Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ontsteking zonder vliegwiel, op accu wil niet..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1053 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58812 - ontsteking zonder vliegwiel, op acc...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5840 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Arjan 2-Stroke 25-9-2009 22:25 Print topicpost

Posts: 595
hallo, ik ben bezig met een puch ontsteking zonder vliegwiel(alleen dat rolletje dat de contact punten opendrukt.

maar ik krijg het niet voorelkaar om de puch lopend te krijgen.


wat wel wil is als ik de contact punten openzet, en dan de plus er af doe en dan er op, dan vonkt ie wel.

hij wil dus niet met contactpunten die wel goed zijn en goed werken.

en volgens mij moet het eigenlijk zowiezo anders, want nu moet de accu steed kortsluiten en dan weer de bobine opladen, dan is de accu zo leeg.

weet iemant hoe ik dit lopend kan krijgen?

ik heb dus een 6v accu, een yamaha dt bobine, en een puch grondplaat met condensator en punten die open en dicht gaan met een rolletje.

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 25-9-2009 om 22:32 uur.
 
Trekhaak FM 106.0MHz

jeroentjen13 25-9-2009 23:11 Print reply
Posts: 850
zou je niet beginnen met een vliegwiel te monteren om ook maar iets van spanning te kunnen opwekken?
 
thunderbird - Forum en Sales Moderator 25-9-2009 23:14 Print reply

Posts: 7728
al gezocht?

http://www.brommerforum.nl/showtopic/36671

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 25-9-2009 om 23:15 uur.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
Makrolon 26-9-2009 1:04 Print reply

Posts: 6733
Een bobine werkt met 2 spoelen tegenover elkaar, de ene gaat een wisselspanning doorheen. die werkt een wisselend magnetisch veld op die weer een spanning opwekt in de andere spoel. Een accu levert gelijkstroom dus daar gaat je bobine niet op werken. Hoe een autobobine dan werkt weet ik ook niet... maar hij schijnt te werken op gelijkspanning.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Martijn II - Forum en Sales Moderator 26-9-2009 1:57 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Een bobine werkt met 2 spoelen tegenover elkaar, de ene gaat een wisselspanning doorheen. die werkt een wisselend magnetisch veld op die weer een spanning opwekt in de andere spoel. Een accu levert gelijkstroom dus daar gaat je bobine niet op werken. Hoe een autobobine dan werkt weet ik ook niet... maar hij schijnt te werken op gelijkspanning.


autobobine werkt sowieso op gelijkspanning. Had al heel verhaal getypt dat wisselspanning niet kan, maar volgens mij heb je wel gelijk wat dat betreft. Principe blijft eigenlijk hetzelfde.

het werkt heel simpel, je moet gewoon et schema van een autobobine aanhouden...betekent ook dat je een fatsoenlijke bobine moet gebruiken die ook echt voor een dergelijke setup bedoeld is, dus niet zon standaard puchding.
MT bobine zou daar bijv. prima voor kunnen.

kwestie van 12v door de primaire spoel, daarna de contactpunten met condensator op de massa aansluiten en presto.

edit: ow die hele tekening had ik even over het hoofd gezien.

zo werkt het niet he...want zo haal je dus nooit de spanning van je bobine af, en dat is nu juist de manier waarop zo'n ding werkt... als de spanning erafgaat ontstaat de inductiespanning in de secundaire spoel van de bobine en krijg je een vonk. Daarom doet ie het wel als je de pluspool lostrekt.

Van de andere kant zou het ook evt werken als je contactpunten dus dichtgaan, want dan maak je als het ware gruwelijke kortsluiting via je contactpunten waardoor de spanning van je bobine wegvalt.

maar je moet gewoon een normale bobine pakken, want dat werkt tenminste.

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 26-9-2009 om 1:59 uur.

edit2: ah een dt bobine. Probeer het dt systeem eens af te kijken (via de KB?)

volgens mij werkt het beter als je ipv de contactpunten parallel je ze in serie zet, dus accu - condensator - contactpunten - bobine. Het gaat er natuurlijk om dat de spanning van de bobine afgaat als de contactpunten opengaan.

Als je het nog leuker wilt doen maak je zelf een transistor/thyristor ontsteking...kun je die vieze contactpunten ook meteen weglaten. Hoef je ook nooit meer te vervangen.

kopen is voor pussies.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 26-9-2009 om 2:02 uur.
 
Too cool for school!
Arjan 2-Stroke 26-9-2009 9:06 Print reply

Posts: 595
oke iedereen bedankt, ik ga denk een autobobine halen, en dan zo aansluiten als in dat topic dat thunderbird poste.

edit: zo dus, zal het dan perfect werken denken jullie?

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 26-9-2009 om 9:07 uur.
 
Trekhaak FM 106.0MHz
jeroentjen13 26-9-2009 12:11 Print reply
Posts: 850
mss gewoon maken zoals het vroeger EN standaard was?!
 
Arjan 2-Stroke 26-9-2009 12:11 Print reply

Posts: 595
ja!!! hij werkt, hij loopt, ik heb het zo aangesloten zoals die laatste tekening maar wel met yamaha dt bobine, dat ijzer om de bobine als - gebruitk en onderbroken met de contactpunten.

hij heeft nu een hele velle gasreactie, maar stattionair is ie in onbalans en gaat ie klapperen en dan valt ie uit.
 
Trekhaak FM 106.0MHz
Martijn II - Forum en Sales Moderator 26-9-2009 14:16 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
ja!!! hij werkt, hij loopt, ik heb het zo aangesloten zoals die laatste tekening maar wel met yamaha dt bobine, dat ijzer om de bobine als - gebruitk en onderbroken met de contactpunten.

hij heeft nu een hele velle gasreactie, maar stattionair is ie in onbalans en gaat ie klapperen en dan valt ie uit.



is heel makkelijk op te lossen door de kinetische energie tijdelijk op te slaan, net zoals je de elektrische energie in de condensator opslaat.
in een vliegwiel.

 
Too cool for school!

Dit topic is 5840 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved