Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos A3 '87, problemen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 846 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58351 - Tomos A3 '87, problemen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Matthijs-CB50 28-8-2009 19:58 Print topicpost

Posts: 60
Hallo allemaal

Ik heb gister een Tomos A3 S25 gekocht.
Dit wordt mijn winterbrommer, vindt het zonde voor m'n Honda om er in de winter mee te gaan rijden.

De man waarvan ik hem kocht zei de volgende dingen:
- 6 jaar geleden in de schuur gezet, 6 jaar lang niet gelopen
- Paar week terug benzinekraan, benzineslang en kopppakking vervangen om hem weer lopend te krijgen
- 2 takt olie (voor mengsmering) in het blok gegooid, ook niet echt de bedoeling
- Brommer heeft toen even gelopen, maar daarna kreeg hij hem niet meer aan

Hij staat nu dus in de schuur.
We hebben iig de remmen voor al schoongemaakt, en de kilometerteller aan de praat gekregen.
Verder heb ik de brommer een beetje schoongemaakt, en de uitlaat goed gepoetst (zat onder de roest),
en het blok hebben we leeg laten lopen

We hebben de kappen eraf, vandaar de foto zonder kappen Maar we hebben dus gekeken:
De contactpunten staan goed,
motor krijgt benzine,
bougie vonkt niet.

We weten verder niet waar het aan ligt, vandaar dit forum.
Ook moet ik dit nog weten:
Waar kan ik een ori A3 stickerset krijgen, zoals erop zit?
Welke olie moet er in het blok?
Wat kan er aan de hand zijn met de motor?
Wat is het blauwe dingetje, op de 4e foto?

Foto's:






Wat is dit???








Groeten Matthijs

Dit bericht is gewijzigd door Matthijs-CB50 op 28-8-2009 om 20:05 uur.
 
Honda CB50J

Arjan 2-Stroke 28-8-2009 20:06 Print reply

Posts: 595
ik weet bijna zeker dat dat blauwe dingetje een regulator is, die zorgt er voor dat je verlichting niet door brand.

en er moet van de puch maxi/ tomos olie in, dat is volgens mij het zelfde als ATF.

correctr me if im wrong

 
Trekhaak FM 106.0MHz
Leen 28-8-2009 20:07 Print reply

Posts: 26877
ATF automaatbak olie ja.
kan je ook van een auto oid pakken.
 
stephan777 28-8-2009 20:07 Print reply

Posts: 7259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjan 2-Stroke
ik weet bijna zeker dat dat blauwe dingetje een regulator is, die zorgt er voor dat je verlichting niet door brand.

en er moet van de puch maxi/ tomos olie in, dat is volgens mij het zelfde als ATF.

correctr me if im wrong




Helemaal goed. Het is atf.
 
Matthijs-CB50 28-8-2009 20:33 Print reply

Posts: 60
Maar wat is het 'niet-vonk' probleem?
Kapote bobine of condensator?
 
Honda CB50J
gluurder 28-8-2009 22:32 Print reply

Posts: 73
Op je lichtschakelaar zit de uitknop haal daar eens de draad van los deze kan doordat hij zolang stilgestaan heeft ook roest in zitten en dus kortsluitnig maken
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 28-8-2009 23:08 Print reply

Posts: 10835
kijk ook of de contactpunten nog schoon zijn.
Door lang stilstaan worden de vlakjes vaak vies, vuil en roestig zodat er geen vonk meer ontstaat.

Even met een schuurpaiertje ertussendoor gaan.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Niek de Wildt 29-8-2009 1:06 Print reply
Posts: 7168
http://www.brommerforum.nl/showtopic/51941

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ja, een ontsteking kan helemaal verkeerd staan en toch goed vonken.
(dan vonkt hij namelijk op het verkeerde tijdstip)

Afstelling hoort te zijn:

Contactpuntjes: moeten totaal 0.4mm open

Voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.

dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen
(std setup/af-fabriek is 1,2)

In graden is dit 16 tot 18° voor BDP


Vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)


Twijfel je dan over de vonk?
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.

kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)

afbeelding
afbeelding

succes,


ediTip: Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 7-6-2009 om 15:12 uur.


 

Dit topic is 3603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved