Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Lagergaten meten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 848 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58616 - Lagergaten meten
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 14-9-2009 20:43 Print reply
Posts: 7168
Is het de moeite waard?
(serieuze vraag aan de bovenstaande mensen die er verstand van hebben)
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 20:54 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Is het de moeite waard?
(serieuze vraag aan de bovenstaande mensen die er verstand van hebben)


dat zat ik me ook al af te vragen. Als het zo nauwkeurig komt deden ze het wel vanuit de fabriek en is het dus al goed. Plus, hoe hou je rekening met uitzetting van materiaal en hou je alles in lijn onder bepaalde belasting etc etc.

Denk dat hetgene wat je hiermee kunt winnen zo ver gaat dat je je beter kunt focussen op andere factoren.
Als je het voor je gevoel goed wilt hebben doe je het gewoon lijnboren. Kun je redelijk nauwkeurig doen (en met redelijk bedoel ik dat ik het laatst op 0.002mm nauwkeurig heb gezien)

Daarbij komt nog dat je dan ook rekening moet houden met de nauwkeurigheid van de lagers. het is nutteloos om nauwkeuriger te gaan dan het minst nauwkeurige element.


edit: ik neem aan dat de lagers kogellagers zijn en dus een bepaalde tolerantie hebben qua verdraaiing in graden. De afstand tussen de lagers en die tolerantie kunnen dan de basis zijn voor een berekening waarbij je uit kunt rekenen wat de maximale offset van je gaten kan zijn.

Bijv. 10cm tussen de lagers, 1 graad tolerantie in beide lagers is bijv. 0.20mm offset zonder problemen.

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 14-9-2009 om 20:59 uur.

edit2:

zo te zien hadden ze daar bij skf ook al over nagedacht.
dit lijkt op een calculator voor wat ik hierboven zei (geen zin om het helemaal uit te zoeken)

http://www.skf.com/s...d=&action=Calc11


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 14-9-2009 om 21:00 uur.
 
Too cool for school!
Markjo 14-9-2009 21:06 Print reply

Posts: 1061
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en daarom ga je dus meten... en als je meet dat het niet goed is..hoe ga je het dan oplossen?

Lijkt me duidelijk dat ik beide replies in mijn vorige reply al behandeld heb.



meten is dus bijna niet te doen, zoals ik al eerder aangaf.

je zegt ook dat je je moet focussen op belangrijke zaken. Als je een knappe racer gaat bouwen, dan zorg je ervoor dat alles in orde is.

je hebt idd gelijk dat de kogellagers enige speling vrijlaten voor uitlijn fouten, maar het is niet verkeerd om te kijken hoeveel er met de uitlijning mis is.

al met al is dit niet het eerste waar je druk moet maken met het tunen van een blok, maar het is niet verkeerd om er naar te kijken.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 21:36 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
[...]


meten is dus bijna niet te doen, zoals ik al eerder aangaf.




Quote:

je hebt idd gelijk dat de kogellagers enige speling vrijlaten voor uitlijn fouten, maar het is niet verkeerd om te kijken hoeveel er met de uitlijning mis is.

al met al is dit niet het eerste waar je druk moet maken met het tunen van een blok, maar het is niet verkeerd om er naar te kijken.



meten is dus niet te doen, maar je moet wel je uitlijning meten.

lekker jezelf aan het tegenspreken of begrijp ik je gewoon niet?

 
Too cool for school!
Markjo 14-9-2009 21:51 Print reply

Posts: 1061
dan mag je mij vertellen wanneer ik verteld heb dat het te meten valt.

als je een pasmal maakt dan kan je controleren hoe de carters op dat moment uitgelijnd zijn tov de pasbussen.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 21:54 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
dan mag je mij vertellen wanneer ik verteld heb dat het te meten valt.

als je een pasmal maakt dan kan je controleren hoe de carters op dat moment uitgelijnd zijn tov de pasbussen.


hoe nauwkeurig weet je het dan?

 
Too cool for school!
Markjo 14-9-2009 22:00 Print reply

Posts: 1061
ik gaf de optie van pasmallen eigenlijk enkel om een oplossing te geven voor uitlijnfouten tussen 2 gaten.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 22:05 Print reply

Posts: 9841
zou je me kunnen uitleggen hoe pasmallen dan precies werken? ... qua nauwkeurigheid?

ik heb nl het idee in mn hoofd dat je een as draait die zo goed mogelijk in de gaten past qua maat, waardoor elke afwijking ervoor zorgt dat die pasmal niet meer past.

wss begrijp ik dat principe verkeerd ofzo...maar als je dus zoiets doet dan zit je nog steeds met bepaalde toleranties van enkele hondersten en kun je dus nooit kleiner 'passen' dan die honderdsten.

 
Too cool for school!
Leen 14-9-2009 22:07 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zou je me kunnen uitleggen hoe pasmallen dan precies werken? ... qua nauwkeurigheid?

ik heb nl het idee in mn hoofd dat je een as draait die zo goed mogelijk in de gaten past qua maat, waardoor elke afwijking ervoor zorgt dat die pasmal niet meer past.

wss begrijp ik dat principe verkeerd ofzo...maar als je dus zoiets doet dan zit je nog steeds met bepaalde toleranties van enkele hondersten en kun je dus nooit kleiner 'passen' dan die honderdsten.




nou, ik kan een as op 0,001mm draaien hoor.

dus die tolerantie zit wel snor.
dan zit je alleen met de tolerantie van die lagerzittingen.

als dat al 0,02mm is (best aanneembaar) dan heeft het ook geen zin om het hele zooitje na te meten, want die 0,02mm blijft er dan toch wel inzitten op de een of andere manier.
lagers hebben uiteraard ook nog een bepaalde maat en vormtolerantie, dingen kunnen net zo goed ovaal zijn, etc.

kortom, je kan alles wel nameten en dergelijke, maar zoals martijn krijgt, je krijgt het niet beter als de grootste afwijking in de carters, krukas, lagers, etc.
 
Markjo 14-9-2009 22:11 Print reply

Posts: 1061
je begrijpt het goed, je zou de mallen met een tolerantie van 0,005mm kleiner kunnen maken. Dan heb je een lichte perspassing.

dan zijn de gaten nauwkeurig voldoende uitgelijnd om geen ongewenste problemen meer te geven met een lager.

btw
de C3 lagers hebben van zichzelf ook al een ruimere passing.

edit:
passing tussen kogels en schalen natuurlijk

Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 14-9-2009 om 22:13 uur.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Almer 14-9-2009 22:33 Print reply

Posts: 3325
Ik weet dat bij Kreidler productie-codes in de carters staan, waaraan je kan zien of ze bijelkaar horen. Heb jij dat niet?

Met een laser kun je de lijn opmeten.
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 22:57 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



nou, ik kan een as op 0,001mm draaien hoor.

dus die tolerantie zit wel snor.
dan zit je alleen met de tolerantie van die lagerzittingen.

als dat al 0,02mm is (best aanneembaar) dan heeft het ook geen zin om het hele zooitje na te meten, want die 0,02mm blijft er dan toch wel inzitten op de een of andere manier.
lagers hebben uiteraard ook nog een bepaalde maat en vormtolerantie, dingen kunnen net zo goed ovaal zijn, etc.

kortom, je kan alles wel nameten en dergelijke, maar zoals martijn krijgt, je krijgt het niet beter als de grootste afwijking in de carters, krukas, lagers, etc.


probleem blijft dat je altijd een speling zal moeten hebben om te kunnen plaatsen, en dus 0.001mm gaat je niet lukken om fysiek erin te stoppen. Denk dat 0.005 het kleinste is wat je voor elkaar gaat krijgen, en dan nog past het alleen als het 100% in lijn ligt.

Dat betekent ook dat als je dus 0.005 lijnafwijking tussen beide boringen hebt, je de pasmal er al niet eens inkrijgt en dus nog geen fuck weet.

het is verdomme nog minder handig dan een smallband lambdasonde

 
Too cool for school!
degoelaman 14-9-2009 23:41 Print reply

Posts: 136
Als ik het goed begrijp kan je z´n bus in de lagergaten gebruiken als een grote pasbus, en dan zou je daarna twee nieuwe passpennetjes moeten maken op de pasvlakken van de carters en dan zitten de lagergaten recht tegen over elkaar. Maar dan heb je inderdaad het probleem dat je versnelingsbaklagers misschien niet meer goed in lijn liggen. En je hebt dan wel je lagergaten van je krukas uitgelijnd, maar je weet dan nog niet wat de afwijking was en wat de eventuele afwijking van de versnelings bak is geworden, toch?
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
Niek de Wildt 14-9-2009 23:41 Print reply
Posts: 7168
@ martijn

Hier kun je idioot veel (goed geoordende) gegevens vinden, met een iedere keer een mooi uitlegje erbij:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Download het SKF electronische handboek (vaak ook te vinden in de programma-map van een technische school, toevallig vandaag doorgebladerd) daar kun je dit soort dingen vinden.



offtopic: al een aantal artikelen bestudeerd die ik ooit had gestuurd? goed bevallen?


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-9-2009 om 23:43 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 23:44 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: degoelaman
Als ik het goed begrijp kan je z´n bus in de lagergaten gebruiken als een grote pasbus, en dan zou je daarna twee nieuwe passpennetjes moeten maken op de pasvlakken van de carters en dan zitten de lagergaten recht tegen over elkaar. Maar dan heb je inderdaad het probleem dat je versnelingsbaklagers misschien niet meer goed in lijn liggen. En je hebt dan wel je lagergaten van je krukas uitgelijnd, maar je weet dan nog niet wat de afwijking was en wat de eventuele afwijking van de versnelings bak is geworden, toch?


in principe wel, maar zoals ik al zei, als je je carters gaat modificeren om je krukas op lijn te krijgen, dan ben je niet echt verstandig bezig en kun je beter de grondboring aanpassen omdat je zoals jij ook al zegt anders je versnellingsbak niet meer in lijn hebt.

lijnboren die shit en met een pasmal kun je dus alleen zeggen "past wel" of "past niet", terwijl het een kwestie van duizendsten kan zijn. Vind dat nogal een waardeloze methode.
kan me voorstellen dat je zoiets best kunt meten met een laser oid of zelfs met normaal licht wat divergent is en een bepaald patroon op de muur kan projecteren or whatevahh..


 
Too cool for school!

Dit topic is 2665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved