Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Wanneer wordt het tijd voor motorisch onderhoud?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 973 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58761 - Wanneer wordt het tijd voor motoris...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2098 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DerbiBob 22-9-2009 21:33 Print topicpost

Posts: 159
Hey,

heb m'n brommer nu al 7 maanden, een derbi senda xtreme uit 2007. loopt nog perfect etc. enige wat ik veranderd heb is het uiterlijk, nog niks aan motorisch gedaan.. wat ik wel aan onderhoud heb gedaan zijn; de lagers, de remblokjes, vloeistoffen vervangen.. maar dit doet er niet echt toe..

waar het me om gaat, is dat ik een scr corse chrome heb besteld.. en ik heb begrepen dat deze nog al hoogtoerig is. nou zul je wss vaker je zuiger moeten vervangen etc, maar om de hoeveel tijd is het verstandig om je motorblok na te kijken? en kan je het mss ook merken wanneer hij aan vervangning toe is, om een vastloper te voorkomen?

ik ben nieuw in dit soort dingen .

Hartelijk bedankt,
Bob

Edit: brommer is 2e hands gekocht, prima onderhouden door de eigenaar. dus ik heb geen beurtjes bij de dealer etcetera.. ik wil zoveel mogelijk zelf doen, dit ivm om het een beetje onder de knie te krijgen en om geld te besparen ivm met de hoge uurloontjes van die gaten ^^

Dit bericht is gewijzigd door Cubzs op 22-9-2009 om 21:35 uur.
 

jjeennss 22-9-2009 21:50 Print reply

Posts: 154
Als je die nieuwe uitlaat goed afstelt is er niets aan de hand. Je zuiger gaat echt niet meteen als een gek slijten door een andere uitlaat.

Als je nog genoeg compressie hebt hoef je niets te vervangen
 
Je ken de groete uit brabant krijgen kut!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-9-2009 21:51 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jjeennss
Als je die nieuwe uitlaat goed afstelt is er niets aan de hand. Je zuiger gaat echt niet meteen als een gek slijten door een andere uitlaat.

Als je nog genoeg compressie hebt hoef je niets te vervangen

en wat is 'genoeg compressie' dan?
 
Too cool for school!
mrd70cc-racer 22-9-2009 21:54 Print reply

Posts: 170
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cubzs
Hey,

heb m'n brommer nu al 7 maanden, een derbi senda xtreme uit 2007. loopt nog perfect etc. enige wat ik veranderd heb is het uiterlijk, nog niks aan motorisch gedaan.. wat ik wel aan onderhoud heb gedaan zijn; de lagers, de remblokjes, vloeistoffen vervangen.. maar dit doet er niet echt toe..

waar het me om gaat, is dat ik een scr corse chrome heb besteld.. en ik heb begrepen dat deze nog al hoogtoerig is. nou zul je wss vaker je zuiger moeten vervangen etc, maar om de hoeveel tijd is het verstandig om je motorblok na te kijken? en kan je het mss ook merken wanneer hij aan vervangning toe is, om een vastloper te voorkomen?

ik ben nieuw in dit soort dingen .

Hartelijk bedankt,
Bob


Edit: brommer is 2e hands gekocht, prima onderhouden door de eigenaar. dus ik heb geen beurtjes bij de dealer etcetera.. ik wil zoveel mogelijk zelf doen, dit ivm om het een beetje onder de knie te krijgen en om geld te besparen ivm met de hoge uurloontjes van die gaten ^^

Dit bericht is gewijzigd door Cubzs op 22-9-2009 om 21:35 uur.


kerel

kijk ff naar je cil of hij er nog goed uitziet
een vriend van me heeft ook de scr chrome rijd netjes wel hoogtoerig wat je al zij

en als hij verder qua krukas - krukas lagers enzoo nog goed is dan moet dat gaan

succes met je scr he hoop er volgendeweek ook een te bestelle :P

groeten jan

Dit bericht is gewijzigd door jantjuh8 op 22-9-2009 om 21:54 uur.
 
open je ziel zet je verstand op nul geef een stoot gas en blaas op het achterwiel de straat door
Royal Club 22-9-2009 21:54 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]

en wat is 'genoeg compressie' dan?

nou, vertel eens?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
pckor 22-9-2009 21:57 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]

nou, vertel eens?

Zoveel dat je een buis van 2m op je kickstarter moet zetten om je zuiger in beweging te krijgen.
 
DerbiBob 22-9-2009 21:57 Print reply

Posts: 159
Oke dan Jan .
als het goed is moet hij wel tegen de 85-90 aanzitten.
er zit nu sproeier 74 in, wat imo best klein is ? (vrienden van me hebben tegen de 100 aan en een zelfs 125, maar ze hebebn wel am6)
iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zitten qua sproeiers?

btw, compressie heb ik nog genoeg, lukt me bijna niet om de kick start met m'n hand over te halen dus , moet wel goed zijn
 
DerbiBob 22-9-2009 21:59 Print reply

Posts: 159
maar, ik doe nu al 7 maanden met m'n blok, nog geheel niks aangedaan.
moet ik niet iets vervangen :p ? want ik heb echt geeeen idee om de hoeveel tijd ik iets moet vervangen, en ik heb ook geen zin om te w8en op een vastloper o.i.d.
 
pckor 22-9-2009 22:01 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cubzs
maar, ik doe nu al 7 maanden met m'n blok, nog geheel niks aangedaan.
moet ik niet iets vervangen :p ? want ik heb echt geeeen idee om de hoeveel tijd ik iets moet vervangen, en ik heb ook geen zin om te w8en op een vastloper o.i.d.

Als alles lekker loop en je je brommertje goed hebt afgesteld kun je gewoon doorijden.
Zodra je merkt dat je minder compressie hebt moet je gewoon ff een keertje je zuiger (veren) vervangen.
 
Micha.L 22-9-2009 22:02 Print reply

Posts: 535
Als je gewoon rustig warmrijd en onderhoud pleegt is dat geen probleem. Ik reed al een hele tijd rond op mijn tsx voordat ik de hele setup heb veranderd. Na 20j gebruik met ong. 48k op de teller pas de setup veranderd. Wel ondertussen gehoond en overmaat zuiger..
Brommer heeft pas 2 eigenaars gehad inc. mij.

Nu heb ik een tijd met snelle setup gereden, maar ik ga mijn std. setup van 20j oud weer eronder gooien i.v.m. met politie. Dus ja, met goed onderhoud en rustig rijden kan je heel lang zonder vastlopers

Dit bericht is gewijzigd door Micha.L op 22-9-2009 om 22:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Micha.L op 22-9-2009 om 22:13 uur.
 
zx7r 22-9-2009 22:03 Print reply

Posts: 3868
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cubzs
maar, ik doe nu al 7 maanden met m'n blok, nog geheel niks aangedaan.
moet ik niet iets vervangen :p ? want ik heb echt geeeen idee om de hoeveel tijd ik iets moet vervangen, en ik heb ook geen zin om te w8en op een vastloper o.i.d.

Hoeveel km heb je de brommer? 7 maanden zegt niet heel veel.
 
DerbiBob 22-9-2009 22:09 Print reply

Posts: 159
+- 23000 km gereden waarvan ik er waarschijnlijk 2 à 3k van heb gedaan
 
burnoutboy 22-9-2009 22:19 Print reply

Posts: 207
lijkt me gewoon dat je het beste je brommer schoon en goed kan houden door er normaal mee om te gaan
regelmatig schoon maken, en als je zin hebt ook eens zelf helemaal een "beurtje" geven. dan kan je denken aan alle vloeistoffen en olie aan te vullen, super goed schoon maken, een knuffel geven aan je brommer etc.
en ja voor de rest opletten dat je gaan rare dingetjes gaat merken, en idd je compressie een beetje in de gaten houden.
en rijden maar

Dit bericht is gewijzigd door burnoutboy op 22-9-2009 om 22:19 uur.
 
ik beun ook maar wat aan xD
rik hulkenberg 22-9-2009 22:19 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cubzs
+- 23000 km gereden waarvan ik er waarschijnlijk 2 à 3k van heb gedaan

is de zuiger al een keer vervangen die kan je het beste vervangen bij de 15000km
dan kan je ook gelijk de cilinder na kijken of de wand nog goed is
maar bij 23000 hoeft er nog niet heel veel te gebeuren behalve als je merkt dat er iets mis is
 
mrd70cc-racer 23-9-2009 7:05 Print reply

Posts: 170
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cubzs
Oke dan Jan .
als het goed is moet hij wel tegen de 85-90 aanzitten.
er zit nu sproeier 74 in, wat imo best klein is ? (vrienden van me hebben tegen de 100 aan en een zelfs 125, maar ze hebebn wel am6)
iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zitten qua sproeiers?

btw, compressie heb ik nog genoeg, lukt me bijna niet om de kick start met m'n hand over te halen dus , moet wel goed zijn



ik weet niet wat voor carb je hebt maar met 14 mm dellorto sproeier 98 als je 12mm hebt zul je richting 105 moetten proberen
maat van me heeft het op zijn derbi drd limitid 2007 en die rijd er 106 mee(H)

 
open je ziel zet je verstand op nul geef een stoot gas en blaas op het achterwiel de straat door
ChielTZR 23-9-2009 10:02 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jantjuh8
[...]



ik weet niet wat voor carb je hebt maar met 14 mm dellorto sproeier 98 als je 12mm hebt zul je richting 105 moetten proberen
maat van me heeft het op zijn derbi drd limitid 2007 en die rijd er 106 mee(H)



wat een kutonzinvolle post, sproeier ligt er maar helemaal aan hoe de brommer loopt, en dat is in dit geval prima zo.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

Dit topic is 2098 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved