Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - formule uitlaat timing

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 861 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58273 - formule uitlaat timing
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2404 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kpotmake 24-8-2009 21:39 Print topicpost

Posts: 3065
De formule voor de uitlaat timing (graden dus) te berekenen die veelal gebruikt wordt is:

D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

waarbij T=R+L+C-E

Hier is R = de slag gedeeld door 2 in mm.
L = is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C = Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E = Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

als je dus een andere deckheight invult, krijg je een andere uitlaatpoorttiming.

Als je dus een stukje van de bovenkant van de cilinder afhaalt, verandert de deckheight dus, maar dan verandert de poorttiming natuurlijk niet??

moet je dan niet misschien uitgaan met wat ze bedoelen met die 'deckheight' het verschil tussen deck zuiger in ODP en onderkant uitlaat poort ipv het verschil tussen deck zuiger in BDP en deck cylinder? Of zit dit anders?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

cuene 24-8-2009 22:15 Print reply

Posts: 201
onderkant uitlaatpoort is gelijk aan zuiger in odp dus dat is m niet gwoon deck invullen.
 
kpotmake 24-8-2009 22:22 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cuene
onderkant uitlaatpoort is gelijk aan zuiger in odp dus dat is m niet gwoon deck invullen.

lees je mijn hele post wel? als ik een deck invul van bijvoorbeeld 0,4, dan krijg ik een uitlaat poort timing van 183,9 graden, vul ik een deck in van bv -0.2 (om mijn juiste squish waarde te halen), dan krijg ik volgens de formule ineenkeer een timing van 180,4...

ik vul liever niet zomaar gewoon iets in in een forule als het gaat om mijn cilinder..

en wat jij zegt klopt ook niet dat de onderkant uitlaatpoort gelijk is aan zuig in odp, er zijn bepaalde toleranties waaronder fabrikanten iets kunnen produceren, zo kunnen ze bijvoorbeeld een drijfstang produceren tot op de 0,2 mm precies (ik noem maar iets) en een cilinder tot op de 0,3mm
nou is het nooit gunstig als de bodem van de uitlaatpoort hoger ligt als de deck v/d zuiger in odp ivm flow, dat hij lager ligt maakt niet zoveel uit, dus hij ligt vrijwel altijd wat lager als de deck van de zuiger in odp
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Rampoon 24-8-2009 22:51 Print reply

Posts: 108
dat klopt allemaal wat je zegt met als je deckheight lager wordt je timing veranderd.

maar als je deckheight omlaag gaat wordt de afstand van de bovenkant van je uitlaatpoort tot de bovenkant van de cilinder ook kleiner wat elkaar weer opheft

 
Live and let die
tvmierlo 24-8-2009 22:53 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake

Als je dus een stukje van de bovenkant van de cilinder afhaalt, verandert de deckheight dus, maar dan verandert de poorttiming natuurlijk niet??



klopt, deckheight wordt minder. Maar de hoogte van de poorten(afstand bovenkant cilinder tot bovenkant poort) verandert ook.
Dus de timingen blijven gelijk.

Beter download je jaaps puch calculator om de timingen te berekenen Invullen en je hebt alles wat je wilt

edit: rampoon was me voor

Dit bericht is gewijzigd door tvmierlo op 24-8-2009 om 22:53 uur.
 
kpotmake 25-8-2009 12:56 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tvmierlo
[...]

klopt, deckheight wordt minder. Maar de hoogte van de poorten(afstand bovenkant cilinder tot bovenkant poort) verandert ook.
Dus de timingen blijven gelijk.

Beter download je jaaps puch calculator om de timingen te berekenen Invullen en je hebt alles wat je wilt

edit: rampoon was me voor

Dit bericht is gewijzigd door tvmierlo op 24-8-2009 om 22:53 uur.

stom dat ik daar niet even aan heb gedacht..

bedankt voor de antwoorden, heb het nog even nagerekend en het klopt

deck van 0,4, en afstand bovenkant uitlaatpoort naar deck cylinder van 21,5 geeft een timing van 183,9

en een deck van -1, en afstand bovenkant uitlaatpoort naar deck cylinder van 20,1 geeft dezelfde timing klopt dus
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

Dit topic is 2404 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved