Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Opleiding HBO ontwerp motor techniek

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 727 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58856 - Opleiding HBO ontwerp motor technie...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4078 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Tom- 28-9-2009 20:02 Print reply

Posts: 4151
Ik heb HTS Werktuigbouwkunde gedaan en doe nu verkort HTS Autotechniek in Arnhem (wegens mijn epische faal tijdens het schakeljaar voor de Master Automotive op de TU in Eindhoven). En ik kna je vertellen dat je op alle 2 de opleidingen praktisch geen praktijk krijgt. Ook ga je geen dingen "ontwerpen", in de zin van auto'tjes/motoren tekenen. Als je zoiets wilt doen moet je IPO (industrieel product ontwerpen) gaan doen, maar dat is voor hippie's en emo's (wel veel wijven btw).
Je krijgt bij alle 2 de opleidingen het 1e jaar redelijk veel hetzelfde, dus mechanica, sterkteleer, wiskunde, algebra, basic thermodynamica, energietechniek enzo. Alleen bij autotechniek is het dus wat meer automotive gericht, en bij WTB in algemene technische dingen. Daarna ga je je steeds verder verdiepen op een bepaald vlak (bij WTB bv thermodynamica, of puur constructie).
Ik heb het nu alle (ofjah, over een 3-kwart jaar ben ik ingenieur^2), en heb dan een best heel erg brede basis. In essentie verschilt het niet mega-veel. Ik moet wel zeggen dat ik autotechniek net wat pittiger vind. Maar dat kan ook zijn omdat ik WTB echt ubersimpel vond, en ik in het 2e jaar van het hele PGO-gestuurde onderwijs zat, dus we net niet meer een proefkonijn waren, maar dat alles dus nog wel mis ging, en de leraren geen idee hadden precies hoe dat PGO-gestuurde onderwijs werkt. Uitendelijk zijn we met een hele hoop zaken gematst (onbeperkte herkansingen etc, in principe geen bindend negatief studieadvies etc). Bij Autotechniek in Arnhem zijn ze wel redelijk streng (maarja alsnog vind ik het nog zeer goed te doen, ik heb er weinig moeite mee).

Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 28-9-2009 om 20:03 uur.
 
FTS Member
Harold 28-9-2009 20:06 Print reply

Posts: 1052
Ik denk dat je met autotechniek behoorlijk in de goede richting zit. En dan de stages gebruiken om je in motoren te specialiseren. Werktuigbouwkunde komt ook mooi in de richting (Ik zit zelf op het moment in de 4e klas hbo werktuigbouw). Je kunt dan 2x een half jaar stage lopen bij een bedrijf naar jouw interesse en een half jaar afstuderen (komt op het zelfde als stage neer).
Ik loop nu stage bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in dataloging voor de racerij. Ze leveren programeerbare ontstekingen boordcomputers en de wereld aan sensors en spul om het gedrag van bijv een motor of kart in beeld te brengen. Ik ben daar nu een auto rollentestbank aan het ontwerpen.

Industrieel productontwerpen zou ik niet doen. Diepgaande techniek krijg je daar niet en is meer gericht op ontwerpen (vooral de buitenkant) en daarbij hoor je "iets" van de achtergrond van de techniek te weten om rekening daarme houden in je fantasierijke ontwerpje. Als je kuipwerk wilt ontwerpen kun je die kant op gaan, maar wil je je verdiepen in de techniek van de motorblokjes, framebouw enz dan heb je aan die opleiding niet zo veel.

Werktuigbouwkunde is redelijk diepgaand (mbo'ers die ik ken van m'n opleiding vinden het over het algemeen wel pittig) maar ook voornamelijk breed. Autotechniek is wel echt wat meer gericht op motorvoertuigen volgensmij(echt niet alleen maar auto's). Dus iets gespecialseerder als werktuigbouwkunde, meer heeft veel gemeen.
 
-Tom- 28-9-2009 20:23 Print reply

Posts: 4151
Uiteindelijk gebruik je dezelfde theorie. Of je nou een stellage ontwerp voor 1 of ander apparaat, of een trailer van een vrachtwagen. Komt in feite op hetzelfde neer
 
FTS Member

Dit topic is 4078 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved