Martijn II - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:11 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Intenso
Hallo,
ik ben bezig met het reviseren van mijn suzuki rm125 omdat ik grote speling heb op mijn drijfstang.
te lezen in dit topic: http://www.brommerfo...showtopic/58872/last
Nu wil ik dus het hele blok aanpakken want hij moet toch open.
ik dacht ik open hier even een topic voor want er zullen toch wat vragen komen en er zitten hier wel meer met crossmotoren.
hier de eerste vraag:
Het koppelingshuis krijg ik niet los. deze zit met een moer in het midden vast met een omgevouwde borgring ervoor en die heb ik eraf gehaald en nu wil ik die moer los draaien maar dan draait dat middenste stuk vrij met de moer mee.
ik kan wel de platen erin zetten en vast draaien maar dan kan ik niet meer bij die moer komen.
en ik ga absoluut geen schroevendraaiers er klem in zetten.
ik weet dat het kan met een luchtsleutel maar dacht mischien heeft hier iemand nog een handige manier voor of ik zie gewoon iets over het hoofd.
heel goed dat je niet met schroevendraaier gaat blokkeren... zo heb ik vroeger mn koppeling gesloopt.
Luchtsleutel kan werken, maar wat ik altijd deed is de bak in zn hoogste versnelling zetten (dus in 5 of 6) en dan de uitgaande as blokkeren (deed ik met een griptang).
Daarbij heb je wel de kans dat je dingen gaat beschadigen dus ik zou eerst met de luchtsleutel proberen. (of combinatie van methoden)
nóg betere manier is een hefboom aan je metalen koppelingsplaten lassen om zo een special tool te maken om het hart te blokkeren... dat heb ik met mn xr gedaan en dat gereedschap gebruik ik nog steeds en werkt perfect. Kost je wel een paar platen, maar dan kun je die ook meteen vernieuwen
|
|
Too cool for school! |
|
kenny77 |
30-9-2009 17:12 |
Posts: 29286 |
Een oude ijzeren tussen plaat van de koppeling pakken (die je niet meer nodig hebt) en daar een stang aan vast lassen.
Dan schuif je de tussen plaat op de koppeling dan kan je deze tegen houden.
als je begrijpt wat ik bedoel, anders zoek ik wel even een foto
Edit: How te laat.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-9-2009 om 17:13 uur.
|
|
|
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:16 |
Posts: 7728 |
toevallig, ik ga ook weer aan het blok van mn rm125 beginnen. komt een nieuwe krukas in ik heb hier een werkplaatshandboek liggen, weliswaar voor een wat ouder model, maar veel dingen zijn hetzelfde gebleven. als je specifieke informatie nodig hebt weet je me te vinden
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:18 |
Posts: 9841 |
|
|
Too cool for school! |
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:22 |
|
kenny77 |
30-9-2009 17:28 |
Posts: 29286 |
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:29 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
[...]
afbeelding
zoiets denk ik he?
jup... alleen is die stang bij mij een lijmklem
|
|
Too cool for school! |
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 17:31 |
Posts: 7728 |
heb er zelf een oude lompe schroevendraaier aan gebakken, waar het topje van was afgebroken maar goed, principe is hetzelfde. ideaal gereedschapje
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
suzuki rm |
30-9-2009 18:28 |
Posts: 1114 |
bij mijn rm125 gebruik ik altijd de luchtsleutel. maar als je die niet hebt moet je idd gewoon zo koppelingsblokkeersleutel maken
volgens mij is jouw blok hetzelfde als de mijne. en ik heb daarvan ook een werkplaatsboek. ik weet niet of jij er ook een hebt? maar als je daar iets van wilt weten, wil ik wel wat dingen voor je scannen
|
|
|
|
malakith |
30-9-2009 19:39 |
Posts: 190 |
ik pak altijd een stuk plank of ijzeren plaat.
daar boor ik dan een paar gaten in die precies over die schroefdraad houder gaat waar normaal je koppelings veren zitten.
dan een gat in het midden voor je dopsleutel.
dan kun je hem op die plaat blokkeren.
heeft bij mij altijd gewerkt ookal is het nogal beun.
srry voor de brakke uitleg:P
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 19:40 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: malakith
ik pak altijd een stuk plank of ijzeren plaat.
daar boor ik dan een paar gaten in die precies over die schroefdraad houder gaat waar normaal je koppelings veren zitten.
dan een gat in het midden voor je dopsleutel.
dan kun je hem op die plaat blokkeren.
heeft bij mij altijd gewerkt ookal is het nogal beun.
srry voor de brakke uitleg:P
zo zijn bij mij die dingen dus afgebroken. dus dat vind ik zelf niet echt een heel top idee
|
|
Too cool for school! |
|
cnorretje |
30-9-2009 22:21 |
Posts: 851 |
zuiger eventueel blokkeren, en die moer losdraaien met een luchtsleutel
|
|
|
|
kenny77 |
30-9-2009 22:26 |
Posts: 29286 |
heb je niet veel aan als je je zuiger gaat blokkeren.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
30-9-2009 22:55 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
heb je niet veel aan als je je zuiger gaat blokkeren.
precies...die zit verbonden met de buitenste korf..
|
|
Too cool for school! |
|
Makrolon |
30-9-2009 23:00 |
Posts: 6733 |
Koppeling los draaien als t blok nog in het frame hangt? Dan in zn 5 zetten achterrem in trappen en los draaien.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|