Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vervelend voorval

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 999 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58411 - vervelend voorval
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1550 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

derbigprkay 1-9-2009 18:15 Print topicpost
Posts: 284
Ik heb net me nieuwe ketting op me GPR gezet, lekker strak gespannen (zeker weten niet té strak)
Wiel goed recht gezet en volgens mij ook gewoon goed vast gedraaid.
Nou vervolgens rijdt ik weg en nog geen 200 meter verderop als ik gas geeft geeft hij dit in stoten.
Dus ik dacht wat raar, laat het gas los en nogmaals gas en paf... tja, ketting gebroken, KUT!!!

Nou ik terug lopen met de brom en kijken hij het heeft kunnen gebeuren, met hele wiel lag scheef in de achterbrug zag ik, en ja hoor de bout van de kettingspanner en het afschermkapje dat in de achterbrug horen ontbreken.
Dus ik teruglopen, en vind ik de bout van de spanner en het kapje terug ong. 40 meter vóór de plek waar de ketting eraf vloog.
Nou, de bout helemaal krom, weet niet hoe het zit met de kettingspanner in de achterbrug (hoop niet krom oid)

Maar wat ik me nu afvraag, hoe the fuck heeft dit kunnen gebeuren, wat heb ik verkeerd gedaan???!
 

st.nyksterdriver 1-9-2009 18:24 Print reply
Posts: 3376
dit is idd vervelend
kun je foto's maken van het geheel?

 
gerwin88 1-9-2009 18:30 Print reply

Posts: 5197
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbigprkay
Ik heb net me nieuwe ketting op me GPR gezet, lekker strak gespannen (zeker weten niet té strak)
Wiel goed recht gezet en volgens mij ook gewoon goed vast gedraaid.
Nou vervolgens rijdt ik weg en nog geen 200 meter verderop als ik gas geeft geeft hij dit in stoten.
Dus ik dacht wat raar, laat het gas los en nogmaals gas en paf... tja, ketting gebroken, KUT!!!

Nou ik terug lopen met de brom en kijken hij het heeft kunnen gebeuren, met hele wiel lag scheef in de achterbrug zag ik, en ja hoor de bout van de kettingspanner en het afschermkapje dat in de achterbrug horen ontbreken.
Dus ik teruglopen, en vind ik de bout van de spanner en het kapje terug ong. 40 meter vóór de plek waar de ketting eraf vloog.
Nou, de bout helemaal krom, weet niet hoe het zit met de kettingspanner in de achterbrug (hoop niet krom oid)

Maar wat ik me nu afvraag, hoe the fuck heeft dit kunnen gebeuren, wat heb ik verkeerd gedaan???!


heb je ook gekeken hoe de strak de ketting stond als je erop zat?
als je erop gaat zitten komt de ketting wat strakker te zitten..
 
VW rider for live
jimbob 1-9-2009 18:30 Print reply

Posts: 635
Soms zit de ketting niet overal even strak, als je dan het wiel een stukje draait kan ie strakker zitten, en wat bedoel je precies met lekker strak?

De ketting moet altijd 1-2 cm hebben als je op de brommer zit, als jij de ketting strak zet terwijl je er niet op zit komt de ketting dus veel te strak te zitten.
 
Niek de Wildt 1-9-2009 18:30 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbigprkay
Ik heb net me nieuwe ketting op me GPR gezet, lekker strak gespannen (zeker weten niet té strak)
Wiel goed recht gezet en volgens mij ook gewoon goed vast gedraaid.
Nou vervolgens rijdt ik weg en nog geen 200 meter verderop als ik gas geeft geeft hij dit in stoten.
Dus ik dacht wat raar, laat het gas los en nogmaals gas en paf... tja, ketting gebroken, KUT!!!

Nou ik terug lopen met de brom en kijken hij het heeft kunnen gebeuren, met hele wiel lag scheef in de achterbrug zag ik, en ja hoor de bout van de kettingspanner en het afschermkapje dat in de achterbrug horen ontbreken.
Dus ik teruglopen, en vind ik de bout van de spanner en het kapje terug ong. 40 meter vóór de plek waar de ketting eraf vloog.
Nou, de bout helemaal krom, weet niet hoe het zit met de kettingspanner in de achterbrug (hoop niet krom oid)

Maar wat ik me nu afvraag, hoe the fuck heeft dit kunnen gebeuren, wat heb ik verkeerd gedaan???!


Wat versta jij onder "Zeker niet te strak!"
Misschien even handig om een daadwerkelijke maat aan te geven.
 
derbigprkay 1-9-2009 18:32 Print reply
Posts: 284
oke, ik denk idd 2/3 cm als ik er niet op zat.
Zal dit het zijn geweest dan??
Hoe kan het dan dat de kettingspanner uit me achterbrug is geknalt?
 
De Schout 1-9-2009 18:36 Print reply
Posts: 5327
ik denk dat je ketting door het inveren veel te strak is gekomen en daardoor kettingspanner overleden. controleer je blok rond het voortandwiel, heb daar al blokken zien scheuren door te strakke ketting.
 
tune tweak fiddle bang bummer
bart de scootergek 1-9-2009 18:38 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbigprkay
oke, ik denk idd 2/3 cm als ik er niet op zat.
Zal dit het zijn geweest dan??
Hoe kan het dan dat de kettingspanner uit me achterbrug is geknalt?


Speling moet je ook belast meten, voortaan dus erop zitten.

Bij inveren veranderd de afstand tussen de tandwielen, als de ketting te strak stond is er dus geen speling om dat afstandsverschil op te vangen. Het wiel zal dus naar voren moeten komen, hoe dat verder gaat heb je zelf gemerkt.
 
Honda RC-33
Almer 1-9-2009 18:40 Print reply

Posts: 3325
Je ketting moet 10 a 20 mm speling hebben als je op de brommer zit.
Verder is het zo dat de steek van kettingtandwielen nooit overal gelijk is, dus je hebt een 'hoogste' punt in het traject. Op dit punt staat de ketting op zijn strakst, en aan de hand van dit punt moet je hem ook afstellen. Waar dit punt zit is zo niet te zeggen, kwestie van voelen wanneer de speling op de ketting afneemt.

Ook is het zo dat je wielas het wiel, en dus ook het tandwiel op zijn plek moet houden. Dat hoeft je kettingspanner in de achterbrug (waamee je de as verstellen kan) dus niet te doen! Waarschijnlijk heeft je wielas dus niet vast genoeg gezeten. Zet deze dan volgende keer ook met een momentsleutel vast. En zekerste weten nergens toevallig een bus vergeten waardoor het zaakje heen en weer kan?

En ik lees dat je een nieuwe ketting hebt gekocht. Heb je voor- en achtertandwiel ook vervangen? Ketting en tandwielen moet je als set vervangen. Vervang je het apart van elkaar heb je onnodig veel slijtage, het draait niet mooi en het is kwetsbaarder.

Succes.
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Garciyano 1-9-2009 18:46 Print reply

Posts: 616
als ik jou verhaal zo lees, komt er in mij maar 1 reden op.

je as vergeten goed aan te draaien, en zo is ie helemaal los gekomen en werd ie alleen op z'n plaats gehouden door je ketting spanners en daar zijn je ketting spanners niet voor gemaakt. zo heeft er 1 het dus begeven waardoor jou wiel scheef kwam te staan en zo je ketting verkeerd ging lopen en waarschijnlijk dus onder druk heeft gestaan en toen is geknapt.

dus volgende keer alles goed nalopen, en goed aandraaien

edit: ow kak ene boven mij was al eerder

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 1-9-2009 om 18:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 1-9-2009 om 18:48 uur.
 
Senda DRD RACING 07 ||
- Han - 1-9-2009 18:46 Print reply

Posts: 9667
wat ook kan (gebeurd vaker bij de gpr/drd bruggen) is dat wanneer je de wielbout aangedraaid hebt je erna de kettingspanner niet aangedraaid hebt waardoor die te los zat en daarvan is losgetrilt
 
<10.000 posts
derbigprkay 1-9-2009 19:12 Print reply
Posts: 284
oke, maar denken jullie dat de boel binnenin mijn achterbrug ook gemolt zou kunnen zijn?
 
- Han - 1-9-2009 19:18 Print reply

Posts: 9667
dat kan je toch wel zeker zelf even kijken?
 
<10.000 posts
tomtomgo 1-9-2009 19:32 Print reply

Posts: 455
das stom ,je hebt gewoon je achteras niet aangedraait
 
bitter schuin dr in als recht dr neffe
derbigprkay 1-9-2009 22:36 Print reply
Posts: 284
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomtomgo
das stom ,je hebt gewoon je achteras niet aangedraait

Dat is niet waar, ik heb hem zeker goed aangedraaid, maar wist niet dat ik hem zo muurvast moest doen dat ik er bijna op zou moeten stampen

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -dat kan je toch wel zeker zelf even kijken?

Ik denk dat de enige maier zou zijn zo'n nieuwe imbusbout kopen, maar bestaan die wel bij de bouwmarkt in precies die maat???
 
st.nyksterdriver 1-9-2009 22:40 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbigprkay
[...]

Dat is niet waar, ik heb hem zeker goed aangedraaid, maar wist niet dat ik hem zo muurvast moest doen dat ik er bijna op zou moeten stampen

muurvast is ook weer niet goed heb ik me een keer laten vertellen
 

Dit topic is 1550 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved