Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Lagergaten meten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 832 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58616 - Lagergaten meten
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 2666 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

degoelaman 15-9-2009 0:11 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


in principe wel, maar zoals ik al zei, als je je carters gaat modificeren om je krukas op lijn te krijgen, dan ben je niet echt verstandig bezig en kun je beter de grondboring aanpassen omdat je zoals jij ook al zegt anders je versnellingsbak niet meer in lijn hebt.

lijnboren die shit en met een pasmal kun je dus alleen zeggen "past wel" of "past niet", terwijl het een kwestie van duizendsten kan zijn. Vind dat nogal een waardeloze methode.
kan me voorstellen dat je zoiets best kunt meten met een laser oid of zelfs met normaal licht wat divergent is en een bepaald patroon op de muur kan projecteren or whatevahh..




Maar als je je grondboring wil aanpassen (ik neem aan dat dat alleen je boringen van je krukaslagers zijn) moet je toch eerst weten hoe je ze moet gaan aanpassen en moet je dus het verschil opmeten.

Maar na o.a. dit alles gelezen te hebben, denk ik dat ik voor het goed en precies opmeten van de lagergaten t.o.v. elkaar niet de juiste spullen en kennis heb. En ook al zou ik dat wel hebben, dan zou ik ook nog het gereedschap moeten hebben om dit aan te passen. Ik ben nu dan ook van plan om mijn blok binnenkort in elkaar te zetten, want hij moet voor het seizoen van 2010 van de SOBW klaar zijn. Ik ga dan nog wel kijken of het vlak waar de cilinder opkomt paralel loopt met de krukas zodat de zuiger niet scheef in de cilinder zit.

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

Als iemand hier overigens nog ideeën over heeft, dan hoor ik het even goed nog graag.

Dit bericht is gewijzigd door degoelaman op 15-9-2009 om 0:13 uur.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 15-9-2009 1:57 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: degoelaman
[...]


Maar als je je grondboring wil aanpassen (ik neem aan dat dat alleen je boringen van je krukaslagers zijn) moet je toch eerst weten hoe je ze moet gaan aanpassen en moet je dus het verschil opmeten.



Tot op zekere hoogte....
Je kunt bijv. een mm groter gat boren, reken maar dat ze dan in lijn staan als ze namelijk niet in lijn staan (terwijl je wel goed boort) dan staat er nu meer dan een mm afwijking in.
Om maar wat te noemen. Je moet dus wel minstens de afwijking eruitboren, maar je hoeft niet perse te weten hoeveel die afwijking is. je kunt ook gewoon te groot boren, want uiteindelijk boor je aan de hand van de lagers die je gaat gebruiken.

dus als je lagermaat nu bijv. 50.00 mm is, zal je gat 49.98 oid zijn.
Stel dat je lagers 0.10mm uit lijn staan en stel dat de volgende mogelijke maat van het lager 50.25mm is, dan moet je toch boren naar 50.22mm, terwijl in theorie 50.08 je lagers al in lijn zou zetten.
Snap je?

Zijn ook geen dingen die je zelf kunt overigens. Denk dat je toch wel een beetje fatsoenlijk metaalbewerkingsbedrijf (of nog beter, motorrevisiebedrijf want die kunnen dat sowieso perfect lijnboren) moet benaderen voor zoiets. En dan moet je wel lagers kunnen krijgen.


Quote:

Maar na o.a. dit alles gelezen te hebben, denk ik dat ik voor het goed en precies opmeten van de lagergaten t.o.v. elkaar niet de juiste spullen en kennis heb. En ook al zou ik dat wel hebben, dan zou ik ook nog het gereedschap moeten hebben om dit aan te passen. Ik ben nu dan ook van plan om mijn blok binnenkort in elkaar te zetten, want hij moet voor het seizoen van 2010 van de SOBW klaar zijn. Ik ga dan nog wel kijken of het vlak waar de cilinder opkomt paralel loopt met de krukas zodat de zuiger niet scheef in de cilinder zit.

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

Als iemand hier overigens nog ideeën over heeft, dan hoor ik het even goed nog graag.

Dit bericht is gewijzigd door degoelaman op 15-9-2009 om 0:13 uur.


klopt. Denk dat er vrij weinig mensen zijn die hier de spullen voor hebben en dat is ook niet zo gek. Als je er haast mee hebt moet je het niet doen. Het is de moeite niet waard en het heeft meer nut naar andere dingen te kijken. Een snel sprintblok bouwen kost veel tijd en veel proberen, heel veel nadenken en heel goed begrijpen hoe iets zit, waarom iets zo werkt en waarom ze het in de fabriek wel of niet toegepast hebben.

Mooi voorbeeld is een rolls royce blok wat ik ken uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Daarin loopt de inlaat dwars door het uitlaatspruitstuk en dat strookte totaal niet met het beeld wat ik had van wat optimaal is voor een motor. Toch hadden ze er een hele goede reden voor, en zo is het met het volledige motorontwerp. Sommige dingen worden gedaan vanuit economisch oogpunt (goedkoper om te produceren en valt nog binnen de marges van kwaliteit). Die dingen kun je mooi uitmelken en verbeteren, maar het kost geld want het was vanuit economisch oogpunt (of kost veel tijd, zoals dit onderwerp).
Slechtere afwerking van de poorten en carters is daar bijv. een voorbeeld van. Prestatie boeit niet zo want snelheid is vaak toch gelimiteerd en als er minder power uitkomt blijft het ook langer heel.

Zo heb ik de afgelopen jaren enorm veel dingen geleerd door alleen maar te kijken naar verschillende motorbouwers en me af te vragen waarom bepaalde dingen gedaan worden, of juist waarom niet.

Ik heb zelf een inlaat ontworpen voor mn auto (naja ontworpen, kwam niet echt veel ontwerp aan te pas) en mij werd vantevoren verteld waarom het niet goed zou zijn. Ik wilde het niet geloven, maar omdat ik het dus verkeerd heb gedaan weet ik nu precies hoe belangrijk bepaalde factoren zijn bij een verbrandingsmotor die totaal tegen je intuitie ingaan (en vooral tegen de intuitie van dat gelul wat ik hier vaak op bf lees van mensen die andere mensen napraten die weer andere mensen napraten en uiteindelijk praat iemand zichzelf na met volle overtuiging).

naja goed. Knal dat blok gewoon in elkaar, ga er lang over nadenken, bouw het blok in je hoofd, bedenk dingen waarvan je denkt..wow..als dit niet fucking geniaal is weet ik het ook niet meer... en terwijl je naar het octrooibureau loopt bedenk je je waarom het een stom idee is.
en dan heb je wat geleerd. en daarna krijg je nog vettere ideeën.

heheh
klaar met mn gelul.

 
Too cool for school!
degoelaman 15-9-2009 14:56 Print reply

Posts: 136
haha, mooi verhaal
Maar het is inderdaad wel zo dat je iets echt goed begrijpt door er zelf achter te komen en zelf dingen te proberen. Zoals jij bijvoorbeeld met je spruitstuk.
Ik zelf hou daar ook wel van om van dat soort dingen uit te proberen. Ik heb ook nog wel wat ideeetjes, maar in theorie is het vaak makkelijker dan in de praktijk. En dat blok moet voor het seizoen van 2010 klaar zijn, dus voor die ideeen is later misschien tijd en geld :P

Dit bericht is gewijzigd door degoelaman op 15-9-2009 om 14:59 uur.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer

Dit topic is 2666 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved