Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - profielwerkstuk verschil hpi - ori onsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1180 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58409 - profielwerkstuk verschil hpi - ori ...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5828 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

w0ut3r 1-9-2009 17:46 Print topicpost

Posts: 1350
ik zit nou in havo 5 en moet dus aan een profielwerkstuk beginnen. Het gaat zoieso iets worden met brommers en nou zaten we (ik en maurits, beter bekent als 'maup' op dit forum) te denken om het verschil te testen tussen een hpi en de originele onsteking.
Dus de gasreactie, aantal pk's, koppel enz...

Maar nu hebben we ff een paar vraagjes:

-Zou je met mijn setup echt verschil zien met de testbank tussen een hpi en normale onsteking?
*airsal 50cc
*17.5mm dellorto carb
*yasuni cross HM

- Moet je je brommer opnieuw afstellen al zet je een hpi erop (de carb dus)?
 
www.TheGreenBoxz.nl

- Han - 1-9-2009 17:49 Print reply

Posts: 9667
zo'n klein onderwerp is veel te klein om je pws over te doen. Ik heb het over de 2 takt gedaan en dan krijg je wel 20 pagina's vol. En je hebt een best ori setup, dus verschil zul je nauwelijks zien.
 
<10.000 posts
Maeddy 1-9-2009 17:57 Print reply

Posts: 1059
Hmm, ik weet ook niet hoe je daar je pws mee in gaat vullen. Ik zou het wat uitgebreider pakken.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
rubbert 1-9-2009 18:05 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Hmm, ik weet ook niet hoe je daar je pws mee in gaat vullen. Ik zou het wat uitgebreider pakken.




dat lukt sowieso wel, echt zekerweten, als je alle berekeningen erachter doet(gewicht van de roterende delen, kracht van de ontbranding en hoe snel deze in theorie op toeren zou moeten komen), en je kunt het hele tweetakt verhaal er als het moet ook nog in betrekken.

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 1-9-2009 om 18:06 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Maup 1-9-2009 18:09 Print reply

Posts: 4353
mwa, we hebben het net aan die lerares voorgelegd en ze vond het goed.

We zien wel hoeveel pagina's we ermee kunnen vullen, maar als je aan een leek moet uitleggen wat het verschil tussen een normale ontsteking en een binnenrotor is, hoe het werkt en wat het voordeel kan zijn ben je al een paar pagina's verder. Dan komen daar ook nog de meetgegevens en grafieken van de testbank bij en die kun je dan ook nog nauwkeurig bestuderen en vergelijken.

Daarbij komt dat ze alles zo veel mogelijk wil inperken. een paar gasten hadden als onderwerp de remvertraging van een voertuig (ofzoiets) en dat moesten ze ook gaan beperken tot een specefieker onderdeel.
we zien dus wel hoe het loopt, en zolang het inhoudelijk maar goed is doen de pagina's er niet zo erg toe (niet mijn woorden hoor).

iemand nog andere tips? welke binnenrotor we het beste kunnen gebruiken enz??

edit: idd, net wat rubbert zegt

Dit bericht is gewijzigd door maup op 1-9-2009 om 18:10 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 1-9-2009 18:11 Print reply

Posts: 60390
hpi. kost niet veel, is genoeg voorhanden, en afstellen is ook algemeen bekend.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maup 1-9-2009 18:29 Print reply

Posts: 4353
je carb hoeft toch niet opnieuw afgesteld te worden na het monteren van binnenrotor?

Dit zou namelijk de tests ook minder betrouwbaar maken..
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 1-9-2009 18:30 Print reply

Posts: 60390
eh, jawel :P
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 1-9-2009 18:32 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maup
je carb hoeft toch niet opnieuw afgesteld te worden na het monteren van binnenrotor?

Dit zou namelijk de tests ook minder betrouwbaar maken..



nee? als je alle veranderingen meeneemt niet

dus te denken aan brandstofverbruik

verschil ga je bijna niet meten, reken het eerst eens uit voordat je het gaat toepassen
 
honda cr mt 80 1-9-2009 18:32 Print reply
Posts: 694
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maup
je carb hoeft toch niet opnieuw afgesteld te worden na het monteren van binnenrotor?

Dit zou namelijk de tests ook minder betrouwbaar maken..


ik heb niks aan me afsteling gedaan toen ik van orginele onsteking naar hpi ging

 
Maup 1-9-2009 18:37 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



nee? als je alle veranderingen meeneemt niet

dus te denken aan brandstofverbruik

verschil ga je bijna niet meten, reken het eerst eens uit voordat je het gaat toepassen


naja, als je je brommer opnieuw afsteld met de binnenrotor en je brommer gaat ineens 5km/h harder.. ligt dat dan aan die binnenrotor of aan de afstelling?? dat is nooit helemaal zeker te zeggen..

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
reken het eerst eens uit voordat je het gaat toepassen

ja idd, maar dat is juist ook het idee van het pws..

Dit bericht is gewijzigd door maup op 1-9-2009 om 19:21 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 1-9-2009 18:38 Print reply

Posts: 60390
door de binnenrotor natuurlijk als je brommer 80 gaat, en je gaat afstellen, en daarna looptie 85 was je afstelling gewoon kut. je moet gewoon van een goede afstelling ten alle tijden.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Almer 1-9-2009 18:49 Print reply

Posts: 3325
Ik weet wel dat bij de vroegere vermogenstestbanken van Kreidler aanpassingen uitgevoerd werden zonder opnieuw af te stellen. Dit om het verschil merkbaar te maken.
Dan praat ik wel over de expansie-uitlaten die getest werden. En hier werden minimale dingen aan veranderd.

Ik zou niet opnieuw af gaan stellen als ik jou was. Dat maakt het alleen maar onnauwkeurig en in theorie hoeft het ook niet.
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Niek de Wildt 1-9-2009 19:31 Print reply
Posts: 7168
Als ik zo de post van de TS lees, dan heb ik meer het idee dat het een jullie en "leuk idee" leek om te onderzoeken, en nog niet echt hebben nagedacht of dit wel haalbaar is, en hoe of wat jullie precies willen onderzoeken.

Ik heb vrij veel metingen gedaan aan allerlei ontstekingen om hier van te leren (curves kunnen ontwerpen etc) en goede schattingen te kunnen maken van hoe een ontsteking moet staan.
Verder speeld de cilinderkop ook enorme rol bij de onsteking van de 2takt zoals het aantal voorontsteking wat nodig is direct afhangt oa van de afstand tot de bougie, de snelheid waarmee het vlamfront zich beweegt, wat weer afhangt van de soort brandstof en de lucht/brandstof verhouding.
Kortom een hoop variabelen en waarschijnlijk niet de juiste kennis/apparaten om alles te testen.

Ik vind dat je er zelf wat voor moet doen aangezien ik zelf ook heel veel werk heb moeten steken in onstekingen/cilinderkoppen etc, maar ik zal je afvast wel wat info geven.

Bij een tweetakt motor is het de bedoeling dat de onsteking zicht "verlaat" naarmate het toerental stijgt, bij een 4takt motor, is dit juist andersom (het vervroegen van de onsteking soms tot wel 40graden naarmate het toerental stijgt)

Nou ben ik benieuwd of je zelf al hebt nagedacht waarom dit uberhaupt het geval is.
Dus waarom een 2takt verlaten en een 4takt vervroegen?
Ik wacht je brainstormsessie even af (ben benieuwd waarmee je komt, dus post het aub hier) en mocht je er niet uitkomen, dan ga ik je op weg helpen.

Wat informatie:

Originele ducati onsteking zoals op Derbi of Am6 op standaard afstelling, verlaat de onsteking van een krappe 20graden vooronsteking bij stationair toerental, tot zoon 5graden voorontsteking bij circa 10.000 toeren.
De curve heeft dus een domein van een krappe 15graden.

Bij Hpi onstekingen heeft de curve daarentegen een domein van 30graden, simpelweg, 30 tot 0 graden.
Maar bij de gemiddelde snelle setup staat deze op zoon 28graden vooronsteking en komt men niet verder dan een ruime 14.000 toeren waar de onsteking nog maar 5 graden voorontsteking is.

Bij de meeste snelle 2takten waarbij het top vermogen bijv rond de 12.000 toeren wordt gehaald, zal hij ongv bij dit toerental nog een voorontsteking hebben van circa 15graden.
Waar dit nog precies van afhangt mag je zelf onderzoeken

Verder valt het natuurlijk meteen op dat een hpi een vliegwiel heeft met een veel kleinere diameter, namelijk 6,2cm en maar een gewicht van 430gram.
Waar een Ducati vliegwiel een diameter heeft van 10,3cm en 730gram weegt.
Ook zit het gewicht bij het ducati vliegwiel op een grotere afstand van de as, heeft dus een langere "arm" of "hefboom", en zal dus eigenlijk nog wel zeker 2x extra zo zwaar zijn om opgang te brengen als een hpi, maar dus ook zoveel zwaarder om te stoppen .

Verder begrijp je dat een contactpuntenontsteking geen curve heeft maar steeds op hetzelfde moment vonkt.
Nou is dit bijv precies het juiste moment bij 6.000 toeren, maar onder dat toerental komt hij te laat, en boven dat toerental komt de vonk te vroeg...
Een compromisse dus.
Als je dan dus je brommer wat opvoert en het maximale vermogen niet langer bij 6.000 toeren ligt maar bij bijv 8.000 toeren, dan kun je overwegen om de ontsteking iets te verstellen zodat deze bij dat toerental wat beter uitkomt.
Je kunt dan als het een Puch betreft en je een beetje slim bent, ervoor zorgen dat de koppeling pas bij 7.000 toeren pakt zodat je netjes in je powerband met een juiste onsteking optrekt.
Overigens gebruikt bijv een Honda SS50 ook een contactpunten onsteking (dus curveloos) maar veranderd de hoeveelheid vooronsteking vanaf een bepaald toerental mechanisch (dus simpelweg door een veer een het nokje te laten verdraaien).

Hier een curve ter inspiratie:

Ik heb er nog veel meer, maar zoals ik zei is het jou project, en niet de mijne, plus dat ik het niet tot een volwaardig werkstuk zie groeien maar in plaats daarvan jullie voor een ander onderwerp kiezen.
proof me wrong!

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-9-2009 om 20:29 uur.
 
Sherwin 1-9-2009 20:02 Print reply

Posts: 561
meester heeft gesproken!

dit is inderdaad echt een mooi stuk research dat je in je handen geschoven krijgt en zou wel tof zijn als je je onderzoeken enz hier post!

Dit bericht is gewijzigd door Sherwin op 1-9-2009 om 20:02 uur.
 
Maup 1-9-2009 20:21 Print reply

Posts: 4353
@niek:
damn...

het zit toch allemaal iets ingewikkelder in elkaar dan ik dacht. Ik zat zelf te denken om gewoon dat ding erop te slingeren, twee keer @testbank, beetje boeken doorlezen en dingen berekenen en klaar. Het blijkt toch veel meer werk te zijn.

Ik denk dat, als we ons ik zeg ons, maar ik heb wouter nog niet gesproken echt goed gaan verdiepen in het tweetaktprincipe, dat het wel wat kan worden.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Dus waarom een 2takt verlaten en een 4takt vervroegen?
Ik wacht je brainstormsessie even af (ben benieuwd waarmee je komt, dus post het aub hier) en mocht je er niet uitkomen, dan ga ik je op weg helpen.



hier heb ik idd geen antwoord op. Simpelweg omdat ik me nooit zo erg in het verbrandingsmotoren-principe heb verdiept. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik dat alsnog kan doen.
Het lijkt me niet verkeerd om daar met dit pws meet te beginnen.

Ik ben me ervan bewust dat dit pws geen makkie zal worden, maar ik denk wel dat we een aardig eind komen.
thx voor je hele verhaal, het heeft ervoor gezorgd dat ik toch wat moeilijker (misschien realistischer) in zie..

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sherwin
meester heeft gesproken!

dit is inderdaad echt een mooi stuk research dat je in je handen geschoven krijgt en zou wel tof zijn als je je onderzoeken enz hier post!

Dit bericht is gewijzigd door Sherwin op 1-9-2009 om 20:02 uur.


jah idd, ik schrok wel ff toen ik alles had gelezen, maar heb nu juist nog meer zin om eraan te beginnen.

resultaten zullen hier uiteraard worden gepost

Dit bericht is gewijzigd door maup op 1-9-2009 om 20:31 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dit topic is 5828 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved