Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #58409 - profielwerkstuk verschil hpi - ori ...
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 5848 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
PRO TUNING |
2-9-2009 19:51 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Als ik zo de post van de TS lees, dan heb ik meer het idee dat het een jullie en "leuk idee" leek om te onderzoeken, en nog niet echt hebben nagedacht of dit wel haalbaar is, en hoe of wat jullie precies willen onderzoeken.
Ik heb vrij veel metingen gedaan aan allerlei ontstekingen om hier van te leren (curves kunnen ontwerpen etc) en goede schattingen te kunnen maken van hoe een ontsteking moet staan.
Verder speeld de cilinderkop ook enorme rol bij de onsteking van de 2takt zoals het aantal voorontsteking wat nodig is direct afhangt oa van de afstand tot de bougie, de snelheid waarmee het vlamfront zich beweegt, wat weer afhangt van de soort brandstof en de lucht/brandstof verhouding.
Kortom een hoop variabelen en waarschijnlijk niet de juiste kennis/apparaten om alles te testen.
Ik vind dat je er zelf wat voor moet doen aangezien ik zelf ook heel veel werk heb moeten steken in onstekingen/cilinderkoppen etc, maar ik zal je afvast wel wat info geven.
Bij een tweetakt motor is het de bedoeling dat de onsteking zicht "verlaat" naarmate het toerental stijgt, bij een 4takt motor, is dit juist andersom (het vervroegen van de onsteking soms tot wel 40graden naarmate het toerental stijgt)
Nou ben ik benieuwd of je zelf al hebt nagedacht waarom dit uberhaupt het geval is.
Dus waarom een 2takt verlaten en een 4takt vervroegen?
Ik wacht je brainstormsessie even af (ben benieuwd waarmee je komt, dus post het aub hier) en mocht je er niet uitkomen, dan ga ik je op weg helpen.
Wat informatie:
Originele ducati onsteking zoals op Derbi of Am6 op standaard afstelling, verlaat de onsteking van een krappe 20graden vooronsteking bij stationair toerental, tot zoon 5graden voorontsteking bij circa 10.000 toeren.
De curve heeft dus een domein van een krappe 15graden.
Bij Hpi onstekingen heeft de curve daarentegen een domein van 30graden, simpelweg, 30 tot 0 graden.
Maar bij de gemiddelde snelle setup staat deze op zoon 28graden vooronsteking en komt men niet verder dan een ruime 14.000 toeren waar de onsteking nog maar 5 graden voorontsteking is.
Bij de meeste snelle 2takten waarbij het top vermogen bijv rond de 12.000 toeren wordt gehaald, zal hij ongv bij dit toerental nog een voorontsteking hebben van circa 15graden.
Waar dit nog precies van afhangt mag je zelf onderzoeken
Verder valt het natuurlijk meteen op dat een hpi een vliegwiel heeft met een veel kleinere diameter, namelijk 6,2cm en maar een gewicht van 430gram.
Waar een Ducati vliegwiel een diameter heeft van 10,3cm en 730gram weegt.
Ook zit het gewicht bij het ducati vliegwiel op een grotere afstand van de as, heeft dus een langere "arm" of "hefboom", en zal dus eigenlijk nog wel zeker 2x extra zo zwaar zijn om opgang te brengen als een hpi, maar dus ook zoveel zwaarder om te stoppen .
Verder begrijp je dat een contactpuntenontsteking geen curve heeft maar steeds op hetzelfde moment vonkt.
Nou is dit bijv precies het juiste moment bij 6.000 toeren, maar onder dat toerental komt hij te laat, en boven dat toerental komt de vonk te vroeg...
Een compromisse dus.
Als je dan dus je brommer wat opvoert en het maximale vermogen niet langer bij 6.000 toeren ligt maar bij bijv 8.000 toeren, dan kun je overwegen om de ontsteking iets te verstellen zodat deze bij dat toerental wat beter uitkomt.
Je kunt dan als het een Puch betreft en je een beetje slim bent, ervoor zorgen dat de koppeling pas bij 7.000 toeren pakt zodat je netjes in je powerband met een juiste onsteking optrekt.
Overigens gebruikt bijv een Honda SS50 ook een contactpunten onsteking (dus curveloos) maar veranderd de hoeveelheid vooronsteking vanaf een bepaald toerental mechanisch (dus simpelweg door een veer een het nokje te laten verdraaien).
Hier een curve ter inspiratie:
afbeelding
Ik heb er nog veel meer, maar zoals ik zei is het jou project, en niet de mijne, plus dat ik het niet tot een volwaardig werkstuk zie groeien maar in plaats daarvan jullie voor een ander onderwerp kiezen.
proof me wrong!
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-9-2009 om 20:29 uur.
Snelle 4- takten hebben ook een curve die verlaat
|
|
|
|
Leen |
2-9-2009 20:14 |
Posts: 26877 |
beter maak je een profielwerkstuk over hoe tof ik ben.
Paar foto's van mij erbij, en als je leraar een vrouw is, ga je zeker een 10 scoren.
|
|
|
|
Maup |
2-9-2009 20:48 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
beter maak je een profielwerkstuk over hoe tof ik ben.
Paar foto's van mij erbij, en als je leraar een vrouw is, ga je zeker een 10 scoren.
't moet wel met natuurkunde te maken hebben en we moeten tests (op jou) uitvoeren
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Leen |
2-9-2009 21:02 |
Posts: 26877 |
jullie mogen de lengte van mn piemel uitzetten tegen het aantal minuten dat ik lesboporno aan het kijken ben, in een grafiekje.
als je de lengte van mn piemel maar een logaritmische schaal geeft, anders kom je papier tekort.
|
|
|
|
Maup |
2-9-2009 21:07 |
|
Niek de Wildt |
2-9-2009 21:53 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Snelle 4- takten hebben ook een curve die verlaat
Nooit geweten, maar 4takt is dan ook nog niet "my cup of tea".
Heb het zelf overigens ook nog nooit gezien, wel leuk om te horen.
|
|
|
|
Leen |
2-9-2009 22:00 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Nooit geweten, maar 4takt is dan ook nog niet "my cup of tea".
Heb het zelf overigens ook nog nooit gezien, wel leuk om te horen.
als je had geluisterd naar de hele discussie tussen ik en martijn en keiji en aanhang wist je zelfs waarom het was.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
2-9-2009 22:01 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
als je had geluisterd naar de hele discussie tussen ik en martijn en keiji en aanhang wist je zelfs waarom het was.
Was vast met wat anders bezig, maar brand maar los
|
|
|
|
PRO TUNING |
3-9-2009 10:16 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Nooit geweten, maar 4takt is dan ook nog niet "my cup of tea".
Heb het zelf overigens ook nog nooit gezien, wel leuk om te horen.
Je zegt dat je metingen hebt gedaan aan allerlei ontstekingen ??
Volgens mij wil je popi jopi overkomen hier op het forum en klets je maar wat uit je nek.
|
|
|
|
honda fryslan |
3-9-2009 10:25 |
|
Niek de Wildt |
3-9-2009 10:29 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Je zegt dat je metingen hebt gedaan aan allerlei ontstekingen ??
Volgens mij wil je popi jopi overkomen hier op het forum en klets je maar wat uit je nek.
Zoals je kunt lezen heb ik met een stroboscoop en een gemonteerde gradenschijf allerlei metingen gedaan om bijv de precieze curve kunnen achterhalen van een std. Ducati onsteking.
Dit heb ik bij meedere ontstekingen gedaan.
Zo komt dit weekend "rens tzr" langs waarbij ik zijn doppler ontsteking gratis algemeen afstel om zo zelf wat metingen te kunnen doen en weer meer te leren.
Verder was ik al langere tijd bezig met cilinderkoppen, en heb ik me later dus ook verdiept in ontstekingen waar ik veel over heb gelezen
Zeg ik iets wat niet klopt dan?
Ik zeg ook zeker niet dat ik er alles vanaf weet, maar wel dat ik de basis ken en dat de TS het onderschatte.
Bedankt voor het vertrouwen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-9-2009 om 10:46 uur.
|
|
|
|
honda fryslan |
3-9-2009 10:37 |
Posts: 1914 |
vertrouwen krijg je niet door zomaar wat te roepen..
vertrouwen krijg je door iets te voorspellen en het in de praktijk te bewijzen..
dit laatste ontbreekt nog steeds bij jou..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
Niek de Wildt |
3-9-2009 10:45 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
vertrouwen krijg je niet door zomaar wat te roepen..
vertrouwen krijg je door iets te voorspellen en het in de praktijk te bewijzen..
dit laatste ontbreekt nog steeds bij jou..
Bij wie vind je dit wel over dit onderwerp dan?
|
|
|
|
gprnick |
3-9-2009 11:02 |
Posts: 3360 |
Ik was er bij toen Niek metingen deed bij mijn standaard Ducati ontsteking.
Dit bericht is gewijzigd door gprnick op 3-9-2009 om 11:04 uur.
|
|
|
|
Christian-tsx |
3-9-2009 11:58 |
Posts: 856 |
@ pro tuning:
nee jij hangt zeker niet de popi jopi uit.
leuke verhalen, en wat we zien is een cupracer van iemand anders
edit:
Niek, ik vind dat je wél goed bezig bent, je hebt me menig keren geholpen. en als je een opmaatje wilt berekenen ben je helemaal de man
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 3-9-2009 om 12:12 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 5848 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|