ABomToom |
26-9-2009 9:01 |
Posts: 20 |
dat kop flowen is toch je poorten polijsten?
waar kan je zoiets laten doen?
en 2 keer zoveel toeren draaien lijkt me een slecht idee....(chinees)
|
|
|
|
dutschbird |
26-9-2009 12:35 |
Posts: 1760 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ABomToom
dat kop flowen is toch je poorten polijsten?
waar kan je zoiets laten doen?
en 2 keer zoveel toeren draaien lijkt me een slecht idee....(chinees)
poorten??? 4-takt??
|
|
http://speedbird12.myminicity.com/ Even kliken en je helpt me winnen:) |
|
kenny77 |
26-9-2009 12:39 |
|
Harold |
26-9-2009 12:55 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ABomToom
dat kop flowen is toch je poorten polijsten?
waar kan je zoiets laten doen?
en 2 keer zoveel toeren draaien lijkt me een slecht idee....(chinees)
Meestal hebben ze een ongelukkige vorm, flowen is zo vormgeven dat de gasmengselstroom met zo min mogelijk weerstand naar binnen kan(dus niet alleen maar polijsten).
Dit hoef je alleen bij de inlaat kant te doen, uitlaatgassen worden er bij een 4 takt uitgeperst, dus heeft lang niet zoveel aandacht nodig al de inlaat.
Ander nokkenasje monteren of de oude aan laten passen (betere kleptiming en als het mogelijk is een grotere lift voor de inlaat klep). Voor de rest zou je heel veel winst kunnen halen met een goede cdi, die chinezen zetten er zomaar een curve in (als dat er al in zit). Ik zou opzoek gaan naar een cdi van een honda 4takt racertje oid (geen 2takt cdi gebruiken!). Daar kun je denk ik de grootste winst mee halen zonder dat je mechanische dingen aan gaat passen.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
26-9-2009 14:08 |
Posts: 9841 |
maar kun je dan ook uitleggen hoe je bepaalt wanneer de flow goed is in een kop?
polijsten moet je zeker niet doen, en vaak haal je meer weg dan nodig is waardoor je prestaties sowieso niet optimaal worden.
als het sowieso een begaaide gieting is dan zou ik nog wel even naar de uitlaat kijken... elke weerstand die daarin zit remt je zuiger af als ie naar boven gaat tijdens de uitlaatslag.
maargoed...als je meer vermogen wilt moet je óf je koppel vergroten óf je maximum toerental. aangezien je je maximum toerental niet wilt vergroten en je alleen je koppel kan vergroten door je cilindervulling of compressieverhouding te vergroten zul je het daar in moeten zoeken.
Waarom niet voor de lol een klein turbootje erop? heb je nog steeds 50cc alleen ga je net zo hard als een 150cc motortje.
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
26-9-2009 14:40 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
maar kun je dan ook uitleggen hoe je bepaalt wanneer de flow goed is in een kop?
polijsten moet je zeker niet doen, en vaak haal je meer weg dan nodig is waardoor je prestaties sowieso niet optimaal worden.
als het sowieso een begaaide gieting is dan zou ik nog wel even naar de uitlaat kijken... elke weerstand die daarin zit remt je zuiger af als ie naar boven gaat tijdens de uitlaatslag.
maargoed...als je meer vermogen wilt moet je óf je koppel vergroten óf je maximum toerental. aangezien je je maximum toerental niet wilt vergroten en je alleen je koppel kan vergroten door je cilindervulling of compressieverhouding te vergroten zul je het daar in moeten zoeken.
Waarom niet voor de lol een klein turbootje erop? heb je nog steeds 50cc alleen ga je net zo hard als een 150cc motortje.
Kleine turbo's zijn moeilijk te vinden:S
|
|
|
|
kees_tsx |
26-9-2009 14:43 |
Posts: 551 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Meestal hebben ze een ongelukkige vorm, flowen is zo vormgeven dat de gasmengselstroom met zo min mogelijk weerstand naar binnen kan(dus niet alleen maar polijsten).
Dit hoef je alleen bij de inlaat kant te doen, uitlaatgassen worden er bij een 4 takt uitgeperst, dus heeft lang niet zoveel aandacht nodig al de inlaat.
Ander nokkenasje monteren of de oude aan laten passen (betere kleptiming en als het mogelijk is een grotere lift voor de inlaat klep). Voor de rest zou je heel veel winst kunnen halen met een goede cdi, die chinezen zetten er zomaar een curve in (als dat er al in zit). Ik zou opzoek gaan naar een cdi van een honda 4takt racertje oid (geen 2takt cdi gebruiken!). Daar kun je denk ik de grootste winst mee halen zonder dat je mechanische dingen aan gaat passen.
Vaak levert het flowen alleen maar een slechtere prestatie op, omdat het de lucht en de brandstof niet goed mengen. Eigenlijk zou je een soort van golfbal structuur moeten aanbrengen, op deze manier krijg je een werveling in de luchtstroom en kan het zich beter mengen met de brandstof.
Een andere manier is het aanpassen van je inlaatlengte, als je het lukt om een variabele inlaatlengte te maken dan is dat natuurlijk helemaal goed.
Het aanpassen van je inlaatlengte heeft als gevolg dat op een bepaald toerental een drukpuls in de inlaatkanaal ontstaat, en er dan dus meer lucht wordt aangezogen.
Maar dat is niet echt eenvoudig op een brommer te bouwen.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
26-9-2009 14:50 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kees_tsx
[...]
Vaak levert het flowen alleen maar een slechtere prestatie op, omdat het de lucht en de brandstof niet goed mengen. Eigenlijk zou je een soort van golfbal structuur moeten aanbrengen, op deze manier krijg je een werveling in de luchtstroom en kan het zich beter mengen met de brandstof.
Een andere manier is het aanpassen van je inlaatlengte, als je het lukt om een variabele inlaatlengte te maken dan is dat natuurlijk helemaal goed.
Het aanpassen van je inlaatlengte heeft als gevolg dat op een bepaald toerental een drukpuls in de inlaatkanaal ontstaat, en er dan dus meer lucht wordt aangezogen.
Maar dat is niet echt eenvoudig op een brommer te bouwen.
als je een goed mengsel wilt wil je een hoge stroomsnelheid van de lucht hebben. Flowen zorgt er overigens voor dat je lucht minder weerstand heeft om van buitenaf in de cilinder te komen, waardoor er meer lucht verplaatst wordt. Als je venturi in de carburateur gelijk blijft moet dat wel betekenen dat je luchtstroomsnelheid omhoog gaat waardoor je brandstof zelfs beter mengt. Dus ik ben het niet helemaal eens met jouw redenatie.
|
|
Too cool for school! |
|
Harold |
26-9-2009 15:19 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
maar kun je dan ook uitleggen hoe je bepaalt wanneer de flow goed is in een kop?
polijsten moet je zeker niet doen, en vaak haal je meer weg dan nodig is waardoor je prestaties sowieso niet optimaal worden.
als het sowieso een begaaide gieting is dan zou ik nog wel even naar de uitlaat kijken... elke weerstand die daarin zit remt je zuiger af als ie naar boven gaat tijdens de uitlaatslag.
maargoed...als je meer vermogen wilt moet je óf je koppel vergroten óf je maximum toerental. aangezien je je maximum toerental niet wilt vergroten en je alleen je koppel kan vergroten door je cilindervulling of compressieverhouding te vergroten zul je het daar in moeten zoeken.
Waarom niet voor de lol een klein turbootje erop? heb je nog steeds 50cc alleen ga je net zo hard als een 150cc motortje.
Dat kan ik je niet uitleggen. Ik wou er alleen maar mee zeggen dat een kop flowen niet simpel het polijsttolletje er doorheen halen betekend.
Het komt nog wel eens voor dat de kanalen rare hoeken en bochten maken in de cilinder kop (onlogisch geengineerd). Dit wil je dan zo vloeiend mogelijk laten verlopen en het liefst in een rechte lijn. Het spruitstuk en de aansluitingen neem je ook mee met flowen. Daar zou je winst mee kunnen halen. Of polijsten nou juist wel moet of niet moet, daar zijn de meningen heel erg verschillend over en is gewoon een questie van uit testen (heb ik zelf nog nooit gedaan). Ik denk zelf dat het niet zo heel veel uit maakt. Het enige voordeel van bijvoorbeeld de verbrandings kamer polijsten is dat koolresten zich niet goed kunnen hechten en het geheel wat schoner blijft.
Maar is zou eerst eens op zoek gaan naar een goede ontsteking. Daar kun je denk ik een groot verschil mee maken.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
26-9-2009 15:28 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Dat kan ik je niet uitleggen. Ik wou er alleen maar mee zeggen dat een kop flowen niet simpel het polijsttolletje er doorheen halen betekend.
Het komt nog wel eens voor dat de kanalen rare hoeken en bochten maken in de cilinder kop (onlogisch geengineerd). Dit wil je dan zo vloeiend mogelijk laten verlopen en het liefst in een rechte lijn. Het spruitstuk en de aansluitingen neem je ook mee met flowen. Daar zou je winst mee kunnen halen. Of polijsten nou juist wel moet of niet moet, daar zijn de meningen heel erg verschillend over en is gewoon een questie van uit testen (heb ik zelf nog nooit gedaan). Ik denk zelf dat het niet zo heel veel uit maakt. Het enige voordeel van bijvoorbeeld de verbrandings kamer polijsten is dat koolresten zich niet goed kunnen hechten en het geheel wat schoner blijft.
Maar is zou eerst eens op zoek gaan naar een goede ontsteking. Daar kun je denk ik een groot verschil mee maken.
zoals je het daar zegt is precies wat k bedoelde ben het er helemaal mee eens...
overigens is het idd voordelig om de verbrandingsruimte te polijsten, niet alleen vanwege kool, maar ook omdat verbrandingswarmte dan minder afgegeven wordt aan het materiaal wat ook weer voordelig is.
Om diezelfde reden is het verstandig om de uitlaatkanalen ook te polijsten. Ook omdat je zelf zegt dat de flow in de uitlaat een stuk minder boeit dan bij de inlaat...en van de andere kant.. hetere gassen stromen sneller dus zou het de flow ook weer kunnen verbeteren (in de uitlaat). Daarnaast komt nog dat hoe meer uitlaatgas je kwijt bent tijdens de klepoverlap, hoe meer vers mengsel er in de cilinder zal zitten als de uitlaatklep sluit.
|
|
Too cool for school! |
|
-Tom- |
26-9-2009 16:11 |
Posts: 4151 |
Is het een 4 of een 5 bak? Pleurt er anders een 5 bak van een honda in (die vind je voor rond de 150 euro), 1 of andere leipe nokkenas, vervroegende cdi, leuke carb en janken met dat blokje (Dat kunnen ze wel, die 50cc staande cilinder blokken van honda)
|
|
FTS Member |
|
ABomToom |
27-9-2009 21:05 |
Posts: 20 |
dus ik ben nu eigenlijk dit van plan: een grotere carbarateur (ff met spruitstuk klote zodat hij past) een power filter(luchtfilterhuis verwijderen) hyper cdi 4takt, en dan een groter voor tandwiel om de toeren een beetje in toon te houden.
ik heb nu een 4 bak,maar ik ben bang dat een orginele honda 5bak niet zal passen en lifan zelf heeft ze niet...(<-volgensmij is hier ook wat meer technische kennis voor verijst en zal me carter open moeten).en laatst ik heb me brommer voor 2 weken bij een scooterwinkel in het dorp gezet voor een sneller nokkenas.. maar hij pastte niet, dus daarvoor binnekort naar 4 takt specialist in bennebroek(die zal mischien ook wel een 5bak kunne plaatsen)
Dit bericht is gewijzigd door ABomToom op 27-9-2009 om 21:14 uur.
|
|
|
|
Freddy-fish |
27-9-2009 21:16 |
Posts: 2129 |
ff tussendoor he maar ze zetten niet voor niets een 1000 cc viertakt in om een 500 cc 2 takt bij te houde
|
|
Brommerforum ingeruild voor motorforum :) |
|
ABomToom |
29-9-2009 15:26 |
Posts: 20 |
zo.. net ff powerfilter besteld samen met groter voor tandwiel en een 4takt race cdi, t zal kwa power niet echt wonderen doen maarja .
iemand trouwens een goed adresje voor een snelle nokkenas?(<-4 takt specialist heeft ze alleen voor het ss50 model niet voor de cb50 immitatie
|
|
|
|
suzuki rm |
29-9-2009 15:37 |
Posts: 1114 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ABomToom
zo.. net ff powerfilter besteld samen met groter voor tandwiel en een 4takt race cdi, t zal kwa power niet echt wonderen doen maarja.
iemand trouwens een goed adresje voor een snelle nokkenas?(<-4 takt specialist heeft ze alleen voor het ss50 model niet voor de cb50 immitatie
http://www.kapaza.be...voor_Honda_CB50.html
|
|
|
|