Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - uitshimmen carterspeling + motorband

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 516 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #58602 - uitshimmen carterspeling + motorban...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3267 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

2SLOW4ME 12-9-2009 23:52 Print topicpost

Posts: 1944
Hee, ik had ff een vraagje met betrekking tot het uitshimmand van de carterspeling en bij het gebruikt van een motorvoorband als achterband.

Allereerst maar eens die carter speling.

Ik hoorde van de vader van een vriend van me dat je de ruimte die tussen je krukas en je carter zit normaal gesproken met revisie hoort optevullen..

Nu is mijn vraag, hoe meet ik dat op? en hoe is dan de goede manier van monteren? eerst de lagers in het carter, krukas er in en met een of ander stuk gereedschap (mn digi schuifmaat zal wel te kort en lomp zijn) die speling aan biede kanten meten, bij elkaar op stellen, door 2 delen en aan iedere kant een shim dr tussen?

en hoe zit dat bij de versnellingsbak? hoe kan ik er achter komen hoe ik dat moet uitshimmen?

ten tweede.. Ik heb laatst voor mijn GPR een 130/70-16 achterbandje gekocht, mooi in de aanbieding van 200 > 130.
band = Dunlop sportmax qualifier II.

Maar nu heb ik laatst een discussie gezien over dat je een voorband van een motor andersom moet monteren als je hem als achterband gaat gebruiken. hoe zit dat?

Luziano / 2SLOW4ME .
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..

kenny77 13-9-2009 0:01 Print reply

Posts: 29286
De spelling opvullen heb ik nog nooit gedaan, is ook niet nodig lijkt me.

Ik meen me te herinneren dat het aan het type profiel van de band ligt.
Als je een foto plaatst kunnen mensen wel zeggen hoe die om moet.
(ik niet)
 
2SLOW4ME 13-9-2009 0:08 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
De spelling opvullen heb ik nog nooit gedaan, is ook niet nodig lijkt me.

Ik meen me te herinneren dat het aan het type profiel van de band ligt.
Als je een foto plaatst kunnen mensen wel zeggen hoe die om moet.
(ik niet)



ok, vreemd.. want die pa van die vriend van me die heeft in zn kreidkler blok 1 ring aan een kant van de krukas... en die RS van zijn zoon heeft dus aan beide kanten 1 mm speling, maar je kunt ook fijn die krukas op en neer trekken ..

http://ssl.delti.com...;dsco=1107&m_s=1

dit is het bandje als het goed is
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
-simon- 13-9-2009 0:12 Print reply

Posts: 8211
bij kreidler heb ik dat uitshimmen ook wellis vaker gezien en gehoort. maar bij andere blokken hoor en zie je er eigenlijk nooit wat van.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Tim-gpr99 13-9-2009 8:35 Print reply

Posts: 841
Bij oudere brommers zoals kreidler en puch Schijnt het wel te moeten, maar waarom het tegenwoordig niet hoeft en gebeurt, geen id
 
GPR50 '99 streetfightert
PRO TUNING 13-9-2009 11:07 Print reply

Posts: 4000
Kreidler en sommige types geschakelde Puch`s zijn voorzien van magneetlagers (BO17 - L17) dit type lager moet uitgeshimd worden.
 
Elco 13-9-2009 11:10 Print reply
Posts: 4527
Die band heeft een draairichting. die moet je gewoon aanhouden

waarom zou je hem om moeten draaien?
 
Royal Club 13-9-2009 11:14 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Elco
Die band heeft een draairichting. die moet je gewoon aanhouden

waarom zou je hem om moeten draaien?


omdat een achterband trekkende krachten te verduren krijgt, en een voorband remmende krachten.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Makrolon 13-9-2009 11:36 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


omdat een achterband trekkende krachten te verduren krijgt, en een voorband remmende krachten.

Maar je profiel moet zorgen dat het water word afgevoerd. En dat heeft dus alleen te maken met de draairichting en niet met of hij moet trekken of remmen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Royal Club 13-9-2009 11:42 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Maar je profiel moet zorgen dat het water word afgevoerd. En dat heeft dus alleen te maken met de draairichting en niet met of hij moet trekken of remmen.


hij vraagt alleen waar het op sloeg. ik zeg niet dat ie dat moet doen

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Makrolon 13-9-2009 11:42 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


hij vraagt alleen waar het op sloeg. ik zeg niet dat ie dat moet doen


Okeuh
 
KTM 525 EXC Supermoto
2SLOW4ME 13-9-2009 13:06 Print reply

Posts: 1944
oke, thanks to pro tuning heb ik nu op die ene vraag een antwoord, maar hoe moet ik nou die fucking band monteren ?


 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
Royal Club 13-9-2009 13:07 Print reply

Posts: 60390
gewoon draairichting aanhouden
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
2SLOW4ME 13-9-2009 13:11 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
gewoon draairichting aanhouden


dankuuu
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
degoelaman 13-9-2009 15:33 Print reply

Posts: 136
over dat uishimmen, volgens mij moet je gewoon je lagers op je krukas persen zo ver als dat kan en dan je krukas inclusief lagers in je carters maken, carters met eventuele pakking goed aandraaien met het juiste aandraai moment en dan met een voelermaatje de ruimte tussen de buitenstering van je lagers en je carter meten door het gat waar de kering in moet komen. Dan die ruimte bij elkaar optellen en delen door twee en dan weet je aan beide zeide je speling. Maar er moet natuurlijk ook een beetje speling zijn tussen je lager en je carter omdat je lager natuurlijk iets uitzet door de vrijvingswarmte. Ik weet niet hoeveel speling dat moet zijn.
Je kan er wel van uit gaan dat het standaard goed is vanaf de fabriek, maar als je pasvlakken van je carters een keer zijn gevlakt, of je hebt, als je een pakking hebt, een dunnere pakking dan zou dat betekenen dat je lagers klem zouden komen.
 
Yamaha FS1 SOBW-Racer
der Chef 13-9-2009 15:52 Print reply

Posts: 3265
uitshimmen gebeurt bij puch 2-speed blokjes ook
 

Dit topic is 3267 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved