Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Accu laat niet.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 955 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58610 - Accu laat niet.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 2103 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 19-9-2009 1:29 Print reply

Posts: 9841
ik snap wat je bedoelt. maar is het niet wat makkelijker om gewoon de laadspanning te meten?

Mijn zekering is toevallig laatst gesmolten in de auto en toen merkte ik hoeveel weerstand zon vies ding kan hebben. scheelde een volt ofzo op 12V. niet zo gek dat ie smolt.

maar toch. hier boeit het toch niet hoeveel volt je zekering is...als het ware...



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 19-9-2009 om 1:49 uur.
 
Too cool for school!
Vehikel 19-9-2009 12:14 Print reply

Posts: 2903
Meet eens wat er op de regelaar binnenkomt.
Nogmaals: je hebt echt die 13 volt nodig, anders laadt ie simpelweg niet op.

Het principe: er komt een hoog voltage op de spanningsregelaar binnen, de regelaar begrenst de spanning tot een zekere hoogte. De voorwaarde is wèl dat de inkomende spanning hoger moet zijn, dan wat hij uitstuurt.

Daarom ff meten welk voltage de regelaar binnenkomt, als deze lager ligt, dan hoef je het in de regelaar en erna niet te zoeken (wel voor zekerheid ff meten met de uitgang van de regelaar los).

Edit: controleer ook of de regelaar massa heeft, de behuizing ervan moet vaak contact maken met het frame.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 19-9-2009 om 12:17 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
slenger 19-9-2009 13:03 Print reply
Posts: 363
Bedankt voor jullie reacties, ik zal proberen jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Op de spanningsregelaar komt ~16V AC binnen vanaf de ontsteking.
De verlichting verloopt niet via de accu maar direct vanaf de spanningsregelaar, dit voltage was met de oude regelaar 6V AC.
Met de "nieuwe" tweedehands regelaar is dit ~10V AC, dit komt dus beter in de buurt van 12V voor de verlichting.

De spanningsregelaar fungeert ook als gelijkrichter om de accu op te laden? (Accu dient enkel voor het elektrisch starten, toeter en dashboard.)

De laadspanning wanneer de brommer stationair loopt is dramatisch laag
~6V DC, er staat op diezelfde polen ook een hogere wisselspanning.
Wat er dus op wijst dat de gelijkrichter = spanningsregelaar? niet goed functioneert? De regelaar heeft een goede massa met het frame.

Kan ik hieruit veilig concluderen dat deze tweedehands spanningsregelaar ook defect is, of kan er nog meer spelen? Zoja, wat kan ik nog meer doormeten/controleren. (zitten er nog meer componenten op voor het laden van de accu?)

Dit bericht is gewijzigd door slenger op 19-9-2009 om 13:42 uur.
 
mhclub.tk - Under construction.
slenger 21-9-2009 15:11 Print reply
Posts: 363
Sorry voor boost.
Maar zou iemand mij met zekerheid kunnen zeggen dat mijn spanningsregelaar kapot is. Want dan bestel ik een nieuwe.
 
mhclub.tk - Under construction.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-9-2009 16:36 Print reply

Posts: 8594
Jij bedoelt een gelijkrichter, geen spanningsregelaar.
Stationnair laadt een accu niet bij inderdaad. Dat is ook logisch, de spanning stijgt met de toeren.
De reden waarom je meer dan 12V volt moet hebben om een batterij te laden, is ook simpel; je moet voldoende (spannings)hoogte hebben om het vat (accu) te vullen, net zoals bij water dus.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 21-9-2009 18:06 Print reply

Posts: 9841
kan aan mij liggen, maar ik vind 16V AC best wel weinig... is dat stationair of op toeren?
Ik meen dat mn haynes destijds 60V ofzo als waarde opgaf voor de spanningsregelaar/gelijkrichter.


 
Too cool for school!
Vehikel 21-9-2009 22:03 Print reply

Posts: 2903
Ik neem aan dat je een spanningsregelaar en gelijkrichter in 1 hebt?
Wat is de spanning bij gas geven? (het kan zijn dat hij stationair niet oplaadt.)
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

Dit topic is 2103 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved