Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Lagergaten meten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 629 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58616 - Lagergaten meten
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2664 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

degoelaman 13-9-2009 20:29 Print topicpost

Posts: 136
Hallo,

Ik ben bezig met het opbouwen van een Yamaha FS1 raceblok voor de SOBW en omdat die veel toeren moet gaan maken, moet alles qua lagering goed zitten natuurlijk. Ik heb al een goede krukas die volgens de omschrijving 18k aan zou moeten kunnen en ook heb ik al goede krukaslagers van SKF. Maar nu wil ik graag kijken of mijn lagergaten recht t.o.v elkaar zitten zodat er zo min mogelijk wrijvinsverlies ontstaat in de lagers en de lagers meer toeren aan kunnen.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik dit zou kunnen meten?
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer

Gerard1793 13-9-2009 20:48 Print reply

Posts: 4006
Laser? Leica ofzo
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
degoelaman 13-9-2009 21:06 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
Laser? Leica ofzo


En hoe zou je dat daar precies mee kunnen doen dan?

 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
Niek de Wildt 14-9-2009 11:25 Print reply
Posts: 7168
Download het SKF electronische handboek (vaak ook te vinden in de programma-map van een technische school) daar kun je dit soort dingen vinden.
 
PRO TUNING 14-9-2009 11:34 Print reply

Posts: 4000
Je hebt dus ceramic lagers ?

Ga naar een goede machinefabriek met meetkamer en Mitutoyo meetapparatuur.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 14-9-2009 om 13:39 uur.
 
degoelaman 14-9-2009 13:01 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Je hebt dus ceramic lagers ?

Ga naar een goede machinefabriek met meetkamer en Mitutoyo metapparatuur.


Ik heb geen ceramische lagers. Ik heb gewoon stalen SKF C3 lagers.

Ik heb inderdaad al gevraagd via een kennis of die dit voor mij zou kunnen opmeten in een machinefabriek waar hij werkt. Maar de taster van het meetaparaat was te groot, dus die paste niet in het blok. Daarom vroeg ik mij af of dit ook op een andere manier zou kunnen.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
PRO TUNING 14-9-2009 13:42 Print reply

Posts: 4000
Voor een goede meting heb je toch een meetkamer nodig.
 
De Schout 14-9-2009 20:04 Print reply
Posts: 5327
als je het op 0.005mm of minder wilt weten zul je idd een 2d/3d meetmachine moeten hebben in een mooie meetruimte.

als je met een nauwkeurigheid van 0.01mm al tevreden bent, zou ik de karters als set opstappen op een (conventionele) freesbank (digitale uitlezing is wel nodig), gat in bovenste carter uitklokken, bovenste carter eraf halen (terwijl je het onderste laat zitten) en onderste lagergat uitklokken. en dan kijken of en wat het verschil is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Markjo 14-9-2009 20:14 Print reply

Posts: 1061
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
als je het op 0.005mm of minder wilt weten zul je idd een 2d/3d meetmachine moeten hebben in een mooie meetruimte.

als je met een nauwkeurigheid van 0.01mm al tevreden bent, zou ik de karters als set opstappen op een (conventionele) freesbank (digitale uitlezing is wel nodig), gat in bovenste carter uitklokken, bovenste carter eraf halen (terwijl je het onderste laat zitten) en onderste lagergat uitklokken. en dan kijken of en wat het verschil is.


ben alleen bang dat je het lagergat niet van buiten kan meten, als ik begrijp wat je bedoelt

je zou ook een pasmallen kunnen maken die precies in de lagergaten passen. als je dan het blok met de mal in elkaar zet staan ze kaarsrecht tegenover elkaar. Maar dan zit je nog met het probleem, dat je waarsschijnlijk meerdere gaten tegelijk uitgelijnd wil hebben.

Hoe wil je trouwens (na het gemeten te hebben) alles uitgelijnd krijgen. Met een pasmal kan je 2 gaten uitgelijnd krijgen, maar dan verslechterd misschien de positie van overige gaten
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 20:23 Print reply

Posts: 9841
gewoon overmaat loodrecht er doorheen boren en dan dus andere lagers erinklatsen.

0.50mm uitboren, in één keer, ligt het hoe dan ook in lijn en is vrij eenvoudig af te stellen op je carters. Weet niet in welke maten lagers te krijgen zijn, maar er zijn vast wel minieme overmaten.

 
Too cool for school!
mtx-motard 14-9-2009 20:30 Print reply

Posts: 14947
idd net wat markjo zegt, zometeen staan de krukas lagerpassingen perfect tegen over elkaar, maar dan zou de uitgaande as van de versnellingsbak wel ''beroerder'' uit kunnen komen.


 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Markjo 14-9-2009 20:33 Print reply

Posts: 1061
voor zover ik weet zijn er geen overmaat lagers, enkel met een andere passing a 0,01 groter/kleiner en dit zijn al speciale lagers.

en zoals jij het wil doen is niet echt de manier, zou wel kunnen btw.
maar dan wordt het blok te veel verzwakt en je moet met pasringen gaan werken om het te groot geboorde gat op te vullen. Zo veel vlees heb je doorgaans niet om het lager heen
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 20:34 Print reply

Posts: 9841
kijk...

in de fabriek hebben ze waarschijnlijk geboord zoals ik het hierboven uitleg, dat betekent dus dat fabrieksaf de gaten perfect in lijn liggen, alle gaten. Kan ook zijn dat ze dat niet doen, dan moet je het zelf doen zoals ik hierboven zeg.

De pasbussen in de carterhelften zouden moeten voorkomen dat er ook maar enige beweging tussen de carterhelften kan bestaan. dus als de gaten vanaf de fabriek in lijn liggen, liggen ze nog steeds in lijn als de passingen van de pasbussen nog goed zijn (en ik zou niet weten waarom die zouden verleppen).

Als je de carters ten opzichte van elkaar gaat lopen veranderen ben je gewoon dom bezig en krijg je idd dat andere gaten niet meer in lijn lopen. Gaten opboren is dan ook de enige oplossing.

 
Too cool for school!
mtx-motard 14-9-2009 20:37 Print reply

Posts: 14947
het kan ook zijn dat je linker carterhelft niet in de fabriek als set is geboord tegelijk met de rechter carterhelft.

zo krijg je minimale afwijkingen bij uitwisseling van verschillende carterhelften, door de bouwjaren heen.


 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Markjo 14-9-2009 20:38 Print reply

Posts: 1061
veel mensen weten de geschiedenis van de brommer niet. je zou niet altijd kunnen weten of dit niet voor jou gebeurd is.

ook lijkt mij een blok een massa product. Dan kan je niet blindelings uitgaan van een perfect gematched setje carters.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-9-2009 20:41 Print reply

Posts: 9841
en daarom ga je dus meten... en als je meet dat het niet goed is..hoe ga je het dan oplossen?

Lijkt me duidelijk dat ik beide replies in mijn vorige reply al behandeld heb.

 
Too cool for school!

Dit topic is 2664 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved