Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vestgelopen Big-endlager

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 856 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58845 - vestgelopen Big-endlager
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2548 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 27-9-2009 17:52 Print topicpost

Posts: 14999
Hehe, net weer terug thuis van een Avontuurlijke rit


Naja, Het zit dus zo:
Ik was gaan toeren met de MB samen met een vriend.
Halverwege ergens in een bos wat gepauzeerd.
Vervolgens pak ik de MB (die koud was) en start ik hem gewoon. Ik was rustig wat op en af warm aan het rijden.

Tot 'ie in eens TRRRRRR zei

Naja het wil dus zo dat mijn big end is vastgelopen tijdens het warmrijden.
Als je het mij vraagt kwam het door een te hoge temperatuur (je ziet verkleuring rond het big-end, het is iig goed warm geweest.)

Als je het mij vraagt zit mijn ontsteking er voor een deel tussen. Ik had het idee dat die onderin wat vroeg stond, bovenin niet.
Is dat een mogelijkheid?



Mijn vraag is dus nu, wat kunnen redenen zijn waarom een big-end vastloopt?




Oké, tot slot even samenvatten.

- Ik reed rustig
- hij was nog redelijk koud (buiten het big-end dan )
- Verder had het big-end zeker een Km of 1OOO gelopen, was dus allemaal keurig ingelopen.


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 27-9-2009 om 17:52 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

De Schout 27-9-2009 17:59 Print reply
Posts: 5327
ik ga er van uit dat de verkleuringen ontstaan zijn tijdens het kapot lopen. dan word het spul heel snel heel heet.

was je big-end nog maar 1000km oud?
wat voor merk stang is er in gegaan?

te vroege ontsteking en daardoor beetje detonatie doet wel wonderen om een goed big-end kapot te krijgen. maar dan zou ik op de zuiger ook sporen verwachten. hoe ziet die eruit?
 
tune tweak fiddle bang bummer
mtx_owned 27-9-2009 18:00 Print reply

Posts: 2183
ik heb precies hetzelfde probleem gehad, ook alleen bigend kapotgelopen, cilinder en zuiger niks geleden. toen heb ik er een andere krukas in gezet, en nooit meer last van gehad, dus ook geen flauw idee waar het door gekomen was.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Derbi-Olaf 27-9-2009 18:03 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ik ga er van uit dat de verkleuringen ontstaan zijn tijdens het kapot lopen. dan word het spul heel snel heel heet.

was je big-end nog maar 1000km oud?
wat voor merk stang is er in gegaan?

te vroege ontsteking en daardoor beetje detonatie doet wel wonderen om een goed big-end kapot te krijgen. maar dan zou ik op de zuiger ook sporen verwachten. hoe ziet die eruit?

dan zal het wss een te vroege ontsteking geweest zijn.
Er zijn héle lichte detonatie-sporen aanwezig.

Merk stang was geloof ik origineel honda.
Blok is toendertijd gereviseerd door de vorige eigenaar, en ik heb er ong 1OO km mee gereden na revisie.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Saknet 28-9-2009 2:46 Print reply

Posts: 10355
even voor de duidelijkheid dit is (was) jouw cilinder


en die cilinder heeft niet echt hoonsporen meer.

kijk ook eens hier wat ze over het nut van hoonsporen zeggen
http://forum.scooter...et-commandant-60422/

 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
kenny77 28-9-2009 17:58 Print reply

Posts: 29286
De cilinder was opnieuw opgeboord met een overmaat zuiger.
Als ik het goed heb is dat een oude foto, voor de opboring.

toch Olaf?
 
J.wally 28-9-2009 18:17 Print reply

Posts: 2301
bigend loopt meestal kapot wanneer hij niet word gesmeerd of omdat die gewoon versleten is
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-9-2009 18:54 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J.wally
bigend loopt meestal kapot wanneer hij niet word gesmeerd of omdat die gewoon versleten is


en waardoor verslijt een bigend dan extra hard? owja...door detonatie.

 
Too cool for school!
Derbi-Olaf 28-9-2009 21:36 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
even voor de duidelijkheid dit is (was) jouw cilinder
afbeelding

en die cilinder heeft niet echt hoonsporen meer.

kijk ook eens hier wat ze over het nut van hoonsporen zeggen
http://forum.scooter...et-commandant-60422/


Dat is mijn cilinder ja
met mijn cilinder is overigens niks mis.
Ik heb nu net een Km of 500 rondgeboekt met die cilinder van op de foto getuned, geboord en gehoond en het zuigertje van een RM125 erin


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J.wally
bigend loopt meestal kapot wanneer hij niet word gesmeerd of omdat die gewoon versleten is


Smering genoeg, dat durf ik uitsluiten.
Versleten was het ook niet, het big-end was maximaal 1OOO km oud



 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Derbi-Olaf 29-9-2009 19:42 Print reply

Posts: 14999
Even mijn gerelateerde vraag:

Wie is er thuis in de drijfstangen voor MB8 krukasjes?

Ik heb hier een krukje liggen met een nieuw geperst big-end erin.
Ik wel echter wel eerst even weten of het een beetje een fatsoenlijk big-end is.
Wat wel zo belangrijk is met mijn set-upje.




Wat er op staat:


"H 168" en aan de andere kant : "(L) Made In Japan."
(L)= Een bolletje met een "L" erin.


Op mijn oude big-end stond:

"S9 168" en "Made in Japan"

Net wat anders dus.





Iemand enig idee wat voor merken dit zijn?
Of zijn er op dat vlak niet echt slechte drijfstangen te krijgen en kan ik het gewoon vertrouwen ?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 29-9-2009 om 19:42 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 2548 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved