Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Ontsteking Tsx?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 949 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58550 - Ontsteking Tsx?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1647 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Micha.L 9-9-2009 21:56 Print topicpost

Posts: 535
Ik heb dit ook al in het kvt gepost, maar ik kon daar niet geholpen worden, dus ik post het nu ook maar in tf.

Mijn TSX (BE 50cc Snel, 16mm Mikuni-sproeier 80, Metrakit RK) heeft een aantal dagen stil gestaan met een losse gaskabel omdat ik bijna geen tijd meer heb om eraan te werken.

Vandaag had ik een middagje vrij, dus ik besloot de gaskabel te fixen. Na dat gedaan te hebben kreeg ik de brommer in eerste instantie niet gestart. Pas na 50 meter lopen en gas geven springt hij aan bij 6000 toeren. Dan moet ik het gas er goed ophouden in de Neutraal, want daar onder valt hij weer uit met een Plof (duidt volgens mij op ontsteking).

Ook bij het aanlopen hoor ik duidelijk plofjes en knalletjes uit de uitlaat komen.

Volgens mij duidt dit er op dat de ontsteking vervroegd moet worden, wat ook al in een lange tijd niet meer gedaan is.

Van anderen hoor ik dat dit kan komen door een warmloper, maar dit lijkt me onmogelijk, aangezien de brommer stil stond voor het gebeurde..

Verder kan ik er wel op rijden, maar zonder enige power. Hij bereikt de 11k, maar het lijkt net alsof ik nog geen 2k trek.. En gedurende het hele rijden een raar plof/knal geluid.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik denk zelf de ontsteking die een ander tijdstip moet hebben.

En wat kost het ongeveer om dit bij een brommerzaak te laten doen? Heb er namelijk geen gereedschap voor.

Laatste puntje : weet iemand waar je zo'n dingetje kunt krijgen die de gasnaald op zijn plek houd in de carb? Want als ik nu gas geef komt de gasnaald geregeld uit de gasschuif..

Alvast bedankt allemaal !
 

steef ts70xk 9-9-2009 21:59 Print reply

Posts: 3244
ontsteking verzet niet als je gaskabel breekt hoor.... als hij daarvoor goed gelope heb verzet hij denk niet zomaar.
 
mtx-motard 9-9-2009 22:00 Print reply

Posts: 14947
eerst die gasnaald fixen dus, waarschijnlijk is dat de oorzaak.

anders ontsteking tegen de draairichting van je vliegwiel stellen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
De Schout 9-9-2009 22:03 Print reply
Posts: 5327
zou je niet denken dat het komt omdat de gasnaald los zit
 
tune tweak fiddle bang bummer
jimbob 9-9-2009 22:14 Print reply

Posts: 635
Het klinkt alsof je CDI kapot is, maar fix eerst die gasnaald maar.
 
Micha.L 9-9-2009 22:15 Print reply

Posts: 535
Nee, want de gasnaald komt maar op sommige momenten los. Dat merk ik als ik dus opeens geen kracht meer hoef te zetten om aan de gashendel te draaien. Ook als de gasnaald gewoon in de gasschuif zit en als ik er gewoon gas mee kan geven heeft hij de bovengenoemde kwaaltjes.

Maar heeft iemand dan een ideetje hoe ik die gasnaald kan fixen? Want volgens mij zijn die dingetjes voor er bovenop te leggen nergens meer te verkrijgen
 
Rs Dude. 9-9-2009 22:26 Print reply

Posts: 1426
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Micha.L
Nee, want de gasnaald komt maar op sommige momenten los. Dat merk ik als ik dus opeens geen kracht meer hoef te zetten om aan de gashendel te draaien. Ook als de gasnaald gewoon in de gasschuif zit en als ik er gewoon gas mee kan geven heeft hij de bovengenoemde kwaaltjes.

Maar heeft iemand dan een ideetje hoe ik die gasnaald kan fixen? Want volgens mij zijn die dingetjes voor er bovenop te leggen nergens meer te verkrijgen


wat voor dingetje bedoel je??

Zo'n wit kabelhoudertje?
 
Uncle BLAM 9-9-2009 22:27 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Micha.L
Nee, want de gasnaald komt maar op sommige momenten los. Dat merk ik als ik dus opeens geen kracht meer hoef te zetten om aan de gashendel te draaien. Ook als de gasnaald gewoon in de gasschuif zit en als ik er gewoon gas mee kan geven heeft hij de bovengenoemde kwaaltjes.

Maar heeft iemand dan een ideetje hoe ik die gasnaald kan fixen? Want volgens mij zijn die dingetjes voor er bovenop te leggen nergens meer te verkrijgen


als dit probleem ineens optreed zou ik gewoon eerst de bougie vervangen, en die dingetjes voor boven de gasnaal zijn vrij universeel dus vast wel te krijgen bij de brommerzaak
 
een BF teller is sneller
Micha.L 9-9-2009 22:32 Print reply

Posts: 535
Bij dellorto carbs zijn dat inderdaad witte plastic dingetjes, waar ook de gaskabel doorheen moet, maar voor mikuni's zijn dat voor zover ik weet gewoon een soort van gebogen ijzertjes die precies in de gasschuif passen.

Ik rijd op dit moment met bougie hittegraad 8, waarschijnlijk idd te hoog, zal een 7 moeten proberen.
 
Banaan 9-9-2009 22:34 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Micha.L
Bij dellorto carbs zijn dat inderdaad witte plastic dingetjes, waar ook de gaskabel doorheen moet, maar voor mikuni's zijn dat voor zover ik weet gewoon een soort van gebogen ijzertjes die precies in de gasschuif passen.

Ik rijd op dit moment met bougie hittegraad 8, waarschijnlijk idd te hoog, zal een 7 moeten proberen.


ligt niet aan je hittegraad.

Ga nou eerst maar die gasnaald fixen
 
Micha.L 9-9-2009 22:46 Print reply

Posts: 535
Zal ik doen. Maar wat heeft een gasnaald te maken met plofjes en knalletjes?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-9-2009 23:01 Print reply

Posts: 9841
meet je ontstekingsspoel eens door. (rood/zwart met massa meten).

grote kans dat die het probleem is.
elektrodenafstand verkleinen op je bougie zou kunnen helpen in dat geval, maar voor heel eventjes.

je ontsteking vervroegen is niet iets wat je om de zoveel tijd moet doen ofzo... als ie goed staat staat ie goed.

 
Too cool for school!
Micha.L 10-9-2009 7:25 Print reply

Posts: 535
Ik zal de spoel idd ff doormeten, weet ik dat meteen.
Nee, ik weet dat hij niet om de x aantal jaar oid vervroegd moet worden, maar de grondplaat kan toch wel verschuiven door hevige schokken of niet?
 
Sherwin 10-9-2009 9:02 Print reply

Posts: 561
klinkt idd als een afgefikte tsx ontstekingspoel!
 
Toettoet 10-9-2009 13:17 Print reply
Posts: 780
Meet inderdaad eventjes de spoel door, geeft deze een waarde onder de 120-150 ohm dan is der een grote kans dat het daar aan ligt.

Waarschijnlijk zal die een heel lage waarde geven. Spoel is dus gewoon kapot gegaan en sluit ergens kort en daardoor bouwt de onsteking niet genoeg spanning op en maakt slechte vonken waardoor dat ding niet lekker tot niet rijdt.

Ja de grondplaat kan verschuiven door hevige schokken.. maar dat moeten wel HELE hevige schokken zijn, als je de grondplaat gewoon goed vast zet ( niet TE goed want dan draai je de gaten dol ) dan blijft alles netjes op ze plek.


Kijk even hoe het met de spoel zit, ik had bij mijn tsx dat de standaard onstekingspoel maar bleef doorbranden, maarja dat komt denk ik omdat ik toch een goede 14k toeren maak dus daar zal jij niet mee te maken hebben.



 
Micha.L 10-9-2009 16:35 Print reply

Posts: 535
Ik heb zoals vermeld bijna geen tijd meer voor, maar wil hem eigenlijk toch wel graag opknappen, dus ik breng hem eventjes naar de brommerzaak hier in de buurt. Ik zag op 50cc dat je de ori spoel voor ergens rond de 140 euro hebt en een immi voor 45 ofzo. Ik neem aan dat de immi genoeg is voor wat ik gebruik?

@ toettoet, ik draai idd geen 14k, maar ik haal met een normale rijstijl toch wel een goede 11
 

Dit topic is 1647 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved