Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Terugval toeren?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1161 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58592 - Terugval toeren?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1184 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maeddy 12-9-2009 18:01 Print topicpost

Posts: 1059
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn brommer. Als ik aan het rijden ben, en ik rijd in de zesde versnelling (tijdsduur blijkt niet van belang te zijn) dan wil het af en toe wel eens voorkomen dat mijn brommer terugzakt in toeren zonder dat daar enige reden voor is, waarmee ik doel op wind of extreme wrijving. Ik moet dan terugschakelen en vervolgens trekt de brommer weer door. Ook het optrekken is voor mijn gevoel de laatste tijd wat slechter.
Ik rijd al drie maanden met deze set-up, en hij was en is perfect afgesteld. Trekt mooi door in de powerband, geen stotter oid, geen rare geluiden, Kortom; gewoon goed dus.
Nu vroeg ik mij af wat daar de mogelijke oorzaken van dit euvel kunnen zijn, en wellicht kunnen jullie suggesties geven.

set-up tzr 2006
Originele luchtfilter
16 mm Dell'orto PHBN carburateur
sproeier 130
Membraan ontgrenst
49.7 cc gietijzeren cilinder
Br8es NGK bougie (weet ik niet helemaal zeker)
Leovinic v6 uitlaat
CDI ontgrenst
Oliepomp aangesloten

Vermoedens van mijzelf
- Compressieverlies door:
*slechte wand?
*versleten zuigerveren?
- Oliepomp slecht functionerend?
- Slechte wiellagers of aanlopende remmen?

Nog even kort; Graag zou ik van jullie horen hoe jullie over dit probleem denken. Ook ben ik benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad, en hoe ik dit moet oplossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Mathys

P.S. De brommer heeft 19.000 km gelopen en ik heb hem aangeschaft bij 14.000. Ik weet niet wat de staat van onderhoud is geweest.

P.S.2. Ik wil dat dit topic serieus blijft, en dat er geen onzinnige reacties worden geschreven, want daar heb ik niets aan.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 12-9-2009 om 18:06 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

De Schout 12-9-2009 18:13 Print reply
Posts: 5327
ik zou er niet van staan te kijken dat je cilinder en zuiger versleten zijn bij 19k.
 
tune tweak fiddle bang bummer
ChielTZR 12-9-2009 18:32 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ik zou er niet van staan te kijken dat je cilinder en zuiger versleten zijn bij 19k.


Precies, ook al is je setup niet bruut, ik zou het toch maar even openhalen en nakijken.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Maeddy 12-9-2009 18:35 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Precies, ook al is je setup niet bruut, ik zou het toch maar even openhalen en nakijken.


Oké, bedankt. Ik denk dat ik er maar eens naar moet kijken. Ik wil nog een weekje naar school gaan eigenlijk en kijken wat er gaat gebeuren. Ik heb namelijk nog niet zo veel tijd over om alles uit elkaar te trekken.

Dan heb ik nog een vraag. Stel mijn cilinder is versleten, kan ik dan mijn cilinder honen en een overmaatse zuiger kopen, of moet ik een nieuwe cilinder kopen?

Bovendien ben ik nog wel benieuwd naar meer reacties .
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
ChielTZR 12-9-2009 18:36 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Oké, bedankt. Ik denk dat ik er maar eens naar moet kijken. Ik wil nog een weekje naar school gaan eigenlijk en kijken wat er gaat gebeuren. Ik heb namelijk nog niet zo veel tijd over om alles uit elkaar te trekken.

Dan heb ik nog een vraag. Stel mijn cilinder is versleten, kan ik dan mijn cilinder honen en een overmaatse zuiger kopen, of moet ik een nieuwe cilinder kopen?

Bovendien ben ik nog wel benieuwd naar meer reacties .


volgens mij kan dat prima, je cilinder honen en dan weer nieuwe zuiger/zuigerveren erin.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Maeddy 14-9-2009 15:49 Print reply

Posts: 1059
Beste mensen,

Mijn probleem wordt alsmaar erger. Ik kan af en toe niet harder dan zestig rijden, en vanaf zevenduizend toeren wordt het klimmen in toeren moeilijk. Dit begint vanaf de vierde versnelling, en elke versnelling hoger wordt het steeds lastiger om door de powerband te komen. (De afstelling is altijd goed geweest)

Ligt dit nu aan een versleten zuiger + zuigerveren + gietijzeren cilinder (19-20k oud)?

En als dit inderdaad het probleem is, wat is dan de beste duurzame oplossing?

- Cilinder honen, overmaat zuiger?
- athena 50
- airsal 50
- gilardoni 2

(Nieuwe cilinder alleen mogelijk als het kan op originele krukas, ontsteking niet versteld hoeft te worden ivm hogere powerband, oliepompje bewaren, en niet in de carters gevreest hoeft te worden).

ik hoop op wat onderbouwde reacties ,

alvast bedankt,

Mathys
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Freddy-fish 14-9-2009 17:37 Print reply

Posts: 2129
je kan gwn je cil late honde, nieuw zuigertej erin mej veertjes en jij kan weer lekker gaan hr gewoon een grote onderhouds beurt van make, kvs nieuw erin en olie ook. klinkt egt als compressie verlies
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
pckor 14-9-2009 17:44 Print reply

Posts: 1364
Er zit zeker geen kickstarter op die TZR?
Anders kun je dat altijd nog gebruiken als richtpunt voor je compressie.
 
Thijz 14-9-2009 17:49 Print reply

Posts: 1176
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
Er zit zeker geen kickstarter op die TZR?
Anders kun je dat altijd nog gebruiken als richtpunt voor je compressie.


Of je trapt hem in zn 1ste versnelling en kijkt of je gelijk door duwt of dat je band slipt. slipt je band heb je nog wat compressie slipt hij niet ben ik bang dat het weg is.
 
Al is een scooter nog zo duur,'t mooiste is ie op het kampvuur !
Freddy-fish 14-9-2009 17:53 Print reply

Posts: 2129
weinig kans aangezien ik aan z'n setup zie dat hij geen kick nodig heeft:P, dus gwn std blok heb
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
zx7r 14-9-2009 17:53 Print reply

Posts: 3868
Koppakking niet er uit?
 
tsxhunter 14-9-2009 17:56 Print reply

Posts: 9332
ik heb ook met me tsx als ik tegen wind heb. dan in de 3e versnelling gaat het goed, mooi 12 k maar in de 4e zakt ie ook trug in toeren. had eerst tw 13 voor en nu 12. maar het is alleen erger geworden. voor de wind rijd ie goed en heeft ook nog compressie. wat is dit?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Maeddy 14-9-2009 17:58 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fedor-tzr
je kan gwn je cil late honde, nieuw zuigertej erin mej veertjes en jij kan weer lekker gaan hr gewoon een grote onderhouds beurt van make, kvs nieuw erin en olie ook. klinkt egt als compressie verlies


Ja, dat is altijd een standaardprocedure als ik mijn kappen eraf trek.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gilera gsm beast
[...]


Of je trapt hem in zn 1ste versnelling en kijkt of je gelijk door duwt of dat je band slipt. slipt je band heb je nog wat compressie slipt hij niet ben ik bang dat het weg is.


Heb ik gedaan, er is wél compressie, maar ik weet dus niet of dat genoeg is.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zx7r
Koppakking niet er uit?


Dan zou er kvs moeten lekken toch?

Nog een paar vraagjes over het honen:

- Hoeveel cc komt erbij? (1 a 2 cc ofzo?)
- Blijven de timingen etc goed?

 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
antonhonda 14-9-2009 18:03 Print reply

Posts: 3616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Ja, dat is altijd een standaardprocedure als ik mijn kappen eraf trek.

[...]


Heb ik gedaan, er is wél compressie, maar ik weet dus niet of dat genoeg is.

[...]


Dan zou er kvs moeten lekken toch?

Nog een paar vraagjes over het honen:

- Hoeveel cc komt erbij? (1 a 2 cc ofzo?)
- Blijven de timingen etc goed?



ja blijft goed timing
en cc is ook bijna niks
maar kan idd goed je zuiger zijn had ik ook zo van ging steeds slomer
maar bij mij was alleen goede zuiger ook genoeg dus ff kieke


 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Maeddy 14-9-2009 18:06 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
[...]


ja blijft goed timing
en cc is ook bijna niks
maar kan idd goed je zuiger zijn had ik ook zo van ging steeds slomer
maar bij mij was alleen goede zuiger ook genoeg dus ff kieke




Nou bedankt mensen, hier kan ik mee verder. Binnenkort de zooi maar weer eens uit elkaar trekken .
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Maeddy 18-9-2009 21:59 Print reply

Posts: 1059
na alles te hebben losgetrokken, waaronder de cilinder kwam ik erachter dat de bougie verbrand was, en de zuiger versleten.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

Dit topic is 1184 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved