Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - brommer loopt telkens vast

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1087 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58292 - brommer loopt telkens vast
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4500 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Schuurman 25-8-2009 22:14 Print topicpost

Posts: 659
Mijn yamaha tzr loopt telkens vast.

Hij heeft nu 16.000 gelopen. Bij 6000 en bij 14000 was ie vastgelopen, en heb ik er een nieuwe zuiger in gezet. Nu is ie dus bij 16000 alweer vastgelopen. Het was geen harde vastloper, dus ik wou het nog een keer weer proberen met deze zuiger. maar na een kilometer liep ie alweer vast.
Dus ik dacht dat het tijd was om de cillinder maar een keer te vervangen. Ik heb via het werk 2 cilinderkitjes besteld van KT High Performance. Deze zijn vrijwel identiek aan de originele cilinder. Na een kilomter liep hij alweer vast. Toen heb ik de thermostaat eruit gehaald, en een flinke scheut olie bij de benzine gedaan, dus aan de oliepomp of het koelwater kan het ook niet meer liggen.
Maar na een kilometer liep hij alweer vast. Toen heb ik het tweede cilinderkitje gepakt. De poorten waren redelijk scherp, dus ik heb de randen van de poorten een beetje bijgedremelt. Bij de testrit hielt hij het deze keer 1.5 kilometer vol.

Bij geen van deze vastlopers waren er dingen gebroken. de zuigerveren en zuiger waren nog gewoon heel, en ook de clipjes zaten nog op de plek. Je zag wel grote slijtplekken op de zuiger en de cilinder.

Heeft er iemand nog ideeen wat de oorzaak kan zijn van deze vastlopers?

De brommer was origineel op de uitlaat na. en nu dus ook de cilinder.
 

Derbi-Olaf 25-8-2009 22:15 Print reply

Posts: 14999
afgesteld? ingereden,..?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Schuurman 25-8-2009 22:17 Print reply

Posts: 659
het gebeurd zoals ik al zei al na 1 km. dan ben ik dus net begonnen met inrijden.
Tijdens de testrit heb ik de choke altijd een stukje open staan waardoor hij net iets te rijk loopt. dus aan te weinig benzine zal het ook niet liggen.
 
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:18 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
het gebeurd zoals ik al zei al na 1 km. dan ben ik dus net begonnen met inrijden.
Tijdens de testrit heb ik de choke altijd een stukje open staan waardoor hij net iets te rijk loopt. dus aan te weinig benzine zal het ook niet liggen.

heb je foto's van je cilinders? en hoe rijd je ze in ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Schuurman 25-8-2009 22:26 Print reply

Posts: 659
cilinders kan ik zo geen foto's van maken. maar je ziet in de cilinder alleen een paar verticale vegen. Er zitten dus geen krassen in.
Ik laat de brommer altijd eerst een tijdje stationair lopen, en af en toe een beetje met het gas spelen.
En dan rij ik rustig een stukje. eerst een beetje rond de 5000 toeren blijven, en de brommer niet te zwaar laten trekken. en dan lijkt het plotseling of ie zwaarder gaat lopen, en dan zit ie ook zo vast. Als ik dan de koppeling inknijp, en als ie bijna is uitgerolt weer los laat, is ie ook gelijk weer los, en loopt de brommer gewoon weer.
 
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:32 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
cilinders kan ik zo geen foto's van maken. maar je ziet in de cilinder alleen een paar verticale vegen. Er zitten dus geen krassen in.
Ik laat de brommer altijd eerst een tijdje stationair lopen, en af en toe een beetje met het gas spelen.
En dan rij ik rustig een stukje. eerst een beetje rond de 5000 toeren blijven, en de brommer niet te zwaar laten trekken. en dan lijkt het plotseling of ie zwaarder gaat lopen, en dan zit ie ook zo vast. Als ik dan de koppeling inknijp, en als ie bijna is uitgerolt weer los laat, is ie ook gelijk weer los, en loopt de brommer gewoon weer.

en hoe ziet je bougie eruit als je hem eruit draait?
hoe vast trek je die cilinder aan?
zitten de vegen ter hoogte van je tap einden?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
der Chef 25-8-2009 22:34 Print reply

Posts: 3265
kromme drijfstang na de 1e vastloper?
 
Schuurman 25-8-2009 22:38 Print reply

Posts: 659
de bougie is pikzwart, maar dat komt waarschijnlijk doordat ie nu dubbel gesmeerd wordt (mengsmering en oliepomp)

De kopmoeren trek ik kruislings aan, zodat ze redelijk strak zitten. ze zitten goed vast, maar met kracht zou je ze nog een 1/4 slag verder kunnen draaien.
De vegen zitten wel ongeveer op de "hoeken" van de zuiger/cilinder
 
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:39 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
de bougie is pikzwart, maar dat komt waarschijnlijk doordat ie nu dubbel gesmeerd wordt (mengsmering en oliepomp)

De kopmoeren trek ik kruislings aan, zodat ze redelijk strak zitten. ze zitten goed vast, maar met kracht zou je ze nog een 1/4 slag verder kunnen draaien.
De vegen zitten wel ongeveer op de "hoeken" van de zuiger/cilinder

4 vegen ter hoogte van je tapeinden?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
bobboiten 25-8-2009 22:40 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard-gpr
kromme drijfstang na de 1e vastloper?


daar zit ik ook aan te denken...
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:41 Print reply

Posts: 14999
laten we nu eerst maar andere oorzaken uitsluiten
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BIET 25-8-2009 22:42 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
[...]


daar zit ik ook aan te denken...

sowieso.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Schuurman 25-8-2009 22:44 Print reply

Posts: 659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

4 vegen ter hoogte van je tapeinden?


de vegen zitten niet precies bij de tapeinden, wel vlak er bij. de vegen zijn 3 tot 5mm breed, en ze vallen meestal met het midden over de zijrand van 1 van de poorten.
 
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:46 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
[...]


de vegen zitten niet precies bij de tapeinden, wel vlak er bij. de vegen zijn 3 tot 5mm breed, en ze vallen meestal met het midden over de zijrand van 1 van de poorten.

en de plekken op je zuiger, zitten ze bijvoorbeel aan de ene kant (dus rechts) bovenaan de zuiger, en aan de andere kant, (dus links ) onderaan de cilinder?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Schuurman 25-8-2009 22:48 Print reply

Posts: 659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

en de plekken op je zuiger, zitten ze bijvoorbeel aan de ene kant (dus rechts) bovenaan de zuiger, en aan de andere kant, (dus links ) onderaan de cilinder?


ja, rechtsboven en linksonder zitten hele dikke vegen. verder zit er linksboven nog een kleintje, rechtsonder is bijna niets te zien.
 
Derbi-Olaf 25-8-2009 22:49 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schuurman
[...]


ja, rechtsboven en linksonder zitten hele dikke vegen. verder zit er linksboven nog een kleintje, rechtsonder is bijna niets te zien.

dan vermoed ik idd dat je drijfstang niet meer helemaal lekker is
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 4500 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved