Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - NSR 6-bak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1048 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #58703 - NSR 6-bak
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5118 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

shirioko 18-9-2009 10:48 Print topicpost

Posts: 2273
Hallo allemaal ik ben op dit moment de trotse eigenaar van een Honda NSR met een 4 bak. Alleen de top valt beetje tegen... hij trekt wel lekker vlotjes op (70cc + homoet) dus daar wil ik niks aan veranderen, maar ik was wel van plan om een 6 bak er in te monteren.
- Kan je zomaar een 4bak vervangen door een 6bak, met andere woorden: past het wel?
- Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik weet wel dat daarvoor mijn blok gesplitst moet worden en dat al mijn pakkingen vervangen moeten worden, maar zijn er meer dingen die moeten gebeuren?
- Is het moeilijk? Ik heb wel veel sleutelervaring maar ik heb gelukkig nog nooit mijn blok(ken) hoeven te splitsen...
- Kost het veel tijd? Ik gebruik hem dagelijks om 10km heen en 10km terug te rijden naar mijn werk en ik kan 1 dag of hooguit 2 dagen uittrekken om hem te splitsen
- Wat kan er fout gaan en waar moet ik op letten? altijd handig om te vragen

Alvast bedankt
 

kenny77 18-9-2009 11:08 Print reply

Posts: 29286
6 bak van de 80 blokje (mbx, nsr, mtx, ns1) passen er inderdaad zo in.

Hier staat van een FAQ van een revisie van een honda mt blokje (in princiepe het zelfde)

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/124

Of het moeilijk is, nee niet echt, je moet het alleen een beetje door krijgen.
Verder netjes werken, maak alles goed schoon.
Maak eventueel foto's voordat je iets los haald.

En doe alle kleine onderdelen in afsluitbare zakjes , zodat je niks kwijt raakt.

Veel tijd niet, optijd opstaan en een beetje door werken, moet het in princiepe wel lukken in 1 dag.

Of het veel in de topsnelheid gaat schelen durf ik niet te zeggen, de een zegt van wel de ander zegt van niet.

Moet je even naar de verhoudingen van de versnellingsbak kijken, van 4 en 6 bak.
Leuker rijden zal het wel zijn.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-9-2009 om 11:08 uur.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-9-2009 om 11:11 uur.
 
shirioko 18-9-2009 11:15 Print reply

Posts: 2273
Bedankt voor het antwoord ja zoiets dacht ik zelf ook al maar toch altijd ff navragen ik denk zelf wel dat het gaat schelen in de top omdat mijn toerenteller nu in elke versnelling blijft steken op de 10K en het is een gietijzeren Charmo 70cc. Komt denk ik omdat ik een hoogtoerige uitlaat op een laagtoerige cilinder heb zitten, hij wil wel in de toeren klimmen, vanaf 7K zit je binnen een paar seconden op de 9K - 10K, maar boven de 10K kom je niet uit. Daarom is mijn top ook maar 75km/h
 
honda fryslan 18-9-2009 11:42 Print reply

Posts: 1914
is niet erg moeilijk..

ff goed kijken hoe de vorken moeten en er voor zorgen dat je een complete bak hebt met alle tandwielen en ringen!

zou meteen ook ff de krukaslagers etc vervangen

kost misschien 15euro en is een kleine moeite maar je kunt wel weer even vooruit..
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Fabio 18-9-2009 12:17 Print reply

Posts: 1737
het vervangen van de lagers, pakkingen en keerringen valt wel duurder uit dan 15¤. Reken maar zo'n 30¤. Ik gebruik meestal ook nog een bus remreiniger om het blok schoon te maken. Kost ook zo'n 5 euro maar is zeker de moeite waard.

Het blok reviseren is niet moeilijk, maar je moet niet gaan bezuinigen op je pakkingen en keerringen. Ook een goede tip, wanneer je de carters van elkaar af gaat halen, zorg er voor dat de versnellingsbak niet uit elkaar valt. Het scheelt je een hoop tijd en gepuzzel om de bak weer goed in elkaar te krijgen. Met het risico dat het niet goed gaat en je blok weer open kan omdat hij niet schakelt. Wanneer de carters op elkaar zitten, test dan ook meteen of hij goed schakelt voordat je de rest van het blok weer helemaal opbouwt.
 
asbsolute16 18-9-2009 13:17 Print reply

Posts: 2485
Misschien een aanrader om een 6-bak van een cr80 te nemen. Je moet wel eentje van een goed jaartal nemen, anders past het niet. Ik weet zo niet welk jaartal dat is.

Bij mij werkte dat perfect. Eerste versnelling was het voorwiel amper aan de grond te houden. De eerste versnelling van een cr80 is namelijk lang, dus zeer veel kracht , dus je trekt lekker snel door. Ik behaalde hiermee een top van tegen de 110 met een fietskilometerteller.

Misschien ook wel verstandig om een 4-plaats of 5-plaats koppeling op de kop te tikken

Dit bericht is gewijzigd door St3fan op 18-9-2009 om 13:32 uur.
 
knoffy 18-9-2009 14:20 Print reply
Posts: 610
let wel op dat je een goede bak neemt anders ga je andersom schakelen
 
Gerard1793 18-9-2009 14:24 Print reply

Posts: 4006
Maakt niet zo veel uit denkz...
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
knoffy 18-9-2009 14:26 Print reply
Posts: 610
als je er een mt,mtx 6 bak in zet zit je 1 naar boven en rest naar benee (bij nsr staat het pookje naar achter )
 
Gerard1793 18-9-2009 14:27 Print reply

Posts: 4006
Is er ook een 6-bak voor een MT?

 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
knoffy 18-9-2009 14:29 Print reply
Posts: 610
tuurlijk :P ik had 5 bak in me mt gemaakt meestal komen ze uit mt8 ofsow
 
kenny77 18-9-2009 14:31 Print reply

Posts: 29286
Mbx80 bak schakeld andersom.
in een mt8 blok zit standaard een 5 bak.

Edit: maar maakt niks uit, persoonlijk vind ik het wel lekker rijden.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-9-2009 om 14:32 uur.
 
De Schout 18-9-2009 23:06 Print reply
Posts: 5326
bij de ori 4-bak van een nsr zit je wel met die aparte moer bij de koppeling. dat kan nog wel wat tijd kosten als het tegen zit..
 
tune tweak fiddle bang bummer
hond mb 19-9-2009 0:07 Print reply

Posts: 528
als je nog nsr bak zoekt
heb er nog een liggen 75 euro
met wals en alles erbij
 
Jakob 125 19-9-2009 0:28 Print reply

Posts: 472
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
Is er ook een 6-bak voor een MT?



je kunt er wel een 6-bak van een mtx inzetten.
 
2-stroke
ikkejw 19-9-2009 2:19 Print reply

Posts: 9886
schakelt linksom omhoog (koppeling met moer): mbx, nsr, ns1
schakelt rechtsom omhoog (koppeling met clipje): mt, mb, mtx

als je dus een nsr hebt kun je alleen een 6bak uit een mbx80, nsr of ns1 erin zetten. met een mtx80 6bak moet je een andere koppeling hebben en schakelt ie verkeerd om.
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 5118 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved