Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #58675 - Voorontsteking berekenen uit curve ...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 8636 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
NSR-kerol |
16-9-2009 19:27 |
Posts: 72 |
Ik heb vandaag een pvl digitale binnenrotor op mn honda nsr gezet stator nr. 1007, cdi-bobine nr. 500 105. ik krijg de brommer echter niet helemaal goed afgesteld. Ik hoef verder geen tips over hoe je een brommer af moet stellen enzo en ook niet dat een pvl digitaal 5,8 tot 6mm voorontsteking moet hebben want dat heb ik allemaal wel geprobeerd. Ik zou echter zeer dankbaar zijn als iemand mij een berekening of formule kan geven hoe je het perfecte aantal graden voorontsteking kan berekenen met behulp van het schema van de curve waar ik overigens wel een linkje van kan geven: http://www.pvl-zuend...es/pvl/diagramme.jpg
De cdi op het plaatje is niet hetzelfde model als ik heb maar er zit wel dezelfde curve in.
Enige suggesties over hoe je dat kan berekenen zou mooi zijn
|
|
I'll be back. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
16-9-2009 19:50 |
Posts: 9841 |
enige manier om dat te berekenen is met de testbank. Ik kan mijn ontsteking op de auto precies zo afstellen als ik wil, maar je weet gewoon niet wanneer het perfecte ontstekingsmoment is vantevoren.
Je moet dan eerst weten wanneer je de maximale ontbrandingsdruk wilt hebben (en dat is sowieso na BDP), aan de hand van de (variabele) verbrandingssnelheid van je mengsel zou je dan icm met een druksensor in je cilinderkop (die dus fysiek tegen alle invloeden moet kunnen) kunnen bepalen waar het optimale punt is.
makkelijker is met een testbank want uiteindelijk draait het toch om efficientie en vermogen.
Vantevoren exact berekenen gaat niet. Kunt alleen een ruwe indicatie hebben, bijv 10 gradne voorontsteking bij zoveel toeren. Hee..dat is precies wat de fabriek doet.
óf ik begrijp je verkeerd en moet je je vraag duidelijker stellen
|
|
Too cool for school! |
|
NSR-kerol |
16-9-2009 20:02 |
Posts: 72 |
Ah bedankt voor de info, ja pvl adviseerd 37 graden oftewel 6mm voorontsteking, wat opzich raar is omdat het aantal mm voorontsteking te maken heeft met de slag, en 37 graden in mijn geval dus op 5mm terecht komt, maar oke. zo heb ik hem dus nu ook staan, en dat gaat in iedergeval beter dan bij 6mm waarbij de bougie veeeeeeel te warm werd.
|
|
I'll be back. |
|
PRO TUNING |
16-9-2009 20:27 |
Posts: 4000 |
|
|
|
|
NSR-kerol |
20-9-2009 20:06 |
Posts: 72 |
Rotor gewoon 180 graden draaien dan heb je een linksdraaiende pvl. met mijn model tenminste, ik weet niet hoe dat met de anderen zit. En ik heb hier anders toch een pagina betreffende mijn CDI op de officiele pvl site die 6mm adviseerd, zoek maar: "105 500" op http://pvl-zuendungen.de/en/ en dan het bovenste linkje.
|
|
I'll be back. |
|
PRO TUNING |
20-9-2009 21:30 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: NSR-kerol
Rotor gewoon 180 graden draaien dan heb je een linksdraaiende pvl. met mijn model tenminste, ik weet niet hoe dat met de anderen zit. En ik heb hier anders toch een pagina betreffende mijn CDI op de officiele pvl site die 6mm adviseerd, zoek maar: "105 500" op http://pvl-zuendungen.de/en/ en dan het bovenste linkje.
Dat is niet de officiele PVL site
180 graden draaien klopt niet, je let niet op de W Zzp en W2 Zzp waarden.
En bobine of cdi met nummer 105 500 kan ik niet vinden
----------------------------------------------------------
Zündzeitpunkt-Einstellwerte
Achtung!
Die folgenden Einstellwerte in Tabelle „A“ dienen nur als Anhaltspunkte und sind ohne jegliche Gewähr!
Tabelle A
Hubraum bei Standardmotoren
(Werte ohne Gewähr!)
