Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Achterrem Aprilia MX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1019 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58575 - Achterrem Aprilia MX
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1569 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Harold 12-9-2009 12:57 Print reply

Posts: 1052
Zowiezo geen andere smeermiddelen gebruiken dan speciaal vet voor remzuigers. Geen vet gebruiken (of insmeren met remvloeistof) is nog beter voor die afdichting dan wiellagervet of kopervet. En altijd de juiste remvloeistof gebruiken (welke voorgeschreven staat op bijvoorbeeld het resevoir dekseltje) Verkeerde vloeistof kan alle afdichtingen om zeep helpen.
Oude vloeistof kan vocht bevatten (remvloeistof neem vocht op) en dat wil je niet in je vloeistof hebben. Het is verstandiger om nieuwe remvloeistof te gebruiken (spul is meestal maar een jaar houdbaar, en aangebroken nog korter (of je moet het vacuum trekken))

Ik zou het hele remsysteem schoonmaken en ook de plunjer van het pompje is bekijken. Loopt het rempedaal helemaal vrij?
Misschien is met nieuwe keerringen in de klauw je probleem ook wel opgelost.

Kopervet gebruik je alleen tussen het pasvlak van het remblokje en het pasvlak van de zuiger. Beslist niet op de zuigerwand. De draagvlakken van de klauw die in contact komen met het remblokje smeer je ook in met kopervet (dezen zouden overigens ook ingeslagen kunnen zijn)
 
Banaan 12-9-2009 13:43 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Zowiezo geen andere smeermiddelen gebruiken dan speciaal vet voor remzuigers. Geen vet gebruiken (of insmeren met remvloeistof) is nog beter voor die afdichting dan wiellagervet of kopervet. En altijd de juiste remvloeistof gebruiken (welke voorgeschreven staat op bijvoorbeeld het resevoir dekseltje) Verkeerde vloeistof kan alle afdichtingen om zeep helpen.
Oude vloeistof kan vocht bevatten (remvloeistof neem vocht op) en dat wil je niet in je vloeistof hebben. Het is verstandiger om nieuwe remvloeistof te gebruiken (spul is meestal maar een jaar houdbaar, en aangebroken nog korter (of je moet het vacuum trekken))

Ik zou het hele remsysteem schoonmaken en ook de plunjer van het pompje is bekijken. Loopt het rempedaal helemaal vrij?
Misschien is met nieuwe keerringen in de klauw je probleem ook wel opgelost.

Kopervet gebruik je alleen tussen het pasvlak van het remblokje en het pasvlak van de zuiger. Beslist niet op de zuigerwand. De draagvlakken van de klauw die in contact komen met het remblokje smeer je ook in met kopervet (dezen zouden overigens ook ingeslagen kunnen zijn)


Oke, ik ga nu ff naar bromboer of hij dat ATE vet heeft liggen, zoniet smeer ik ze in met remvloeistof.

En ik haal even nieuwe remolie.

Heb jij nog een tip hoe ik t systeem het beste schoon kan krijgen?

Wat bedoel je met de plunjer van het pompje?

Rempedaal loopt helemaal vrij, pomp komt ook helemaal 'terug' na het remmen.

 
Niek de Wildt 12-9-2009 13:46 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: THE CRAZY DOCTOR
Even tussen door he, maar er mag toch geen kopervet tussen de remzuigers ivm met dat kopervet "schuurt"?


Dat zegt niks, ik slijp zovaak de blokjes wat smaller voordat ik ze erin doe omdat ze anders niet vrij kunnen bewegen.
 
Harold 12-9-2009 13:58 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


Oke, ik ga nu ff naar bromboer of hij dat ATE vet heeft liggen, zoniet smeer ik ze in met remvloeistof.

En ik haal even nieuwe remolie.

Heb jij nog een tip hoe ik t systeem het beste schoon kan krijgen?

Wat bedoel je met de plunjer van het pompje?

Rempedaal loopt helemaal vrij, pomp komt ook helemaal 'terug' na het remmen.



In het pompje zit een plunjer die je vervolgens doormiddel van het ingaande staafje welke verbonden zit met je rempedaal, ingedrukt wordt. Het plunjertje (is het zuigertje in de pomp die de vloeistof verplaats en de druk opbouwd) zit meestal niet direct vast aan het ingaande staafje. Dus als het staafje naar buiten komt wil dat niet altijd zeggen dat de plunjer dat ook doet. Hier kan ook vuil tussen gekomen zijn.

Ik schroef altijd alles uit elkaar en ontvet het met koud ontvetter en daarna goed spoelen met water. Vervolgens met perslucht alles droog blazen. Zuigertjes poets ik altijd op met een scotchbright of eventueel met waterproof 1200 schuurpapier.

Maar de meeste problemen worden veroorzaakt doordat de rubberringen in de remklauw niet meer goed zijn. Die pak ik er ook altijd uit en meestal zit daar aanslag op (niet schoon, aangekoekt vuil). Als ze nog soepel zijn en onbeschadigt zou je ze nog terug kunnen plaatsen (nadat je ze schoon hebt gemaakt) en anders gewoon nieuwen er in.
 

Dit topic is 1569 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved