4-10-2009 om 22:28 uur.
 
Leen 4-10-2009 22:31 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
In landen zoals hongkong of die GIGA druk bevolkte steden, rijden ze allemaal met 2-takt en ja.. dan merk je wel dat, dat erg slecht is voor het milieu vergeleken met 4-takt.
]



Reethaar, in ieder aziatisch kutland rijden ze op honda 4taktjes :P
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-10-2009 22:31 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
stel beunhazen hier (grote deels dan),



euh...waarom? meeste wat er staat is toch echt geen gelul

Quote:

als je op een 50cc STANDAARD ONTGRENSDE 4-takt en 2-takt rijdt is het verschil dat je metteen merkt, dat de 4-takt meer koppel heeft maar minder pk's
de 2takt heeft minder koppel maar heel wat meer pk's.


wat je dus eigenlijk zegt is dat een 2t meer toeren draait...

Quote:

Bij een 4-takt moet de zuiger 2x rond zijn geweest, is de proces klaar. Bij een 2-takt hoeft de zuiger maar 1x van boven naar beneden.



klopt... dat is het verschil tussen 2takt en 4takt principe. weten we allemaal


 
Too cool for school!
dutschbird 4-10-2009 22:38 Print reply

Posts: 1760
Als ik het zo lees is het dus allemaal al uitgelegd in die paar post's dus hoeven er geen onnodige posts bij.




o.shit. volgens mij is dit ook een nutteloze post.

Dit bericht is gewijzigd door dutschbird op 4-10-2009 om 22:39 uur.
 
http://speedbird12.myminicity.com/ Even kliken en je helpt me winnen:)
st.nyksterdriver 4-10-2009 22:39 Print reply
Posts: 3376
de meeste mensen zeggen ook dat 4 takt minder snel slijt maar dat lijkt me sterk op de zuiger na dan aangezien een 4 takt veel meer onderdelen heeft die bewegen nokkenas, nokkenasketting, kleppen,
 
dutschbird 4-10-2009 22:40 Print reply

Posts: 1760
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
de meeste mensen zeggen ook dat 4 takt minder snel slijt maar dat lijkt me sterk op de zuiger na dan aangezien een 4 takt veel meer onderdelen heeft die bewegen nokkenas, nokkenasketting, kleppen,



Maar minder ontbrandingen waarbij er kracht wordt gezet op zuiger/krukas etc.
 
http://speedbird12.myminicity.com/ Even kliken en je helpt me winnen:)
Leen 4-10-2009 22:40 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
de meeste mensen zeggen ook dat 4 takt minder snel slijt maar dat lijkt me sterk op de zuiger na dan aangezien een 4 takt veel meer onderdelen heeft die bewegen nokkenas, nokkenasketting, kleppen,



4t is veel beter gesmeerd, dus doorgaans minder slijtage.
 

Dit topic is 6988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved