Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - uitshimmen carterspeling + motorband

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 698 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58602 - uitshimmen carterspeling + motorban...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3266 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

degoelaman 13-9-2009 15:56 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
uitshimmen gebeurt bij puch 2-speed blokjes ook

Volgens mij heeft puch van die aparte lagers net als in een balhoofd, dus daar moet je de speling bij weg stellen. Maar dat weet ik niet zeker hoor.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
2SLOW4ME 13-9-2009 20:51 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: degoelaman
over dat uishimmen, volgens mij moet je gewoon je lagers op je krukas persen zo ver als dat kan en dan je krukas inclusief lagers in je carters maken, carters met eventuele pakking goed aandraaien met het juiste aandraai moment en dan met een voelermaatje de ruimte tussen de buitenstering van je lagers en je carter meten door het gat waar de kering in moet komen. Dan die ruimte bij elkaar optellen en delen door twee en dan weet je aan beide zeide je speling. Maar er moet natuurlijk ook een beetje speling zijn tussen je lager en je carter omdat je lager natuurlijk iets uitzet door de vrijvingswarmte. Ik weet niet hoeveel speling dat moet zijn.
Je kan er wel van uit gaan dat het standaard goed is vanaf de fabriek, maar als je pasvlakken van je carters een keer zijn gevlakt, of je hebt, als je een pakking hebt, een dunnere pakking dan zou dat betekenen dat je lagers klem zouden komen.


ten eerste, gebruik asjeblieft wat leestekens. Want om dit bericht te lezen en te begrijpen heb ik 5 minuten nodig gehad .

wat is een voelermaatje? en wat zijn de pasvlakken van mijn carter??
dat over die lagers op de krukas duwen zo ver mogelijk en dan de speling checken via die keerring daten lijkt me ook niet zo makkelijk aangezien dat gat van je keerring kleiner is dan het gat van je krukaslager.. hoe meet ik dat dan ?
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
Royal Club 13-9-2009 20:53 Print reply

Posts: 60390
ik dacht dat we het hadden over je bak>?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
2SLOW4ME 13-9-2009 21:03 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ik dacht dat we het hadden over je bak>?


bak, blok.. nu wil ik wel meteen alles weten..
overigens heb ik op t appie forum wel al gehoord dat als de krukas goed gecentreerd zit het goed genoeg is...

hoe deed jij dat dan met je bak?
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
degoelaman 13-9-2009 21:03 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2SLOW4ME
[...]


ten eerste, gebruik asjeblieft wat leestekens. Want om dit bericht te lezen en te begrijpen heb ik 5 minuten nodig gehad .

wat is een voelermaatje? en wat zijn de pasvlakken van mijn carter??
dat over die lagers op de krukas duwen zo ver mogelijk en dan de speling checken via die keerring daten lijkt me ook niet zo makkelijk aangezien dat gat van je keerring kleiner is dan het gat van je krukaslager.. hoe meet ik dat dan ?


Sorry voor het weinige gebruik van leesteken, ik zal er in het gevolg meer op letten.

Een voelermaatje is een meetinstrument met plaatjes van verschillende dikte. Op deze plaatjes staat de dikte en zo kun je met deze plaatjes de speling (ruimte) ergens tussen meten.
De pasvlakken van je carters zijn de vlakken waar de carters elkaar raken. Teminste dat bedoel ik er mee.

En die plaatjes van een voelermaatje zijn erg flexibel, dus zo kun je ze in je carter, tussen de zijkant van je lager en je lagergat steken. Het is inderdaad even rommelen maar het is te doen.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
2SLOW4ME 13-9-2009 21:05 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: degoelaman
[...]


Sorry voor het weinige gebruik van leesteken, ik zal er in het gevolg meer op letten.

Een voelermaatje is een meetinstrument met plaatjes van verschillende dikte. Op deze plaatjes staat de dikte en zo kun je met deze plaatjes de speling (ruimte) ergens tussen meten.
De pasvlakken van je carters zijn de vlakken waar de carters elkaar raken. Teminste dat bedoel ik er mee.

En die plaatjes van een voelermaatje zijn erg flexibel, dus zo kun je ze in je carter, tussen de zijkant van je lager en je lagergat steken. Het is inderdaad even rommelen maar het is te doen.


oh die dingen!! ik snap wat je bedoelt .
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
degoelaman 13-9-2009 21:07 Print reply

Posts: 136
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2SLOW4ME
[...]


oh die dingen!! ik snap wat je bedoelt .


 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
Royal Club 13-9-2009 21:07 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2SLOW4ME
[...]


bak, blok.. nu wil ik wel meteen alles weten..
overigens heb ik op t appie forum wel al gehoord dat als de krukas goed gecentreerd zit het goed genoeg is...

hoe deed jij dat dan met je bak?


ik gok erop dat je ooit heb gelezen dat ik mn bak heb zitten uitshimmen, want ik kan me verder niks recents herinneren dat iemand anders dat gedaan heeft.
dat shimmen was noodzakelijk omdat mn carters en bak een beetje hun beste tijd hadden gehad, en bij het accelereren mn bak de uitgaande as naar binnen trok. en als dat gebeurde het ergens tegen aan ging ratelen (waar weet ik nogsteeds niet). vandaar had ik aan iedere kant van de as 1 extra bakshim gestoken om de speling te verminderen. meer heb ik niet gedaan.

verder is het ook onnodig om te doen als ie gewoon doet wat ie moet doen
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
2SLOW4ME 13-9-2009 21:11 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


ik gok erop dat je ooit heb gelezen dat ik mn bak heb zitten uitshimmen, want ik kan me verder niks recents herinneren dat iemand anders dat gedaan heeft.
dat shimmen was noodzakelijk omdat mn carters en bak een beetje hun beste tijd hadden gehad, en bij het accelereren mn bak de uitgaande as naar binnen trok. en als dat gebeurde het ergens tegen aan ging ratelen (waar weet ik nogsteeds niet). vandaar had ik aan iedere kant van de as 1 extra bakshim gestoken om de speling te verminderen. meer heb ik niet gedaan.

verder is het ook onnodig om te doen als ie gewoon doet wat ie moet doen


Ja, op appie forum heb ik van jou toen gelezen dat je de bak aan het uitshimmen was.
Maar ik heb nooit mee gekregen dat het was omdat het was omdat je bak en carters hun beste tijd gehad hadden.

als hij doet wat hij moet doen is het niet nodig nee, maar als ik met iedere mm speling die ik op kan vullen bijv. soepeler schakel wil ik daar best een half dagje aan besteden .
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
Royal Club 13-9-2009 21:14 Print reply

Posts: 60390
je rijd derbi, en je zit te zeuren dat je niet soepel kan schakelen?

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
tsxhunter 13-9-2009 21:15 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
je rijd derbi, en je zit te zeuren dat je niet soepel kan schakelen?



mijn maat heeft tzr, ook am6 tog? en die schakeld ook niet super.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Royal Club 13-9-2009 21:16 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


mijn maat heeft tzr, ook am6 tog? en die schakeld ook niet super.


hij heeft een derbi blok
en als je zit te zeuren dat am6 kut schakelt moet je je niet aanstellen en harder stampen
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
2SLOW4ME 13-9-2009 21:23 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
je rijd derbi, en je zit te zeuren dat je niet soepel kan schakelen?



je vergeet dat ik - de grootste beunhaas van zowel appie als brommer forum - het blok gereviceerd heb .
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
Royal Club 13-9-2009 21:23 Print reply

Posts: 60390
reviceer het dan eerst ns goed..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
2SLOW4ME 13-9-2009 21:33 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
reviceer het dan eerst ns goed..


vind t wel best.. t zit in elkaar, en het rijdt nu al meer dan 4 maanden zonder dat er echt iets aan het blok kabot is gegaan.. (1x lekke uitlaat, was geen probleem..).

en hij schakeld wel redelijk, nét ff lichter dan de rs van een vriend van me.


Maargoed, ik ga er vanuit dat je al die shit dus bij zo'n "nieuw" blok niet hoeft uit te shimmen. en gewoon goed in elkaar moet zetten .
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..

Dit topic is 3266 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved