Ik heb HTS Werktuigbouwkunde gedaan en doe nu verkort HTS Autotechniek in Arnhem (wegens mijn epische faal tijdens het schakeljaar voor de Master Automotive op de TU in Eindhoven). En ik kna je vertellen dat je op alle 2 de opleidingen praktisch geen praktijk krijgt. Ook ga je geen dingen "ontwerpen", in de zin van auto'tjes/motoren tekenen. Als je zoiets wilt doen moet je IPO (industrieel product ontwerpen) gaan doen, maar dat is voor hippie's en emo's (wel veel wijven btw).
Je krijgt bij alle 2 de opleidingen het 1e jaar redelijk veel hetzelfde, dus mechanica, sterkteleer, wiskunde, algebra, basic thermodynamica, energietechniek enzo. Alleen bij autotechniek is het dus wat meer automotive gericht, en bij WTB in algemene technische dingen. Daarna ga je je steeds verder verdiepen op een bepaald vlak (bij WTB bv thermodynamica, of puur constructie).
Ik heb het nu alle (ofjah, over een 3-kwart jaar ben ik ingenieur^2), en heb dan een best heel erg brede basis. In essentie verschilt het niet mega-veel. Ik moet wel zeggen dat ik autotechniek net wat pittiger vind. Maar dat kan ook zijn omdat ik WTB echt ubersimpel vond, en ik in het 2e jaar van het hele PGO-gestuurde onderwijs zat, dus we net niet meer een proefkonijn waren, maar dat alles dus nog wel mis ging, en de leraren geen idee hadden precies hoe dat PGO-gestuurde onderwijs werkt. Uitendelijk zijn we met een hele hoop zaken gematst (onbeperkte herkansingen etc, in principe geen bindend negatief studieadvies etc). Bij Autotechniek in Arnhem zijn ze wel redelijk streng (maarja alsnog vind ik het nog zeer goed te doen, ik heb er weinig moeite mee).
Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 28-9-2009 om 20:03 uur.
|