Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Binnenrotor ontsteking zou vele malen heter worden?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 918 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58431 - Binnenrotor ontsteking zou vele mal...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4036 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

popiv 3-9-2009 15:14 Print topicpost

Posts: 593
Goeiedag,

Een maat van me op school vertelde mij dat wanneer je met een binnenrotor ontsteking rijdt, de cilinder en ontsteking vele malen heter zouden worden als wanneer je met een originele ontsteking rijdt.

Hij zei dat dit ook bij lage toerentallen aanzienlijk zou schelen en dat je er dus veel kleinere afstanden mee kan rijden als je vastlopers en smeltende dingen wou voorkomen.

Ik vroeg me af of dit wel het geval is. Want in mijn optiek krijg je met beide types ontstekingen evenveel vonkjes bij een gelijk toerental en dus zou dat niet veel uit moeten maken.

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?

gr. Popiv


Dit bericht is gewijzigd door popiv op 3-9-2009 om 15:15 uur.
 
Smoking can reveal hidden lasertraps

Paultje Pils 3-9-2009 15:16 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
Goeiedag,

Een maat van me op school vertelde mij dat wanneer je met een binnenrotor ontsteking rijdt, de cilinder en ontsteking vele malen heter zouden worden als wanneer je met een originele ontsteking rijdt.

Hij zei dat dit ook bij lage toerentallen aanzienlijk zou schelen en dat je er dus veel kleinere afstanden mee kan rijden als je vastlopers en smeltende dingen wou voorkomen.

Ik vroeg me af of dit wel het geval is. Want in mijn optiek krijg je met beide types ontstekingen evenveel vonkjes bij een gelijk toerental en dus zou dat niet veel uit moeten maken.

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?

gr. Popiv


Dit bericht is gewijzigd door popiv op 3-9-2009 om 15:15 uur.


Is niet waar
 
If you can't dodge it, ram it.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-9-2009 15:21 Print reply

Posts: 9841
als je met een binnenrotor meer vermogen uit je blok zou halen zou ie heter kunnen worden.
Dat is onwaarschijnlijk want dat is helemaal niet de functie van een binnenrotor, enige wat je doet is de massatraagheid van het draaiend gedeelte verminderen en daarmee haal je niet meer vermogen uit je blok (hooguit dat je 500 toeren meer kunt draaien maar dat telt niet voor oververhitting).

andere oorzaak zou een riskante ontstekingscurve zijn waardoor ie heter wordt of gaat detoneren. Kwestie van de boel fatsoenlijk afstellen.

Niet meer naar gelul luisteren wat niet goed onderbouwd kan worden heel goed dat je het nog navraagt want er is al teveel bs in omloop.

 
Too cool for school!
BIET 3-9-2009 15:33 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en daarmee haal je niet meer vermogen uit je blok


Testbank wijst uit dat je met een binnenrotor wel pk's scoord, maar dat komt natuurlijk voornamelijk door de bijhorende curve .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-9-2009 15:34 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Testbank wijst uit dat je met een binnenrotor wel pk's scoord, maar dat komt natuurlijk voornamelijk door de bijhorende curve .


en hooguit door het verhoogde maximum toerental... maar je begrijpt me wel

smeltende shit komt vaak door te arm mengsel.... vooral alu wordt door onverbrande zuurstof lekker weggeburnd.

 
Too cool for school!
BIET 3-9-2009 15:37 Print reply

Posts: 22355
Ik begrijp je heel goed. Alleen je reply kan naar mijn idee de ts de onbedoeld de (verkeerde) indruk geven over het nut van een binnenrotor, het effect is natuurlijk positief . Vandaar .

Dit bericht is gewijzigd door BIET op 3-9-2009 om 15:37 uur.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
PRO TUNING 3-9-2009 16:46 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
Goeiedag,

Een maat van me op school vertelde mij dat wanneer je met een binnenrotor ontsteking rijdt, de cilinder en ontsteking vele malen heter zouden worden als wanneer je met een originele ontsteking rijdt.

Hij zei dat dit ook bij lage toerentallen aanzienlijk zou schelen en dat je er dus veel kleinere afstanden mee kan rijden als je vastlopers en smeltende dingen wou voorkomen.

Ik vroeg me af of dit wel het geval is. Want in mijn optiek krijg je met beide types ontstekingen evenveel vonkjes bij een gelijk toerental en dus zou dat niet veel uit moeten maken.

Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van?

gr. Popiv




Dit bericht is gewijzigd door popiv op 3-9-2009 om 15:15 uur.


Je maat heeft voor een deel gelijk, ligt ook aan het type ontsteking.

Met een Motoplat zonder curve verandert er weinig, met een HPI met curve is de kans op vastlopers groter als je in een bepaald toerental blijft rijden.



Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 3-9-2009 om 16:47 uur.
 
Royal Club 3-9-2009 16:47 Print reply

Posts: 60390
WAAROM dan?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Jasper Strahiem 3-9-2009 17:05 Print reply

Posts: 1950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
WAAROM dan?

Een binnenrotor zet je toch op meer voorontsteking waardoor die warmer word?
 
Make the most of now
Royal Club 3-9-2009 17:05 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jasper Strahiem
[...]

Een binnenrotor zet je toch op meer voorontsteking waardoor die warmer word?


ja, maar volgens protuning is het specifiek bij hpi. heb het hem al eerder zien zeggen, maar waarom blijft uit.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
honda fryslan 3-9-2009 17:20 Print reply

Posts: 1914
mijn ervaring is dat je gewoon met een hpi over de weg kunt..

ik heb zelf met een honda mb 70malossi en een hpi gereden en zonder ook maar 1 onderdeel te vervangen 5000 kilometer kunnen rijden..
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-9-2009 17:34 Print reply

Posts: 9841
hpi is blijkbaar gewoon kutzooi. lijkt me duidelijk.

ik kan er niet bij dat een ontsteking puur voor vastlopers en oververhitting kan zorgen. dan is je mengsel ook te arm of je smering niet goed.

bah. waarom zijn er geen goede programmeerbare ontstekingen?

 
Too cool for school!
honda fryslan 3-9-2009 17:36 Print reply

Posts: 1914
intressant..

onderbouw jij nou eens waarom hpi rommel is..

graag ook met een aantal praktijkgerichte argumenten
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
ikkejw 3-9-2009 17:38 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


ja, maar volgens protuning is het specifiek bij hpi. heb het hem al eerder zien zeggen, maar waarom blijft uit.



kutcurve denk ik, programmeerbare cdi is een stuk beter.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
PRO TUNING 3-9-2009 17:41 Print reply

Posts: 4000
VOORBEELD:

Motoplat binnenrotor heeft geen curve en blijft dan ook op de statische ingestelde voorontsteking staan.

HPI binnenrotor (niet de programmeerbare) heeft een vaste curve die lang op maximaal vervroeging blijft staan.
Rij je dus met je straatmachine lang op b.v. 9000 rpm rijden dan wordt de motor te warm.

PVL binnenrotor (niet de programmeerbare) hebben ook een vaste curve maar zijn in meer uitvoeringen qwa curve leverbaar.
Over het algemeen wordt voor b.v. de crossers en cupracers de 12 graden uitvoering gebruikt en wordt minder snel warm.
 
PRO TUNING 3-9-2009 17:46 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



kutcurve denk ik, programmeerbare cdi is een stuk beter.


Curve is niets mis mee, maar wel de machine waarop hij soms wordt gemonteerd

Het is een pure race ontsteking, en dat wordt vaak vergeten.

Racen is (simpel gezegd) - of gas dicht of vol open
 

Dit topic is 4036 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved