Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - profielwerkstuk verschil hpi - ori onsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 773 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58409 - profielwerkstuk verschil hpi - ori ...
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 5829 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Razor 3-9-2009 13:31 Print reply

Posts: 1554
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Je zegt dat je metingen hebt gedaan aan allerlei ontstekingen ??

Volgens mij wil je popi jopi overkomen hier op het forum en klets je maar wat uit je nek.

sorry hoor maar met alle respect. Iemand van jouw leeftijd die zonder argumentatie zich op een forum moet bewijzen tegenover een 18 jarige...
Wat wil je hiermee bereiken?

Wees juist blij dat er nog maar enkelen zijn die zich echt in 2takt verdiepen en die openbaar maken voor iedereen, zodat men er van kan leren en over discussieren.

Daarnaast zie ik in al je posts terug (hier en op andere fora) dat je een intense drang hebt om je zelf te bewijzen. Hou het nou op dit forum wél gewoon gezellig en praat gewoon op niveau mee. En zelfs al zou hij een fout schrijven of maken, dan kan je hem daar toch gewoon op wijzen met documentatie of voorbeelden?


 
blowdown en een powerband te koop!
Christian-tsx 3-9-2009 13:58 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
[...]

sorry hoor maar met alle respect. Iemand van jouw leeftijd die zonder argumentatie zich op een forum moet bewijzen tegenover een 18 jarige...
Wat wil je hiermee bereiken?

Wees juist blij dat er nog maar enkelen zijn die zich echt in 2takt verdiepen en die openbaar maken voor iedereen, zodat men er van kan leren en over discussieren.

Daarnaast zie ik in al je posts terug (hier en op andere fora) dat je een intense drang hebt om je zelf te bewijzen. Hou het nou op dit forum wél gewoon gezellig en praat gewoon op niveau mee. En zelfs al zou hij een fout schrijven of maken, dan kan je hem daar toch gewoon op wijzen met documentatie of voorbeelden?




helemaal met je eens
 
PRO TUNING 3-9-2009 14:12 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
[...]

sorry hoor maar met alle respect. Iemand van jouw leeftijd die zonder argumentatie zich op een forum moet bewijzen tegenover een 18 jarige...
Wat wil je hiermee bereiken?

Wees juist blij dat er nog maar enkelen zijn die zich echt in 2takt verdiepen en die openbaar maken voor iedereen, zodat men er van kan leren en over discussieren.

Daarnaast zie ik in al je posts terug (hier en op andere fora) dat je een intense drang hebt om je zelf te bewijzen. Hou het nou op dit forum wél gewoon gezellig en praat gewoon op niveau mee. En zelfs al zou hij een fout schrijven of maken, dan kan je hem daar toch gewoon op wijzen met documentatie of voorbeelden?




Ik vindt het geweldig dat iemand zich in 2 takten verdiept, maar dan moet diegene geen losse flodders schieten door uitspraken te doen over 4 takten.
Trouwens, Niek gaat met o.a. uitlaatberekeningen nog steeds uit van oude (al lang achterhaalde) gegevens.

 
Christian-tsx 3-9-2009 14:24 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Ik vindt het geweldig dat iemand zich in 2 takten verdiept, maar dan moet diegene geen losse flodders schieten door uitspraken te doen over 4 takten.
Trouwens, Niek gaat met o.a. uitlaatberekeningen nog steeds uit van oude (al lang achterhaalde) gegevens.



ik geloof dat hij de oude berekeningen aangepast heeft, en met frits overmars zelf om tafel heeft gezeten om alles door te nemen.
maar ik ben van plan een uitlaat te maken die hij berekend en dan zullen we het zien.

misschien dat niek zelf hier even op in kan gaan wat hij wel of niet met de oude berekeningen heeft gedaan.

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 3-9-2009 om 15:03 uur.
 
Maup 3-9-2009 16:29 Print reply

Posts: 4353
damn lui,
hartstikke aardig dat jullie allemaal meedenken maar ga aub niet anderen af zitten kraken.
Als dit nou nut zou hebben voor ons pws oke, maar het gaat nu alleen nog over of Niek wel of niet gelijk heeft met betrekking tot het viertakt gebeuren.

Ons idee is helemaal niet om iets met een viertakt te doen, en ik ben niek juist hartstikke dankbaar voor de vele nuttige info die hij ons gegeven heeft.

verder hebben we vandaag ff met onze lerares gepraat en zei vind het een heel goed idee en waarschijnlijk krijgen we de hpi en andere kosten ook nog van school vergoed.

We zijn nu nog bezig met het begin van ons pws en hebben tot nu toe alleen een titel en een globaal plan. In de loop van dit jaar zal dit dus gaan uitgroeien tot een volwaardig pws waarvan ik hier af en toe ook wel eens iets zal posten.

Het is trouwens niet de bedoeling dat we wereldschokkende ontdekkingen gaan doen, maar om gewoon een goed pws neer te zetten.

als het niet klopt wout, moet je me maar ff verbeteren

Dit bericht is gewijzigd door maup op 3-9-2009 om 16:30 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Niek de Wildt 3-9-2009 17:58 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Ik vindt het geweldig dat iemand zich in 2 takten verdiept, maar dan moet diegene geen losse flodders schieten door uitspraken te doen over 4 takten.
Trouwens, Niek gaat met o.a. uitlaatberekeningen nog steeds uit van oude (al lang achterhaalde) gegevens.



Ik tipte het 4takt als onderwerp alleen even om het overzicht een beetje kompleet te maken, en aan te geven dat ontsteking een ingewikkeld iets is.
Zoals ik al zei is 4takt verre van mijn "specialisme" en kan ik het dus daar wel eens fout hebben, ik zal overigens nooit zomaar iets zeggen als ik er niet redelijk zeker van ben.
Zo is mijn enigste ervaing op dit gebied ervaring dat bij de "gemiddelde auto" voornamelijk de ontsteking vervroegt naarmate het toerental stijgt.
Ik heb bijv gesleuteld aan oude auto's met een vacuum of een centrifugaal vervroeger.
Dat een "race" 4takt de ontsteking ook wel eens verlaat, dat weet ik dan bijv idd niet, maar was voor het de TS ook niet echt relevant aangezien ik de 4takt maar even aantipte en

Miscommunicatie kan gewoon gebeuren hoor, ik voel me ook niet aangevallen.

Over de opmaat-uitlaten, hiervan heb ik nu alleen nog de manier waarop de diffusor loopt puur van Frits overgenomen omdat hij wiskundig zo mooi formules had gemaakt waarme je bij bijv een compleet andere voorbocht dia en max dia toch een goede megafoon krijgt.
Ik had ook niet de mogelijkheid tot het maken van zodanig veel pijpen en kennis om zelf te experimenten met de diffusors.
(wel heb ik een paar kleine tests gedaan met andere inhouden, maar hier kwam niet echt vermogenswinst uit)
Deze manier van diffusors berekenen sluit namelijk ook zo mooi aan omdat ik een eigen manier heb voor het berekenen van:
-voorbocht dia
-max dia
-tailpijp dia
-lengte voorbocht
-lengte tot reflectieconus
-lengte tot tailpijp
-en lengte van de tailpijp zelf.
De formules die ik hiervoor heb opgesteld gevonden, zijn eigenlijk allemaal wel begonnen met theorien van andere mensen.
Maar inmiddels is er nog maar heel weinig van terug te vinden.
Zo kan ik bijv wel een formulevorm van Frits, Blair, Bell etc gebruiken, maar met hele andere waardes die ik zelf heb gevonden door metingen en tests uit te voeren.

Verder heb ik helaas niet de kans gehad zelf met Frits aan de tafel te zitten, maar heb wel mail contact met hem gehad waarin het vooral ging over wat hij anders zou doen als hij nu het welbekende artikel zou schrijven en wat volgens hem het grootste verschil is tussen de pijpen van toen en nu.
Zo zei hij bijvoorbeeld meteen, dat hij van een BMEP van 9 was uitgegaan voor zijn berekeningen, wat niet altijd meer opgaat, en de max dia dus tegenwoordig wel een stukje groter zou mogen
Zo had ik bijvoorbeeld al één van de vele uitgangspunten om te beginnen met testen en beredeneren.

Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk van de professionals te leren, en gebruik ik bijv vaak dezelfde opstelling dubbele eindconus van een Metrakit Pro Race uitlaat voor mijn uitlaten, waarvoor ik dus ook wiskundig moest gaan puzzelen om om die verloop over te nemen als bijv de max diameter anders wordt.
Met dit soort dingen ben ik ook erg lang bezig geweest.

Ik zeg ook zeker niet dat ik al op het niveau ben waarop ik zou willen zijn of wat andere mensen zijn, verreweg niet, maar desalniettemin is het dan toch niet zo dat wat ik tot nu toe weet troep is
 
Coole 3-9-2009 18:10 Print reply

Posts: 423
Ff een beetje een off-topic tip.
De kosten die ik in verband met mijn profielwerkstuk heb gemaakt kreeg ik vergoed!
 
Bovenstaand bericht is mede mogelijk gemaakt door jou
TECstar 3-9-2009 18:21 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coole
Ff een beetje een off-topic tip.
De kosten die ik in verband met mijn profielwerkstuk heb gemaakt kreeg ik vergoed!


denk persoonlijk niet dattie een hpi vergoed gaat krijgen van 200 eurie
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Maup 3-9-2009 18:23 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Coole
Ff een beetje een off-topic tip.
De kosten die ik in verband met mijn profielwerkstuk heb gemaakt kreeg ik vergoed!


oke, we proberen dat ook te doen en onze lerares dacht ook wel dat het zou kunnen als het maar geen duizenden euro's waren

geloof trouwens dat dat meer on-topic is dan de meeste posts hier
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-9-2009 18:57 Print reply

Posts: 9841
volgens mij heeft een viertakt een (relatief) verlatende curve om precies dezelfde reden als een tweetakt.

en dat hou ik lekker voor mezelf


enige wat ik in dit topic ga zeggen en wat eigenlijk al gezegd is:

de prestatie van een motor is meer dan de som van de delen, alle delen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn en als je ook maar één kleine wijziging maakt in één van de factoren moet de rest er als het ware op aangepast worden.
Even een klein voorbeeld:
Je setup is COMPLEET hetzelfde, alleen heb je een binnenrotor, met dezelfde vervroegingscurve als je standaard ontsteking.
Door de kleinere massa van het vliegwiel zal ie sneller op toeren komen (blabla in theorie ook nog maar) terwijl de massa van je lucht gelijk blijft. Die versnelling van je toerental vereist per tijdseenheid een groter volume lucht, terwijl de massa van je lucht dus gelijk blijft. Hierdoor gaat ongetwijfeld de stroomsnelheid en dus de onderdruk in je inlaat veranderen waardoor automatisch je afstelling ook anders is, of juist anders zou moeten zijn waardoor je resultaten niet optimaal zijn.
wat ik hierboven zeg is overigens pure speculatie en heb ik uit mn duim gezogen, maar er zit iig theorie achter.
Als je géén wijzigingen aan je afstelling maakt krijg je de resultaten waaruit je ziet wat puur de binnenrotor op die afstelling doet, verre van optimaal en in theorie zelfs nadelig op sommige punten. Als je wél wijzigingen maakt aan je afstelling weet je niet meer welke invloed de binnenrotor heeft, dus zit je eigenlijk altijd wel in de shit.

kortom, het enige wat je kunt berekenen is het verschil in massa van je vliegwiel als je alles gelijkhoudt, want meer verandert er ook niet. Ding verbrandt even veel mengsel bij elk toerental en aangezien je vonk ook exact gelijk is (want dat wil je bij zon onderzoek) zul je alleen de gasreactie kunnen meten. Vermogen KAN niet meer zijn als je ontstekingstijdstip gelijk is, tenzij je maximumtoerental hoger ligt.
anyway... aangezien alle factoren gelijk blijven en eigenlijk alleen de massa (en hooguit de sterkte van je vonk) veranderen kun je er geen fuck over zeggen.

Dus zul je met curves moeten gaan kloten en daarmee eigenlijk ook met mengselafstelling en dus gaat het niet meer over de binnenrotor maar over tweetakttuning. Veel te veel voor een pws dus.

beter ga je kijken wat het verschil in vermogen is tussen euro95 en euro98 zonder ook maar IETS aan je afstelling of wat dan ook te veranderen.

denk dat je dan tot hele leuke conclusies komt die niemand hier zal verwachten.

en als je bij de duitse grens woont ga je ook maar met RON91 of wat het ook is experimenteren.

maargoed...dan zit jem eer in de scheikunde dan in de natuurkunde.


man man..als ik een pws moest maken ging het over hovercrafts en ging ik met een legodoos en een fohn 30kg aan stoeptegels frictieloos verplaatsen.

owwwww wacht eens....
 
Too cool for school!
PRO TUNING 3-9-2009 19:14 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ik tipte het 4takt als onderwerp alleen even om het overzicht een beetje kompleet te maken, en aan te geven dat ontsteking een ingewikkeld iets is.
Zoals ik al zei is 4takt verre van mijn "specialisme" en kan ik het dus daar wel eens fout hebben, ik zal overigens nooit zomaar iets zeggen als ik er niet redelijk zeker van ben.
Zo is mijn enigste ervaing op dit gebied ervaring dat bij de "gemiddelde auto" voornamelijk de ontsteking vervroegt naarmate het toerental stijgt.
Ik heb bijv gesleuteld aan oude auto's met een vacuum of een centrifugaal vervroeger.
Dat een "race" 4takt de ontsteking ook wel eens verlaat, dat weet ik dan bijv idd niet, maar was voor het de TS ook niet echt relevant aangezien ik de 4takt maar even aantipte en

Miscommunicatie kan gewoon gebeuren hoor, ik voel me ook niet aangevallen.

Over de opmaat-uitlaten, hiervan heb ik nu alleen nog de manier waarop de diffusor loopt puur van Frits overgenomen omdat hij wiskundig zo mooi formules had gemaakt waarme je bij bijv een compleet andere voorbocht dia en max dia toch een goede megafoon krijgt.
Ik had ook niet de mogelijkheid tot het maken van zodanig veel pijpen en kennis om zelf te experimenten met de diffusors.
(wel heb ik een paar kleine tests gedaan met andere inhouden, maar hier kwam niet echt vermogenswinst uit)
Deze manier van diffusors berekenen sluit namelijk ook zo mooi aan omdat ik een eigen manier heb voor het berekenen van:
-voorbocht dia
-max dia
-tailpijp dia
-lengte voorbocht
-lengte tot reflectieconus
-lengte tot tailpijp
-en lengte van de tailpijp zelf.
De formules die ik hiervoor heb opgesteld gevonden, zijn eigenlijk allemaal wel begonnen met theorien van andere mensen.
Maar inmiddels is er nog maar heel weinig van terug te vinden.
Zo kan ik bijv wel een formulevorm van Frits, Blair, Bell etc gebruiken, maar met hele andere waardes die ik zelf heb gevonden door metingen en tests uit te voeren.

Verder heb ik helaas niet de kans gehad zelf met Frits aan de tafel te zitten, maar heb wel mail contact met hem gehad waarin het vooral ging over wat hij anders zou doen als hij nu het welbekende artikel zou schrijven en wat volgens hem het grootste verschil is tussen de pijpen van toen en nu.
Zo zei hij bijvoorbeeld meteen, dat hij van een BMEP van 9 was uitgegaan voor zijn berekeningen, wat niet altijd meer opgaat, en de max dia dus tegenwoordig wel een stukje groter zou mogen
Zo had ik bijvoorbeeld al één van de vele uitgangspunten om te beginnen met testen en beredeneren.

Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk van de professionals te leren, en gebruik ik bijv vaak dezelfde opstelling dubbele eindconus van een Metrakit Pro Race uitlaat voor mijn uitlaten, waarvoor ik dus ook wiskundig moest gaan puzzelen om om die verloop over te nemen als bijv de max diameter anders wordt.
Met dit soort dingen ben ik ook erg lang bezig geweest.

Ik zeg ook zeker niet dat ik al op het niveau ben waarop ik zou willen zijn of wat andere mensen zijn, verreweg niet, maar desalniettemin is het dan toch niet zo dat wat ik tot nu toe weet troep is


Ik vind het prachtig dat mensen bezig zijn met techniek, maar wat mijn punt is hou de uitkomsten zolang voor je zelf tot je zeker bent van je zaak en dat je resultaten beter zijn als wat b.v. professor Blair heeft uitgevonden.
Het wiel is al uitgevonden.
En niet in elk topic je zelf " aanprijzen " .


 

Dit topic is 5829 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved