Paultje Pils |
3-9-2009 15:16 |
Posts: 2110 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: popiv
Goeiedag,
Een maat van me op school vertelde mij dat wanneer je met een binnenrotor ontsteking rijdt, de cilinder en ontsteking vele malen heter zouden worden als wanneer je met een originele ontsteking rijdt.
Hij zei dat dit ook bij lage toerentallen aanzienlijk zou schelen en dat je er dus veel kleinere afstanden mee kan rijden als je vastlopers en smeltende dingen wou voorkomen.
Ik vroeg me af of dit wel het geval is. Want in mijn optiek krijg je met beide types ontstekingen evenveel vonkjes bij een gelijk toerental en dus zou dat niet veel uit moeten maken.
Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?
gr. Popiv
Dit bericht is gewijzigd door popiv op 3-9-2009 om 15:15 uur.
Is niet waar
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-9-2009 15:21 |
Posts: 9841 |
als je met een binnenrotor meer vermogen uit je blok zou halen zou ie heter kunnen worden.
Dat is onwaarschijnlijk want dat is helemaal niet de functie van een binnenrotor, enige wat je doet is de massatraagheid van het draaiend gedeelte verminderen en daarmee haal je niet meer vermogen uit je blok (hooguit dat je 500 toeren meer kunt draaien maar dat telt niet voor oververhitting).
andere oorzaak zou een riskante ontstekingscurve zijn waardoor ie heter wordt of gaat detoneren. Kwestie van de boel fatsoenlijk afstellen.
Niet meer naar gelul luisteren wat niet goed onderbouwd kan worden heel goed dat je het nog navraagt want er is al teveel bs in omloop.
|
|
Too cool for school! |
|
BIET |
3-9-2009 15:33 |
Posts: 22355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en daarmee haal je niet meer vermogen uit je blok
Testbank wijst uit dat je met een binnenrotor wel pk's scoord, maar dat komt natuurlijk voornamelijk door de bijhorende curve .
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-9-2009 15:34 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]
Testbank wijst uit dat je met een binnenrotor wel pk's scoord, maar dat komt natuurlijk voornamelijk door de bijhorende curve .
en hooguit door het verhoogde maximum toerental... maar je begrijpt me wel
smeltende shit komt vaak door te arm mengsel.... vooral alu wordt door onverbrande zuurstof lekker weggeburnd.
|
|
Too cool for school! |
|
BIET |
3-9-2009 15:37 |
Posts: 22355 |
Ik begrijp je heel goed. Alleen je reply kan naar mijn idee de ts de onbedoeld de (verkeerde) indruk geven over het nut van een binnenrotor, het effect is natuurlijk positief . Vandaar .
Dit bericht is gewijzigd door BIET op 3-9-2009 om 15:37 uur.
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
PRO TUNING |
3-9-2009 16:46 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: popiv
Goeiedag,
Een maat van me op school vertelde mij dat wanneer je met een binnenrotor ontsteking rijdt, de cilinder en ontsteking vele malen heter zouden worden als wanneer je met een originele ontsteking rijdt.
Hij zei dat dit ook bij lage toerentallen aanzienlijk zou schelen en dat je er dus veel kleinere afstanden mee kan rijden als je vastlopers en smeltende dingen wou voorkomen.
Ik vroeg me af of dit wel het geval is. Want in mijn optiek krijg je met beide types ontstekingen evenveel vonkjes bij een gelijk toerental en dus zou dat niet veel uit moeten maken.
Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?
gr. Popiv
Dit bericht is gewijzigd door popiv op 3-9-2009 om 15:15 uur.
Je maat heeft voor een deel gelijk, ligt ook aan het type ontsteking.
Met een Motoplat zonder curve verandert er weinig, met een HPI met curve is de kans op vastlopers groter als je in een bepaald toerental blijft rijden.
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 3-9-2009 om 16:47 uur.
|
|
|
|
Royal Club |
3-9-2009 16:47 |
Posts: 60390 |
WAAROM dan?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Jasper Strahiem |
3-9-2009 17:05 |
Posts: 1950 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
WAAROM dan?
Een binnenrotor zet je toch op meer voorontsteking waardoor die warmer word?
|
|
Make the most of now |
|
Royal Club |
3-9-2009 17:05 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jasper Strahiem
[...]
Een binnenrotor zet je toch op meer voorontsteking waardoor die warmer word?
ja, maar volgens protuning is het specifiek bij hpi. heb het hem al eerder zien zeggen, maar waarom blijft uit.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
honda fryslan |
3-9-2009 17:20 |
Posts: 1914 |
mijn ervaring is dat je gewoon met een hpi over de weg kunt..
ik heb zelf met een honda mb 70malossi en een hpi gereden en zonder ook maar 1 onderdeel te vervangen 5000 kilometer kunnen rijden..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-9-2009 17:34 |
Posts: 9841 |
hpi is blijkbaar gewoon kutzooi. lijkt me duidelijk.
ik kan er niet bij dat een ontsteking puur voor vastlopers en oververhitting kan zorgen. dan is je mengsel ook te arm of je smering niet goed.
bah. waarom zijn er geen goede programmeerbare ontstekingen?
|
|
Too cool for school! |
|
honda fryslan |
3-9-2009 17:36 |
Posts: 1914 |
intressant..
onderbouw jij nou eens waarom hpi rommel is..
graag ook met een aantal praktijkgerichte argumenten
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
ikkejw |
3-9-2009 17:38 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
ja, maar volgens protuning is het specifiek bij hpi. heb het hem al eerder zien zeggen, maar waarom blijft uit.
kutcurve denk ik, programmeerbare cdi is een stuk beter.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
PRO TUNING |
3-9-2009 17:41 |
Posts: 4000 |
VOORBEELD:
Motoplat binnenrotor heeft geen curve en blijft dan ook op de statische ingestelde voorontsteking staan.
HPI binnenrotor (niet de programmeerbare) heeft een vaste curve die lang op maximaal vervroeging blijft staan.
Rij je dus met je straatmachine lang op b.v. 9000 rpm rijden dan wordt de motor te warm.
PVL binnenrotor (niet de programmeerbare) hebben ook een vaste curve maar zijn in meer uitvoeringen qwa curve leverbaar.
Over het algemeen wordt voor b.v. de crossers en cupracers de 12 graden uitvoering gebruikt en wordt minder snel warm.
|
|
|
|
PRO TUNING |
3-9-2009 17:46 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
kutcurve denk ik, programmeerbare cdi is een stuk beter.
Curve is niets mis mee, maar wel de machine waarop hij soms wordt gemonteerd
Het is een pure race ontsteking, en dat wordt vaak vergeten.
Racen is (simpel gezegd) - of gas dicht of vol open
|
|
|
|