Analoges System
Digitales System
50 ccm / 60 ccm / 80 ccm
1,4 bis 1,6 mm
1,2 bis 1,4 mm
125 ccm
1,2 bis 1,4 mm
1,0 bis 1,2 mm
175 ccm
2,2 bis 2,4 mm
250 ccm
1,8 bis 2,2 mm
0,8 bis 1,0 mm
Motoren offener Klasse
2,2 bis 2,4 mm
Modifizierte Motoren (höhere Kompression) müssen eine Zündeinstellung verwenden, die hinter den obigen Werten zurückliegt.
|
|
|
|
NSR-kerol |
20-9-2009 22:10 |
Posts: 72 |
Wat is de officele pvl site als ik vragen mag, daar heb ik wel interesse bij?
Als je op de link die ik gegeven hebt 105 500 zoekt vind je een pagina dat een ander type cdi-bobine betreft, maar helemaal onderaan staat een tabelletje met cdi-bobines met dezelfde curve en die met dezelfde stator werken, daar staat hij tussen. En op diezelfde pagina staat: "The ignition timing should be set at 6 mm before TDC or 37° crank angle. Irrespective of which method is used, the stator must be brought into a position by twisting, where both marks correspond at either 6 mm before TDC or 37° crank angle."
En kun je me ook meer vertellen over die W Zzp en W2 Zzp waarden? want ik dacht naar de hand van dit plaatje http://pvl-zuendunge...ennzuendung_2_en.png , hoef je alleen de rotor een halve slag te draaien aangezien de 2 merktekens voor linksom en rechtsom draaiend precies tegenover elkaar staan. Ookal zie ik nu wel dat op de pagina staat dat de rotor op de afbeelding voor links als voor rechtsdraaiende motoren is.
Verder loopt de brommer nu wel goed, na het verstellen van de gasnaald en een ander membraam. Hij rijdt goed en heeft veel power. De afstelling van de ontsteking zit me enkel nog niet helemaal lekker omdat de brommer warmer wordt dan met de originele ontsteking (welliswaar niet warmer dan 80 graden C maar toch warmer en hij warmt ook sneller op). En hij bij bepaalde toerentallen een klein beetje stottert met halfgas, wat er overigens ook gewoon op zou kunnen duiden dat ik een dikkere gasnaald nodig heb, omdat de brommer eerst heel erg stotterde en ik de gasnaald nu op zijn diepst/laagst heb.
|
|
I'll be back. |
|
PRO TUNING |
21-9-2009 12:03 |
Posts: 4000 |
www.pvl.de is de officiele site, maar daar heb je niets aan.
Jij gebruikt een 500125 of 500134 bobine, maar deze zijn niet geschikt qwa curve voor een brommer.
Verder moet je uitgaan van de statische voorontsteking die in jouw geval negatief zal uitvallen.
|
|
|
|
NSR-kerol |
21-9-2009 16:18 |
Posts: 72 |
Ik heb zo'n type waar de cdi en bobine in één bakje zit en er staat duidelijk 105 500, of 500 105 op, één van de twee. maar wat bedoel je precies met statische voorontsteking? en hoeveel graden zou ik de rotor dan moeten draaien als ik hem normaal als een linksdraaiende ontsteking wil afstellen? Ja mijn kennis over dit onderwerp is nog niet zo heel groot
|
|
I'll be back. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
21-9-2009 18:08 |
Posts: 9841 |
als je draairichting precies andersom is moet je gewoon spiegelen in je bovenste dode punt. dat is vrij logisch als je er over nadenkt
statische voorontsteking is gewoon een 'vaste' vervroeging.
|
|
Too cool for school! |
|
PRO TUNING |
21-9-2009 19:12 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als je draairichting precies andersom is moet je gewoon spiegelen in je bovenste dode punt. dat is vrij logisch als je er over nadenkt
statische voorontsteking is gewoon een 'vaste' vervroeging.
Zo simpel werkt het niet.
1007 stator is alleen voor rechts draaiend.
Zund zeitpunkt winkel
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
21-9-2009 19:21 |
Posts: 9841 |
ow dat is wel interessant
|
|
Too cool for school! |
|
NSR-kerol |
21-9-2009 21:43 |
Posts: 72 |
Even een update, de NSR is net vastgelopen -_-, merkte helemaal niks in prestatieverlies of iets dergelijks, gewoon pats vast. even af laten koelen en hij starte met 1 kickje weer, presteerde nog hetzelfde dus er is hopelijk amper of geen schade. Maar even over de ontsteking, die stond blijkbaar niet goed . want de carb. was wel fijn afgesteld. En wat Martijn II dus ook al zei, dacht ik gewoon spiegelen. En die vervroeging word toch gewoon door de CDI geregeld? Ik dacht dat de stator enkel ervoor was om het "signaal" op te pikken. Nu vraag ik me af, is er überhaupt een mogelijkheid waarop ik dit kan laten werken op een linksdraaiend blok? of kan ik dat ding wel weg gooien.... Want ik heb zo t idee dat t in princiepe wel mogelijk moet zijn, de brommer liep bij volgas als een trein...
Dit bericht is gewijzigd door NSR-kerol op 21-9-2009 om 21:45 uur.
|
|
I'll be back. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
21-9-2009 22:43 |
Posts: 9841 |
ha. blijkbaar werkt het iig wel andersom.
en pro tuning, zou je uit kunnen leggen hoe een ontsteking maar één kant op kan werken? Bedoel... als je een magneet via de andere kant langs één spoel laat gaan (neem aan dat ie 1 spoel heeft en geen 2 waarbij ie gaat berekenen welke kant ie op draait ) dat hooguit de polariteit or whatever omdraait en daardoor het circuit niet meer functioneert.
blijkbaar functioneert het circuit nog prima... waaruit krijgt de ontsteking nog meer input om de curve te bepalen dan? één spoel waarbij de draairichting blijkbaar niet uitmaakt voor een signaal... hoe? hoe?
|
|
Too cool for school! |
|
NSR-kerol |
21-9-2009 22:46 |
Posts: 72 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ha. blijkbaar werkt het iig wel andersom.
en pro tuning, zou je uit kunnen leggen hoe een ontsteking maar één kant op kan werken? Bedoel... als je een magneet via de andere kant langs één spoel laat gaan (neem aan dat ie 1 spoel heeft en geen 2 waarbij ie gaat berekenen welke kant ie op draait ) dat hooguit de polariteit or whatever omdraait en daardoor het circuit niet meer functioneert.
blijkbaar functioneert het circuit nog prima... waaruit krijgt de ontsteking nog meer input om de curve te bepalen dan? één spoel waarbij de draairichting blijkbaar niet uitmaakt voor een signaal... hoe? hoe?
Wat hij zegt, zo had ik het ook precies van te voren beredeneerd ja, maar ik zou dus echt graag willen weten hoe t dan wel zit en of er ook maar een klein mogelijkheidje is dat ik dat ding er toch nog succesvol op kan beunen
|
|
I'll be back. |
|
ikkejw |
22-9-2009 0:05 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Zo simpel werkt het niet.
1007 stator is alleen voor rechts draaiend.
Zund zeitpunkt winkel
een maat van me had eens een PVL op z'n NS1 gezet, die konden we eerst nooit aan de praat krijgen... totdat hij em per ongeluk achteruit duwde in de versnelling, toen sloeg ie in 1x aan!
probleem was dat de 2 draden die vanaf de stator naar de cdi lopen, omgewisseld waren.
wat ik wil zeggen is, misschien heeft de TS wel de verkeerde stator, maar met de draden omgewisseld?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ha. blijkbaar werkt het iig wel andersom.
en pro tuning, zou je uit kunnen leggen hoe een ontsteking maar één kant op kan werken? Bedoel... als je een magneet via de andere kant langs één spoel laat gaan (neem aan dat ie 1 spoel heeft en geen 2 waarbij ie gaat berekenen welke kant ie op draait ) dat hooguit de polariteit or whatever omdraait en daardoor het circuit niet meer functioneert.
blijkbaar functioneert het circuit nog prima... waaruit krijgt de ontsteking nog meer input om de curve te bepalen dan? één spoel waarbij de draairichting blijkbaar niet uitmaakt voor een signaal... hoe? hoe?
zo'n ding heeft dus wel 2 spoelen, 1 om de condensator in de CDI op te laden, en een signaalspoel. als de signaalspoel eerst een puls geeft, zonder dat er spanning op de condensator staat, gebeurt er vrij weinig natuurlijk.
Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 22-9-2009 om 0:12 uur.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Dit topic is 8636 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|