Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - uitlaat goed houden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 760 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58698 - uitlaat goed houden
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3748 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mark helmons 17-9-2009 21:18 Print topicpost

Posts: 36
ik heb een vraagje over een uitlaat
hoe hou je die nou goed zonder roest?
ik heb al dingen gehoord zoals
inspuiten met vasaliene of insmeeren met olie
maar welke manier is nou de beste??

vriendelijke groed

mark
 
boeje

Martijn II - Forum en Sales Moderator 17-9-2009 21:21 Print reply

Posts: 9841
laten verzinken

olie erop werkt ook niet al te best...shit dampt er gewoon weer vanaf ipv erin te branden wat veel mensen beweren.
Kan overigens vast wel iets schelen, maar dan moet je het gewoon vaak doen.
 
Too cool for school!
Arjan 2-Stroke 17-9-2009 21:24 Print reply

Posts: 595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
laten verzinken

olie erop werkt ook niet al te best...shit dampt er gewoon weer vanaf ipv erin te branden wat veel mensen beweren.
Kan overigens vast wel iets schelen, maar dan moet je het gewoon vaak doen.


juist

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 17-9-2009 om 21:25 uur.
 
Trekhaak FM 106.0MHz
mark helmons 17-9-2009 21:25 Print reply

Posts: 36
nou ik denk dat verzinken niet zo'n goed idee is
ik heb namelijk net een nieuwe leo v6 gekocht
 
boeje
Saknet 17-9-2009 21:27 Print reply

Posts: 10355
http://www.google.nl...q=uitlaatbocht+folie

ohw hij is net nieuw.. dan moet je m in je vitrine zetten, dan blijft ie ook nieuw.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 17-9-2009 om 21:27 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
-simon- 17-9-2009 21:27 Print reply

Posts: 8211
ik deed meestal na het rijden wat kruip olie erop. zeker vooraan de bocht. en zeker als hij nat is geworden.
dat hielp opzich wel. maar je houd het nooit helemaal tegen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
bobboiten 17-9-2009 22:37 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
laten verzinken

olie erop werkt ook niet al te best...shit dampt er gewoon weer vanaf ipv erin te branden wat veel mensen beweren.
Kan overigens vast wel iets schelen, maar dan moet je het gewoon vaak doen.


hoe duur is dat verzinken? en waar kun je dat laten doen?
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
Niek de Wildt 17-9-2009 22:45 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
laten verzinken

olie erop werkt ook niet al te best...shit dampt er gewoon weer vanaf ipv erin te branden wat veel mensen beweren.
Kan overigens vast wel iets schelen, maar dan moet je het gewoon vaak doen.


Smelt het zink dan niet gewoon weer?.

Dat olie erin branden doet men vrijwel alleen om die lasnaden weer zichtbaar te krijgen.
 
suzuki rm 17-9-2009 22:48 Print reply

Posts: 1114
ik smeer mijn uitlaten van mijn crossmotor en derbi gewoon altijd in met onderhoudsvaseline. na twee jaar nog geen roest
 
Niek de Wildt 17-9-2009 23:11 Print reply
Posts: 7168
Verzinken of coaten van staal is het beste.
Kost meer geld, maar je hoeft er niet naar om te kijken en het is langdurig goed.
Een goed bekend bedrijf:
http://www.speedline...com/startpagina.html

Verder kun je zelf natuurlijk allerlei dingen doen om te zorgen dat roest niet kan hechten aan het staal, bijv verf, olie etc maar is allemaal vooral tijdelijk en dus tijdrovend.

Ik heb bijv laatst op de voorbocht van mijn uitlaat (daar word hij het heetst en ging de verf afbladderen, bij de rest van de pijp niet) een laag Tectyl gespoten waarna ik er hitteband om wikkelde.
Die hitteband voorkomt normaal helemaal geen roest ofzo, het bevorderd het eigenlijk alleen enorm aangezien als deze nat is geweest het hele zooitje klef blijft.
Dus ik heb er een laag Tectyl onder gedaan zodat hij niet roest en de hitteband zelf gewoon met siliconen-spray ingespoten, dat trekt er wel beetje in:









ps. overigens bladderd de verf normaal niet zomaar af als je de uitlaat kwast, maar dit keer had ik een keer "hammerite" geprobeerd en dat werkt dus toch niet zo goed.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 17-9-2009 om 23:22 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 17-9-2009 23:16 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Smelt het zink dan niet gewoon weer?.

Dat olie erin branden doet men vrijwel alleen om die lasnaden weer zichtbaar te krijgen.


dat zou je wel denken he

uit ervaring:
Maatje van me heeft een terraskachel gekocht. Dat ding bestond gewoon uit een opengeslepen gasfles met als schoorsteen een verzinkte stalen pijp. We hebben dat ding gewoon roodgloeiend gestookt met hout, echt mega mega mega knetterheet en zelfs met krabben kregen we dat zink er niet af.

We hebben het op een gegeven moment wel voor elkaar gekregen om er een zakker in te krijgen, maar dat was echt na uuuuuuurenlang megaheet stoken....daarna is het ook nooit meer gelukt.

werkt echt geniaal. En ik ben er toch wel behoorlijk van overtuigd dat als je een houtvuurtje stookt de temperatuur wel hoger wordt dan die van een dunwandig uitlaatje (die worden immers ook niet roodgloeiend).

volgens mij is het trouwens niet eens zo duur, heb geen idee waar je het kunt laten doen, maar bijna alles wordt verzinkt.

Verchromen werkt ook wel, mijn MT uitlaat was verchroomd en rotte nergens. Nadeel is dat het wel om moet kunnen gaan met de uitzetting. Zink doet dat dus prima, chroom durf ik het niet van te zeggen maar denk dat dat ook gaat.

verchromen is alleen vies duur.

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 17-9-2009 23:19 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


dat zou je wel denken he

uit ervaring:
Maatje van me heeft een terraskachel gekocht. Dat ding bestond gewoon uit een opengeslepen gasfles met als schoorsteen een verzinkte stalen pijp. We hebben dat ding gewoon roodgloeiend gestookt met hout, echt mega mega mega knetterheet en zelfs met krabben kregen we dat zink er niet af.

We hebben het op een gegeven moment wel voor elkaar gekregen om er een zakker in te krijgen, maar dat was echt na uuuuuuurenlang megaheet stoken....daarna is het ook nooit meer gelukt.

werkt echt geniaal. En ik ben er toch wel behoorlijk van overtuigd dat als je een houtvuurtje stookt de temperatuur wel hoger wordt dan die van een dunwandig uitlaatje (die worden immers ook niet roodgloeiend).

volgens mij is het trouwens niet eens zo duur, heb geen idee waar je het kunt laten doen, maar bijna alles wordt verzinkt.

Verchromen werkt ook wel, mijn MT uitlaat was verchroomd en rotte nergens. Nadeel is dat het wel om moet kunnen gaan met de uitzetting. Zink doet dat dus prima, chroom durf ik het niet van te zeggen maar denk dat dat ook gaat.

verchromen is alleen vies duur.



Misschien was die pijp dan op een andere manier als "thermisch" lees: onderdompelen in pot smeltende zink (vanaf 480graden) verzinkt, een manier die dus beter tegen hitte kon?

Wikipedia zegt:

Er zijn verschillende methoden van verzinken:

-elektrolytisch verzinken, zie galvaniseren
-thermisch verzinken, door dompelen in een bad met gesmolten zink
-schooperen, waarbij zinkdraad of zinkpoeder door een spuitpistool getransporteerd en met een vlam verhit wordt.
-sherardiseren of diffusieverzinken, het aanbrengen van een zinklaag door verhitting van producten en zinkpoeder in een oven


Zelf verder geen ervaring mee ofzo.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 17-9-2009 om 23:20 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 18-9-2009 1:15 Print reply

Posts: 9841
hmm geen idee.
het was geloof ik gaspijp ofzo.

mijn auto is thermisch verzinkt

kunt het ook nep verzinken door dat ding onder de zinkspray te spuiten

is het trouwens niet zo dat ze zinkblokken aan schepen en bruggen etc etc hangen om te zorgen dat het staal niet roest maar die zink alle ionen wegjenkt uit het zeewater oid.

meen ooit zoiets op tv gezien te hebben.

 
Too cool for school!
tsxhunter 18-9-2009 8:00 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hmm geen idee.
het was geloof ik gaspijp ofzo.

mijn auto is thermisch verzinkt

kunt het ook nep verzinken door dat ding onder de zinkspray te spuiten

is het trouwens niet zo dat ze zinkblokken aan schepen en bruggen etc etc hangen om te zorgen dat het staal niet roest maar die zink alle ionen wegjenkt uit het zeewater oid.

meen ooit zoiets op tv gezien te hebben.



ja klopt. heb het eens gezien op discovery.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
.luuk 18-9-2009 8:15 Print reply

Posts: 1483
jah bij Dirty-jobs oa.

zitten ook op bbm's , heb wel eens een bbm gezien waar van die annode weg was gevreten, en ook van staartstuk zelf was bijna niets meer over. was wel in zeewater btw
 
Niek de Wildt 18-9-2009 10:13 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hmm geen idee.
het was geloof ik gaspijp ofzo.

mijn auto is thermisch verzinkt

kunt het ook nep verzinken door dat ding onder de zinkspray te spuiten

is het trouwens niet zo dat ze zinkblokken aan schepen en bruggen etc etc hangen om te zorgen dat het staal niet roest maar die zink alle ionen wegjenkt uit het zeewater oid.

meen ooit zoiets op tv gezien te hebben.



Dat heet een kathodische werking, dat is dat het zink zich zegmaar "opoffert" voor het andere materiaal.
Zie het als de weg van de minste weerstand, het zink oxideerd makkelijker dan het andere materiaal en dus "kiest" de oxidatie voor zink.

 

Dit topic is 3748 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved