Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Blowdown camino cilinder P3

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 429 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58516 - Blowdown camino cilinder P3
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5257 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Killingsnake 7-9-2009 19:01 Print topicpost

Posts: 21
Ik wil hier beginnen met tunen van een P3 cilinder, een op één na snelste standaard cilinder voor honda camino...

Maar zit met een probleem..


Originele maten: Hoogte uitlaatpoort: 30, hoogte spoelpoorten 34 (er is geen inlaatpoort omdat de inlaat zich op het carter bevind, correct?). Deck is 0,5


Slag 39,6 en drijfstanglengte (weet ik niet zeker dus neem ik 2x slag) = 79,2

timing uitlaatpoort: 135,13°
timing spoelpoorten 104,37°

Blowdown:

(uitlaatpoort° : 2) - (spoelpoort ° : 2) / volgens anderen (uitlaatpoort°- spoelpoort °): 2

15,38... Dit kan toch helemaal niet?? Waar zit ik fout? Iemand?

De timingen die ik hier gebruik komen van een programma "jaap's puch calculator", programmaatje waar je met alle gegevens hierboven de timingen kunt berekenen..
 

Derbi-Olaf 7-9-2009 19:05 Print reply

Posts: 14999
Kloppen je metingen wel?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
De Schout 7-9-2009 19:06 Print reply
Posts: 5327
gooi de jaap puch calculator weg...

zoek daarna de formule voor het uitrekenen van je timing, dan weet je tenminste waar je mee bezig bent. en kijk dan nog eens wat er uit komt.

ik weet niet hoe 'snel' zo'n 1 na snelste cilinder is..? maar timingen zouden misschien nog wel net kunnen, std nsr cilinder zit ook rond die timingen geloof ik.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Derbi-Olaf 7-9-2009 19:14 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
gooi de jaap puch calculator weg...

zoek daarna de formule voor het uitrekenen van je timing, dan weet je tenminste waar je mee bezig bent. en kijk dan nog eens wat er uit komt.

ik weet niet hoe 'snel' zo'n 1 na snelste cilinder is..? maar timingen zouden misschien nog wel net kunnen, std nsr cilinder zit ook rond die timingen geloof ik.

Tja, kwa berekeningen klopt het, nja, Je zit bij een camino met een mono te werken in veel gevallen, wss zijn je timingen vandaar zo laag :P
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Killingsnake 7-9-2009 19:44 Print reply

Posts: 21
Is geen camino met een mono ..

Trouwens, de timingen van poorten hebben toch niks te maken met de overbrenging?

De cilinder is eigenlijk voor een honda px bedoeld, even terzijde. (zelfde slag en bevestigingen: zelfde cilinders).


De metingen kloppen, komen van een zelfgemaakt poortmapje. Hiermee bedoel ik dus de hoogte van de poorten, en de slag heb ik van een haynes handleiding.

De schout, heb je toevallig die formule? Ik vind op internet enkel hoe je moet uittekenen, wat volgens mij onnauwkeuriger is dan gewoon uit te rekenen..

Edit: De P3 cilinder is genoeg om met een leovinci echte top van +- 60 te bereiken.. 't is dus geen zwaar begrensde A cilinder of dergelijke)

Dit bericht is gewijzigd door Killingsnake op 7-9-2009 om 19:46 uur.
 
Killingsnake 7-9-2009 19:48 Print reply

Posts: 21
Even googelen gaf me dit:

D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

waarbij T=R+L+C-E

Hier is R = de slag gedeeld door 2 in mm.
L = is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C = Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E = Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
 
Derbi-Olaf 7-9-2009 19:48 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Killingsnake
Is geen camino met een mono ..

Trouwens, de timingen van poorten hebben toch niks te maken met de overbrenging?

De cilinder is eigenlijk voor een honda px bedoeld, even terzijde. (zelfde slag en bevestigingen: zelfde cilinders).


De metingen kloppen, komen van een zelfgemaakt poortmapje. Hiermee bedoel ik dus de hoogte van de poorten, en de slag heb ik van een haynes handleiding.

De schout, heb je toevallig die formule? Ik vind op internet enkel hoe je moet uittekenen, wat volgens mij onnauwkeuriger is dan gewoon uit te rekenen..

Edit: De P3 cilinder is genoeg om met een leovinci echte top van +- 60 te bereiken.. 't is dus geen zwaar begrensde A cilinder of dergelijke)

Dit bericht is gewijzigd door Killingsnake op 7-9-2009 om 19:46 uur.

Ik heb al voor je nagerekend, en het klopt allemaal

Overbrenging heeft er wel mee te maken.
die cilinder is waarschijnlijk behoorlijk veilig getimed omdat 'ie ook op monoblokken goed moet kunnen lopen.
Als je dan een smalle powerband aanhoud kom je niet goed weg
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Killingsnake 7-9-2009 19:53 Print reply

Posts: 21
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Ik heb al voor je nagerekend, en het klopt allemaal

Overbrenging heeft er wel mee te maken.
die cilinder is waarschijnlijk behoorlijk veilig getimed omdat 'ie ook op monoblokken goed moet kunnen lopen.
Als je dan een smalle powerband aanhoud kom je niet goed weg


Dus heel lage blowdownwaarde klopt dus? Want op internet lees je dan overal dat 40 héél hoogtoerig is, en 25 laagtoerig.. Dan is 15 er toch wel zwaar onder?
 
De Schout 7-9-2009 19:55 Print reply
Posts: 5327
als zo'n ding echt maar 60 loopt kan het best kloppen. De meeste snelle schakelbrommers zitten zo rond de 31, 25 is redelijk normaal voor een vlotte automaat. Daar zou ik ook naar toe proberen te werken als ik jouw was. verder kun je altijd nog, terug is moeilijk.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Tombrom 7-9-2009 19:56 Print reply

Posts: 15925
blowdown zegt meer over pb breedte dan hoogtoerig of laag toerig
 
Derbi-Olaf 7-9-2009 19:56 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Killingsnake
[...]


Dus heel lage blowdownwaarde klopt dus? Want op internet lees je dan overal dat 40 héél hoogtoerig is, en 25 laagtoerig.. Dan is 15 er toch wel zwaar onder?

40 valt niet eens mee te rijden.
15 kan kloppen zeker op een camino hoor
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Killingsnake 7-9-2009 20:08 Print reply

Posts: 21
Bedankt voor de info .

Ik besef wel dat het hier over een oud type van brommer gaat, en dan nog over een originele cilinder..

Reden waarom ik deze heb gekozen is omdat ik hier gewoon nog 2 originele cilinder heb liggen waar ik eens ervaring mee wil op doen .




Plannen die ik ermee heb: Uitlaatpoort verbreden, nog een veilige waarde behouden maar toch wat breder. 67-68% van de boring, wat uitgerekend wil zeggen dat er maar een halve mm aan elke zijde van de poort weg mag. Hier wordt een quasi ovalen vorm voor gekozen

Daarna de poort ophogen om dan een blowdown waarde van 25 te bereiken..

Dan moet er iets aan de spoelpoorten gedaan worden, die gaan uiteindelijk maar de helft open, en ze zijn al zo klein in oppervlakte. Niet zo heel breed en maar 8 mm hoog, en ze gaan maar voor de helft open.. Kunnen deze ook opgehoogd worden?



Ik weet dat je niet zomaar van de uitlaatpoort moet gaan knabbelen en dan pas naar de spoelers kijken, daarom dat ik het hier vraag..

Sorry dat ik hier zo onwetend klink. Het is de eerste keer dat ik het doe, hier op het forum zitten wel een paar slimme koppen en internet en haynes's boek geven me niet echt bevredigende antwoorden. En vooral op het eerste staat er heel wat onzin..
 
De Schout 7-9-2009 20:13 Print reply
Posts: 5327
mensen die er zelf wat meer moeite/tijd insteken worden ook sneller/beter geholpen over het algemeen, daar val jij ook wel onder

heb je je breedte van je poortmap wel gecorrigeerd? lijkt me stug dat honda z'n uitlaatpoort al zo breed maakt, dat er maar zo weinig uit kan.

de maat op je poortmap is de uitslag langs de boring zegmaar, die is dus groter dan de werkelijke breedte van de poort.

voor het probleem met je spoelers heb je meerdere oplossingen.

-zuiger beetje afdraaien en je cilinder ook weer afdraaien, zodat je nog beetje normale verbrandingskamer overhoud.

-cilinder ophogen en je cilinder ook weer afdraaien, om de zelfde reden.

-2 hapjes uit de zuiger veilen bij de spoelpoorten. --> beetje beun, maar wel handig om snel te testen.


edit: na het oplossen van je spoeler probleem spoeltiming opnieuw uitrekenen, en daar je uitlaat op aanpassen.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-9-2009 om 20:14 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Killingsnake 7-9-2009 20:20 Print reply

Posts: 21
Op papier (poortmap) is de originele P3 uitlaatpoortbreedte 26mm, de boring van de cilinder is 40mm. In theorie zou je nog 2 mm kunnen verbreden, 1mm langs beide kanten. Hoe dicht mag je komen bij je spoelers? Want er zitten geen massas ruimte tussen . Dacht dat dat 8 was?

Dit bericht is gewijzigd door Killingsnake op 7-9-2009 om 20:20 uur.
 
De Schout 7-9-2009 20:29 Print reply
Posts: 5327
je moet net niet de maat 'op papier' hebben, maar de echte maat..

als de poort 26mm op de map is en de boring is 40, dan is de echte breedte maar 24.2mm..

de echte breedte zou zeker 26.8mm mogen zijn (67%), dan zit je op je poortmap al op 29.5mm.


dat is dus zo'n 1.3mm werkelijk of 1.75mm op de poortmap per kant wat je weg kunt halen.

als je trouwens nog een dammetje van een mm of 4/5 tussen je spoelpoort en je uitlaat hebt is het meer dan zat.

edit: de omrekening tussen werkelijke breedte en map breedte is een simpel stukje goniometrie..

=(2*(SIN(RADIALEN((H13/((3,14*H12)/360))/2)))*(0,5*H12))

als je dat in exel invoert, je op h12 de boring zet en op h13 de poortmap breedte, komt de echte breedte eruitrollen

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 7-9-2009 om 20:30 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Killingsnake 7-9-2009 21:06 Print reply

Posts: 21
Geweldig, dacht dat het net andersom was. Dan heb ik wel degelijk massas ruimte om weg te nemen..

Ok dan, dan frees ik de uitlaatpoort hoger en veel breder dan. De spoelers maak ik dan ook een pak breder.

Bedankt voor de info!
 

Dit topic is 5257 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved